Методичний коментар
Даний урок відповідно до вимог особистісно зорієнтованого навчання спрямований на активізацію роботи учнів у навчальному процесі, чому сприяє різноманітність традиційних та інноваційних форм роботи, а саме: проект, дослідження, бесіда, художній аналіз прозового твору, творча робота, дискусія, мозковий штурм.
Навчальна діяльність має практичну спрямованість на розвиток схильності до роздумів, стимулювання самостійності та оригінальності мислення, розвиток комунікативних здібностей учнів.
Клас – 11(профільний рівень)
Тема уроку: Ідейно-художній зміст роману І. Багряного « Тигролови» . Автобіографічність твору. Символіка образів роману.
Мета: розкрити символічність образів твору, дослідити художні особливості їх творення; сформулювати ідейний зміст роману; розвивати вміння учнів розуміти зміст і суть художнього твору, висловлювати власні думки ; повторити відомості з літературознавства; показати головного героя роману як людину могутньої волі та незламного духу, тим самим виховуючи в учнів відповідні моральні засади.
Обладнання: уривки з роману „ Тигролови”, репродукція ікони Волинської Богоматері, літературознавчі словники, технологічні карти вивчення життя та творчості письменника.
Запис на дошці.
Іван Багряний
(Іван Павлович Лозов’яга)
9. 10. 1907 – 25. 08. 1963
Ходи тільки по лінії найбільшого опору – і ти пізнаєш світ... А пізнавши світ, ти пізнаєш себе і ніколи не понесеш душу свою на базар, бо вона буде цінніша за всесвіт, і не буде того , хто міг би її купити.
І. Багряний
Хід уроку
І. Мотивація навчання учнів
Вступне слово вчителя
Як птахи вдалечінь, під бурю і під громи,
Від рідних зір і гнізд одбилися давно ми.
Йшли повенню вогні.
І задуми, й доми
Згоряли там до тла – і далі
ми з дітьми
Тікали далі в світ, як птахи,
без упину.
Хоч промінь спогаду, хоч мрій
одну жарину
Хотіли зберегти, голубити
В серцях –
Про край, про рідний той!
І завжди темний шлях
Одводив далі нас у далеч
невідому...
Богдан Кравців
Так склалося, що епоха не цінує геніїв за їх життя – вона згадує про них занадто пізно. Якась жорстока закономірність, час палить, нищить їх невблаганно, а коли збагне, що дух їх безсмертний, схиляється у пошані та каятті.
Багато українських митців віддали своє життя заради того, щоб не зректися своєї любові, своєї журби . Деякі з них змушені були залишити рідну землю і шукати притулку на чужині. Серед них і Іван Павлович Лозов’яга.
( Повідомлення теми та мети уроку )
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів( Автобіографічний зміст роману
„Сад Гетсиманський”)
Учитель
Перед тим, як розпочати знайомство з романом Івана Багряного „ Тигролови”, давайте згадаємо деякі відомості з життя письменника.
Бесіда з учнями
Чи подарувала влада цю зухвалість автору?
( Відповіді учнів )
Учитель
Оцей харківський в’язничий досвід і став підмурівком роману „ Сад Гетсиманський”.
( В основу назви покладено легенду про Ісуса Христа. Перед тим, як іти на Голгофу,Ісус зустрівся зі своїми учнями в саду Гетсиманськім. Він молився, знаючи, що повинен пролити врвнці кров за гріхи людські)
Учитель
Саме у цьому саду сталася зрада Ісуса Іудою, відступництво Петра.
Герой твору Андрій Чумак – мученик, який іде на Голгофу, бо він вірить у людей. Зраджує Андрія сусід-священник, який не має морального права на зраду, як колись був зраджений сусідом і сам автор .
Піся нового арешту на І. Багряного чекало заслання, харківська в’язниця. Щоб уявити, який жах змушений був він витримати, послухаємо уривок з роману, в якому автор описує страшні картини нищення людини в радянському таборі.
Учень зачитує уривок з роману (індивідуальне завдання, отримане заздалегідь).
У 1940 році І. Багряний був реабілітований, проте він не вірить у краще майбутнє держави і їде за кордон. Словаччина, Австрія, Баварія і, нарешті, Німеччина, де 25 липня 1963 року Іван Павлович Лозов’ягін зустрів свою смерть.
ІІІ.Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Учитель
Уперше в Україні твори І Багряного вийшли окремим виданням у 1991році.
Серед цих творів і роман «Тигролови» . У 1944 році протягом 14 діб був створений цей плід болючих спогадів автора.
Запитання до учнів.
( Після арешту 1932 р. атору було присуджено 5 років ув’язнення на Далекому Сході, проте термину він не добув: як і головний герой роману
І. Багряний втікає з-під варти та переховується між українцями Зеленого Клину.)
( демонструється репродукція або книга з репродукцією на обкладинці ), що незвичного у зображенні ?
( Діти –це цвіт нації. Знищ його – і знищиш майбутнє )
2.Робота з текстом роману
а. Розділ перший „ Дракон”
Учитель
... Вирячивши вогненні очі, дихаючи полум’ям і димом, потрясаючи ревом пустелі і нетра, і вогненим хвостом замітаючи слід, летів дракон.
...палахкотів над проваллям... Зивався над прірвами... Пролітав із свистом спіраллю над диким безкиддям і нагло зникав десь у надрах землі – занурювався, як вогненний хробак, із скреготом і хряском у груди скелястих гір, свердлив їх з блискавичною швидкістю, розсипав іскри. Зникав... І раптом вилітав з-під землі, мов пекельна потвора, потрясаючи реготом ніч...
( відповіді учнів )
Негативне ставлення, відраза до істоти викликається за допомогою низки порівнянь: „ як вогненний хробак”, „ пекельна потвора”. В уривку автор звертається до персоніфікації „ потряаючи реготом ніч”, наведено ряд епітетів „вогнені очі”, „ пекельна потвора”,”несамовитий зойк”, що поглиблюють жахливість, потворнісь, могутнісь образу.
( відповіді учнів )
Наведені дієслова передають нестримність дракона, його надзвичайну силу, цілеспрямованість, безвихідь.
За допомогою ряду додатків автор, щоб посилити враження читача, створює сприйняття руху істоти: „Над безмежжям Уралу... Через дикі кряжі Забайкалля... Через Становий хребет”, - мчить він до своєї цілі.
Не з китайських книжок і не з пагод Тибету він з’явився.
„Вилетів з чорного пекла землі людоловів і гнав над просторами.”
( етапний ешелон НКВС )
( Відповіді учнів )
б. Розділ „ Світ на колесах „
Порівняльна характеристика ешелонів
( учні зачитують уривок від слів „тим же маршрутом” до слів
„ золоте ельдорадо” )
Тим же маршрутом по Транссибірській магістралі йшов інший експрес, - так званий „ Тихоокеанський експрес нумер один”.
М’яко погойдуючись, як у мрійливому вальсі, пишаючись шовком фіранок на вікнах, мерехтячи люстрами, котився він, ніби разок блискучих каралів, і миготів емалевими девізами на боках вагонів : „ Нєгорєлоє – Владівосток”. Віз, заколисуючи, екзальтованих паажирів десь в невідомий і вимріяний, казковий край, в дивне золоте ельдорадо.
( відповіді учнів )
Робота з літературознавчим словником.
Символ – предмет або слово, яке умовно виражає суть певного явища ( скажімо, хліб-сіль – символ гостинності )
Учитель
Це символічна картина паралельного, майже незалежного існування в одній державі двох світів – світу пітьми, пекла і світу ілюзорного раю, ілюзорного вільного життя.
Цей перший ешелон-дракон можна сприймати більш широко. Це і доля героя, і народ з відтятим корінням, і узагальнення божевільної системи, яка розчахнула суспільство на класово-ворожі сили, і те психологічне середовище, в якому людина або божеволіє, або шукає вихід .
Знайшов вихід із цієї ситуації головний герой роману, який попав до ешелону смерті.
в.Образ Григорія Многогрішного
Запитання до учнів
(відповіді учнів )
Виступ учня ( пошукова проектна робота, індивідуальна або у малій групі, –«Дем’ян Многогрішний – гетьман Лівобережної України» (завдання учні отримують на попередньому занятті)).
Історична довідка в технологічній карті
Микола Костомаров у своїй книзі „ Галерея портретів” розповідає нам, що
„... Многогрішний Дем’ян Гнатович – гетьман Лівобережної України (1668-1672 рр.), ставши спільником Дорошенка, почав неприязні дії проти Москви. Сам висловив великоруському гінцю Танєєву намір нізащо не віддавати Києва полякам і разом з Дорошенком воювати з Польщею. Перш ніж московський уряд вирішив, як вчинити з доносами на Многогрішного, проти останнього було організовано змову... 13 березня, вночі, змовники схопили Многогрішного і відправили до Москви, де гетьмана було катовано, Дем’ян відкидав звинувачення у зраді, але зізнався, що в п’яному стані говорив „несамовиті промови”. Старшини від імені всього малоросійського народу просили стратити колишнього гетьмана і його брата Василя. 28 травня 1672 року засуджених вивели на страту у Москві, однак цар вислав гінця з повідомленням, що він на прохання своїх дітей замінює смертну кару засланням до Сибіру.
Учитель
Вислухавши повідомлення учнів та ознайомившись із довідкою в технологічній карті, дайте відповіді на запитання:
до цього в’язня?
( непримиренність, волелюбство, нескореність, сміливість)
Він утікає, щоб стати „гордим соколом”, „безумним сміливцем”, щоб довести, що утримувати за ґратами волелюбність та нескореність духу неможливо.
( учні зачитують уривок розмови )
- Дивися, братку! Грабунок!..
Мандрівникові повернувся добрий його гумор, і він, дивлячись на пограбованого, співчував йому: „Грабунок, братику, каюсь. Але що зробиш? Могло бути гірше, адже правда? Але знай, - з усіх злочинів, створених мноюза життя, - це найбільший і за це варто приліпити мені двадцять п’ять років. А то мені приліпили лихо його знає, за що...
( відповіді учнів )
( відповіді учнів )
г.Розділ третій „ Родина тигроловів”
(відповіді учнів)
Зачитується уривок з твору.
...Чудно йому. Глянув просто себе – рясно на покутті купчаться святі, прибрані королівськими рушниками, та ще такими, які в його бабусі були, там, у Трипіллі. Там, звідки його вигнано. Там... на тій рідній, але, мабуть, навіки втраченій землі...
... Роздивився по хаті. У кутку рясніли образи, королівськими рушниками прибрані, кропило з васильків за Миколою Чудотворцем. Чорні страстяні хрести напалені на стелі... Пахне васильками... Мати в очіпку і в рясній стародавній спідниці, посміхаючись несе тарілки в двері...
( відповіді учнів )
Учитель
Починаючи з ХІХ ст., мандрують світом українці в пошуках долі.
Створений у романі світ тайги є символічним світом еміграції, де в образі Сірків показані українці, які в несприяттливих умовах сибірської тайги виживають, свято зберігаючи свої звичаї, мову, традиції.
( відповіді учнів )
ґ. Розділ „ Постріл у тайзі”
...Прокляте прізвище викликало зливу страхітних спогадів, приспаного гніву, пекельної непримиренності, вічної ненависті...
Боже мій! Мить. Мить подиву. Мить буйної радості. Є,є Бог на небіІ Ось він. Ось той, з ким їх і Бог не розсудить ...
А Медвин – бравий герой і грізний суддя та володар душ людців і плюгавий злодюжка, порушник закону закону нетрів, - стояв і тіпався... Так, тіпався. Губа йому тіпалась, а очі... очі гидкого, сопливого боягуза. Три шпали на ковнірі – як мазки крові.
( учні коментують уривок )
Автор не подає розмови між Григорієм та Медвиним, але ми спобуємо уявити, щоб вони могли сказати один одному.
( Зачитуються творчі роботи учнів – діалог між Григорієм Многогрішним та Медвином )
... Так... Ну все, товаріщ слєдоватєль! Все. – і важко задихав, - Кінчаю слідство... – і підніс голос, повільно, грізнно,- Тут...я тобі...й рев, тут я тобі й трибунал! – Підкинув гвинтівку і вистрелив.
( роздуми учнів )
*Якщо учні на початку уроку не визначили правильно символічний зміст назви роману, то слід повернутися до цього питання.
( Сюжетна канва твору вибудована на полюванні майора НКВС Медвина- цього новітнього тигролова, за гордим, неприрученим тоталітарною системою молодим „тигром” із України, який у тайзі знайшов земляків, друзів, кохання. )
д. Визначення ідейного змісту твору
Учитель
Підсумовуючи нашу сьогоднішню бесіду, давайте спробуємо визначити ідейний зміст твору.
( робота з літературознавчим словником)
Ідея – ( від гр. уявлення, поняття ) – узагальнююча, центральна думка твору, його сенс, те, що хотів сказати автор. І. – думка письменника про зображувані у творі явища, виражена в художніх творах.
( Відповіді учнів)
На допомогу вчителю
Автор викриває тоталітарну систему, яка розчахнула суспільство на класово-ворожі сили; показує вплив сталінської системи на долю однієї людини, трагедію народу, що змушений був залишати рідні землі у пошуках кращого життя; проголошує незламність волі.
IV. Підсумок уроку
Оцінювання
V. Домашнє завдання.
Заповнити технологічну карту
Підготуватися до уроку-диспуту за романом І. Багряного « Тигролови».
(підготувати розгорнуті висловлювання – роздуми з запропонованих питань :
1.Які проблеми національного буття підіймає автор у романі «Тигролови»?
2. Вбивство Медвина – злочин чи самозахист?
3. Чим ви пояснюєте відкритість розв’язки сюжету в перспективі? Якою ви вбачаєте подальшу долю героїв?
Технологічна карта
Ідейно-художній зміст роману І. Багряного « Тигролови» . Автобіографічність твору. Символіка образів роману.
1.
Робота з текстом роману
«Тигролови »
Опрацюйте поданий уривок роману (розділ «Дракон»). Письмово виконайте завдання.
... Вирячивши вогненні очі, дихаючи полум’ям і димом, потрясаючи ревом пустелі і нетра, і вогненим хвостом замітаючи слід, летів дракон.
...палахкотів над проваллям... Звивався над прірвами... Пролітав із свистом спіраллю над диким безкиддям і нагло зникав десь у надрах землі – занурювався, як вогненний хробак, із скреготом і хряском у груди скелястих гір, свердлив їх з блискавичною швидкістю, розсипав іскри. Зникав... І раптом вилітав з-під землі, мов пекельна потвора, потрясаючи реготом ніч...
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________2.Опрацюйте уривок роману (розділ «Світ на колесах»). Виконайте завдання. Дайте відповідь на запитання.
Тим же маршрутом по Транссибірській магістралі йшов інший експрес, - так званий „ Тихоокеанський експрес нумер один”.
М’яко погойдуючись, як у мрійливому вальсі, пишаючись шовком фіранок на вікнах, мерехтячи люстрами, котився він, ніби разок блискучих каралів, і миготів емалевими девізами на боках вагонів : „ Нєгорєлоє – Владівосток”. Віз, заколисуючи, екзальтованих пасажирів десь в невідомий і вимріяний, казковий край, в дивне золоте ельдорадо.
Довідка Символ – предмет або слово, яке умовно виражає суть певного явища ( скажімо, хліб-сіль – символ гостинності ) |
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________
3.Опрацюйте історичну довідку про гетьмана Дем’яна Многогрішного.
Дайте відповідь на запитання ( у кінці тексту).
Микола Костомаров у своїй книзі „ Галерея портретів” розповідає нам, що
„... Многогрішний Дем’ян Гнатович – гетьман Лівобережної України ( 1668-1672 рр.), ставши спільником Дорошенка, почав неприязні дії проти Москви. Сам висловив великоруському гінцю Танєєву намір нізащо не віддавати Києва полякам і разом з Дорошенком воювати з Польщею. Перш ніж московський уряд вирішив, як вчинити з доносами на Многогрішного, проти останнього було організовано змову... 13 березня, вночі, змовники схопили Многогрішного і відправили до Москви, де гетьмана було катовано. Дем’ян відкидав звинувачення у зраді, але зізнався, що в п’яному стані говорив „несамовиті промови”. Старшини від імені всього малоросійського народу просили стратити колишнього гетьмана і його брата Василя. 28 травня 1672 року засуджених вивели на страту у Москві, однак цар вислав гінця з повідомленням, що він „на прохання своїх дітей замінює смертну кару засланням у Сибір”.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Починаючи з ХІХ ст., мандрують світом українці в пошуках долі.
Створений у романі світ тайги є символічним світом еміграції, де в образі Сірків показані українці, які змушені були залишити Батьківщину.
4.Опрацюйте уривок ( розділ «Родина тигроловів» ). Дайте відповідь на запитання.
Чудно йому. Глянув просто себе – рясно на покутті купчаться святі, прибрані королівськими рушниками, та ще такими, які в його бабусі були, там, у Трипіллі. Там, звідки його вигнано. Там... на тій рідній, але, мабуть, навіки втраченій землі...
... Роздивився по хаті. У кутку рясніли образи, королівськими рушниками прибрані, кропило з васильків за Миколою Чудотворцем. Чорні страстяні хрести напалені на стелі... Пахне васильками... Мати в очіпку і в рясній стародавній спідниці, посміхаючись несе тарілки в двері...
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5.Аналізуючи подані нижче уривки (розділ «Постріл у тайзі»), вкажіть, які почуття оволоділи героями під час зустрічі . Зазначте , за допомогою яких художніх засобів реалізується авторський задум у зображенні внутрішнього стану героїв.
…Боже мій! Мить. Мить подиву. Мить буйної радості. Є,є Бог на небіІ Ось він. Ось той, з ким їх і Бог не розсудить ...
…А Медвин – бравий герой і грізний суддя та володар душ людців і плюгавий злодюжка, порушник закону нетрів, - стояв і тіпався... Так, тіпався. Губа йому тіпалась, а очі... очі гидкого, сопливого боягуза. Три шпали на ковнірі – як мазки крові…
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Творче завдання.
Автор не подає розмови між Григорієм Многогрішним та Медвином. Спробуйте уявити, що б вони могли сказати один одному. Складіть і запишіть діалог.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Визначте символіку назви роману ( у разі потреби зверніться до нижче зазначеної приміткі).
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
( Сюжетна канва твору вибудована на полюванні майора НКВС Медвина- цього новітнього тигролова, за гордим, неприрученим тоталітарною системою молодим „ тигром” із України, який у тайзі знайшов земляків, друзів, кохання. )
Опираючись на символіку назви твору, образів дракона,
Г. Многогрішного та родини Сірків, визначте ідейний зміст роману
« Тигролови».
Довідка Ідея – ( від гр. уявлення, поняття ) – узагальнююча, центральна думка твору, його сенс, те, що хотів сказати автор. І. – думка письменника про зображувані у творі явища.
|
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Домашнє завдання.
Заповнити технологічну карту
Підготуватися до уроку-диспуту за романом І. Багряного « Тигролови».
(підготувати розгорнуті висловлювання – роздуми з запропонованих питань :
1.Які проблеми національного буття підіймає автор у романі «Тигролови»?
2. Вбивство Медвина – злочин чи самозахист?
3. Чим ви пояснюєте відкритість розв’язки сюжету в перспективі? Якою ви вбачаєте подальшу долю героїв?