Гра є беззаперечним лідером на уроках англійської мови, особливо в початковій школі.
Вивчення англійських літер у віршах дає можливість легко у формі гри ознайомити учнів з англійською абеткою. Віршики легко запамятовуються і дають можливість урізноманітнити створення іншомовного середовища.
ЦИКЛ УРОКІВ З ТЕМИ «Природа. Кольори.»
Підтеми: «Казки. Друзі. Іграшки. Тварини. Виконання дій.»
Lesson 1
Topic: «OUR COLOURFUL WORLD»
Aims:
Practical: to form language competence in listening and speaking; to develop listening comprehension; to teach the pupils to identify and to understand the names of the colours.
Developing: to develop pupils': memory, imagination, logical thinking.
Up-bringing: to motivate pupils in learning a foreign language; to bring up love for reading tales.
Equipment: a tape-recorder, bright visuality, a ball, toy-animals, scissors, coloured pencils, rulers, toothpicks, etc.
Type of the lesson: the formation of language competence in speech.
«Hello»-song
T. How are you?
Ps. Fine, thank you. And how are you?
T. I'm fine too, thank you. And how is our little Bambi? Do you remember him? Do you know, Бембі виявився наполегливим і уважним учнем.Слухаючи розповіді Товстунця, Бембі поступово знайомився зі своїм королівством.
Одного разу з ним трапилась така пригода. Бембі побачив дві різнокольорові пелюстки на кінчику свого хвоста. Як називається ця квітка? — Запитав він у Товстунця,— І звідки вона взялася? Бембі ворухнув хвостиком, і яскрава «квітка» затремтіла і полетіла. Заєць крізь сміх пояснив, що літаюча «квітка» називається метелик. Послухай, які у них дзвінкі голоси та запам'ятай їхні кольори.
Do you remember what colour the butterflies are? Наш давній знайомий Mr. Tongue допоможе нам в цьому. Listen and repeat. Йому подобається дмухати на метеликів: [w-w-w-wait] — білий, як сніжинка. Наш dog розгнівався на Mr. Tongue і загарчав: [r-r-r-r-e-d-red] — червоний, як суничка. Погода змінилася, подув сильний вітер: [u:-u:-u:-b-l-u:-blu:-blu:] — синій, як хмаринка.
Яв Баранівці люблю бігати
в джинсах кольору ... blue.
Зранку ти не забувай чистити
зуби кольору... white.
Море, де стоїть «Артек»,
називається (як?) ... black.
У ялинки колір завжди один,
називається (як?)... green.
Колір поля та пшениці стиглої
називається (як?) ... yellow.
Колір вовків та мишей
називається (як?) ... grey.
А ведмідь на прізвисько «Бравий»
колір вибрав (який?) ... brown.
Red, red, red ... (the flower).
Blue, blue, blue ... (the sky).
Green, green, green ... (the grass).
White, white, white ... (the snow).
Black, black, black... (the skunk).
Pink, pink, pink ... (the rose).
Yellow, yellow, yellow ... (the sun).
Orange, orange, orange ...(the orange).
Violet, violet, violet... (the violet).
Purple, purple, purple ... (the bear).
Grey, grey, grey ... (the bird).
Painter (to Bambi). Bambi, dear, you have got so many friends. What colour are they?
The pupils make a circle. One of the pupils in the middle tosses the ball and names the colour. The pupil who catches the ball makes up the word- combination
«colour + animal» (a red fox) and tosses the ball to the next pupil.
Painter. I'm so tired. Let's have a rest. Let's play the moving game. Say and do.
Can you hop like a rabbit? (Hop! Hop!)
Can you jump like a frog? (Jump! Jump!)
Can you swim like a duck? (Swim! Swim!)
Can you run like a dog? (Run! Run!)
Can you fly like a bird? (Fly! Fly!)
Can you walk like Julia? (Walk! Walk!)
Painter. Look how happy Bambi is. Would you like to play with him his favourite game «Тор»?
Note: Meanwhile the painter distributes cards, scissors, coloured pencils, rulers and toothpicks. This may be best done in groups, with each group sharing equipment.
The teacher makes one top while the pupils watch. If possible, one or two pupils can then make them while the teacher gives instructions. The others can make them at home.
The painter points to the colours and the pupils tell her the names.
The painter demonstrates with a piece of card or paper and uses a bold felt pen while she gives instructions: Draw, Colour, Cut out. (See page 52)
The painter demonstrates making a disc with their name as on the top of page 52, saying: Draw, Write your name, Cut out. The pupils can practise spinning their tops. They bring their tops and discs to the next lesson.
Make a top with different colours.
Summing-up. Evaluation
Lesson 2
Topic: «WHAT COLOUR IS IT? »
Aims:
Practical: to form speech competence in listening, reading and speaking.
Developing: to develop pupils' memory, imagination, logical thinking.
Up-bringing: to bring up love for the beauty of nature.
Equipment: a tape-recorder, bright visuality, real things, tops, coloured pencils, flash cards, SB «English Today l», OUP, SB «Let's go with us» byA. Gergel.
Type of the lesson: the formation of speech competence in listening, reading and speaking.
Procedure
«Good-morning»-song.
Вчитель спілкується з дітьми, показуючи справжні предмети та використовуючи при цьому жести, міміку.
Т. Look, it is raining, it is wet.
I put on my violet hat, Violet suit.
My gloves are white...
And I am warm, I am all right!
III. Phonetic Drill
T. And how is our Mr. Tongue?
Знову дме сильний вітер wind is blowing [ u:- u:- u-:- blu:- blu:- blu:]. Йде дощ it’s raining [p-p-p- рз:р1-рз:р1-рз:р1]. Язичок не може заснути. Він чує, як кричить сова [u-u-u], як десь недалеко проповз їжачок [f-f-f-v-v-v-'vaialit-'vaialit- 'vaialit]. Аж ось дощ вщух і визирнуло сонечко. Все засяяло, заблищало навколо.
IV. Revision. Listening .
Т. Mr. Tongue наспівує свою улюблену пісеньку «Forest-song».
Listen to it and show the pencils of the proper colour.
Oh, friends! Our forest is very bright! 1
Red and orange,
Green and yellow,
Pink and purple,
Black and white,
Grey and brown,
Blue and violet.
It's a nice forest. It's very bright.
T. 1. Тим часом Товстунець навчає Бембі читати. Не says to him: Look at the flash cards and read the words for the colours. Let's do it together.
T. We are tired. Let's relax.
Вчитель називає колір, а діти знаходять іграшки або вказують на одяг в однокласників даного кольору.
Т. Bamby wants to play with Thumpety «Colours». Do you know how to do it?
(Teacher spins her top and sees what colour it lands on. Pupils spin theirs and tell what colour they land on.)
P. What colour is it?
P. It's ... (red, brown, grey...)
T. Play the game in pairs. Put your discs where it says START HERE.
They spin their tops and can move to the next space only if the colour they spin with the top is the same as the colour of the space. The first to reach the discs marked FINISH HERE is the Winner.
The teacher helps pairs of pupils to get started. It may be necessary to have a small group watching while the teacher helps a pair.
The pupils are presented with funny things of different colours.
Colour the names of the colours and then the whole «Forest-song»
(Page 6 Workbook, «Let's go with us», A. Gergel).
Topic: «LET'S DRAW»
Aims:
Practical: to develop speech competence in listening and speaking.
Developing: to develop pupils' memory, imagination, logical thinking, creative abilities and talents.
Up-bringing: to bring up aesthetic perception of our colourful world.
Equipment: a tape-recorder, bright pictures, costumes, decorations.
Type of the lesson: the development of speech competence in listening and speaking.
Procedure
Nice to meet you,
Nice to meet you,
I'm so glad to meet you!
Thank you. I am glad to meet you.
T. Чи не могли б ви нагадати мені початок казки «About Red Riding Hood»?
Ps. Одного сонячного літнього дня...
Т. Aha, thank you. Одного сонячного літнього дня Red Riding Hood зібралася відвідати свою Granny.
T. Do you hear her singing?
Ps. Yes.
Звучить пісня:
This is the sun, that is a cloud.
That is a bird, that is the sky.
This is a tree, this is a flower.
That is a bush, and that's a butterfly.
Phonetic Drill
Раптом вона чує, як десь недалеко повзе snake, яка сичить, а навколо співають птахи, літають мухи і яскраво світить сонце.
(вчитель вимовляє відповідні звуки, а учні повторюють їх).
Т. Look, she is here. Come on. Let's greet her.
How do you do, I'm Tetiana Vasylivna.
Dear, dear, tell me true,
Dear, dear, who are you?
Red Riding Hood: How do you do? I'm Red Riding Hood and who are you?
(Учні по черзі вітаються та знайомляться.)
Т. Where are you going my dear girl?
R. R. H. I'm going to granny to give her presents and to show her my pictures.
P1. Is this a tree?
R. R. H. No, it isn't.
P2. Is this a cloud?
R. R H. No, it isn't.
P3. Is this a bird?
R. R. H. Yes, it is.
R. R. H. Children, take my pictures and guess in pairs, standing with your backs to each other.
R. R. H. Please, show a tree/a bush/ a sun...
(Пантоміма)
R. R. H. Boys and girls, do you like to draw?
Діти отримують чорно-білий малюнок-ілюстрації та розфарбовують його відповідними кольорами під час прослуховування пісні «Let's draw»:
The bird is grey, The sky is blue, The tree is green, The bush is green too. The sun is yellow, The cloud is white, The flower is red, The butterfly is bright!
R. R. H. How nice your pictures are! Let's see whose pictures are the best.
Виставка дитячих малюнків.
Червона Шапочка дякує учням за малюнки й дарує їм квіти різних кольорів.
IX. Hometask
Т. Розфарбуйте кожний рядок пісні «Let Us Draw» таким кольором, про який у ньому йдеться.
Lesson 4
Topic: «WHAT COLOUR IS THE ANIMAL?»
Aims:
Practical: to develop speech competence in speaking and reading.
H-
Developing: to develop pupils' memory, logical thinking, imagination, creative skills and talents.
Up-bringing: to bring up love for nature, animals.
Equipment: a tape-recorder, cards, toy- animals.
Type of the lesson: the development of speech competence in speaking and reading.
Procedure
Song «I am glad to meet you»
I'm glad to meet you, I'm glad to meet you, I'm glad to meet you.
We are so glad to meet you, too!
I'm glad to greet you, I'm glad to greet you, I'm glad to greet you,
I'm glad to greet you! We are so glad to greet you, too!
T. Let's go with me.
Вчитель запрошує учнів піти на екскурсію до лісу. Діти йдуть до лісу, наспівуючи:
We go far away.
We go far away.
PI. I'm Artem.
P2. I'm Vadym.
P3. I'm Ann.
P4. I'm Maxym.
T. Come along with me to the forest school. Stop. We are not far from it. Whom can you see there?
Діти роблять з паперу підзорну трубу, дивляться в неї і говорять:
PI. I see а ... (dog, fox, skunk, hare, bear, fawn).
Р2.1 see a skunk.
РЗ. I see a hare.
bl+ue whi+te gr+ey gr+een vio+let
re+d oran+ge bla+ck ye+llow bro+wn
What colour begins with the letter -b-
Ps. Blue, black, brown.
T. Які з цих трьох begin with -br-
Ps. Brown.
T. Щоб не переплутати blue and black, b=blue bl=black.
Дітям пропонується розфарбувати чорно-білу ілюстрацію відповідними кольорами.
Workbook, Pupil's Book, English Today 1 Oxford University Press.
Т. Hold up your completed drawings. What is it?
Ps. It's a horse. It's a butterfly.
Finish your drawing at home. Діти отримують аплікації метеликів різних кольорів.
Lesson 5
Topic: «LET'S PLAY WITH COLOURS»
Aims of the lesson:
Practical: to practise pupils' skills in oral speech; to review vocabulary of the topic «Colours» and to use it in the speech.
Developing: to develop pupils' skills to build their thoughts logically; imagination, memory; creative abilities and talents.
Up-bringing: to bring up pupils' motivation in learning a foreign language; to develop sociocultural skills to communicate with people; to introduce competitive spirit into a group.
Equipment: a tape-recorder, a set of bright pictures, coloured pencils, papers, balloons, toys, costumes.
Procedure
Songs «Good-morning», «I am glad to see you».
Чи подобається вам подорожувати? Come along with me у ма- льовничо-казковий світ of colours. Stand up, please. Say: «We go far away» (звучить музика) and go! Hush, listen and look! We are in the green forest, що переповнений пахощами різнотрав'я та звуків. Look. Who is this girl? Let's greet her!
Snow-White. How do you do? I'm Snow-White. And who are you? (Вітається, знайомиться, подаючи руку, спершу з учителем, а потім — з кожним учнем.) Meet my friends, Brothers Colours.' They live in a small house far away in the forest and every day they get up very early in the morning and paint our world in different colours. Every day they create a wonderful picture of our colourful world.
So this little gnome is Brother Blue. He gets up the earliest of all the others and paints the sky in... what colour?
Yes, blue. Його кроки так само, як і колір, дуже спокійні, тому що він не хоче розбудити своїх Brothers. Він іде тихо й спокійно.
(Учні повторюють: blue-blue-blue. Звучить музика і гном прикріплює малюнок хмарки на дошку.)
Then Brother Yellow comes. What does he draw?
Yes, he draws the yellow sun in the blue sky.
(На фоні музики гном прикріплює малюнок сонця на дошку.)
Згодом прокидаються усі інші бра ти-гноми і починають run and jump.
Brother Pink бере свій пензлик and jumps just pink-pink-pink {pupils repeat). What does he draw?
(На фоні музики гном прикріплює малюнок квітки на дошку.)
Brother Red gets angry, he runs after him r-red — r-red — r-red (pupils repeat and на фоні музики гном прикріплює малюнок червоної полуниці на дошку).
Then Brother Green comes. He draws … What does he draw?
Yes, green-green-green {pupils repeat and на фоні музики гном прикріплює малюнки трави та листя на деревах на дошку).
Brother Brown helps him to draw… What does he draw?
Trees. Yes, of course, he draws brown-brown-brown trees.
Т. Тільки-но пензлик в руки ви візьмете,
То на гостину до фарб ви теж попадете.
Щоб колір одразу ви могли знайти,
Запам'ятайте всі назви на шляху.
Я в Баранівці люблю бігати в джинсах кольору... blue.
Зранку ти не забувай чистити зуби кольору... white.
Море, де стоїть «Артек»,називається (як?) ... black.
У ялинки колір завжди один,називається (як?)... green.
Колір поля та пшениці стиглої,називається (як?)... yellow.
Колір вовків та мишей,називається (як?) ... grey.
А ведмідь на прізвисько «Бравий», колір вибрав (який він?) ... brown.
Т. Brothers-Colours can не тільки працювати, але и відпочивати.
Now it's time to play.
1. Individual-Work.
Snow-White. Guess what colour it is.
T. Snow-White вибере ведучого.
Snow-White
One, two, three,
If you want
A pretty friend,
Just choose me.
T. Take your coloured pencils and go to the blackboard. Think of a colour. The pupils must guess the colour, запитуючи:
Is it...?
No, it isn't.
Is it...?
Yes, it is. It's ....
T. Thank you very much. Всі ви гарно працювали, за що отримуєте buttercups. Хто складе flower з 5 пелюсточок, отримає a red balloon, 4-а blue one, 3 — a green one, 2-а yellow one.
2. Pair-Work.
T. Guess the colour in twos: What colour is the butterfly? If you guess, say «Bingo» і ви отримаєте першу пелюсточку.
V. Т. Snow-White проведе з вами а Funny Minute:
1. Clap your hands, коли почуєте правильне словосполучення:
A black man, a green dog, a blue sky, a brown apple, a yellow sun, a white
bush, a pink pig, a grey map, a red lamp...
(Білосніжка читає словосполучення, а вчитель роздає пелюстки.)
2. Touch the colour or point to it.
(Білосніжка називає колір, а діти знаходять його на іграшках або в однокласників на одягу.)
The pupils are divided into two teams: team X — pupils with brown eyes, team О — the rest of the pupils.
Make up word-combinations with the following nouns: tree, flower, bag, butterfly, sky, sun, cloud, bird, duck, dog, bush, apple, pig, lamp, etc.
Red Blue Yellow
Black Brown Pink
Green Grey Violet
(Snow-White роздає пелюстки, а та команда, яка виграє, отримує заохочувальні кульки блакитного кольору.)
T. And now it's time for music. Listen to it and draw те, що ви уявляєте, слухаючи музику.
(Учні слухають фонограми та малюють хмарку, сонце, небо.)
— Oh, look, what is this? Yes, it's a rainbow. Let's colour the rainbow together. (Вчитель називає кольори веселки, а діти малюють.)
Тепер вам зрозуміло, скільки роботи у братів. Незабаром Brother Blue and Brother Grey розфарбує все довкола grey-grey-grey. Лісова галявина порожніє, всі Brothers Colours say «Good-night» and go to bed. Лише Brother Blаск goes малювати ніч. Йому допомагає Brother White, який малює місяць та зірки. Тиша навкруги, всі сплять до наступного ранку, адже тоді наша казка розпочнеться знову.
Малюнок на тему «Сутеніє. Наступає ніч».