Ігри на уроках іноземної мови як один із засобів креативного методу навчання.
Підготувала вчителька англійської та німецької мов Елеонора Олександренко.
Здавна знання іноземних мов високо цінувалося в житті суспільства. Володіння кількома мовами розширює кругозір, підвищує ефективність інтелектуальної праці, збагачує духовний світ людини та поглиблює знання рідної мови. Мова людини - складова її діяльності. Користуючись мовою як засобом пізнання і спілкування, людина говорить, слухає, пише. Дійсно, сказати, що людина оволоділа мовою, можна лише тоді, коли вона успішно користується нею у щоденному мовленні з іншими людьми. Мова творча за своєю природою. Кожну фразу можна висловити і сприйняти по різному. Крім того, кожне речення або ж слово може викликати різні емоції у людей. Кожна мама знає, що для того, щоб дитина заговорила своєю рідною мовою, вона повинна докласти багато зусиль та проявити максимум креативності. Творчий підхід до викладання іноземної мови – це підхід, який представляє креативність як одну з багатьох наших вроджених навичок, талант, який має кожна людина та кожен, хто вивчає мову. Цей підхід зосереджується на ідеї, що всі ми можемо користуватися потенціалом творчості за певних умов; що всі ми багаті різними формами та рівнями творчості, і що завдання вчителя — стимулювати творчий потенціал учнів. Найкраще це зробити за допомогою ігрових форм навчання.
Ігри дозволяють вчителю створити ситуації, наближені до життя, в яких учні вимушені використовувати мову як єдиний засіб спілкування. Діти, які хочуть взяти участь у грі аби виконати те, що вимагається, повинні розуміти, що говорять або пишуть інші, а також вони вимушені говорити або писати іноземною мовою, щоб висловити свою думку або надати інформацію. Саме ігрові прийоми роблять набагато легшими засвоєння складних граматичних конструкцій, розширюють словниковий запас, допомагають створити наближені до життя ситуації і дають можливість дітям оволодіти необхідними комунікативними навичками та адаптуватися до реалій і потреб навколишнього середовища. Гра як шлях пізнавальної активності учнів має важливе значення на уроках іноземної мови. Гра сприяє створенню сприятливого психологічного клімату на уроці та розвитку активності учнів.
Основна мета навчального процесу вбачається в тому, щоб сформувати комунікативну і соціокультурну компетенцію учнів, розвинути їхню здатність використовувати іноземну мову як інструмент спілкування у діалозі культур. Учні мають бути ознайомлені з особливостями життя та побуту народів країн іншомовного світу, з духовною спадщиною України, її внеском у світову культуру, сучасним життям українців. Як відомо,вивчення іноземної мови вимагає старанності та неабиякого терпіння. Перетворити заучування матеріалу на захоплюючу гру, навчити дітей ефективних прийомів запам'ятовування -- один із шляхів до активізації пізнавальних інтересів дітей. Психологи доводять, що знання, отримані без зацікавленості, не підкріплені позитивними емоціями, не є корисними. Це - пасивний вантаж, який обтяжує пам'ять учнів. Тому зацікавити дітей і залучити їх до творчої cпiвпpaцi на гуманно-особистісних засадах є першочерговою метою вчителя. Створення середовища довіри між вчителем та кожним учнем в класі є вирішальним.
Якщо кожен з нас трішечки подумає, то зрозуміє, що всі ми любимо грати в ігри. Неважливо скільки дітям років три, десять, шістнадцять чи тридцять вісім – всі з задоволенням приймають участь у грі. Для того, щоб зрозуміти чому люди люблять гратись давайте розглянемо найбільш відомі підходи до гри через призму історії. З. Фрейд визначає два підходи до дитячої гри. Один підхід розглядає гру як вираження глибинних інстинктів та потягів дитини, які не можуть буди досягнуті в реальному житті, а другий характеризується тим, що реальні потреби та емоції дитини стають предметом гри, змінюючи свою природу. В результаті цього дитина може активно керувати ними. К. Гросс надавав дитячій грі дуже великого значення, стверджуючи, що «… у дитини вона складає головний зміст її життя». Цей відомий німецький психолог розглядав гру як властивість високорозвинених організмів за допомогою якої дитина намагається імітувати ті чи інші сторони життєдіяльності людини. Відомий філософ ХХ сторіччя Йохан Гейзинг розглядав гру як найвагомішу характеристику людини, як висококультурної істоти та відмітив її універсальне значення в цивілізації людини.
Як бачим, гра дуже важливий елемент розвитку людини. Під час гри людина реалізує себе як особистість. Саме в цьому плані їй важливий сам процес гри, а не її результат, конкуренція чи досягнення якої-небудь мети. Процес гри – це простір для самореалізації. Гра – діяльність комунікативна. Вона вводить гравця в реальний контекст складних людських відносин. Людина поводиться в грі на максимумі проявів (інтелект, творчість). Гра може і повинна бути використана для подолання різних труднощів, що виникають у людини в поведінці, у спілкуванні з іншими людьми, у навчанні. Д. Ельконін писав, що ефект ігрової терапії визначається практикою нових соціальних відносин, які отримує дитина в рольовій грі.
Для більшості ігор притаманні чотири риси: розвиваюча діяльність, творчість («поле для творчості»), емоційність (суперництво, змагання, конкуренція), наявність певних правил. Ми граємось, тому що розвиваємось, і розвиваємся, тому що граємось. А якщо ця гра з елементами навчально-пізнавальної діяльності – це запорука швидкого та легкого опанування нами якогось нового матеріалу, активізація вже засвоєного або ж відшліфовка навиків говоріння. Слід зазначити, що як засіб навчання, гра є потужним стимулом до оволодіння іноземною мовою та надає великі переваги учасникам: за допомогою гри добре відпрацьовується вимова, розвиваються навички аудіювання і активізується граматичний та лексичний матеріал. Будь-яка гра має містити такі складові: ігровий сюжет, ігровий образ, проблемна ситуація, творчі завдання, ігрові дії, певні правила, результат та оснащення.
Незважаючи на безсумнівну дидактичну цінність гри (гра зміцнює мотивацію вивчення іноземної мови, сприяє ефективному засвоєнню будь-якого матеріалу і подоланню мовних і психологічних бар’єрів), необхідно пам’ятати, що ігрові елементи необхідно давати як ліки – дозовано, адже вона може набриднути та втомити дітей.
Будь-яка навчальна гра має три етапи: підготовчий етап, етап проведення гри та етап узагальнення, аналізу результатів. Виходячи з цього, під час підготовки до уроку, на якому застосовуватиметься гра, необхідно продумати наступні запитання:
Під час підготовки до гри на уроках слід пам’ятати притаманні будь-якій грі загальні ознаки, висловлені Й. Гейзингом:
Хотілося б додати до цього переліку загальних ознак і розвиваючий фактор. Кожна гра дає певний результат, навіть негативний, що впливає на розвиток людини.
Порівняно з іншими формами навчання й виховання, перевага гри з-поміж інших форм виховної діяльності полягає в тому, що вона досягає своїх цілей непомітно для студента але приносить великі результати.
З огляду на розбіжність рівня володіння мовою та темпераментів учнів доцільно комбінувати різні види ігор. Класифікація ігор сьогодні в педагогічній літературі дуже різноманітна. Ігри можна розділяти за сферою діяльності, за ігровими методиками, за характером педагогічного процесу, за ігровим середовищем (оточенням), за різними цілями. Існують багато різних класифікацій ігор. Спираючись на дослідження відомих психологів та педагогів (С.Л. Рубінштейн, А.Н. Леонт’єв, Ю.К. Бабанський, Д.Б. Ельконін та Т.Р. Яновська) можна виділити дві великі групи ігор: ігри з правилами (дидактичні) і творчі ігри. До ігор з правилами належать: інтелектуальні, дидактичні, пізнавальні, рухливі (спортивні), ігри-розваги, предметні (математичні, хімічні, історичні тощо), музичні (ритмічні, хороводні, танцювальні), лікувальні, корекційні (психологічні ігри-вправи), жартівні (забави, розваги). На думку П. Підкасистого, дидактична гра – це така колективна, цілеспрямована навчальна діяльність, коли кожен учасник і команда в цілому об’єднані виконанням одного завдання і орієнтують свою поведінку на позитивний успішний результат. Творчі ігри – ігри, які придумують самі діти, відтворюючи у них враження від пізнання навколишнього світу. Головне в творчій грі – моделювання соціальних відносин між людьми. До творчих ігор належать: сюжетно-рольові ігри, будівельно-конструктивні і театралізовані.
Алан Малей та Нік Пічі у своїй статті «Creativity in the English language classroom» зазначають, що іноді виникає плутанина у відносинах між творчістю, з одного боку, і винахідництвом з іншого. Відкриття означає знайти щось, що було там завжди, але залишалось непоміченим. Наприклад, Ньютон не винайшов гравітацію, вона була і до нього: він виявив її. І навпаки, винахід означає привнести щось нове, чого не було раніше. Прикладом креативності у грі може бути складений дитиною вірш, малюнок до теми, придуманий новий рецепт , або ж виготовлення чогось з паперу. Все залежить від схильності дитини до вирішення проблем і критичного мислення кожної дитини як невід’ємної частини творчості.
Із свого досвіду можу сказати, що учням 5-6 класів НУШ дуже подобається вигадувати різні історії. І таку практику можна використати у вивченні іноземної мови: учні можуть описувати картинки, придумувати події, які можуть бути пов’язані з нею, або ж продовжити якусь незакінчену історію. Діти можуть створити уявну мильну оперу з певним сюжетом, реальною місцевістю та реальними людьми. Вони можуть дати імена своїм героям, назвати вік, рід занять та вподобання. З кожним днем ця розповідь може продовжуватись і розвиватись. Такі ж історії можна придумати і у світі фентезі, якщо взяти картинку з монстриками. Також дітям можна запропонувати намалювати комікс з вигаданими персонажами і розмалювати його. Учні можуть описати кольори, форми, певні особливості головних персонажів, їх характеристику та поведінку. Також можна попросити прокоментувати що зробили головні герої та реакцію спільноти. Ми можемо час від часу змінювати форми гри: замість малюнків можна описати те, що дитина бачить за вікном. Учні можуть описувати погоду, пору року, наявність певних будівель (магазини, школа, аптеки, дитячі майданчики, парки) чи уявляти куди можуть іти перехожі. Таку гру можна ускладнити: попросити дітей попрацювати в парах або ж групах. Під час таких вправ з дітьми можна відпрацьовувати граматичний матеріал та заучувати нову лексику.
Коли дитина починає описувати свій малюнок, або ж розповідати історію, то ми повинні розуміти, що це найдовше безперервне її говоріння іноземною мовою. В таких ситуаціях вчитель повинен зосереджуватись на плавності та чіткості самої розповіді, а не на точності її переказу. Під час такого виду роботи я дозволяю іншим дітям підказати слово, яке не знає розповідач, або ж показати за допомогою жестів. Головне для мене, щоб діти навчились висловлювати свою точку зору та уважно слухати один одного.
У своїй практиці я також використовую картки на різну тематику: природа, село, ліс, місто, школа. Я підготовлюю декілька карток і прошу дітей підібрати до певної теми ті картки, які на їх думку можна використати для цієї теми. Наприклад, якщо тема уроку Дикі звірі, то я пропоную на вибір картки із зображенням лісу, джунгель, пустелю, зоопарк, різні зображення диких та свійських тварин. Учні групуються по групам і вибирають ті картки, які найбільше підходять для тематики. У групах учні обговорюють певні моменти та створюють історію. Кожна команда представляє свій проєкт. Учні демонструють своє бачення ситуації. Після того як ми вислухали всі проєкти, можна влаштувати дискусію, під час якої я пропоную дітям сказати який проєкт їм сподобався найбільше і чому.
Інший вид креативного методу навчання – це інтерпретація історії. Як правило я використовую цей метод під час аудіювання. Учні двічі слухають текст, а потім я пропоную їм намалювати те, що вони почули. Діти зображують свою версію почутого, а не відповідають на запитання по тексту. Учні описують свої малюнки і відповідають на запитання однолітків. Таким чином можна перетворити закритий вид діяльності на виклик і заохотити учнів розвивати креативність та критичне мислення.
Таким чином, на уроках іноземної мови можна використовувати наступні різновиди ігор:
1. За функціями:
2. За психічним впливом:
3. За дидактичною метою мовлення:
4. За ступенем введення до уроку:
5. За використанням матеріалу:
6. За відтворенням дійсності:
7. За завершальною метою:
8. За методологією проведення:
Для учнів старших класів можна застосовувати різноманітні модифікації дидактичних ігор: імітаційні, рольові ігри, діловий театр, психо-соціодрама.
Останнім часом популярними стали симуляційні ігри (лат. simulare — прикидатися). Пропонується, наприклад, відтворити засідання парламенту, порівнюючи свої дії і висновки з діями депутатів. Це допомагає учням виявити і зрозуміти мотиви прийняття тих чи інших законопроектів. Гра «бізнес-клуб» допомагає з'ясувати економічну, суспільну, етичну основу комерційної діяльності. У рольовій грі діють ведучі, виконавці, експерти, глядачі. Вона містить пояснення змісту й умов гри, підготовку дійових осіб до виконання своїх ролей, ведучого, учнів-експертів та ін. Метод інсценізації може мати різні форми, наприклад, форму завчасно підготовленого діалогу, форму театралізованого відтворення подій, які мають життєве підґрунтя або є гіпотетичними. Метод генерації ідей нагадує «мозкову атаку», коли учасники разом «накидуються» на важку проблему і висловлюють (генерують) власні ідеї її вирішення.
Хочу звернути увагу на такий вид гри як навчальна дискусія. Вона може забезпечити хороші результати там, де інші методи виявляються менш ефективними. Суть даного методу полягає в обміні поглядами з конкретної проблеми, створенні ситуації пізнавального спору. Для такого спору використовуються факти боротьби різних наукових точок зору з тієї чи іншої проблеми. Наприклад, учні висловлюють різні думки щодо причин зміни клімату на Землі, різні концепції походження людини і подій. Ситуація протилежних думок, наукової суперечки мимоволі привертає їхню увагу до теми. На цій основі виникає більший інтерес як до теми, так і до процесу навчання. Крім того, за допомогою дискусії учні набувають нових знань, вчаться їх відстоювати, стверджуються у власній думці. Важливою умовою ефективності навчальної дискусії є попередня змістовна підготовка , яка полягає в накопиченні необхідних знань з теми дискусії, а також формальна підготовка — у формі викладу цих знань. Без цього дискусія стає безпредметною, беззмістовною, заплутаною і суперечливою. Дискусію застосовують при вивченні всіх навчальних дисциплін. починаючи з початкової школи, а повного обсягу її використання досягають у старших класах. Учнів вчать мистецтву ведення дискусії.
Список використаних джерел: