Ігри на уроках української мови в початкових класах

Про матеріал

Чому гра так подобається дітям? Тому, що вона дарує радість і захоплення, що сам її процес сповнений несподіванок, а результат – таємниця. Дитина хоче грати не тому, що це легко, а тому, що це важко. З кожною грою дитина має бажання дізнаватися про нове, розуміти і виконувати ті самі речі, що й дорослі. В. О. Сухомлинський закликав: «Навчайте граючись, а граючи навчайте».

Перегляд файлу

                        Ігри на уроках української мови

1)«Букви-близнюки».

Школярі пригадують і записують якомога більше слів, до складу яких входять дві однакові букви.

(дідусь,сосна, парасолька, Україна, молоко…)

2) «Відшукай помилку».

Кожна група дітей отримує набір карток словникових слів. Потрібно відшукати помилки в цих словах.

3) «Покажи»

 За допомогою сигнальних карток (цифри 1, 2, 3) указати наголошений склад у прочитаному вчителем словниковому слові або кількість складів.

4)Хто швидше?

Учитель дає завдання придумати і записати десять слів з подвоєними приголосними.

  5) Хто швидше закінчить слова?

   Учитель на дошці пише початок слів з подовженими приголосними. Учні повинні написати ці слова повністю.

          Пра…, дозві…, вугі…, сиді…, ши…, рі…, ста…, зі…, моту… .

(ззя, ття, лля, ття, ння, лля, лля, ння)

6) «Добери слова-ознаки  з подвоєними приголосними»

Чорне …

золоте …

цікаве …

міцні …

7)« Йо чи ьо»

     Га...ок, ра...он, с...огодні, пол...оти, сл...ози, ма...орить, під...омний, сл...ота, бад...орість, ...одистий, мільйонер.

8) «Спіймай апостроф»

Учитель називає слова. Учні оплеском у долоні ловлять слова з апострофом. Для гри можна використати такі слова:

  Б’ють, шиють, буряк, м’ята, тьмяний, тім’я, в’ю, п’ять, рум’яний, свято, в’язка, ваза, сім’я, сімка, солов’ї, солома, в’язи, вазон, подвір’я, крякати, в’янути, ранок, п’ю, дев’ять, матір’ю.

9) Гра «Так — ні»

Учитель називає слово. Якщо при його написанні вживається апостроф, учні кажуть «так», у іншому випадку — «ні».

П’є, бур’ян, пір’я, здоров’я, солов’ї, лялька, хлоп’ята, в’ється, буря, б’ють, цвяхи, п’ють, в’яне, моря.

10) Гра «Утвори за зразком»

Зразок: торф — торф’яний.

Камінь — ...

Риба — ...

11) «Заміни їх за зразком»

Спів солов’я – солов’їний спів, будинок з дерева – …, грунт з торфу – …, стріха з соломи – …, квакання жаби – … .

12)«Знайди букву»

Роздається друкований текст. За командою вчителя треба знайти та підкреслити задану  букву.

13)«Запам’ятай слова»

Вчитель зачитує 10-12 слів, не пов’язаних за змістом. Дитина повинна їх запам’ятати та відтворити.

14) «Асоціації»

Вчитель називає 10-15 слів повільно. Діти повинні кожне почуте слово позначити якимось значком, щоб потім глянувши на нього пригадати його.

15)«Що змінилось?»

Вчитель виставляє таблички із словами. За 1 хвилину учні мають запам’ятати порядок їх розміщення. Вчитель міняє місцями таблички, а діти повинні вказати, що змінилось.

16)«Продовж ряд»

Називається ряд слів, який потрібно продовжити.

(Айстра, пролісок, тюльпан…

Собака, корова, кіт,…)

Різновид цієї гри:

« Одним словом»

(шафа, стілець, ліжко -…)

17)«Що зайве?»

Пропонується  словесний ряд. Необхідно назвати зайве і довести чому.

(Місто , містечко, місток, місцевий)

18)«Що спільне?».

Дається 2-3 слова, серед яких треба указати схожість.( метелик і літак, сонце і сонячний)

 

19)«Фотографія»

Показуємо дитині набір букв ( починати з трьох) протягом 1 хвилини. Потім дитина має відтворити побачене. Далі збільшуємо кількість букв.

20)«Що ти бачив?»

Демонструється малюнок протягом 1 хвилини, а учні стараються запам’ятати якомога більше. Коли малюнок прибирається з поля зору дитини, вчитель ставить запитання за малюнком, на які учні мають відповісти.

21)«Злови слово»

 Читається текст, із якого треба вибрати слова на задану тему і плеснути в долоні.

22)«За складом – слово»

Пропонується склад. Діти придумують слова із цим складом. Переможе той ряд, на якому придумано найбільше слів.

23) «Лото»

Із розкиданих складів( слів) зібрати слова (речення).

24)«Не помились»

Гра на розпізнавання звуків ( голосних – приголосних, твердих - м’яких),  частин мови, роду, відмінка, числа  іменників, особи займенників. Називаються слова, а діти повинні сигналізувати картками або фішками.

25)«Виростимо речення»

Дається одне слово, діти добавляють до нього по одному слову так, щоб вийшло поширене речення.

Аналогічно можна проводити гру на скорочення речення.

26)«Утвори нове слово»

а) В запропонованих словах замінити одну букву так, щоб вийшло нове слово: Даша ( Маша, каша, Саша, наша…)

б)перестав букви, щоб утворилось нове слово: село ( осел), лісок ( сокіл), ручка ( курча)…

в) поміняй місцями склади, щоб утворилось нове слово:

банка - кабан, сосна – насос, нора – рано,  рама – мара...

г) Додай до слова суфікс (префікс), щоб утворилось нове слово.

27)«Полий квіти»

На краплинках написані відмінки ( можна роди, числа, дієвідміни, особи). Діти повинні з’єднати краплинку з відповідною квіткою.

28)«Добери риму »

Листок - молоток, колобок….

Оса – коса, роса …

29)«Два – один»

Утворювати складні іменники з двох простих:

Небо і схил – небосхил;

Ліс і смуга – лісосмуга;

30)«Навпаки»

(Підібрати антоніми до даних слів)

Низький – високий;

Холод – тепло;

31)«Такий самий»

(Підібрати синоніми до заданих слів)

Дім – хата, приміщення, будинок…

Штани – шорти, брюки, джинси…

32)«Великий – малий»

(Підбір пестливих слів)

Тато – таточко;

Кіт – котик;

Дитина – дитиночка;

33)«Знавець слів»

 За певний проміжок часу  назвати якнайбільше слів із заданої теми ( іменники чоловічого роду, займенники 3 особи, дієслова 1 дієвідміни). За кожне слово – фішка. Переможець той, хто набере найбільшу кількість фішок.

34)«Є , було чи буде»

Гра на засвоєння часу дієслова. Вчитель називає дієслова , діти визначають, коли відбувається дія.

35)«Добери предмет»

Навчає -                грає -

Лікує –                  співає –

Пече –                   гуде –

Малює –               пиляє -

36) “Мовчанка”

На набірному полотні  надруковано склад, а учні мають додати ще такі склади, щоб утворилось певне слово. Виграє той, хто складе більше слів.

 

 

37) “Ніч-день”

 Учні вголос чи самостійно читають слова з дошки. Потім по команді вчителя “ніч”, діти  закривають очі. У цей час вчитель змінює слово. По команді “День”, діти читають нове слово. Кажуть, що в ньому змінилося порівняно з попереднім.

Слова для гри: голова (голови), рак (лак), голуб (голуби), голос (колос), рана ( рама).

38) “Чарівні клітинки”

Всі учні одержують аркушики паперу з накресленими клітинками. У клітинки учні вставляють букви, щоб вийшли слова. Виграє той, хто першим правильно складе потрібні слова.

39)«Луна»

Діти повторюють за вчителем звуки, слова, речення, фрази.

40)«Звільни слово»

Злий чаклун зачаровує слова у своєму замку. Щоб їх звільнити  треба зробити звуковий аналіз  слова в той час, поки немає чаклуна.

41)«Шторм»

Після бурі на морі розсипались слова (показуємо). Їх слід вставити в текст.

42) «Це-я»

Учасники гри обирають будь - який предмет, розглядають і «перевтілюються» в нього. Через 1 хвилину розповідають про цей предмет від 1 особи.

43)«Який звук загубився?»

 Вчитель називає слово без одного звука  та демонструє малюнок із зображенням цього предмета ( далі без малюнка). Діти називають пропущений  звук.

44) «Естафета»

Вчитель називає слово, а діти продовжують ланцюжок слів,починаючи нове слово із останнього звука попередньго. ( Мак –каша -абрикос- сон –ніс…)

45)«Змійка»

Кожний член групи по черзі виходить до дошки, записує по одному словниковому слову і підкреслює орфограму в ньому.

46)   «Хто?  Що?»

Учитель називає слова – назви предметів, а учні показують картки з питаннями, на які ці слова відповідають.

Риба, річка, диван, портфель, журавель, білка, огірок, дерево, сонце, мама, школяр.

 

47) «Один – багато»

Учитель називає назви предметів в однині, а учні – у множині.

48) «Впіймай слово»

Учитель промовляє слова , а учні оплеском „ловлять” слова- назви дій предметів.

49) «Відгадай, хто я?»

  - Вчитель називає ознаки, а учні повинні відгадати, який це предмет.

1) Червонощоке, кругле, солодке, запашне, велике (яблуко).

2) Велика, туга, біла або зелена (капуста).

3) Червоний, зелений, довгастий, гіркий або солодкий (перець).

4) Цукрові, кормові, столові, великі, круглі, червоні (буряки).

50) «Будьте уважні»

 Вчитель читає загадки, прислів’я, а учні уважно слухають і називають слова, протилежні за значенням.

Біле поле, чорне насіння. Хто його сіє, той розуміє (книга, букви).

Краще гірка правда, ніж солодка брехня.

Березень сухий, а мокрий май. Буде добрий урожай.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. дугар тетяна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Самусь Надія
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 травня 2018
Переглядів
11279
Оцінка розробки
4.5 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку