Ігри на уроках читання у 1 класі
Ігри добукварного періоду
Кількість ігор на уроці слід розумно дозувати. Потрібно продумати і поетапний їх розподіл: на початку уроку гра покликана зацікавити, організувати дитину; у середині уроку - націлити на засвоєння теми; наприкінці уроку вона може мати пошуковий характер. Але на кожному етапі гра повинна бути цікавою, доступною, охоплювати різні види діяльності учнів. Організовуючи гру на уроці, важливо продумати й те , у якому темпі вона буде проводитися.
Уся навчально-виховна робота з рідної мови із шестирічками має базуватися на принципі «гра – навчання, гра – виховання», оскільки в цьому віці гра для дітей –серйозна діяльність.
Скільки речень?
Учитель читає текст. Учні на пальцях показують, скільки речень у цьому тесті. Виграє той, хто зробить найменше помилок.
Скільки слів у реченні ?
Учитель читає речення. Учасники гри на пальцях або картками з цифрами показують, скільки в ньому слів.
Виграє той, хто зробить найменше помилок.
Злови п’ять слів
Учитель називає п’ять слів, наприклад: олівець, зошит, ручка, учитель, навчання. Учні мають «зловити» ці слова ( плеснути в долоні ) у реченнях, які він промовлятиме.
Речення можуть бути такі:
Приведи усе в порядок, щоб були готові зрання: олівець, ручка і зошит – усе, що треба для навчання.
Бути чесним і привітним – пам’ятай це всюди й завше. Як до класу входить вчитель, привітай, із місця вставши.
Сяє зірка на копрі. Ми з Олегом - шахтарі.
Засиніли проліски у ліску, у ліску.
Гра розвиває увагу, привчає прислухатися до слів у реченні.
Живі слова
До дошки виходить троє учнів – вони виконуватимуть ролі слів.
Усі інші отримують завдання скласти речення, в якому стільки слів, скільки дітей стоїть біля дошки.
За малюнком діти складають речення, наприклад: «Їжак несе яблуко». Ті, що стоять біля дошки, визначають, у ролі якого слова вони виступатимуть. Діти, які сидять за партами, мають поставити «слова» в тому порядку, у якому вони стоять у реченні.
Потім кожен з учнів, які виконують ролі слів, називає своє слово по порядку, і всі чують речення, складене колективно.
У другому варіанті гри вчитель пропонує дітям, які виконують ролі слів, слова, наприклад: білка, гриби, сушить. Інші учні складають з них речення, правильно шукаючи «слова» біля дошки.
За третім варіантом учитель готує дітей, що виконуватимуть ролі «живих слів», заздалегідь, навчаючи їх вимовляти слова одночасно, але кожний своє. На уроці повідомляє, що «живі слова» підготували речення і хочуть його виголосити. Діти – «слова» вимовляють свої слова одночасно.
Учні доходять висновку, що речення не вийшло, тому що слова в реченні мають стояти послідовно одне за одним. Вони шикують слова у потрібній послідовності, діти – «слова» вимовляють один за одним своє слово. Тепер речення зрозуміле всім.
Скільки пауз у реченні?
Учитель показує речення з паузами й пропонує дітям визначити їх кількість.
Посадив // дід // ріпку. // Виросла // ріпка // велика. //Кличе // дід // бабу // Марушку. //
Скільки пауз у реченні, стільки й слів.
Знайди відповідну схему
∟
Потім зачитує речення. Діти мають знайти схему, що йому відповідає.
Пташки весело співають. Діти збирають весняні квіти. Весна прийшла.
Один учень відповідає, інші – слухають, контролюють. Якщо речення дібране правильно, піднімають зелений кружечок, якщо ні – червоний.
Допитливий
- У назвах якого посуду є звук [с]? ( Салатниця, стакан, каструля.)
- У назвах якого взуття є звук [c ]? ( Сандалі, босоніжки.)
- У назвах яких фруктів є звук [c]? ( Абрикос, слива, персик, апельсин.)
- У назвах яких тварин є звук [c]? ( Лис, собака, лось.)
- У назвах яких овочів є звук [c]? ( Салат, редиска, капуста.)
- У назвах яких дерев є звук [c]? ( Сосна, осика, ясен.)
Повтори за мною
Учитель читає казку.
- Жив собі веселий язичок. Жив він у своєму будиночку. А будиночок цей – рот. Будиночок відкривався й закривався. Ось так!
(Показує, пропонує дітям відкрити й закрити рот.) Язичок то вибіжить із будиночка, то знову сховається в ньому. (Пропонує дітям повторити.) Язичок усе, що побачить, хоче сам зробити. Побачив, як кошеня хлебче молоко, і собі став хлебтати. Ось так!
Покажіть, як це робить язичок. (Після цього язичок «облизує варення», «цокає, як годинник», «пиляє дрова» та виконує інші вправи.)
Потім учитель вимовляє слово з потрібним звуком тихо (голосно, пошепки, повільно, швидко) і пропонуємо дітям повторити. Учні показують фішку, що відповідає названому звуку.
Так чи ні?
Зіграти хочеться мені
З тобою, друже, в «так» чи «ні».
Тобі питання задаю,
Готуй же відповідь свою.
Відповідай, коли мастак,
«Ні» чи «так».
- У слові білка чуємо голосні звуки [і], [a]?
- Звук [a] у слові береза чуємо на початку слова?
- У слові жолудь два склади ?
- У слові лопата наголос падає на третій склад ?
- У слові день чотири звуки ?
- «Їжачок назбирав яблучок». Це речення складається з чотирьох слів ?
Подумай ,не спіши
Учитель пропонує дітям кілька завдань на кмітливість, одночасно перевіряючи, як вони навчилися чути й виділяти певні звуки в словах.
Доберіть слово, яке починається останнім звуком слова стіл(ластівка, листок…). Згадайте назву пташки, у якій був би останній звук слова сир(горобець, ворона…).
Доберіть слова, щоб перший звук був [л], а останній [a] (лава, лампа, лапа, левада, лисичка, лелека…).
Яке слово вийде, якщо до складу «га» додати один звук (гай, газ…), до складу « ву » додати один звук ( вуж, вус…)?
Складіть речення, у якому всі слова починалися б звуком [м]. (Мама миє Марійку милом.)
Знайдіть у кімнаті предмети, у назві яких другий звук [a]. (Шафа, ваза, папір…)
Завдання синички
Наша знайома Синичка надіслала завдання (на малюнку зображені ягоди горобини й калини). Вона хоче переконатися в тому, що ви вмієте ділити слова на склади і розрізняти звуки в словах.
Назвіть перший звук у назві предметів. Згадайте слова, у яких би звуки [г] і [к] стояли в середині чи в кінці слова (каток, крок, зразок, понеділок, ураган, щиголь, могла). Покажіть картками з цифрами кількість складів у словах.
Зараз перевіримо, чи вмієте ви порівнювати. Назвіть ознаки горобини і калини. Які ознак у них спільні, а які відмінні? (Ягоди горобини й калини схожі червоним кольором, круглою формою. Але горобина тверда, терпка, росте на дереві. Калина – м’яка, кисла, росте на кущі.)
Розсели слова в будинках
_________ -о / -о / -о |
_____ -о / -о |
______ -о / -о |
____ -о |
Ігровий матеріал: будиночки зі звуковими схемами слів, предметні малюнки: корова, зошит, літак, стіл.
У будиночки потрібно розселити предмети, зображені на малюнках. Який предмет означає свійську тварину? У назві якої свійської тварини є м’який приголосний звук?
Один учень ставить у звукових моделях наголоси.
Живі звуки
Для цієї гри можна брати різні слова, запропоновані вчителем чи учнями. Наприклад, слово літо.
- Який м’який приголосний у слові літо?
- Назвіть перший голосний у цьому слові.
- Назвіть твердий приголосний.
- Який другий голосний звук у цьому слові?
Виходячи до дошки, кожен учень бере фішку, яка означає відгаданий ним звук, і всі шикуються так, щоб вийшло слово літо.
Допоможемо казковим героям
Учитель. До нас на урок завітав Колобок. Поглянь, Колобку, на нашому потязі їдуть герої ще однієї казки. Тільки я забула, як вона називається.
На малюнку потяга у різних вагонах зображення кота, півня, лисиці.
- З якої казки прийшли до нас ці герої? Хто в цій казці зробив зло? Хто переміг лисицю?
Поглянь, Колобку, а у нас ці звірі здружилися. Ось тільки вони неправильно зайняли місця. У першому вагоні має їхати той, у чиїй назві найменше голосних звуків, а в останньому – той, у кого їх найбільше. Діти, допоможімо звірятам.
У світі тварин
Ведучий телепередачі (учитель) викликає по черзі охочих, які зображають різних тварин.
Глядачі мають назвати цих тварин і підняти сигнальні картки (складові моделі).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- У назвах яких тварин наголос падає на другий склад?
Подай обід до столу
Учитель. Ви маєте накрити стіл до обіду. Назви яких страв починаються звуком [к]? (Каструля, котлети, каша, кисіль, квас, картопля.)
Збери урожай овочів
Ходить сонях долом, долом,
Зелен - полем ходить сонях
З парасолем.
А за соняхом рядочком
Морква, дині, огірочки,
Буряки, горох, квасоля –
Все квітує серед поля.
- Що виросло влітку на полі?
- Як назвати все це одним словом?
- Зберіть овочі у два кошики: у перший – з двома складами, у другий – з трьома складами.
Слова буряки, огірочки перебудуй так, щоб вони мали два склади.
Скільки приголосних звуків у словах морква, квасоля? Який овоч із перелічених закінчується приголосним ?
Короткі й довгі слова
Учитель називає коротке слово, учень має сказати довге, додаючи до нього звуки. У довгому слові назвати кількість звуків.
Зуб – зуби – зубний;
суп – супу – суповий;
рак – раки – раковий;
лак – лаку – лаковий;
мир – миру – мирний.
Телефон
Ведучий (учитель чи дитина) говорить слово першому учневі кожного ряду, який передає його далі. Останній уголос називає почуте слово. Якщо слово спотворене, з’ясовується, хто неправильно його почув.
Перемагає той ряд, де слово передано від першого учня до останнього правильно і капітан команди правильно записав звукову модель слова.
Що навколо нас?
Гра проводиться під час перерви. На шкільному подвір’ї діти знаходять навколо себе предмети, у назвах яких один склад: м’яч, куб, лан, яр, друг, сад, тин і т.д.; два склади: кущі, квіти, вишня, пісок, трава і т.д.; три склади: береза, калина і т.д. За кожну відповідь учні отримують різнокольорові фішки, за їх кількістю визначається переможець.
На чому можна їздити
Учитель пропонує дітям назвати різні види транспорту, у назвах яких є звук [c] (сани, автобус, велосипед, тролейбус), [p] (ракета, метро, моторолер), [ш] (машина), [к] (літак).
Згадай квітку
Ігровий матеріал: фланелеграф, предметні малюнки з квітами, звукові моделі слів.
Учитель. Послухайте, які квіти висіває маленька господиня.
Гей ти, вітре – вітровію,
Не пустуй! Я квіти сію,
Сію айстри, нагідки,
І фіалок два рядки,
І пахучу матіолу,
Щоб цвіло усе довкола.
На фланелеграфі виставлені звукові моделі слів, що відповідають назвам квітів. Слід дібрати відповідну карту – схему.
Склади нове слово
Учитель загадує дітям загадки.
День і ніч я стукаю, всі дерева слухаю. (Дятел.)
Уночі гуляє, а вдень спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова.)
У садочку понад тином я зробив йому хатину.
Він навколо обдивився, засміявся й оселився. (Шпак.)
- Визначте перші звуки в словах, охарактеризуйте їх. Назвіть останні звуки в словах. Складіть з останніх звуків слово. (Лак.) Назвіть слова на кожен звук цього слова.
Перемагає ряд, який назве найбільшу кількість слів на запропонований звук.
- Як усі відгадки можна назвати одним словом?
- Які птахи відлітають в теплі краї?
- Назвіть зимуючих птахів. Розкажіть, як ви допомагаєте птахам в холодну пору року.
Знайди зайве слово
Серед намальованих речей, об’єднаних певним родовим поняттям, учитель пропонує знайти зайву, пояснити свою думку.
Туфлі, валянки, шапки, чоботи.
Кішка, кролик, миша, корова.
Олівець, ручка, зошит, парта.
Чашка, тарілка, стіл, кухоль.
Автомобіль, літак, телевізор, мотоцикл.
Діти у командах за сигналом учителя називають звуки у словах, які виявилися зайвими: кожний наступний звук вимовляє учень, який сидить позаду. Виграє команда, яка дала найбільше правильних відповідей.
Перед називанням звуків учитель пропонує кожній команді запам’ятати певні звуки:
1-ша команда – перший звук у слові шапка [ш];
2-га команда – другий звук у слові миша [и];
3-тя команда – перший звук у слові парта [п];
4-та команда – третій звук у слові стіл [і];
5-та команда – п’ятий звук у слові телевізор [в].
На набірному полотні учні кожної команди викладають із фішок звуки.
- Яке слово побудувати? (Шипів.)
- Про кого так говорять?
- Доберіть інші слова, які відповідали б цій схемі:
-о |
-о |
(колір, зефір, комір, сонях, буряк)
Лісовий цирк
Учитель пропонує послухати вірш, запам’ятати, які тварини в ньому згадуються, назви їх.
Між деревами на павутинці
Походжали жуки-сміливці.
Хрущик, ніби мотоцикліст,
Мчав по колу, аж тьохкав ліс.
Всім відомий силач-комар
Зразу трьох синів підіймав.
Равлик-фокусник в мить єдину
Із листочка робив хатину
|
А прозорі бабки літали
І в долоньки аплодували.
- Як назвати одним словом жука, хруща, комара, бабку?(Комахи.)
- Чому равлик не належить до комах?
- Перед вами будиночок. Поселіть кожну комаху на свій поверх залежно від того, скільки звуків у її назві. Які тварини житимуть на одному поверсі?
Назва якої комахи, закінчується голосним звуком. Як змінити назви тварин, щоб вони теж закінчувалися голосним?
Жук – жуки;
хрущ – хрущі;
комар – комарі;
равлик – равлики.
У чому різниця між першим стовпчиком і другим?
Нагодуй тварину
Учитель. Чи є у вас домашні тварини? Я впевнена, що ви не забуваєте їх годувати. Учні, які сидять ліворуч, називатимуть їжу для тварин, що містить два склади, праворуч – три, і говоритимуть, якій тварині цю їжу можна дати.
Сіно Сметана
овес молоко
м’ясо капуста
сало гарбузи
морква травичка
Ігри букварного періоду
Мозаїка
Учитель пропонує учням картки зі складами. Пояснює, що перший склад кожного слова написаний червоним кольором, другий – синім, а третій – зеленим. Склади перемішані. З них треба скласти слова ( руч, ка; О, ля, ма, ши, на; бі, лоч, ка; пар, та; квіт, ка тощо).
Буквогра
А |
Ч |
Б |
Я |
Е |
Г |
Т |
Я |
К |
Г |
А |
Г |
Є |
Г |
Я |
Г |
Є |
Г |
Ч |
Я |
Є |
Г |
Б |
Ч |
Б |
Г |
Є |
Ч |
Я |
Г |
Б |
Я |
Б |
Є |
Ч |
Г |
Я |
Г |
Ч |
Я |
Г |
Я |
Г |
Ч |
Е |
Г |
Є |
Г |
Е |
Я |
Е |
Є |
Г |
Є |
Е |
Ч |
Я |
Г |
Ч |
Г |
Є |
Г |
Я |
Г |
Ч |
Г |
Т |
Г |
Я |
Ч |
Т |
Г |
Т |
Ч |
Я |
Г |
Т |
Г |
Ч |
Є |
Я |
Г |
Я |
Є |
Я |
Г |
Я |
Є |
К |
Г |
К |
Ч |
Я |
Г |
Ч |
Є |
К |
Я |
К |
Ч |
Я |
Г |
Є |
Г |
Г |
Я |
Г |
Є |
Ч |
Г |
А |
Г |
Б |
Г |
Е |
Я |
Т |
Ч |
К |
Є |
А |
- Викресліть букви ч, я, г, є і прочитаєте іншу назву азбуки.
Прочитай слова
- Розв’яжіть «грамотні» приклади і намалюйте відповіді.
ЯР+Б+ЛУ+КОМА-РМА=
= ЯК+КІВІ+РИС-ВІК-ИС
ГОЛ+РОМА+ХА-МАЛА=
= СІК+ДОН+ЦЕ-ДІК
Буква заблукала
На магнітній дошці мають бути розставлені букви: окремо ті, що позначають голосні звуки, і ті, що позначають приголосні. Але Незнайко все переплутав: о, с, е, м, у, н, к, і, а, т. Діти виправляють помилки.
Смачні слова
Учитель. До вас у гості дуже поспішав Буратіно. Він ніс смачні слова, та дорогою розсипав букви і все переплутав. Ось ці букви і склади:
Я С Б Н
ЛУ РУ КО ША
Г ЛИ ВА МО
(Яблуко, слива, груша, лимон.)
Хто більше
У кого до дітей завітала Мальвіна і принесла в кошику слова, у яких заховані інші слова.
- Складіть інші слова, використовуючи букви даного слова. (Соловейко – соло, коло, воло, колесо, косо.)
Білосніжка, сторона, ромашка, ластівка, листоноша.
Склади нове слово
Перед учнями – картки зі словами. З перших складів першого слова, других - другого, третіх – третього потрібно скласти нове слово, придумати з ним речення.
Вухо, калина, спідниця.
Сокіл, дорога, виделка.
Мистецтво, вилити, вивчати.
Назви букву
Один учень показує букву, всі інші ланцюжком називають її. Якщо буква названа неправильно, то діти плескають у долоні.
Впізнай букву на осліп
На столі – вирізані з цупкого картону букви. Один учень із зав’язаними очима на дотик визначає, яка це буква.
Ремонт
БРБН |
БНН |
ЛМП |
ЧЙК |
ПСТ |
ЛТК |
ЛВ |
СЛВ |
МНК |
КВ |
Слова загубили літеру а і потребують ремонту.
Окуляри
Окуляри всім хвалились,
Що читати вже
Навчились.
Я їх взяв – не зміг читати.
Кажуть, треба букви
Знати.
На таблиці записані літери в алфавітному порядку. Окуляри виготовлені з картону. Учитель водить ними по таблиці, а діти називають літери, що потрапляють у «скельця».
Знайди імена дітей
Вийшовши до школи, дитина указкою показує склади, з яких можна скласти ім’я.
ЛО ВА ТО МА ГЛА МІ
ЖЕ ША А ПА ЛЯ НА
ДЯ КО ВО СЯ НЯ ЛА
АЛ ЗІ СА РИ ВІ ІН
Як потрапити додому
Грає дві команди. Кожна отримує картки з назвами тварин та їх житла.
За сигналом потрібно правильно розкласти картки: тварина – її помешкання. Хто перший правильно це зробить, той і переможець.
Ведмідь – барліг;
риба – акваріум;
собака – будка;
шпак – шпаківня;
бджола – вулик;
жаба – вода;
птах – гніздо;
білка – дупло;
миша – нора.
З’єднай слово з картинкою
Кожен учень отримує картинку з чотирма малюнками, під якими стоять підписи, навмисне переплутані (відро, лялька, лось, качка). Потрібно олівцем з’єднати слово з предметом, який воно позначає.
Говори навпаки
ДОБРО |
- |
З |
|
|
|||||
ПОВІЛЬНИЙ |
- |
Ж |
|
|
|
|
|
||
СЕРЙОЗНО |
- |
Ж |
|
|
|
|
|
|
|
ВІДГАДКА |
- |
З |
|
|
|
|
|
|
|
ХВОРИЙ |
- |
З |
|
|
|
|
|
|
|
СТОЯТИ |
- |
Й |
|
|
|||||
Одягни мишку
Спала мишка під мостом,
Укривалася хвостом.
Стала мерзнути мала –
До ялиночки прийшла.
Тут чудові подарунки,
Із цукерками пакунки
Та не хоче брати мишка
Ні цукерок , ні горішків.
Хоче шапку і пальто,
Щоб не змерзнуть під мостом.
На таблиці написані назви предметів. Серед них треба вибрати слова, що називають предмети одягу.
Сир |
|
шапка |
|
горіхи |
|
шуба |
|
|
|
|
|
|
|
пальто |
|
костюм |
|
цукерки |
|
чоботи |
Цікаві слова
Учитель записує на дошці слова: дід, мир, кіт, сир тощо.
- Подивіться на ці слова. Чим вони цікаві? Спробуйте прочитати їх навпаки, справа наліво. Які слова вийшли?
Учитель пропонує ще кілька слів: линок, буря, міх, буква, їжа, база.
- Додайте по одній літері на початку чи в кінці слова, щоб утворилися слова з новим значенням.
Заповни віконце
Барвінок приносить дві таблиці зі словами, у яких пропущені букви і склади.
Треба заповнити віконця.
ПІ…НЬ |
РО |
|
ВО…К |
ЦЯ |
ВІВ… |
ВЕ |
|
БІ…КА |
ЄЦЬ |
КО…ВА |
Р |
|
ЛИСИ… |
В |
КУ…КА |
ЦЯ |
|
ЗА… |
Л |
- Які з цих тварин дикі, а які свійські?
- Яких тварин ви бачили на арені цирку?
Назви одним словом
Діти з букв розрізної азбуки складають потрібне слово.
Граки, сова, горобець, ластівка, чайка - … .
Шарф, рукавиці, пальто, сорочка - … .
Слива, яблуко, груша, черешні - … .
Вовк, білка, ведмідь, лисиця - … .
Прочитай казку сам
Учитель розповідає казку. Учні додають окремі слова, читаючи їх з карток.
У далекому царстві жив … хто? (слон). Він дуже любив … що?(ріпу, хліб, диню). От одного разу він стояв біля … чого? (клена) і жував … що? (листя). До нього підійшов … хто?(тигр). На спині у нього сиділи … хто?(змія і сова).Вони весело сказали: «Ми вирішили піти … куди?(в цирк). Хочемо послухати, як грають … що?(баян, арфа, труба)». Потім прибіг … хто?(осел).Він поскаржився: «У мене болить … що?(тіло і вухо). Мені потрібні … що?(шуба і шарф).» Звірі викликали лікаря. Прилетів … хто?(орел) і вилікував осла.
Загадки
Зафарбуй квадратики з парними числами й буквами під ними.
Використовуючи букви під не зафарбованими квадратиками, прочитай відгадки.
Вранці він заходить в клас
І знання дає для нас.
4 |
1 |
2 |
5 |
7 |
8 |
3 |
9 |
6 |
5 |
3 |
а |
у |
б |
ч |
и |
в |
т |
е |
г |
л |
ь |
Не кущ, а з листочками,
Не сорочка, а зшита,
Не людина, а розповідає.
2 |
6 |
3 |
4 |
1 |
8 |
7 |
6 |
9 |
4 |
5 |
м |
о |
к |
у |
н |
с |
и |
т |
г |
е |
а |
Грамоти не знаю,
А цілий вік пишу.
6 |
4 |
7 |
2 |
5 |
8 |
1 |
9 |
4 |
3 |
2 |
з |
ж |
р |
ю |
у |
н |
ч |
к |
м |
а |
ю |
Коли нема – мене чикають,
А як прийду – усі тікають.
8 |
2 |
5 |
4 |
6 |
3 |
8 |
1 |
2 |
4 |
6 |
а |
б |
д |
в |
н |
о |
м |
щ |
к |
л |
м |
В земляній сиджу коморі,
А коса моя надворі.
2 |
6 |
7 |
4 |
3 |
9 |
2 |
5 |
1 |
4 |
9 |
у |
т |
м |
е |
о |
р |
ж |
к |
в |
о |
а |
Зафарбуй квадратики з непарними числами й буквами під ними. Використовуючи букви під не зафарбованими квадратиками, прочитай відгадки.
Цілий день я стукаю,
Всі дерева слухаю.
9 |
3 |
8 |
5 |
6 |
7 |
2 |
9 |
4 |
1 |
6 |
і |
р |
д |
н |
я |
у |
т |
ф |
е |
х |
л |
Літом наїдається,
Зимою відсипається.
1 |
2 |
5 |
4 |
8 |
3 |
6 |
4 |
1 |
2 |
8 |
у |
в |
н |
е |
д |
о |
м |
і |
к |
д |
ь |
Має вуса, пишний хвіст
І негарну звичку:
Спершу добре він поїсть,
Після – вмиє личко.
1 |
3 |
7 |
2 |
9 |
8 |
7 |
3 |
4 |
5 |
9 |
а |
б |
ж |
к |
ь |
і |
ч |
л |
т |
м |
о |
Не собака, а хату стереже.
7 |
5 |
4 |
3 |
8 |
1 |
6 |
9 |
2 |
1 |
4 |
н |
п |
з |
р |
а |
с |
м |
в |
о |
и |
к |
Хоч не шию я ніколи,
Та голок маю доволі.
3 |
9 |
2 |
7 |
6 |
5 |
8 |
7 |
4 |
9 |
3 |
о |
з |
ї |
н |
ж |
ю |
а |
т |
к |
п |
р |
Хто встигне прочитати
Учитель на дошці пише якусь фразу або слово і швидко їх стирає. Учні повинні встигнути прочитати це слово або фразу і повторити їх за вказівкою учителя. Учитель постійно звертається до учнів, що гірше читають, запитуючи, чи встигли вони прочитати.
Лото
Для того можна використати малюнки в книжці.
Варіант 1. Учитель пише на дошці назви предметів. Діти закривають малюнки – ілюстрації до творів. Виграє той, хто швидше виконає цю роботу.
Варіант 2. Діти отримують картки, на яких намальовані меблі, посуд, одяг, дерева, свійські та дикі тварини, квіти, будівлі – по чотири малюнки на картинці. Усі картки різні. Учитель на дошці записує групові назви. Діти мають закрити у себе на картках те, що пише вчитель. Виграє той, хто швидше закриє на картці всі чотири малюнки.
Варіант 3.На картках написані назви творів. Учитель зачитує авторів – діти на своїх картках закривають назви їхніх творів. Виграє той, хто перший закриє всі назви.
Хто швидше знайде
На дошці записана назва твору. Дітям треба знайти цей твір у підручнику. Виграє той, хто зробить це швидше. Гру варто повторити тричі, щоразу пропонуючи назву нового твору.
Загублений рядок
Учитель пише на дошці три рядки з трьох різних вивчених раніше віршів. Діти мають сказати, з якого вірша кожен рядок.
Склади вірш
Учитель на дошці довільно прикріплює смужки паперу з рядками якогось опрацьованого вірша. Діти мають знайти цей вірш у підручнику, прочитати його, а потім прикріпити на дошці рядки вірша у відповідному порядку. Складають вірш разом – кожен по одному рядку, або один учень – увесь вірш.
Цю гру доцільно використати і щоб перевірити, як діти вивчили вірш напам’ять. Усі учні читають рядки вірша на дошці. Потім учитель викликає кілька дітей, які ставлять ці рядки у відповідному порядку.
З якого це вірша?
Учитель на дошці прикріплює 3 – 4 рядки з різних віршів, які діти вчили напам’ять. Учні мають прочитати ці рядки, сказати, з якого вірша кожен рядок, і прочитати ці вірші. Завдання можна ускладнити, запропонувавши учневі читати не весь вірш, а тільки до даного рядка або одну – дві строфи після нього.
До якого твору малюнок?
Учитель демонструє 2 -3 малюнки – ілюстрації до творів. Учні мають сказати, до якого твору який малюнок, і передати його зміст.
Що після чого?
Учитель прикріплює на дошці в довільному порядку назви пір року (зима, весна, літо, осінь). Учні мають прочитати ці написи й прикріпити їх по порядку.
Таку ж гру можна проводити з назвами місяців, днів тижня, частин доби, порядком роботи ( зорюють землю, сіють зерно, збирають урожай, молотять, мелють, печуть хліб).
Кому читати?
Учитель зазначає, що він буде називати, хто читатиме, а записуватиме на дошці ім’я чи прізвище учня. Усі діти мають прочитати цей напис. Учень, прізвище чи ім’я якого написане, читає твір. Цю гру можна проводити і під час переказів та читання віршів напам’ять .
Прочитай від себе
Учень читає чи переказує твір від першої особи. Слова для заміни заздалегідь пишуться на смужках паперу.
Скажи назву
Учитель ( або учень, що добре читає) читає твір, який діти вже читали, не називаючи його. Діти мають сказати його назву.
Ігри після букварного періоду
Основне завдання після букварного періоду – удосконалювати навички читання першокласників: темп, правильність і виразність, які безпосередньо залежать від рівня усвідомленості змісту тексту. Одне із завдань після букварного періоду – підготувати учнів до роботи з читанкою.
Отже, залежно від мети уроку навчання грамоти, його структури, рівня підготовленості, запропоновані ігри на окремих етапах можуть стати активним засобом зацікавленості дітей.
Розсипані загадки
Із слів, написаних на окремих картках, скласти загадку і відгадати її. Гра починається з читання вірша-зачину:
Із сторінки книжки в гості до вас я йшла,
Щоб розгадали ви мене, дітвора…
Дуже я спішила, й трапилось ось так.
На шматки розбилась, не зібрать ніяк,
Врятуйте мене! Із шматків мене складіть!!!
ЗРАЗОК:
просять |
а саме |
почнуть |
частенько |
з’явлюсь |
|
мене |
|
ждуть |
|
ховатися |
Мене частенько просять, ждуть.
А тільки з’явлюсь, ховатися почнуть.
(Дощ.)
світ |
|
увесь |
|
скатертина |
|
накрила |
|
біла |
Скатертина біла увесь світ накрила.
(Сніг.)
наїдається |
взимку |
влітку |
відсипається |
Влітку наїдається, взимку відсипається.
(Ведмідь.)
догори |
коренем |
що |
росте |
Що росте догори коренем?
(Бурулька.)
а |
в |
хаті |
горою |
водою |
надворі |
На дворі горою, а в хаті горою.
(Сніг.)
Лото загадок
Гра проводиться за принципом лото: тексти загадок написані на окремих картках, а малюнки-відповіді або слова-відгадки розміщені в клітинках таблиці. Така таблиця вивішується на дошці ( можна зробити по одній на кожну парту).
півень |
гриби |
капуста |
жаба |
сонце |
заєць |
Хто голівку свою влітку накриває
І по двадцять хустин на голівці має?
(Капуста.)
Всі ми в шапочках-брилях
Заховались під кущі,
Бо як вийдемо на шлях –
Враз опинимось в борщі.
(Гриби.)
Хто однаково всіх любить,
Всіх однаково голубить?
Кожний скоса тільки гляне,
А обняти не дістане.
(Сонце.)
Влітку сіренький, а взимку біленький,
Довгі вуха має, швидко стрибає.
(Заєць.)
Двічі родився, у школі не вчився,
А години знає.
(Півень.)
Посади квітку
Учитель пропонує дітям прочитати вірші про квіти, записані на дошці. На набірному полотні виставлені картки із назвами квітів, але вони зашифровані (треба змінити порядок букв). Учень читає вірш, знаходить картку із назвою квітки, про яку йшлося у вірші. Перевірити правильність вибору квітки допоможе малюнок із її зображенням на звороті картки.
У квітник побіля хати
Збіглись півники чубаті.
Через ті чубки, мабуть,
Їх і півниками звуть.
ВИПІНК |
У першій мандрівці до лісу
Під першим промінням ясним
Підсніжник побачили діти –
Радісну квітку весни.
КИНЖІНСДІП |
Вітер зиму розтряс,
І в лісочку на горбочку
Виріс ряст, синій ряст.
ТСЯР |
Барвіночок синьоокий
Постелився на всі боки…
До травиці, до росиці,
До глибокої криниці
АРВІБКНО |
Лілії заздрять усі хлопчаки –
Кожен би квіткою став залюбки:
В озері лілія з ранку до ночі
Може купатися скільки захоче!
ІЛЯІЛ |
Рибак
Картки із зображенням щуки, карася, окуня, сома, черевика, консервної банки, калоші учитель перемішує і кладе на малюнок озера зображенням вниз.
На слова:
А озеро глибоке – вдалий буде лов.
Зараз спіймає… любитель-риболов – учень піднімає картку й показує класу. Якщо на картці зображена калоша, консервна банка чи черевик, то слова «любитель-риболов» замінюються на «горе-риболов».
Якщо учень «спіймає» рибу, то поряд із зображенням риби читає слова і називає зайве:
вовк дятел молоко коса
лис кавун масло школа
їжак абрикос ворона урок
борошно вишня каша дзвоник
Кросворд «Ква-ква»
Приміщення, у якому живуть люди |
К |
В |
А |
|
|
|
|
|
|
Квартира для риб |
|
К |
В |
А |
|
|
|
|
|
Бобова культура |
К |
В |
А |
|
|
|
|
|
|
Перша книжка школяра |
|
|
К |
В |
А |
|
|
|
|
Костюм підводника |
|
К |
В |
А |
|
|
|
|
|
Свійська тварина |
К |
|
|
|
В |
А |
|
|
|
Велика кругла хлібина |
К |
|
|
|
В |
А |
|
|
|
Напій, що в спеку втамовує спрагу |
К |
В |
А |
|
|
|
|
|
|
Геометрична фігура |
К |
В |
А |
|
|
|
|
|
|
Без цього кінь спотикається |
|
|
|
К |
|
В |
А |
|
|
Квартира, акваріум, квасоля, коровай, буквар, акваланг, корова , квас, квадрат, підкова. |
Сон
Треба всім нам міцно спати,
Треба всім відпочивати.
Навіть сон, це кожен знає,
Щоб спочити, десь тікає.
А сьогодні – от дива! –
Заховався у слова.
Цей сон всім щоденно сяє |
С |
О |
Н |
|
|
|
|
|
|
Цей у космосі літає |
|
|
С |
|
О |
Н |
|
|
|
Цей же спати не лягає |
|
С |
|
|
О |
Н |
|
|
|
А всю ніч зірки вивчає |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Цей великий і вухатий |
С |
|
О |
Н |
|
|
|
|
|
Цей росте побіля хати |
С |
О |
Н |
|
|
|
|
|
|
Цей «сон» бігає й стрибає |
С |
|
О |
|
|
|
|
|
Н |
Цей своїм хвостом кусає |
С |
|
О |
|
|
|
|
Н |
|
Цей – зелений цілий рік |
С |
О |
|
Н |
|
|
|
|
|
Цей – зустрінеш у музик |
|
С |
|
|
|
|
О |
Н |
|
Цей – у співака буває |
С |
О |
|
|
|
Н |
|
|
|
Цей – всіх на футбол збирає |
С |
|
|
|
|
О |
Н |
|
|
А якщо ви зголодніли – вас у цей сон запросити |
|
|
С |
|
О |
|
|
Н |
|
Сонце, космонавт, астроном, слон, соняшник, спортсмен, скорпіон, сосна, ксилофон, сопрано, стадіон, ресторан. |
Визволи ці слова з Королівства сновидінь – відшукай серед малюнків підказки й допиши у клітинки букви, яких не вистачає
Знайди взуття
Перехожий брів понуро,
Настрій, мов шкарпетка, змок.
Був це Парамон Петрович
І, між іншим, педагог.
Бій у дома розпалився
Не на смерть, а на життя:
Черевики посварились
Через щітку для взуття.
Мудрий Парамон Петрович
Їм обом носи утер:
« Жити будете у мене
Тільки порізно тепер!»
Ходить Парамон Петрович,
Хоч іще, мабуть, не звик:
Черевик - на праву ногу.
А на лівій – зовсім не було черевика.
М |
О |
К |
А |
С |
И |
Н |
И |
П |
Щ |
І |
Т |
К |
А |
К |
В |
О |
Т |
У |
Ф |
Л |
І |
О |
А |
С |
Щ |
І |
Т |
К |
А |
Т |
Л |
Т |
Б |
У |
Т |
С |
И |
У |
Я |
О |
Щ |
І |
Т |
К |
А |
Р |
Н |
Л |
И |
Ч |
А |
К |
И |
Н |
К |
И |
Щ |
І |
Т |
К |
А |
И |
И |
К |
Р |
О |
С |
І |
В |
К |
И |
- Бешкетниця щітка! Мало їй сварки між черевиками Парамона Петровича – вона ще й інших вирішила пересварити. Забралася в клітинки – годі щось прочитати. Тож, беріть олівець, викресліть слово «щітка», а назви взуття обведи синім. Слово, що залишилося – це теж вид взуття: так називалися найперші у світі чоботи!