Конспект уроку в 5 класі: "Г. К. Андерсен. Казка «Непохитний олов’яний солдатик». Утвердження сили кохання й відданості у казці.

Про матеріал
Конспект уроку з використанням інноваційних методів та прийомів: Гудзики Блума, створення пейнбуків, використання дошки "Мудборд", прийом "Рюкзачок в дорогу"
Перегляд файлу

 

(СЛАЙД 1)

Вітання із класом, гостями:

 Любі діти, гості, добрий день!

Зичу праці і пісень.

А ще, друзі, всім бажаю

Сил, натхнення на весь день.

Діти! В народі кажуть: «Добрий гість – дому радість!» Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям, бо гості – це завжди свято і гарний настрій, тому разом вітаймо гостей даруймо їм свої усмішки.

(СЛАЙД 2)

 

 

  1. Слово вчителя.

Тож почнемо нашу подорож у чарівну країну казок із загадки. Як ви гадаєте, що в цій чарівній скриньці? Серце, троянда - символи казки, символи кохання, так, це – мама 25 синів, олов’яних солдатиків, звичайна ложка із казки, автором якої є Король Казки Ганс Крістіан Андерсен.

 

(СЛАЙД 3)

 

 

Тема. Г. К. Андерсен. Казка «Непохитний олов’яний солдатик». Утвердження сили кохання й відданості у казці.

 

Оголошення та визначення мети разом із дітьми, прикрашання дерева очікувань(від кожної парти – яблучко клеїм на дерево)

 

Мета:

навчальна: допомогти учням зрозуміти гуманістичний зміст та ідейно-художнє значення казки Андерсена; спонукати до читання

розвивальна: формувати навички виразного читання, переказу, виділення ключових епізодів та деталей, встановлювати послідовність подій, аналіз твору, висловлення власних суджень; розвивати творчу уяву

виховна: виховувати любов і пошану до справжнього мистецтва, стійкість духу, уміння долати перешкоди, цілеспрямованість, цінувати почуття прекрасного, шанувати любов.

Теорія літератури: літературна казка, герой художнього твору, художні засоби, антитеза, художні символи.

Тип уроку: комбінований урок: використання знань, умінь і навичок

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, фрагменти мультфільму, презентація, картки для роботи в групах, чорний ящик, дидактичні картки з кюар-кодами.

 

 

 

Хід уроку:

 

І. Актуалізація опорних знань.

 

Нумо, мерщій у королівство. Але ж вартові на вході просять пароль, тобто визначення терміну літературна казка.

 

Слайд № (мост крепость)

Добре, міст опустився, але ж далі іще одна брама, яка відчиниться, якщо назвете відмінності літературної казки від народної.

 

І, нарешті, двері в палац, та й тут охоронці приготували випробування:

 

  • Назвіть спочатку народні казки, а потім – літературні
  •  

Слайд (палац)

 

Ну, нарешті, ось його величність Ганс Крістіан Андерсен. Він гостинно вітає своїх улюбленців-дітлахів, бо все життя присвятив написанню казок для дітей,

 

(СЛАЙД 4)

 

 

Епіграф уроку:

Казки самі приходять до мене.

Їх нашіптують мені дерева,

вони вриваються з вітром.

Ганс Крістіан Андерсен.

 

- А які факти біографії письменника вам відомі

(посилання на ролик ТСН) https://www.youtube.com/watch?v=2kCwEFtU6JQ&feature=share про андерсена ТСН

-Що найбільше вразило у житті письменника?

-Давайте пригадаємо казки, які написав великий датчанин

(СЛАЙД 5 И 6 И 7)

Казки: «Дюймовочка», «Снігова королева» «Гидке каченя», «Соловей», «Кресало», «Дикі лебеді» та багато інших.

 

І у кожній казці автор прагнув відшукати хоч щось гарне, бо вірив, що добро існує у всьому. Отже, як і герої народних казок,

і персонажі інших казок, герої Андерсена вчать добра й справедливості, віри в майбутнє, уважного ставлення до кожної людини, милосердя та співчуття до слабших.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 А нас уже зачекався наш непохитний олов’яний солдатик, його товариші та тендітна балерина.

 

(СЛАЙД 8 СОЛДАТЫ)

 А чи знаєте ви, що письменник присвятив свою казку батькові, якого теж звали Ганс. Щоб урятувати сім’ю від злиднів, бідний чоботар  пішов служити до війська. Після воєнних походів повернувся додому хворим і  помер, коли синові було лише 14. Син захоплювася батьком, його любовю до родини, силою і мужностю. З дитячих років Андерсен зберіг пристрасть до колекціонування оловяних солдатиків, що стали дуже популярними після виходу казки. На створення образу непохитного солдатика вплинули й давні традиції Данії, де королівська варта охороняє резиденцію короля та королеви.

- Як ви гадаєте, що могло послужити поштовхом до написання казки? (Розповідають , що одного разу , йшов Андерсен по вулиці . Маленький хлопчик грав біля вікна . Коли він побачив улюбленого казкаря , то подарував йому олов'яного солдатика . Стверджують , що так і народилася казка) .

-Ви прочитали казку «Непохитний олов’яний солдатик».

-Які почуття викликала у вас ця казка?

Отже, щоб напевне дати відповідь на ці питання, зрозуміти, що хотів донести до нас Андерсен своїм твором, нам потрібно детально проаналізувати події, які відбуваються у казці та зробити висновки.

(СЛАЙД 9)

 

 Словникова робота:

 

Олов’яний – зроблений з олова, м’якого металу; впадав у око – звертав на себе увагу;

Дама – жінка з вищого товариства; батист – тонка натуральна тканина; горіховий плигун – ігзашка з деревини горіха; грифель – паличка для писання на дошках; канарка – екзотична пташка; шолом – частина захисного обладунку; мундир – військова форма; рівчак – канава, ярок; мито – податок під час переїзду

(слайд з словами-малюнками)

 

- Прочитайте значення слова СТІЙКИЙ . (Міцний , неослаблений ; Непохитний , завзятий, твердий духом).

-  У якому значенні, на вашу думку, вжито слово стійкий у заголовку ? ( Непохитний , завзятий, твердий духом ) .

Учитель. Продовжуємо роботу з казкою. І в кінці  ми повинні відповісти на найголовніше, тобто проблемне питання :

- Яку думку автор заховав між рядків ?

 

А допоможе нам інтерактивний прийом «Гудзики Блума»

Розстебнутий мундир солдатика

 

 - Які почуття у вас викликає ця казка ? (Смуток , жалість , біль , викликані загибеллю героїв. І радість , пов'язана з тими дивами , які відбуваються в казках).

Висновок вчителя: Так, це мотив світлої радості , пов'язаної з очікуванням дива . Мотив смутку , печалі , від розуміння короткочасності , крихкості дива

Ці мотиви повязані з долею головного героя.

Я прикріплю першу пару гудзиків

Давайте попрацюємо над текстом, використовуючи прийом «коментованого читання», спробуємо зрозуміти, яку ж

думку автор заховав між рядків ?

IІІ . Аналіз казки, вибіркове читання, робота в групах із цитатами .

Чому так склалася доля олов'яного солдатика ?

 

- Чим був цікавий останній солдатик ? (він особливий , чудовий :)

Цитата на початку (вибрати потрібну, зачитати)

 

- Які дії говорять про його внутрішні якості ?

(вибрати цитату як він милувався красою палацу і балерини)

 (Так , він уміє бачити красу. )

 

 - Що зближувало солдатика і танцівницю ? (він побачив свою схожість , спорідненість поки зовнішнє з нею )

(вона стояла на одній нозі і він теж)

Прикріпляю другу пару гудзиків

 - Про що він подумав ? ( цитата От би мені таку дружину)

 - Про що говорять його перші слова ?

Вчитель: Краса танцівниці викликає у нього егоїстичне бажання , корисливу думка: " От би мені "

 

Він забуває про все: про свій військовий обов'язок , про своє головне призначення на землі , але розуміє нереальність здійснення свого бажання .

- Тому виникає нова думка , яка? ( "Але познайомитися з нею " )

 - Навіщо ? ( Позалицятися для гри , для забави ) .

 - Як ці думки і почуття характеризують солдатика ?

- Розкривають вони головне в ньому ? (адже легковажність , грайливість не відповідає тому образу героя , який створюється в тексті казки )

 - Яким ми бачимо солдатика у казці ? ( серйозним , закоханим )

Андерсен хотів показати , що в людині спочатку закладено добро і зло , така людська природа і він сам робить вибір і несе відповідальність за цей вибір .

Що ж вибирають наші герої,

 яке диво сталося з солдатиком і танцівницею ? ( Зародилися таємнича і безкорислива любов)(знайдіть цитату про те, як зустрілись їхні погляди)

Зачитати стор 93(другий абзац)

Третій гудзик

 - Але що сталося далі

(читання у ролях Гном, Солдатик, автор)

- Хто такий Гном ? ( Злий чарівник , чортеня )

- Звідки він узявся і за що мститься солдатикові ?

 

 ( Троль-гном - це втілення внутрішнього зла , яке є в кожній людині , а в солдатику проявилося у вигляді низьких почуттів : заздрості , про які ми говорили раніше. І за це мстить йому троль ) .

 

 - А яким далі ми бачимо солдатика ? - Що сталося вранці ?

 

- Що випало на долю нашого героя? ( Випробування )

 

(СЛАЙД 10 И 11) Заплутані випробування: 1.Випав у вікно. 2. Екстремальна подорож солдатика у паперовому човнику. 3. Зустріч із щуром.  4.Човник потонув

5. Героя проковтнула риба.

ПРИКРІПИТИ ҐУДЗИК

 

(СЛАЙД 12) Руханка

-Стільки небезпечних пригод випало на долю солдатика, але він ніколи не кричав і не кликав на допомогу, чому?( бо він був справжнім воїном, захищав честь мундира і думав про кохану)

-Зверніть увагу на прийом алегорії, коли риси характеру та поведінка людей переноситься на тварин іграшки предмети

-Діти, перевіримо, чи уважні ви читачі ? Про яке найтрагічніше випробування ми не згадали?

(Солдат і балерина у вогні)

Зачитати із підручника фінал казки.

- Яку думку автор хотів донести до читача таким фіналом казки?

Відповідь є вирішенням нашого проблемного питання:

«Яку думку автор заховав між рядків ?

 

У цій казці подвійний зміст : Стійкість - вміння впевнено стояти на одній нозі. І другий - стійкість - це сила духу. Події в казці дитячі , а почуття справжні , гідні поваги . І читач разом з олов'яним солдатиком долає , перемагає в собі слабкість. Душа очищається , стає сильнішою духом.

Прикріпити гудзик

  1. Утвердження сили кохання робота над картиною картиною.

 

 (СЛАЙД 13: КАРТИНИ ШАГАЛА)

Погляньте на картину Марка Шагала «Кохання»

 ( люди високо летять)

-  Як ви гадаєте, чому люди літають?

(Коли закохані)

 - Як почуваються герої, чи їм не   страшно летіти так високо?                                                                                                 

- Ні, бо вони окрилені любов’ю, тому здатні літати, бо сама любов підняла їх до неба.

- Чи бояться вони перешкод?                                   

  -  Ні, бо сила кохання може здолати все                                    

Прикріпити гудзик

 

СЛАЙД 14

  1. Робота в групах

 

4  групи працюють над заповненням пейнтбуків та сторінок із соціальних мереж

Після перевірки Прикріпити гудзик

Дошка «Мудборд» (прикріпити пейнтбуки та сторінки)

 

Рефлексія

 

Висновок:.Навіть у важку хвилину людина повинна постійно пам'ятати про почуття власної гідності , про честь .

Починаючи з того моменту , коли солдатика почав відчувати троль , герой усвідомив своє вище призначення і залишається воїном з чистою і безкорисливою любов'ю вже до самого кінця казки . У всіх випробуваннях він ні в чому не зраджує собі : він тримається стійко , як годиться справжньому солдатові і під час небезпечного плавання , в паперовій човні , і коли велика водяний щур пливла за ним навздогін , люто клацаючи зубами і коли став тонути , і в шлунку у великої риби .

У мовчазній стійкості олов'яного солдатика , в його поведінці розкривається істинно християнське ставлення до світу: у нього немає ненависті до бридкого троля з табакерки, він не проклинає " вуличних хлопчаків " , він зі смиренням приймає свою долю і стійко переносить всі випробування , пам'ятаючи тільки про свою честь і " милу танцівницю " .

- Які чудеса сталися ? Чому ? ( Заслужена нагорода за стійкість ) . Висновок: Ось ця " чудова мить " і є щастя. Таке щастя дається недарма , не приходить само . Його потрібно заслужити , вистраждати , пройти через спокусу , перемогти зло і гідно витримати випробування .

- Прочитайте , що відчував солдатик , опинившись в грубці .

 - Що залишилося від танцівниці і від солдатика ?

? ( І так V. Підсумок. - Щасливий чи кінець у казки і ні ) Отже, ми знову підійшли до найголовнішого питання , проблеми казки .

 - Яку думку автор заховав між рядків ?

 

 

Отже, ми підійшли до кінця нашої незвичайної подорожі казкою. Але це не остання подорож з великим казкарем , вона буде продовжуватися завжди , все життя. Андерсен вірний друг і добрий порадник для всіх дітей , а значить і для всіх людей. У казках Андерсена поряд живуть сльози і сміх , горе і радість - все як у справжньому житті . А життя ця незвичайна людина знала дуже добре. І не випадково великому казкарю " Королю казок " у столиці Данії , Копенгагені споруджено пам'ятник . А також пам'ятник одному з героїв казок - Русалоньці . Русалонька стала символом данської столиці і вже багато років сидить на березі моря і дивиться вдалину .

Прикріпити ґудзик

 

Слайд 15

 

Зв'язок із сучасністю, творами мистецтва(герої в фейсбуці)

 

 

Перекладачі (слайд 16)

 

Слайд 17

Зв’язок з Україною: 1973 року почесний диплом міжнародної Літературною премії імені Андерсена отримав український письменник Богдан Чалий за поему «Барвінок і весна».

1979 року до почесного списку Андерсена вписано ім’я українського письменника Всеволода Нестайка за книжку за «Тореадори із Васюківки»

Паралелі з іншими творами: у яких казках іще зустрічаються солдати, військові? («Кресало», «Дванадцять місяців», «Каша з топора»)

У яких казках йдеться про вірне кохання? («Дюймовочка», «Попелюшка», «Мертва царівна і сім богатирів», «Варвара-краса, довга-коса»)

Перекладачі

 

Звернутись до дерева очікувань і дошки «Мудборд»

Прийом пять пальців і рюкзак

 

Частування шоколадними серцями дітей та гостей

 

VI . Домашнє завдання Заповнити, або намалювати від руки сторінки фейсбук, інстаграм, виготовити пантбуки

 

 

Слайд 18: ПРОЩАЛЬНИЙ СЛАЙД

 

-    Дякую за урок, любі п’ятикласники! Без вас би я не змогла його провести.

  • Дякую за активну роботу
  • Спасибі, ви були дуже зібрані і показали чудові результати.
  • Ви були сьогодні молодці! Залишайтеся завжди такими хорошими, активними і добрими! Я ВАС ЛЮБЛЮ!

 

 

Шановні гості!

Спасибі, що знайшли час

І прийшли до нас.

Якщо ваша ласка,

То приходьте до нас ще, будь ласка!

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Копа Раїса
Додано
20 січня 2021
Переглядів
2161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку