Урок. Українська мова 3 клас Тема. "Власні та загальні іменники. Написання власних іменників з великої букви. "

Про матеріал

Ознайомити учнів з поняттями „власні іменники", „загальні іменники". Спонукати учнів вживати у мовленні нові мовознавчі терміни. Закріплювати навички написання власних іменників.

Перегляд файлу

 

 

Бердичівська міська гуманітарна гімназія №2

 

 

 

 

 

 

Українська мова

3 клас

 

 

 

           Тема.

              Власні та загальні іменники.

  Написання власних іменників з великої букви.

 

 

 

 

 

 

                                                                                                   Вчитель: Носова О.А.

 

 

 

                                                               2018

Українська мова

3 клас

 

Тема. Власні та загальні іменники. Написання власних іменників з великої букви.

Мета: Ознайомити учнів з поняттями „власні іменники", „загальні іменники". Спонукати учнів вживати у мовленні нові мовознавчі терміни. Закріплювати навички написання власних іменників. Розвивати спостережливість, увагу, навички каліграфічного письма. Виховувати любов до рідної мови,до рідного краю.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

                      Обладнання: „Власні та загальні іменники",підручник : М.С.Вашуленко «Українська 

                         мова» 3 клас; зображення тварин; текст про Україну; презентація.                                                                                                   

 

 

Хід уроку

I.Організація класу

І знову кличе дзвоник в клас,

Знання нові чекають нас.

Ми дуже любим рідну мову,

Її мелодію чудову,

Тож починаємо урок.

  • На уроці всі будемо уважні, розумні, організовані, кмітливі.

         Тільки тоді наш урок пройде цікаво.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»  

-Послухайте вірш. (звучить музика)

Україна - рідний край,
Поле, річка,синій гай.
Любо стежкою іти –
Тут живемо я і ти!

- Про що цей вірш?

- Чим для нас є Україна?

  • Які іменники вам зустрілися у вірші?  (Україна,,край, поле,річка,гай,…)
  • Яка частина мови називається іменником?

( Іменник-це частина мови, що означає назву предмета і відповідає на питання    хто?   що?)

 

  • Які іменники належать до назв істот?

(Назви істот відповідають на питання хто? - дитина,  метелик,  лижник, водій,пекар)

  • А які іменники належать до назв  неістот?

(Назви неістот відповідають на питання що? – радість,   дружба, сміх,  зима).

- Молодці! Пригадали що таке іменник.

 

2.Каліграфічна хвилинка

- Відкриємо зошити. Сядемо рівно. Запишемо – сьогоднішнє число і  каліграфічну хвилинку.

   ра  Ук   ї   на   Україна 

  • Які з’єднання ви помітили у буквосполученнях?(ра- середнє; Ук – верхнє; на – середнє) 
  • Яке слово можна скласти з цими буквосполученнями? (Україна)
  • Що ви можете розповісти про Україну? (наша країна, держава, багато річок….)
  • Давайте запишемо  звуко-буквений аналіз слова Україна.

[ у к р а й' і н а] Україна - 8 зв., 7б., 4скл.

  • Доберіть, будь ласка, до слова Україна близькі за значенням. (Батьківщина, Вітчизна,  рідний край)
  • Складіть і запишіть речення про Україну.

   Україна – наша Батьківщина.

  • Визначимо граматичну основу речення.
  • Про що говориться в реченні? ( про Україну)
  • Яким членом речення виступає слово - Україна? (Україна – підмет)
  • Що сказано в реченні про підмет? (що Україна  це є Батьківщина)
  •  Яким членом речення є слово Батьківщина?(  Батьківщина – присудок- підкреслили)
  • Молодці!

 

3.  Робота з текстом.(робота в групах)

- А тепер попрацюємо в групах.  (нагадати правила роботи в групах)

- Прочитайте уважно текст. Читаючи  одночасно  визначте  в тексті іменники.

1гр. – виписати  назви країн;

2 гр. – виписати назви гір, річок, морів;

3гр. – виписати назви міст України;

4гр. – виписати імена та прізвища.

 

 

Україна

Україна - це велика незалежна держава.

Вона  межує з такими країнами - Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія, Молдова, Росія і Білорусь.

  На території нашої держави є багато річок – Десна, Південний Буг, Тиса, Тетерів, Ворскла. На заході  простягаються Карпати, а на півдні - територію України омивають

Чорне  й Азовське моря.

 На берегах  річки  Дніпро розташована столиця України – Київ.

 Найбільшими містами  є  Львів, Одеса, Суми, Чернівці, Полтава, Харків, Вінниця. 

   Україна  відома на весь світ завдяки   творчості  Лесі Українки, Івана Франка, Ліни Костенко, Тараса Шевченка.

 Україна - твій рідний край, твоя земля, де ти народився і зростаєш.

 

(Перевірка)

  • Які  ви виписали назви країн, гір, річок, морів; міста, імена та прізвища.
  • Молодці.
  • А як ви записали ці слова? (з великої букви)  - Чому? (тому, що це назви країн, міст, …)
  • Які слова ще пишуться з великої букви? (назви вулиць, клички тварин…)
  • Так дійсно, ці слова пишемо з великої букви.
  • А хто знає, як в українській мові називаються іменники, які пишуться з великої букви?
  • Може ви скажете як?

 

 

 

IІІ.  Вивчення нового матеріалу

  1. «Асоціативний кущ»

(З попереднього завдання складаємо павутинку)

  • Які слова ви виписали? (діти читають і відкриваю назви)
  • Як ви їх написали? Чому?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Читання правила (с.120)
  • Щоб знайти відповідь на це питання давайте  звернемося до підручника.
  • Відкрийте підручник на с. 120. (читання хором)

 

Правило - Прізвища, імена, по батькові людей; клички тварин, назви країн, міст, сіл, вулиць, річок, морів, гір – це власні іменники (власні назви). Власні назви пишуться з великої букви.

  • То як називаються іменники, що пишуться з великої букви? (відкриваю тему уроку- власні іменники)

 

  1. Тлумачення слова – власні.
  • Як ви розумієте слово – власні?
  • Вла́сні на́зви — індивідуальні найменування окремих одиничних об'єктів.

(Власні назви з'являються тоді, коли індивідуальне розрізнення набуває суспільної значущості.)  Це  як щось своє особисте. (наприклад)

 

  1. Фізкультхвилинка.

 

V.  Осмислення і систематизація знань.

1.  Гра «Добери малюнки»   (робота в парах)

– Попрацюємо у парах і створимо аплікації.

- А троє учнів попрацюють з інтерактивною дошкою.

- У вас на партах кольорові конверти, в яких є слова і малюнки з зображенням тварин.   Візьміть малюнки-зображення предметів   наклейте на аркуші  і підпишіть   назви тварин.

(Кк)інь, (Тт)юльпан, (Кк)орова, (Зз)ірка, (Сс)виня,

(Тт)товстуха, (Тт)еля (Сс)ніжок,  (Кк)іт (Вв)асько

 

- Які слова ви написали з великої букви?   Чому ? (тому, що вони  власні)

-(Готові аплікації демонструються всім учням).

-  Чому слова кінь, свиня, теля, кіт написали з маленької букви ? (тому, що це не є  власними іменниками, вони можуть стосуватися будь – якого об’єкту )

 

2.Поняття загальні назви.

-  А як  називаються такі слова, ви можете сказати?

- В підручнику знайдемо правило.

 - Прочитаємо правило в парах і знайдемо відповідь.

Загальні іменники – це назви, які дають багатьом предметам.(місто, вулиця,кіт,…)

Загальні іменники пишемо з малої букви.

  • То як називаємо ці іменники – кінь, кіт, свиня?
  • Як пишуться загальні іменники?

 

 3. Робота з підручником (вправа 285)

 - Виконаємо вправу 285.   Самостійно прочитайте завдання.

- Прочитайте слова для довідки.

- Прочитайте перший рядок. Яке слово з довідки доберемо? (міста, записують на дошці)

- Другий рядок запишемо самостійно з коментуванням.

- Далі – 3 рядок – 1 ряд; 4 рядок – 2 ряд;  5 рядок – 3 ряд.  ( Перевірка.)

 

фізхвилинка

 

4.Розвиток мовлення.  ( завдання на вибір)

-  Наступне завдання – це завдання за вибором.

- Зараз ми з вами виконаємо завдання на картках і напишемо невеличкий твір «Де я живу» .

(завдання а)- зайчик;  б) їжачок; в) слоник)

 

А) дописати власні іменники:

  Я  живу у місті  ______________. Моя вулиця називається ______________.

У моєму місті _________________ протікає річка _______________.

 

Б)   переставити речення так, щоб вийшов зв’язний текст і записати власні назви;

 Нам завжди допомагає песик _____________.

 Там у мене  є друг ________________.

 Я дуже люблю відпочивати у бабусі ____________   в селі __________.

 Але найбільше мені подобається  разом з дідусем ________ пасти корову _________.

 

 

В) – Сьогодні ми говорили про Україну.

- І тому  третє завдання ми напишемо невеличкий твір – міркування що для вас є Батьківщина.

              Міні – твір   Батьківщина

 Для мене Батьківщина – це край, де я народилась, де зробила перші кроки у своєму житті, де розплющила вперше очі, побачила матусину ласкаву усмішку, відчула татові теплі обійми.

  Батьківщина – це краще місце на землі, наша рідна мова і щирі, гостинні українці.

 

- А хто вже виконав завдання, на дошці є додаткове.

Г)завдання з пасткою

 У Руслани Пилипівни та Микити Кириловича народилося двоє синів, яких назвали на честь їх дідусів.

-  Якими були імена та по батькові обох хлопчиків?

 

VІ. . Підсумок уроку

-  Що цікавого ви дізналися на уроці?

-   З якими іменниками ми познайомились на уроці? (Власні і загальні).

-  Які іменники називаються власними? Як вони пишуться?

-  Які іменники називаються загальними? Як вони пишуться?

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Волкова Крістіна Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кулак Ірина Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 травня 2018
Переглядів
9704
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку