Ідея радості життя та відкриття світу у творі Е. Портер "Полліанна"

Про матеріал
Головні завдання уроку: систематизувати та узагальнити вивчений матеріал за романом Е. Портер «Полліанна»; виховувати об'єктивність в самооцінці, дух змагання, прагнення до самоствердження особистості розвивати навички в роботі з першоджерелами, документами, вміння формулювати і конкретизувати відповіді на запитання; засвоєння способів самостійної діяльності, розвиток пізнавальних і творчих здібностей учнів.
Перегляд файлу

1

 

Ідея радості життя та відкриття світу

Тема: Е. Портер «Поліанна». Ідея радості життя та відкриття світу у творі

Мета: продовжити знайомство з розділами роману, проаналізувати образ головної героїні, розкрити сутність психологічних понять «почуття радості», «характер»; розвивати навички аналізу художнього твору, позитивного мислення, стимулювати розвиток творчих здібностей учнів, вміння працювати в групах; виховувати оптимізм, доброзичливість.

Тип уроку: урок – тренінг

Обладнання: підручники, матеріали для тренінгових вправ, ілюстрації, проектор, мішечок «з ліками від негараздів».

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2. Вступне слово вчителя

В народі говорять: «Життя прожити – не поле перейти». На життєвій ниві буває всього. Доля дарує людині щасливі миті, але й посилає нелегкі випробування. Та людина може з гідністю витримати всі удари долі, якщо йде по життю з усмішкою. І будь – яку неприємну ситуацію перетворити на життєвий урок.

Сьогодні ми продовжимо розмову про роман Е. Портер і її героїню, яка не тільки сама вміла бачити щасливі моменти, а й навчила радіти інших.

Як же їй, маленькій дівчинці, вдалося змінити життя цілого містечка  і навчити їх грати в гру «радість»? На це запитання ми разом спробуємо знайти відповідь на уроці.

 

  • Тренінгова вправа « Радість довкола»

Ви щоразу прокидаєтеся зранку з різним настроєм – частіше, просто не хочеться вставати з ліжечка. але буває й таке, що ранок укочується до вашої кімнати через відчинене вікно й дарує неперевершене відчуття радості  . Пропоную переглянути відеоролик і уявити собі такий ранок.

Відеоролик « Ранок»

  • Під впливом чого так змінюється світ довкола ? Хто ж так приємно лоскоче вам зранку щічки? ( Сонечко. Сонячне проміння).

Сьогодні на нашому уроці таким сонечко буде дівчинка Полліанна.

А чи знаєте ви що означає саме слово «Полліанна»?

  • Словникова робота (учні ведуть запис у зошитах)

У сучасних словниках англійської мови, виданих у США, слово «поліанна», що увійшло в обіг завдяки творчості Е. Портер, зафіксовано, як іменник у різних значеннях: 1) особа, яка має оптимізм, гарний настрій (позитивне значення), 2) святковий подарунок у родинному колі.

Бесіда «Детектор брехні» ( вчитель зачитає твердження, учень відповідає «так» чи «ні»

Хто ж така Полліанна? Що ми знаємо про цю сонячну дівчинку?

  • 1. Батько Поліанни був лікарем? (-)
  • 2. Сім’я була бідною (+)
  • 3. Дівчинку взяла на виховання сестра матері? (+)
  • 4. Дівчинка мріяла про велику кімнату з картинами і килимами? (+)
  • 5. Поліанна була веселою і радісною? (+)
  • 6. Тітку Поліанни звали Ненсі? (-)
  • 7. Тітка Полі дала прочитати книгу полінні про Робінзона Крузо? (-)
  • 8. Улюблена гра Поліанни – це хованки? (-)
  • 9. Тітка турбувалася про дівчинку з обов’язку? (+)
  • 10. Незнайомець, з яким познайомилася Полінна на вулиці, був завжди веселим? (-)
  • 11. Полінна дуже любила свої веснянки? (-)
  • 12. Волосся у дівчинки було чорне? (-)

3. Актуалізація опорних знань

Бесіда за запитаннями

  • В якій родині виховувалася Поліанна?
  • Чому вона була вимушена покинути рідну домівку?
  • Хто вважав своїм обов’язком допомогти дівчинці?
  • Як відчувала себе Поліанна на новому місці?

Яка гра допомагала дівчинці долати сум, поганий настрій? (Гра в радість)

 

Вчитель: а що таке радість? Як би ви пояснили? Пропоную вам подарувати один одному радість. (На смайлику зробити напис радість і радісного побажання)

 

Радість – це позитивна емоція, яку відчуває людина в ситуаціях, коли задоволені її потреби. Відчувати радість на святі, радість від зустрічі з давнім другом, радуватися подарунку, гарній оцінці, чудовій погоді – це закономірно і природно для будь – якої людини. А от знайти радість, не втратити сили духу, коли ти самотній, поряд немає друзів, коли трапилося горе, коли хворієш під силу не кожному.

А зараз нам сама Полліанна розповість про сутність «гри в радість».

Вчитель: героїня роману Е. Портер зуміла не тільки подолати власні негаразди, а й допомогла іншим жителям містечка. Давайте пригадаємо, з ким зустрілася Поліанна.

 

Портрет Полліанни

  • Знайдіть у тексті портрет Полліанни.

 

Інтерактивна вправа «Риси характеру Полліании» (Фото Полліанни + виноски)

 

Пропоную визначити риси характеру головної героїні роману,

З переліку рис характеру виберіть ті, які, на вашу думку, притаманні героїні, напишіть на листочку і прикріпіть до дерева.

  • Які ж цих рис характеру є у Вас.
  • Яку рису характеру ви б хотіли виховати у собі. Чому?

Вчитель: Які риси характеру Полліанни можна назвати стрижневими? (оптимізм, життєрадісність, щирість, сила волі)

Ось ви й назвали головні риси цієї життєрадісної дівчинки, які допомогли змінити  жителів містечка.

 

 

 

 

 

 

Фізкультхвилинка

Полліанно, Полліанно,

Хто ти, дівчинко моя?

Совість, ангел чи спасіння

Наших душ від забуття.

Ти, як промінь сонця, світиш,

Як послання із небес.

Ти, як ангел мій, дитино,

Світлу радість нам несеш.

Дай же , Боже,нам щоднини

Вчитись жити так, як ти-

Сумувати лиш хвилини,

А радіти цілий вік!

 

Гра «Маска»

Завдання : розкажіть про мешканців Вермонта від їхнього ж імені так, щоб ваші однокласники здогадалися про кого йде мова.

Я педантична жінка, терпіти не можу дзенькоту ножа і грюкоту дверей, люблю тишу. Чудово знаю, що таке почуття обов’язку і тому допоможу доньці своєї сестри, хоча ніколи не одобрювала її вибору. (Міс Поллі).

Я живу на світі вже сорок років, маю дочку Міллі, але останні п'ятнадцять років мене ніщо не радує, не тішить, бо хворію і прикута до ліжка. Мене дратує сонячне світло, вже й забула, коли дивилася на себе в люстерко, тому дуже здивувалася, коли маленька дівчинка назвала мене красунею. (Місіс Сноу).

Я самотній, хворий чоловік. Дуже полюбив Поліанну, завжди був радий її бачити себе вдома, намагався якось її розважити, показуючи все, що в мене є. Вона так нагадувала мені її маму в юності, в яку я був закоханий. Я був би радий назвати Поліанну своєю спадкоємицею. (Джон Пендлтон ).

Я дуже сумую за своїми молодшими сестричками, бо рідко їх бачу, так як працюю в містечку за шість миль від рідної домівки. Та мені пощастило, бо вдалося знайти місце на кухні міс Поллі, яка хоч і має нелегкий характер (здається , що мені ніколи не вдасться їй догодити), та добре платить платню. Я дуже зраділа маленькій місіс, і радо прийняла її пропозицію грати в гру, якої її навчив батько. (Ненсі).

У мене гарна потрібна професія, я радо допомагаю людям. Живу один, та дуже сподіваюсь колись отримати прихильність міс Поллі, бо дуже її люблю. Маю гарних друзів, які також лікують людей. Тому, коли з Поліанною трапилася біда, звернувся до товариша який знається на травмах хребта. І, хвала Богові, його методики допомогли дівчинці знову встати на ноги (Лікар Чилтон).

  • Полліанна для жителів містечка приготувала подарунки
    • Мішечок подарунків від Полліанни

Завдання. Пояснити, кому із героїв твору можна порекомендувати ці засоби, як ліки проти негараздів?

     Очікувані результати .

Крем проти ластовиння ( для Полліанни)

Троянда ( любов тітоньки Поллі)

Стетоскоп ( лікарю Чилтону ( лікар найрадісніша професія, бо повертає людям здоров’я)

Будинок ( для Джиммі)

Скелет   ( Джону Пендлтону ( краще мати в будинку живого хлопчика, ніж

« тримати скелета у шафі»)

Різнобарвні клубочки вовни ( місіс Сноу)

Бейджик з написом « Твоє ім.’я найкраще» ( Ненсі)

Біблія із червоною закладкою проповіді « Радійте всі!» ( священику Полу Форду)

 

 

Вчитель: Що спільного між цими людьми? (Вони здаються незадоволеними життям невеселими, безрадісними)

Після знайомства з Поліанною в житті багатьох мешканців містечка відбулися зміни, давайте з’ясуємо, які?

Вправа «Знайди відповідності»

Завдання: поєднайте героїв і зміни, що відбулися в їхньому житті завдяки дівчинці.

Тітка Поллі- строга, холодна, стримана, з почуттям обов’язку, пунктуальна,нещасна, сумна, одинока. Завдяки спілкуванню з Поліанною стала турботливою, доброю, чуйною тіткою, яка дозволяла собі розпускати довге волосся, чепуритися, плакати, грати в гру « Радість»і бути щасливою заміжньою жінкою.

Лікар Чилтон- завжди привітний, добрий, чуйний,але одинокий і нещасний , бо любив тітоньку Поллі,з якою їх розділяло давнє непорозуміння. Завдяки Поліанні лікар зумів порозумітися з коханою жінкою і одружитися, стати щасливим чоловіком.

Джон Пендлтон- замкнутий, похмурий, мовчазний, одинокий. Став люблячим, турботливим батьком усиновленого хлопчика Джиммі. Його життя стало яскравим, веселим,повноцінним.

Джиммі- був сумним, зневіреним, бездомним, хотів мати батьків, сім’ю і будинок. Завдяки Поліанні у нього з’явились і сім’я, і названий батько , і будинок. Хлопець став щасливим.

Місіс Сноу- дратівлива, вразлива, сердита,хвора жінка, яка лежала в темній кімнаті і не дозволяла відчиняти вікна. Стала терпимою, уважнішою до оточуючих, дозволяла відчиняти вікна і пускати сонячне проміння в оселю, розчісувати своє кучеряве волосся, робити всілякі зачіски,прикрашені свіжими трояндами. Хвора почала навіть працювати. Вона в’язала одяг для дітей з притулку і раділа тому, що у неї здорові умілі руки.

Ненсі- завжди привітна, турботлива, чуйна, люб’язна, але не любила свого імені. Завдяки Поліанні вона полюбила своє ім’я.

Священик Пол Форд- був засмученим, в розпачі, писав проповіді, розпочинаючи словами « Горе вам…». Усвідомив свою місію, роль в житті мешканців міста і починав проповіді так: « Радійте, люди, …»

Як ви оцінюєте ці зміни, як позитивні чи негативні?

Як же маленькій дівчинці це вдалося? Завдяки чому ?

 

Отже, Полліанна стала для жителів міста путівником, рятівником, ангелом, який розбудив у них позитивне, навчив бачити хороше абсолютно в усьому, навіть і в поганому. Вона навчила їх радіти життю!

 

Тренінгова вправа «Яка радість»

Ситуативне моделювання. Учні складають правила гри у радість.

Гра "Радість"

1. Завжди посміхатись.

2. У поганому знаходити щось хороше?

3. Ніколи не сумувати?

4. Думати про те, що щось може бути гіршим.

5. Ніколи не сміятися з чужого горя.

6. Дарувати радість людям, які тебе люблять, які тобі небайдужі.

Слово вчителя. Молодці, ви добре виконали завдання. Я думаю, правила гри, які ми щойно склали, ви запам’ятаєте. І, коли вам буде сумно, вигратимете з своїми друзями, рідними.

  • Багато хто з вас говорив, що хоче навчитись грати в цю гру теж. Давайте спробуємо.

Мета: розвивати позитивне мислення, вміння знаходити радісні моменти в повсякденному житті.

Завдання: продовжіть речення.

 

Я дізнвався про зраду друга, яка радість… (тепер я знаю, хто мій справжній друг; добре, що це трапилося зараз, а не в більш відповідальний момент).

Прийшли вихідні, пішов дощ, яка радість (нарешті я висплюсь; дочитаю до кінця книгу; зможу повишивати…)

Мій кращий друг переїздить в інше місце, яка радість ( на канікулах я поїду до нього в гості, побуваю в новому місці, здійсню подорож).

На Новий рік не отримала бажаного подарунку, яка радість (на День народження я його отримаю і в мене буде вже два подарунка…).

Отримав двійку, яка радість (тепер я точно впевнений в тому, чого не знаю і зможу краще підготуватися).

Треба вміти радіти простим речам, як це робила Полліанна, тим більше, що радісні моменти є в житті кожного з нас. Поділіться своєю радістю.

Отже, «гра в радість» - і справді скарб, найдорожчий за всі коштовності світу, бо ж дарує найголовнішу цінність – щастя.

Афоризми

Вчитель: життя Полліанни не можна назвати легким: вона рано втратила маму й тата, вимушена була деякий час жити в жіночій школі; переїхавши до тітки, почувала себе самотньою, бо не мала друзів; потрапила в жахливу аварію і отримала травму хребта. Але не втратила сили духу, бо любила життя таким, яке воно є, і навіть в найстрашнішій ситуації могла знайти позитив. Пропоную взяти з неї приклад і потренуватися знаходити позитив навіть в тих ситуаціях, які на перший погляд здаються безнадійними, безрадісними.

 

Вправа показала, що доброго, радісного в нашому житті достатньо. Треба просто вміти його помічати і цінувати. Воно поряд з нами. Завжди пам’ятайте про це, зберігайте оптимізм в будь – яких життєвих ситуаціях. Нехай гра в радість, яку вигадав батько Полліанни, стане стилем вашого життя.

 

  • Рецепт радості від Полліанни

 

В житті завжди є радості моменти!

Відкритим будь, і їх не пропусти.

А щоб життя тобі всміхалось,

Йому частіше посміхайся ти!

 

Рефлексія уроку

Девіз: « Жити- життю радіти!», « Радієш ти, радію я – радіє вся наша Земля!», «Придивись, навколо так багато РАДОСТІ! Живи і радій!».

 

 

 

 

Вчитель: Метод «Мікрофон».

- Чи дійсно радість має таку силу? Чи не здається вам гра наївною?

- Чого ви навчилися у Полліанни?

- Як змінилося б наше містечко Броди як би в ньому жила Полліанна?

 

 

Діти, дякую вам за роботу на уроці і за підготовку до уроку. Нехай в кожному з вас живе Поліанна. І як говорила наша героїня : «Треба любити все, що є справжнім життям. Життю не можна навчитися, треба просто жити і РАДІТИ!».

 

Домашнє завдання: напишіть лист - подяку Полліанні, складіть рецепт радості і щасливого життя від Поліанни

 

 

 

docx
Додано
17 січня 2021
Переглядів
5100
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку