Можна вибрати ігри та вправи до будь-якої теми уроку. Вони цікаві, пізнавальні та допоможуть дітям краще засвоїти англійську мову.
РОЛЬ ГРИ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ
Головною метою навчання іноземної мови є оволодіння учнями основами іншомовного спілкування, у процесі якого здійснюється їхній освітній, виховний та особистісний розвиток.
Володіння іноземною мовою на сьогодні це не тільки культурна, але й економічна потреба. Зміни, які відбуваються у нашій країні, - розширення контактів, вихід на міжнародну арену – викликали великий практичний інтерес до вивчення іноземних (особливо англійської ) мов. У наш час кожна культурна людина має володіти хоча б однією іноземною мовою.
Тому це не випадковість, а потреба часу, що в Україні вивчення іноземної мови починається з першого класу. Нові Державні стандарти є підтвердженням важливості предмета для реалізації перспективних завдань різнобічного розвитку особистості. Початковий етап навчання іноземної мови в сучасному навчальному закладі надзвичайно важливий, оскільки в цей період закладаються психолінгвістичні основи іншомовної комунікативної компетенції, необхідні для подальшого її розвитку й удосконалення.
Вивчення іноземної мови з шестирічного віку стимулює мовленнєвий і загальний розвиток дітей, створює сприятливу базу для оволодіння іноземною мовою, залучає учнів до культури інших народів, позитивно впливає на розвиток психічних функцій дитини: її пам’ять, увагу, мислення. Таким чином, початкова школа має створювати належні умови для оволодіння учнями основами іноземної мови. Програма вивчення англійської мови в початковій школі вимагає формування умінь і навичок з фонетики, лексики і граматики.
На ранньому етапі навчання дітей іноземній мові важливо зробити цей предмет цікавим і улюбленим. У молодшому шкільному віці діти дуже емоційні та рухливі, тому дуже важливо врахувати у процесі навчання психологічні особливості дітей цього віку. Щоб зробити уроки цікавими, намагаюсь будь-яке граматичне явище вивчати в процесі спілкування, у грі, оскільки гра робить процес вивчення іноземної мови цікавим. Гра стимулює активність кожної дитини.
Гра мотивує мовну діяльність, оскільки діти, що навчаються, опиняються в ситуації, коли актуалізується потреба що-небудь сказати, запитати, з’ясувати, довести, чимось поділитися із співбесідника.
Гра дає можливість боязким невпевненим у собі учням говорити, і тим самим долати бар’єр невпевненості. В звичайній дискусії учні-лідери, як правило, захоплюють ініціативу, а боязкі – вважають за краще відмовчуватися. В грі кожний одержує роль і повинен бути активним партнером у мовному спілкуванні. В іграх школярі опановують такі елементи спілкування, як уміння почати бесіду, підтримати її.
Практично весь навчальний час у грі відведений на мовну практику, при цьому не тільки той говорить , але і той хто слухає. Ігри позитивно впливають на формування пізнавальних інтересів школярів, сприяють усвідомленому освоєнню іноземної мови. Вони сприяють розвитку таких якостей, як самостійність, ініціативність; вихованню відчуття колективізму. Діти вчаться активно, захоплено працюють, допомагають один одному, уважно слухають своїх товаришів, вчитель лише управляє навчальною діяльністю.
Основні вимоги до ігор:
Гра повинна стимулювати мотивацію навчання, викликати у школяра інтерес і бажання добре виконати завдання, її слід проводити на основі ситуації, адекватної реальній ситуації спілкування.
Гра повинна бути з всією групою.
Вона неодмінно проводиться в доброзичливій, творчій атмосфері, викликає у школярів відчуття задоволення, радості. Чим вільніше учень відчуває себе у ході гри, тим ініціативнішим він буде у спілкуванні. З часом у нього з’явиться відчуття впевненості у своїх силах.
Гра організовується таким чином, щоб учні могли в активному мовному спілкуванні з максимальною ефективністю використовувати мовний матеріал, який відпрацьовується. Вчитель неодмінно вірить в гру, в її ефективність. Тільки при цій умові він зможе добитися добрих результатів.
Велику значущість додає уміння вчителя встановити контакт з дітьми. Створення сприятливої, доброзичливої атмосфери на занятті – дуже важливий чинник, значення якого важко переоцінити. В процесі гри сильні учні допомагають слабким, а вчитель управляє процесом спілкування: підходить то до одного, то до іншого учня, який потребує допомоги, вносить необхідні корективи в роботу. В ході гри вчитель не виправляє помилки, а лише обговорює найтиповіші.
Задачі учасників розподіляє вчитель, також їх можуть вибрати діти особисто. Це залежить від особливостей групи і особових характеристик дітей, що навчаються, а також від ступеня володіння ними іноземною мовою.
Обговорюючи проведену гру, оцінюючи участь у ній школярів, вчителю слід проявити такт, особливо при оцінці результатів. Негативна оцінка діяльності її учасників неминуче призведе до зниження активності. Бажано розпочати обговорення результатів гри з вдалих моментів і лише потім перейти до недоліків.
Фотоматеріали гри дають вчителю чітке уявлення про те, що не вийшло в грі, які мовні форми були використані не вдало ситуації, що випало з поля зору під час підготовки гри. Все це дає вчителю можливість врахувати недоліки при проведенні подальших ігор.
В організації навчального ігрового спілкування важливим є створення умов для такого виконання ігрового завдання, в якому досягалося б не приєднання репліки, а взаємодія партнерів, оскільки спілкування є саме взаємодія учасників.
Розглянемо один з фрагментів уроку четвертокласників, їм було запропонований сюжет: «Як запитати дорогу до місця призначення?» (відео діалог учнів 4 класу)
Здатність грати виражається в тому, що учні молодших класів охоче приймають уявну ігрову ситуацію, нереальний, казковий або фантастичний сюжет. Це дозволяє застосовувати на уроках сюжетні ролеві ігри казкового змісту. Наприклад, з метою опрацювання в усному висловлюванні деяких питань про погоду, природні явища, порах року, використовується ролева гра за сюжетом казки «Рукавичка», «Мешканці рукавички» задають «гостям» питання і лише після правильних відповідей дозволяють їм увійти. Серед заданих питань можуть бути наступні:
Who are you? What season is it now? Is it warm or cold now? When is it cold? When does it rain?
Учасники гри не тільки охоче приймають запропонований їм сюжет, але і з цікавістю обіграють маски, костюми, залежно від ролі змінюють ходу, жести, тембр голосу.
Крім форм ігрового спілкування, відповідних певним віковим особливостям, змінюється і їх провідна діяльність на конкретному віковому етапі. На уроках іноземної мови із школярами молодшого віку організовуються ігри повсякденного змісту, призначені для формування норм мовного етикету. Виховання культури поведінки. Школярі вчаться вітати один одного і дорослих, звертатися до співбесідника, виражати подяку, приносити вибачення.
Ігри допомагають дітям стати творчими особами, вчать творчо ставитися до будь-якої справи. Творчо ставитися до справи – означає виконувати її якісно, на більш високому рівні. Творчість – це постійне вдосконалення і процес у будь-якій діяльності. Ігри приносять дітям і дорослим радість творчості. Без радості творчості наше життя перетворюється на нудьгу і рутину. Творча людина завжди чимось захоплена.
Від творчих можливостей людини залежить її життєвий рівень. Місце ігор на уроці і час, який відведено грі, залежить від низки чинників - підготовки учнів до виучуваного матеріалу, цілей і умов уроку. Наприклад, якщо гра використовується як тренувальна вправа під час первинного закріплення, то їй можна відвести 20-25 хвилин уроку. Надалі та сама гра може проводитися повторенням вже вивченого матеріалу. Одна і та сама гра може бути використана на різних етапах уроку. Слід пам’ятати, що за привабливості й ефективності ігор необхідно дотримуватись відчуття міри, інакше вони втомлять учнів і втратять свіжість емоційної дії.
Ігри краще всього використовувати в середині або в кінці уроку, з тим, щоб зняти напруження. Важливо, щоб робота з іграми приносила позитивні емоції і користь, і крім того, служила дієвою стимул-реакцією за ситуації, коли інтерес або мотивація дітей до вивчення іноземної мови починає слабшати. Навчальні ігри поділяють на наступні категорії:
1). Лексичні ігри
2). Граматичні ігри
3). Фонетичні ігри
4). Орфографічні ігри
5). Творчі ігри
Кожна гра має свою мету, наприклад, у грі з аудіювання мета – навчити розуміти сенс однократного вислову; навчити виділяти головне в потоці інформації; розвивати слухову пам'ять учнів.
Мета лексичної гри – тренувати у вживанні лексики в ситуаціях, наближених до природної обстановки; активізувати речову та мисленнєву діяльність учнів; розвивати мовну реакцію учнів.
Мовні ігри призначені для формування вимовних, лексичних і граматичних навичок і тренування вживання мовних явищ на підготовчому, перед комунікативному етапі опанування іноземної мови.
Мета фонетичної гри – тренувати вимову англійських звуків у мовленні. Ось деякі види ігор, які можна використовувати на уроках англійської мови в початковій школі:
1. Фонетичні ігри.
1. Who knows the symbols for the sounds best?
Учитель виголошує англійські звуки, а учні показують відповідні значки транскрипції. Можна змінити умови гри: вчитель показує значки транскрипції, а учні вимовляють відповідний явний звук, або слово, що містить даний звук.
2.Ігри на засвоєння букв.
1. Гра “Бінго»
2. Who is the first?
учитель викликає три учні. Вони стають в кінець класу. Вчитель називає літеру, а учні по черзі мають назвати слово, що починається на цю літеру. Так можна називати декілька літер поки один з учнів дійде до фінішу.
3. Лексичні ігри
1. Гра з прищіпками
2. Доміно
3. Гра з планшетом
4. Гра «Назви слово»
Учитель називає слово, що стосується теми, і звертається до одного з гравців. Той називає інше слово і звертається до наступного учня. Учень, який не зміг назвати слово теми, вибуває з гри. Виграє той, хто останнім назвав слово з теми.
5. Гра «Збери продукти за списком»
4. Граматичні ігри
1. Гра «Склади речення» (поїзд з вагонами)
2. Гра «Знайди пару» (сонечко і хмаринки)
5. Рухливі ігри
1. Весела гра на запам’ятовування кольорів
Мінімальна кількість гравців – 6 гравців. Потрібно багато різнокольорових повітряних кульок, фломастер.
Підготовка: Нагадуйте повітряні кульки. Напишіть на кожній кульці колір.
Хід гри: ведучий підкидає кульку за кулькою. Коли діти підбивають кульку, щоб вона не впала, вони повинні назвати її колір. Скажіть їм, щоб вони намагалися якомога довше утримували кульки в повітрі.
Вважаю, що одним з основних принципів навчання іноземної мови є принцип комфортності. Чим більш комфортні умови на уроці, тим інтенсивніше відбувається засвоєння іншомовної мови. Будь-яка стресова ситуація може знищити бажання дитини спілкуватися з вами. Використання ігор навчить дітей працювати у співпраці та сприятиме розкриттю творчого потенціалу.
В. О. Сухомлинський писав: «Гра – це іскорка, що запалює вогник допитливості й любові до знань».
Розвивальні ігри стимулюють пізнавальну діяльність учнів, викликають позитивні емоції у ставленні до навчання, до його змісту, форм і методів здійснення. Увага учнів, перш за все, спрямована на ігрову дію. При цьому до процесів запам’ятовування, осмислення підключаються глибокі переживання особистості, які роблять їх інтенсивнішими і навчання проходить без особливих зусиль при великому емоційному піднесенні. За допомогою розвивальних ігор формуються такі якості особистості як увага, спостережливість, пам'ять, розвивається мислення, творчі здібності, виховується самостійність, ініціатива.