Перестав букви, щоб вийшло нове слово
Осел – село, лісок – сокіл, курча – ручка, старий – айстра, кіт – тік,
гава – вага, марка – рамка, кури – руки, гори – роги. тіло – літо,
банка – кабан, дошка – шкода, рис – сир, липа – пила, нора – рана,
лови – воли, наголос – голосна, спина – насип – напис, смола – масло,
сосна – насос.
Слово в слові
Роса посуд брусок
план крани трикотаж
шлак буксир суміш
їжак пустеля рапорт
екран дзвінок плюскіт
банка чоловік рибак
Впізнай з першого погляду
Швидко впізнай і прочитай слова з відсутніми літерами
шк-л-р дзв-н-к м-т-л-к
вч-т-ль п-нз-л-к м-р-шк-
хл-б-р-б ж-р-в-ль к-м-р
Чарівні клітки
с |
о |
м |
о |
с |
и |
м |
и |
|
1) Встав у ці клітки букви:
с, о, м, о, с, и, м, и
щоб вийшли слова: сом, оси, ми
у ширину і довжину.
с |
о |
н |
о |
с |
а |
н |
а |
|
2) Встав у ці клітки букви
с, о, н, о, с, а, н, а
щоб вийшли слова: сон, оса, на
у ширину і довжину.
л |
а |
н |
а |
л |
е |
н |
е |
|
3) Встав у ці клітки букви
л, а, н, а, л, е, н, е
щоб вийшли слова: лан, але, не
у ширину і довжину.
Що сказала жаба?
Поміркуй і переклади із жаб'ячої мови на зрозумілу відоме
українське прислів'я:
ква — ко — ква — жна — ква — жа — ква — ба — ква — сво — ква — є — ква — бо — ква —ло — ква —то — ква — хва — ква —лить — ква
(Кожна жаба своє болото хвалить.)
Оживи слова
— Допоможіть мишці сховатися в нірку. У цих словах замість рисок уявляй собі букву «о» і читай їх.
Д...бр..., м...р...з, г...л...с, ж...вт...к, г...л...д, м..з..к, с..р..м, г..р..х, к..л.., м..л..к.., б..л..т.., к..л..с..к, з..л..т.., б..р..шн.. , м..т..др..м, п..в..р..т, п..р..ш..к.
Тепер уявляй букву «а».
М..м.., б..б., б...нк..., б..н..н, м...вп.., б..з..р, ф..рб.., х..л..т, хм..р.., ч..б..н, ч..шк.., ч..йк.., л...в...нд...а, с..в..н.., ..кв...л...нг, ..н..н..с, з..в..рк.., ш..хт..р, з..д..ч.., з..пр..вк.., б..кл..ж..н, б..р..б..н, з..б..г..нк..
А тепер букву «е».
Л..в, ф..н, ж...л.., б..р..г, ш..рш..нь, с..кр..т, с..рц.., ч..р..п, ск...л..т, м..нш..., ц..м..нт, ф..рм..р, ц..нтн..р, м..ч, н..рв, ш..ф, н..р..ст, м..ч..ть, ш..д..вр, С..м..н.
Назви ім'я товариша
До вас у гості дуже поспішав Буратіно. Він хотів розказати нам
про своїх товаришів, по дорозі розсипав букви імен і
все переплутав. Ось ці букви і склади:
Ма Ка Ар На
Мо Ль Рло П'є
Ро Те Ві Н
(Мальвіна, Артемон, П'єро, Карло)
Буква заблукала
На магнітну дошку розставити букви, які переплутав Незнайко.
Букви, що позначають голосні звуки: О С Е М У.
Букви, що позначають приголосні звуки: Н К І Ф Т.
Діти виправляють помилки, вставляють букви на місце.
Розсипалися букви
Дисрека (редиска) нжалабак (баклажан)
Терві (вітер) некосоч (сонечко)
Загубилася букви
..троскін, ..азіліо, ..еопольд
Розсипані склади
Ти ді
ну ша ють
ків бать
(Діти шанують батьків)
З кожного слова – по одному звуку, щоб
вийшло нове слово
Називаю слова. Учні повинні скласти з них слово таким чином:
взяти з першого слова перший звук і позначити його буквою,
а з другого – другий, з третього – третій і т.д.
Виграє той, хто першим складає слово і правильно прочитає його.
Зір, ліс, бір, марка, рамка (зірка);
Мало, дим. сир (мир);
Пара, перо, він, мама, канал (пенал);
Заєць, лис, ломи, собака (зима);
Звір, лось, шишка, лини, корито (зошит);
Рука, нема, рада, сади, насос, фабрика, записка (редиска);
Лава, лин, бамбук, молодий, батон (лимон).
Гра «Зашифровані слова»
Щоб прочитати зашифровані слова, необхідно в кожному горизонтальному рядку закреслити однакові літери
аммдакрктушгтш (друг) тооакмрмяудакя ( труд)
ящшдщшдяаспаорт (спорт) своякттзнявкце (сонце)
поюгуобисапюбик цкуюмгрюгецкеам
люсфболюрвбеафре хедвіецюзсцютдз
ікжємукємравеаіль ухєювиужблжюєбя
Шаради складів.
Називаю слова, вказую, які склади цих слів треба взяти,
щоб утворити нове слово.
Наприклад: треба взяти другий склад слова сама, і перший –
слова лоша, щоб утворилось слово мало.
1) Перший склад слова бетон, другий – слова вересень і
другий – слова ваза (береза).
2) Перші склади слів черепаха, редиска, вигін, кипіти (черевики).
3) Перший склад слова помідор, перший і другий - слова неділя і другий - слова кілок (понеділок).
Листоноша
Діти отримують листи із завданням для складання
невеликих оповідань за малюнком чи опорними
словами. Використовую для сильніших учнів.
Відгадай
На столі розкладено 5-6 іграшок або предметних малюнків.
Дітям пропоную уважно розглянути їх і вибрати один з них.
Один учень повинен розповісти про цей предмет, не називаючи
його, щоб всі інші здогадались, про що йдеться
Хто більше?
У гості приходить Червона Шапочка і приносить у кошику слова,
що містять в собі інші слова.
— Складіть інші слова, використовуючи букви даного слова.
Соловейко( соло, коло, воло, колеса, косо)
Ведмідь (мед, мідь, дім, дві, дід);
Айстри (старий, три, рис, сир, тир);
Акваріум (мак, кава, міра, кара, рама, ріка, Віра, кір, рука,
крам, вік);
Диктант (нитка, так, тин, кит, кат, танк);
Екскурсія (рік, сік, кір, сук);
Жайворонок (жар, вкрай, ворон, корова, корона, край, кран,
кров, нова, нора, рак, район. рано, ранок);
Компас ( кома, копа, каса, сом, мак, сам, смак, оса);
Космонавт (сон, мак, сом, коса, кома, так, сова, мова, носок,
сам, танк, вона, станок, там, танок).
Підберіть якнайбільше слів до теми
Весна — березень, квітень, травень, квіти ...
Створіть свій словничок
Сад — це місце, де ростуть фруктові дерева.
Підберіть слова одного кольору
Молоко, сніг, фарба, яйце, листок (білі).
Підберіть точні слова до даних, які їх характеризують
Ялинка — зелена,
вогонь — пекучий,
цукор — солодкий ....
Підберіть якнайбільше слів, що виконують однакову дію
Літає — птах, листок, літак, сніжинка ...
Доберіть гарні слова до даного
Сонце — ласкаве, ніжне, тепле ...
Доберіть погані слова до даного
Сонце — пекуче, сліпуче, палюче ...
Пригадайте найбільше ласкавих слів
Дощ — сріблястик, плакунчик, мокрунчик ...
Закінчіть міркування
Заєць боягуз, бо він всіх боїться.
Складіть загадку про названий предмет чи явище
Кругле, тепле, ласкаве, всіх обігріває (сонце).
Кмітливчик
Дібрати з довідки відповідні прикметники:
Буду я навчатись мови …
У трави - веснянки, у гори …
В потічка …, що постане річкою,
В пагінця …, що зросте смерічкою.
Буду я навчатись мови - блискавиці
В клекоті … … криці.
В корневищі … ниви …,
В леготі … пісні ….
(А. Малишко)
Довідка: крутої, золотої, зеленого, веселого, гарячім, колискової, колоскової, кованої, пружному, шовкової.
Поетична розминка
Доповнити рядки вірша римами, назвати прикметники.
На траві блищать росинки,
Мов …
Роси падають на квіти
І блищать …
Засоромилась дівчина,
Мов…
Розсекретити вірш.
У цьому зображенні «засекречені» рядки з вірша Т. Шевченка. Необхідно їх «розсекретити» і прочитати.
ТапЕенЧцуЕиолВпроОлбюлДсвАувсЗйвкПкептПаІтоДлогЯоВувсОанеРолдАканЯапрРотиюОмвіМнакНмивчАвсиуДжольОакЛмикеИнапрНвіукУто.ПиролИждлогШолАєшорЄскТмсвЬщдСмитоЯвсмНсмиеАщаДкецВлогеОємДоваОтеЮ,енЧмитЕзжлРвенгВсчяОжєНамАчіукаКротАголдЛиенгИдбюНмипенА.
Відповідь: Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Доповни вірш!
Здогадатись, якого слова не вистачає у римованому рядку.
***
Сійся, жито і пшениця,
буде дітям — ... (паляниця).
Для веселої малечі
Бублик вигляне із ... (печі).
А рум'яний ... (колобок)
Скочить прямо на зубок.
Виросте всього доволі
На широкім житнім... (полі).
Запеклося сонце в хлібі,
Хто зростив його — ... (спасибі).
***
Місяць уночі гуляє
І в віконця... (зазирає, поглядає, заглядає...),
А вдень сонце в небі сяє
І всіх діток... (звеселяє, зігріває, забавляє...).
***
От випав сніг. Яка обнова!
Зима тоді така …(чудова)
Міста чистенькі, білі села -
Зима і радісна й …(весела)
Кружляють вальс сніжинки ніжні,
Зима пухка і …(білосніжна)
Вона буває і серйозна:
Суха і вітряна й …(морозна)
А як насуне хмара сива,
Зима по-своєму …(красива)
А вранці іній - то обнова!
Яка зима у нас …(казкова)
Гілок од інею не видно,
Тоді вона, звичайно …(срібна)
Зима буває вередлива,
То часом добра, то …(сварлива)
Яка ж зима? Яка вона?
Вона весела і …(сумна)
***
Дуже гарні, хоч маленькі
На пеньках сидять... (опеньки).
Жовтенькі, невеличкі
В траві ростуть... (лисички).
***
Там, де сосни і дубочки,
Із трави «стирчать»... (грибочки).
Гриби у лісі рвали вчора,
Лиш обминали... (мухомора).
Гриби збирали і вдень, і зранку,
Лише не чіпай бліду... (поганку).
Всім діткам добре треба знати —
Отрути в цих грибах... (багато).
.
***
Вересніє верес синій,
………………….осінні.
В кошик урожай складає,
………………….подбає.
***
Жовтень жовтим одягнувсь,
………………..взувсь.
Він пташок у гурт збирає,
………………..застеляє.
***
Падолист чи листопад
………………….сад.
А калина скине листя
………………в намисто.
***
Січень всіх в кожух одяг,
………………на полях,
Сипле сніг, вікно малює
………………подарує.
***
Лютий лютим називають
………………не знаю.
Він сердитий, бо вже знає,
………………краєм.
Зроби веселинку
Малювала тигра внучка:
Замість тигра вийшла … (Жучка)
От Кіндрат, так Кіндрат!
Зуб зламав об … (мармелад)
***
Кіт-рибалка у човні
Мріє на світанні:
От якби зловить мені
Карася в … (сметані)
Схожі хвостики
За правилами гри учні добирають слова, схожі за звучанням до тих, які запропонував вчитель. Потім можна продовжувати гру самостійно - діти самі називають початкове слово, а відтак разом шукають подібні до них за звучанням.
Мишка- кішка, Гришка, книжка, доріжка…
Суниця- спідниця, синиця, полуниця…
Пташка- ромашка, комашка, чебурашка…
Їжачок- черв’ячок, павучок, бичок…
Рама- мама, …
Слон- талон,…
Дочка- бочка,…
Вода- біда,...
Доповни речення!
Діти звісно вчаться в ... (школі).
А комбайн працює в ... (полі).
Ми лікуємось в ... (лікарні),
А стрижемось в ... (перукарні).
Ліки беремо в ... (аптеці),
А книжки в ... (бібліотеці).
Летять додому ген здалека ...
Сон наснився сон-травиці ...
Малий грибочок лист підняв ...
Дідусь кошики плете, ...
Мої ластів'ята розправлять крилята ...
Поважайте батька й неньку ...
Сонце соняшник хвалило ...
Малий метелик в квітці спав ...
Чом веселка веселилась? ...
Босоніж по росі до річки ...
Пахне м'ятою в садочку ...
Хліб — усьому голова ...
Сонечку вже спати час ...
Добрий день і добрий вечір ...
Вийду зранку я на ґанок ...
Кида білочка горішки ...
Щось пшениця шелестить ...
Склади речення
Сполучити слова в одне речення.
Зразок:
Чай, окуляри, газета.
Дідусь випив чай, одягнув окуляри і почав читати газету.
Обід, тролейбус, бібліотека.
Друг, кіно, морозиво.
Літо, сімя, ліс.
Село, бабуся, яблука.
Подвіря, діти, літак.
Дощик, райдуга, зупинився.
Гречка, поле, пасіка.
Ялинка, заєць, ворог.
Чим схожі і чим відрізняються?
Для гри необхідно підібрати пари різних картинок або є пари
слів, що позначають зображені на них предмети або явища.
Троянда - тюльпан
Заєць - вовк
Сосна - каштан
Море - океан
Можна запропонувати дітям скласти віршик з цими парами.
Зробіть з вірша коротку розповідь
Дощик, дощик припустився,
Соловейко застудився.
А тепер лежить під пледом,
П'є солодкий чай із медом.
(Одного разу падав дощ. Соловейко застудився. Він захворів і лежить у ліжку. П'є солодкий чай з медом).
Вилучіть зайві речення з тексту
Іде мороз лісом. Одягає молоді ялинки інеєм, скрипить у
верхівках старих дерев. Стелить зелену ковдру на землю.
Тріщить крига на ріках під його важким поступом.
Відредагуйте текст
Перший привал школярі зробили біля річки. Розбили намети, розчистили місце для багаття. Школярі милувались заходом
сонця. Інші готувались до нічної риболовлі.
(Перший привал школярі зробили біля річки. Вони розбили намети, розчистили місце для багаття. Дівчата милувались заходом
сонця. А хлопці готувались до нічної риболовлі).
Гра «Письменник»
Треба правильно прочитати оповідання.
шакиШ
оД ліКо кийЧа рипйшли стіго. тиДі рагли в шакиш. няВа коБой
рагв з лоКею. дАнрій віПень лідскував аз ргою. Пітом рагли
дАнрій і няВа. буБася лаКва лада тідям йча.
реЧгові
реЧгові дуйть од лошки ніраше. реТба мивити шодку, липоти
вітки. гоСьодні речгують няЛьо ренкоПет і ляО роМоз. ляО
кривідла ківно. няЛьо ніприс рейдук. рийПшла чивтелька
леОна сиВалівна. заНеромба року.
мійЗ
тіДи зявли піпар і лейк. ниВо найзшли бугрі тинки. льОга
ванівІна лада їм жиноці. раЮ подоміг розбити мізя. ружДно
шлай борота. сьО мійз тилень совико в боне.
аН чуда
гелО і окрЮ вутьжи у вієКи. кулітВ инов дутьїпо ан учад. маТ
евиж дусьді менСе. рядПо з молес сіл і акір Інгул. итіД
лятьлюб тидихо в сіл. кичиХлоп дутьбу тивило убир.
їКив
иМ вижемо в єКиві. їКив - листоця кУраїни. шаНе сімта ливеке і рагне. ноВо істоть ан сивокому ребезі ніДпра. В єКиві габато рапків, лувиць і лопщ. шаН дубинок ан лувиці щоХретик.
ніСгове зайча
неДь вуб петлий. ніСг вуб комрий. йшлиВи тиді у відр. оЩ
борити? ляКо тасв пиліти нісговика. В кашаС дубе девмідь. У
неЖі леманький нолс. тюКаша пиліть чезайня.
В зулі
В зулі саплись рокови. маТ шана різка. роКова ужє косовиту
ватру. реШсть у ріЗки ліба. гоРи в енї левикі. О ошстій дигоні
амам дей їдоти ріЗку.
миЗовий чевір
водНарі нильсий ромоз. теМе мезатіль. А довма петло. В
чепі вежріють гувлинки. буБася жевя. коЮр тачиє.
леМанька діНайка лусхає. тіК саВька гіл патси в тукочку.
рБат і рестса
гоІр і дюЛа - рбат і рестса. дюЛа ламенька. гоІр жев ливекий.
ніВ лошкяр. віДчинка дягвла лапьто. дюЛа дей лугяти. лопХчик
віс сипати силта рудгу.
веНасні
тоСять петлі кидень. тиДі нязли тапаль і пашки. риПбрали вокзани
і насчата. пеТер бодре в сілі. тиДі ругтом жібать дути. лопХчики
і відчатка рагються в хосванки.
Гра «Склади казку за початком»
Подумайте і скажіть, що розповів би про себе даний предмет
Я — ромашка, квітка, яка росте в полі. У мене білі пелюстки,
жовта серединка. Я ніжна і тендітна. Люблю тепле сонечко.
Дружу з дощиком, бджілками і метеликами.
Складіть лист до сил природи (сонця, вітру ...)
Дороге, сонечко!
Не ховайся так часто за хмари.
Без тебе холодно і сумно квітам, деревам і дітям.
Світи, грій і радуй всіх нас!
Візьміть інтерв'ю у предмета, героя, явища
Пожалійте (зламану гілку, зірвану квітку...)
Гілочко! Мені так шкода, що тебе хтось зламав. Ти більше не вкриєшся листочками весною, не принесеш прохолоди влітку. Можливо, я тебе врятую, поставивши у склянку з водою. Тоді ти випустиш корінці і знову станеш деревцем.
Складіть розповідь за початком
І ось ми вийшли на узлісся... (Золоті берізки ніби виводили веселий танок. Зеленою стіною стояли ялини. Кущі калини красувались червоними коралями. Трава зовсім пожовкла. Сорока злякано скрикнула і заховалась в чагарнику. Ми були вражені красою осені).
На мою долоньку впала сніжна зірочка. Я злякався, що вона розтане, і обережно підняв її пуховою рукавичкою.
-Дякую тобі, -- несподівано промовила сніжинка.
- Ти вмієш говорити? – здивувався я. – Розкажи, звідки ти
прилетіла!
- Добре, -- посміхнулася сніжинка. – Слухай...
Як приходить весна?
Якось на початку березня ми з дідусем гуляли у парку. Сніг
ще не зійшов. День був похмурий. Я пожалкував, що весна ще
не скоро прийде до нас.
- Дозволь не погодитися з тобою, -- відказав на це дідусь. – Придивись уважніше, і помітиш сам, що весна вже дуже близько.
Виглянуло сонечко, і я справді помітив, що ...
Складіть розповідь за основною частиною
…
А біля маленького озерця було справжнє царство підсніжників.
Ці маленькі зірочки тягнули свої пелюстки до лагідного сонечка. Зелені листочки пробивали ще досить міцну білу ковдру.
…
Складіть розповідь за кінцівкою
Дітям було весело у зоопарку, а звірі сумували.
Сьогодні другокласники відвідали зоопарк.
Найбільше сподобались дітям кумедні мавпочки. Вони
весело стрибали по гілках, ласували бананами, які принесли
їм діти. Весело повторювали всі дитячі рухи. Ведмедики
також радо брали ласощі.
Радісні діти повертались додому.
Дітям було весело у зоопарку, а звірі сумували.
Що було потім?
Ця гра допомагає стимулювати розвиток логічного мислення, творчої уяви.
Діти прагнуть почути продовження казки й неохоче розлучаються
з улюбленими казковими героями. А чому з ними треба розлучатися? Можна в кінці казки, відштовхнувшись від найцікавішого місця, запропонувати дітям поміркувати: «А що було потім?».
Наприклад. Діти потрапляють у казку і ...
Розсипані загадки
Із слів, написаних на окремих картках, скласти загадку і розгадати її. Гра починається із читання вірша-зачину
Зі сторінки книжки в гості до вас я йшла,
Щоб розгадали ви мене, дітвора...
Дуже я спішила, й трапилось ось так:
На шматки розбилась, не зібрать ніяк.
Врятуйте мене! Із шматків мене складіть!!!
Хто однаково всіх любить,
Всіх однаково голубить?
Кожний скоса тільки гляне,
А обняти не дістане. (Сонце)
Гра «Давай сперечатись»
Вчитель говорить твердження, а учні або погоджуються, або ні, доводячи свою думку усно, чи цитуючи з тексту.
Уяви себе...
Учні працюють у групах по 4—5 осіб. Після ознайомлення з
новою книгою кожна група одержує картку з одним із завдань:
«Уяви собі, що ти — продавець у книгарні. Зроби рекламу
цієї книги так, щоб її охоче розкупили».
«Уяви, що ти — критик. Скажи, що тобі не :подобалось у цій
книзі. Обґрунтуй свою думку».
«Уяви себе вдячним читачем. Тобі необхідно скласти листа-
подяку авторові цієї книги».
«Уяви себе співавтором книги. Зроби необхідні міни,
доповнення до сюжету, оформлення книги».
«Уяви себе вчителем 1-го класу. Допоможи дітям знайомитись
із книгою, зумій викликати до неї інтерес».
Творча робота над прислів'ями
Ліс — природне багатство.
Ліс чарує, та не кожен його шанує.
Прочитайте прислів'я на одному мовному диханні.
Прочитайте прислів'я із різною інтонацією:
а) із захопленням;
б) із хвилюванням.
3. Чи належать ці прислів'я до теми, над якою ми працюємо?
(Належать, бо ми працюємо над темою «Цікава Книга Природи»).
Гра «Доповни прислів’я»
Вода потекла, весну … (принесла)
Грак на горі - весна на … (дворі)
Зробив діло - гуляй … (сміло)
Стук, грюк, аби з … (рук)
Поспішити - людей … (насмішити)
І сам не гам, і другому … (не дам)
На язиці густо, а на ділі … (пусто)
Не все, що знаєш,... (треба говорити)
Мудрий не все каже, що знає, а дурень ... (не все знає, що каже).
Великий рости, щасливий будь, себе не хвали, а ... (другого не гудь).
Хто людям добра бажає,.... (той і собі має).
Яка головонька,.... (така й розмовонька).
Творче конструювання
Завдання побудувати вислови, дібравши початок з лівої,
а продовження - з правої колонки. Приказки пояснити.
Де сім господинь, а один відріж.
Одна голова добре, жодного не спіймаєш.
Сім разів відмір, там хата не метена.
За двома зайцями поженешся - а дві краще.
Без праці хто не хоче робити
Хотів би все мати той вміє і відпочивати
Тяжко тому жити нема відпочинку
Хто добре працює а нічого не робити
У кого совісті нема - стежка утоптана.
З поганої трави добрих людей.
Сам себе раз у той і собі має.
До доброї криниці не буде доброго сіна.
Світ не без нема й сорому.
Хто людям добра бажає, рік любить.
Розшифруйте прислів'я і поясніть його зміст
Такий зомор, ощ жа зіро чутьска (Такий мороз, що аж зорі скачуть)
- Який це мороз? Як сказати інакше?
Зиймови деьонк, як макорів сокно. (Зимовий деньок, як комарів носок)
- Чому так говорять?
Втікул лягує, а мкувзи чиваспоє. (Влітку гуляє, а взимку спочиває)
Гра «Словоскладайко»
ЗА + ВДАЛ+ ННЯ - Л
БАЛ - АЛ + УДИ + НОК
ВЕР + БА + ЕСЕ + НЬ -БА
ВЕД + МАК + ІДЬ - АК
КА + ЛЕН + ІД + АР - І
УЧИ + ТИ + ЕЛЬ - И
СЕ + РИ + ЕДА-И
ПО + ЛІД - ІД - Л + ЇЗД
ЯР + Б + ЛУ + КОМА – РМА
ГО + РАМ - АМ + ОХ
СІК + ДОН + ЦЕ – ДІК
МА + ЛИМ - М + НА
ДИМ + ОБ + РИЙ – ИМ
МАЛ + ТИ + УСЯ – ЛИ
Метаграми
Лінивому не розгадать ніколи,
Кмітливому на відповідь - хвилина.
А буде наша загадка така :
Три букви означають те, що й поле
Додайте м'який знак - і вже тварина
З родини оленів, струнка й прудка.
Які це слова ?
(лан – лань)
Маєм гарну ми тканину,
Тож пошиєм піджачину.
"Су" на "Ві" як зміним з вами –
Буде рама із шибками.
(сукно-вікно)
Не цвірінькає – співає,
Жовто-чорне пір’я має,
З лісових густих кущів
До родини горобців
Пташка в гості прилітає
Як харчів не вистачає.
Після «С» як замість «И»
Букву «У» напишем ми
Будем мати запашну,
Гарну ягоду смачну.
(синиця-суниця)
Я необхідна в медицині,
М’яка, пухнаста, біла.
Та буква «Х» на дім родинний
Мене навік змінила.
(вата – хата)
Я з «М» літаю в зграї,
Бо я мала комаха.
А з «Д» мене в сараї
Приб’ють до планки цвяхом.
(мошка – дошка)
Я продукт молочнокислий
І для всіх людей корисний.
Та зміню на «М» я «С»-
Стане гарним світ увесь.
(сир – мир)
З димаря він вилітає,
Як в печі вогонь палає,
Варто нам "Д" на "Р" змінить –
Стане містом він у мить.
(дим - Рим)
Воно у бджілки є, ужалить і умре.
А «Ж» на «С» зміни, на жир перетвори.
(жало –сало)
З "О" - мене не помічаєте ,
Хоч щодня переступаєте ,
З "П" - помітять враз хлоп'ята ,
Та буваю лиш на свята .
(поріг - пиріг)
На неї птах сідає ,
Вона його гойдає,
А звук ви замініть –
Звірятком стане вмить .
(гілка - білка)
З "Л" твердим - рудий , хвостатий ,
З "Л" м'яким - густий , листатий .
(лис - ліс)
З дзвінким в кінці - пора у лісі нас збирати ,
З глухим - негайно треба лікувати .
(гриб - грип)
Коли я з "Д" - росту на гілці,
Коли ж із "Т" - пливу по річці.
(плід - пліт)
З "И" я плаваю у морі,
З "І" ловлю мишей в коморі.
(кит - кіт)
Полохлива і струнка з роду оленів вона.
Коли ж зміниш «К» на «З», птах у лісі закує.
(козуля – зозуля)
На неї птах сідає,
Вона його гойдає.
А «ге» на «бе» змініть —
Звірятком стане вмить.
(Гілка — білка)
Яскрава квітка на городі
Змінила «ем» на «ер»,
Пишатися тепер їй годі,
Тваринка це тепер.
(Мак — рак)
Синя соковита на дереві росте,
як с на з змінити –
великий дощ впаде.
(Слива, злива)
З о метал, яким паяють,
його люди добре знають.
І о на с зміни,
з ним ти речення склади.
(Олово, слово)
З к землю тверду добре б’є,
а з и у людей і тварин є.
(Кирка, нирка)
З н частина я доби,
з п я грію щозими,
з р предметом стану я,
от вам загадка моя.
(Ніч, піч, річ)
З п уперта тварина,
а з р на троні людина.
(цап, цар)
Мчу дорогами я з ш,
з л я ягода смачна.
(машина, малина)
З т пливе, а з д росте.
(Пліт, плід)
З с сапаю, з ш вдягаю,
з л стрибаю, з п ховаю.
(сапка, шапка, лапка, папка)
Яскрава квітка на городі
змінила к на р.
Пишатися небозі годі,
тваринка вже тепер.
(мак, рак)
З т все тихо-тихо;
з м для їжі лихо, погризе,
потрошить все, що й у нору занесе.
(тиша, миша)
Логогрифи
Він корисний дуже птах,
а г відкинеш – стане...
(грак, рак)
Зерно він меле на муку,
відкинеш м – живе в ставку.
(млин, лин)
На нім барвисті квіти, трава зеленіє,
а п додай – зоре усе, не пожаліє.
(луч, плуг)
Місто для стоянки кораблів,
а с додай – загартує всіх.
(Порт, спорт)
Без т, коли вода кипить,
а з т – у школі всяк сидить.
(пара, парта)
На клумбах гарні, запашні,
без к лише гіллячки ми.
(квіти, віти)
Грім гримить, і вітер віє:
А «ка» додай — все заніміє.
В городину перетворюся,
У борщику зварюся.
(Буря — буряк)
З «л» - живе у ріці, у ставку.
Допишеш»м» - помеле зерно.
(Лин-млин)
Квітне влітку й навесні,
Має трави запашні.
Та як «п» йому додати –
Може землю ним орати.
(Луг-плуг)
Люблять нас усі збирати -
Після дощика в ліску ,
А як букву "Г" відняти
Будем плавати в ставку .
(гриби - риби)
Я одиниця довжини ,
І висоти , і глибини ;
А голосний в кінці додайте -
І швидше у вагон сідайте .
(метр - метро)
В майбутнє тебе я покличу ,
За думливим стане обличчя .
Та встав голосний лиш , і я –
Звичайне жіноче ім'я .
(мрія - Марія)
Я зеленію з краю в край ,
Та спереду ти "П" додай –
І можна мене в поле брати ,
Щоб землю під посів орати .
(луг – плуг)
Гуде собі, літає ,
З квіток нектар збирає ,
А якщо "Дж" зітерти , -
Вмить стане одяг жерти.
(джміль - міль)
"К" відняти , "Соб" додати –
стане гавкати й скавчати.
"Соб" на "К" як замінити –
Буде на водоймах жити.
(собачка - качка)
До мене можна з річки допливти ,
Мене дівчина може заплести ,
Дід як знаряддя - на плечі нести ,
"К" спереді відкинеш - полечу .
Почуєш тільки , як я задзижчу . Що за слова ?
(коса - оса)
Всякі є вони: короткі, мудрі, щирі і солодкі,
Підлабузницькі, гучні, жартівливі і сумні.
Та лиш "Л" одне забрати – буде в день оката спати ,
А вночі - кричать , літати і мишам волі не давати.
(слова - сова)
Анаграми
Люблю зростати у воді,
Зерно корисне я даю.
Читай з кінця мене — тоді
Продуктом з молока стаю.
(Рис — сир)
Слово це — старовинна будова
З гостряками мурованих веж.
Щойно зміниш ти наголос слова,
Ним одразу будову замкнеш.
(Замок — замок)
Гра «Відгадай»
р1а г1а гор1а
смор1а ві3 ві3на
С3ж 3зуб 3вога
пі2л 7’я При5
40а мі100 100рінка
Ті100 ли100к сви100к
Гра «Буріме»
… горобець … річка … зернята
… біда … невеличка … бились
…молодець … співає … курчата
…гнізда … безкрає … поживились
… холодні … далеко … прилітають
… мелодії … соловейко … співають
… вітерець … співає … небеса
… вінець … забуває … краса
… берізки … кошеня … Україна
… кіски … щодня … рідна
… напуває … муркоче … ласку
… повіває … лоскоче … казку
… земля … волошково ... фарби
… здаля … світанково … мальви
… миленька … небесно … олівцем
… гарненько … чудесно … вітерцем
Гра «Лабіринт»
Відшукали літеру «д» в алфавіті; опустилися вниз на дві літери; повернулися праворуч на три літери; піднялись вгору на дві
літери; повернути ліворуч на одну букву і придумати слово, яке
б з неї починалося.
Гра «Дешифрувальник»
Набравши цифри 38711250, ви зможете прочитати назву птаха
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
АБВ |
ГҐДЕ |
ЄЖЗИ |
ІЇЙ |
КЛМ |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
НОП |
РСТ |
УФХ |
ЦЧШЩ |
ЬЮЯ |
Відповідь:
3 |
8 |
7 |
1 |
1 |
2 |
5 |
0 |
ж |
у |
р |
а |
в |
е |
л |
ь |
Гра «Прийми телеграму»
Учитель у швидкому темпі, з паузами між словами, передає
по буквах текст телеграми.
Учні записують його в зошит.
Ес-о-ен-е-че-ка-о де-а-є ен-а-ем ел-аес-ка-у. (Сонечко дає
нам ласку)
Робота із деформованими текстами та реченнями
Опадають, повільно, листочки, дерев, вирій, у, відлітають
птахи, готуються, зими, до звірі.
Розкласти частини тексту відповідно до розвитку подій
Незабаром лапка загоїлась. І білочку віднесли до лісу.
Школярі знайшли в лісі білочку. У неї була зламана лапка.
Діти поселили звірка в живому куточку, доглядали його.
Гра «Алфавіт - стоп!»
Ведучий гри мовчки проговорює алфавіт. Один із гравців
дає команду «стоп», а ведучий оголошує ту літеру, на якій
він зупинився. Кожна команда записує якомога більше слів
за вивченою категорією.
Наприклад, літера «К».
Істоти: качка, кенгуру, каменяр, коваль;
Неістоти: кукурудза, каша, календар, клен.
Власні: Київ, Катерина, Кіліманджаро;
Загальні: коридор, краватка, капуста.
«Оживи речення»
Зимова ніч
Настала … ніч у лісі. По стовбурах … дерев постукує … мороз. Падає на землю … іній. У … небі висипали … зірки. Але й у … зимові ночі триває життя в лісі. Ось хруснула … гілка. Це заєць пробіг під деревами по … снігу. Завили і змовкли … вовки. По … скатертині снігів пробігла … лисиця. Немов … вартовий, усілося на гілці совеня. В … пітьмі воно чує і бачить, як іде в … лісі приховане життя.
Перший сніг
Прийшла … зима. Вночі приморозило. Раптом тихо сів мені на рукав … … метелик. Це перша сніжинка. А ось і друга, третя. Химерні на вигляд ці … зірочки. Здається, їх вирізьбив … майстер. Ось затанцювало їх у повітрі більше, посипалися густіше. І повалив …, …, … сніг.
Гра «Знайди синонім»
Велика гора добра людина
великі діти добра звістка
великий письменник добрі знання
сухі квіти добрий урожай
сухий хліб добре яблуко
Гра «Відшукай антонім»
а) Стара газета б) Говіркий хлопець
близька дорога делікатний вчинок
вільний костюм енергійний наступ
багатолюдна площа серйозна розмова
тяжка ноша радісний настрій
вечірні вісті морозний день
свіже печиво шкідливі звички
свіжа газета холодний погляд
свіжий хліб холодний напій
Дитячий театр
Учитель ознайомлює дітей із твором і дає завдання: показати почуте за допомогою жестів та міміки.
Наприклад: «Ріпка» – діти намагаються передати зміст казки без слів, імітуючи рухи головних героїв, тощо.
Що спочатку, що в кінці
Учитель читає уривок твору з певною подією, а діти називають
ті події, що відбувалися раніше чи пізніше. Виграє команда,
яка назве точний порядок подій.
Наприклад: «Раптом бідняк побачив на узбіччі дороги дідуся.
Той швидко підійшов до бідняка, спитав: «Чого ти, друже,
сумний?»
- Що було до того?
- Що було пізніше?
Намалюємо мультфільм
Діти діляться на групи, отримують завдання на картках, виконують його, обмінюються думками.
Завдання:
- Які малюнки можна намалювати до казки «Колобок», щоб діти, які її не читали, зрозуміли зміст?
- Виберіть серед поданих ілюстрацій найменшу кількість, за якими можна відтворити зміст казки.
- Виберіть із твору або придумайте підписи до ілюстрацій.
У результаті виконання завдання має вийти мультфільм.
Літературний музей
Учитель проводить уявну екскурсію залами музею. Кожна
зала отримує назву відповідно до жанрових особливостей твору.
Наприклад: зараз ми побуваємо в музеї, де є Зала Казок. У цій
залі виставлено чарівні предмети. Здогадайтеся, кому
вони належать?
Шкатулка з грошима («Про неробу Юрка, маминого синка»),
яйце-райце («Яйце-райце»), перстень («Зміїв перстень»).
Намалюй карту
Учитель читає художній твір, після чого діти діляться на групи
і отримують завдання – намалювати карту-схему подій.
Виграє група, яка найкраще складе карту твору.
Наприклад: намалювати карту до казки «Колобок».
Кольором позначити характери персонажів.
Машина часу
Учитель дає дітям завдання у групах. Виграє та група,
яка найшвидше та найцікавіше складе найкоротший новий твір
за мотивами відомого сюжету.
Наприклад: уявіть собі, що події твору та герої переносяться в
інший час…
- Що у творі повинно змінитися?
- Що може залишитися таким самим?
- Які події стануть неможливими?
Співавтори
Учитель читає твір або діти самостійно ознайомлюються з ним.
Завдання:
- Придумай продовження твору. Які події могли відбутися
в майбутньому?
- Хто з героїв мав сильніший вплив на події? Якщо його забрати,
як зміниться сюжет твору?
- Яка з подій вплинула на подальший розвиток сюжету?
Юний казкар
Прочитавши ряд творів, діти мають написати свій: одну дійову особу взявши з одного твору, другу з іншого, а хід подій відтворити, як у третьому.
Наприклад: головний герой – Колобок, інший герой –
Солом’яний бичок, сюжет «Кози-Дерези».
Близнюки-початки
Грати можуть як окремі учні, так і групи дітей. Вчитель дає завдання.
I варіант
Пригадайте, які казки починаються однаково.(Наприклад, «Жили собі дід та баба».)
II варіант
Пригадайте, які казки закінчуються однаково. (Наприклад, «От вам і казочка, а мені бубликів в’язочка».)
III варіант
Пригадай казки:
- Які закінчуються весіллям.
- Де молодший брат найкраще виконує всі завдання.
Про що розкажуть непрочитані твори?
Учитель демонструє учням незнайому книгу. Діти розкладають обкладинку, титульну сторінку, ілюстрації, зміст. Виграє той,
хто швидше здогадається, про що може розповідатися у цій книзі.
Завдання після гри. Прочитай твір, перевір, чи правильно
ти визначив зміст непрочитаної книги.
З’явився - зник
Після ознайомлення з твором діти працюють у групах.
Кожній групі пропонується завдання:
I варіант
Уявіть собі, що в центрі подій, які відбуваються у творі, опинився персонаж з іншого твору. Чи змінюється сюжет, як розвиваються події далі?
Виграє група, яка розповість найкращий варіант казки.
Наприклад: казка «Дрізд і голуб»
II варіант
Уявіть собі, що один із героїв твору за наказом чарівника зник. Чи зміниться сюжет, як розвиватимуться події далі?
Наприклад: казка «Колобок» (зміна: зникла Лисичка).
Що було перед тим?
Що сталося після того?
Діти мають придумати і записати, що могло трапитися з
героями після закінчення твору, скласти кінцівки або
придумати події, які могли передувати викладеним у творі.
Наприклад: «Лисичка-сестричка і Вовк-Панібрат».
(Вовк помстився Лисичці за обман.)
Знайди мені пару
I варіант
Учитель пропонує учням пригадати твори з подібними сюжетами.
II варіант
До названого твору дібрати твори з подібними сюжетами.
III варіант
Вибрати із групи творів лише ті, які мають подібний сюжет.
Наприклад: виберіть серед названих твори з подібними сюжетами: «Рукавичка», «Найдорожчий плід», «Зайчикова хатка», «Залізний вовк», «Летючий корабель».
Завдання після гри:
- Чи подібні сюжети цих казок?
- Що є спільного в усіх казках?
- Чим відрізняються саме ці казки?
Приказка-казка
На дошці записані прислів’я, вчитель читає твір і просить вибрати
ті з них, які відповідають основній думці твору.
Наприклад: «Колосок» – Землю красить сонце, а людину – праця.
Пригадай заголовок
Учитель пропонує назвати твори художньої літератури, в заголовках яких є розділові знаки.
Наприклад:
Кома (Будь обережна, Марійко).
Три крапки (Не те літо, після війни…).
Лапки («Не хочу багатства»).
Дефіс (Лисичка-кума).
Знак питання (Як павуки подорожують?).
Знак оклику (Україно!).
Завдання після гри. Згадавши заголовок, учень повинен сказати, що він розкриває, про що розповідає автор чи про що він хотів сказати своїм твором.
Ми автори
Скласти оповідання, казку, байку за сюжетом казки
«Курочка Ряба»
Скласти такий кінець до відомої всім історії, який би вам
більше сподобався.
Опорні слова
I варіант
Вчитель дає ряд слів із недавно прочитаного твору.
Наприклад: пшеничний колосок, зерно, млин, борошно, тісто, пиріжки.
Діти мають назвати твір, про який ідеться, і переказати його з використанням опорних слів.
II варіант
Діти мають прочитати твір і визначити опорні слова, за допомогою яких можна якнайповніше відтворити заданий уривок твору.
Наприклад: після читання казки «Вовк війтом» учні виписують ряд слів – осел, вовк, війт, люди, хлоп.
Виграє той, за чиїми словами легко відтворити казку.