Відкритий урок з української мови у 3 класі Правопис префіксів роз -, без-.

Про матеріал

Мета: розширити та поглибити знання учнів про будову слова; розвивати вміння вимовляти та писати префікси роз-­, без-­, свідомо використовувати в мовленні слова з префіксами; формувати в учнів уміння утворювати нові слова за допомогою префіксів, правильно їх писати; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати фонематичний слух, спостережливість, мовлення учнів, мислення; виховувати інтерес дітей до вивчення української мови.

Перегляд файлу

Тема. Правопис префіксів роз -, без-.

Мета: розширити та поглибити знання учнів про будову слова; розвивати вміння вимовляти та писати префікси роз-­, без-­, свідомо використовувати в мовленні слова з префіксами; формувати в учнів уміння утворювати нові слова за допомогою префіксів, правильно їх писати; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати фонематичний слух, спостережливість, мовлення учнів, мислення; виховувати інтерес дітей до вивчення української мови.

Обладнання. Підручник М.С. Вашуленко, О.І. Мельничайко «Рідна мова» Київ , презентація, медіапроектор, м’ячик-сніжок,  роздаткові картки .

Тип уроку: комбінований

                                                                    Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

Станемо рівненько,

Усміхнемось веселенько.

Ще один важливий крок

Зробимо за цей урок.

Глибше вивчимо ми мову

Солов’їну і чудову.

Тож гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

 Всі сідайте  тихо , діти,

 Домовляймось не шуміти.

 На уроці працювати,

 Руку гарно піднімати.

    - Скажіть, дітки, будь ласка, що ви відчуваєте, коли , отримуєте подарунки? (радість, задоволення, вдячність, гарний настрій, )

     - І ось я хочу, щоб ці приємні почуття були з вами на нашому уроці.  Тому що ми з вами будемо працювати знаєте як? А відповісти  на це запитання вам допоможе  гра, яка називається «Роз’єднайте слова». Давайте разом прочитаємо.

Працюй наполегливо, швидко, старанно, щоб жодна хвилина не втратилась марно.

  • Отже, якими ви маєте бути, щоб урок наш пройшов продуктивно?  (Мікрофон) (розумними , старанними, ввічливими, активними,стриманими, зосередженими,наполегливими. )

ІІ.   Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

  • Тож, діти, почнемо працювати з перевірки домашнього завдання.
  • Давайте пригадаємо про що дізнавалися на попередньому уроці.
  • Що навчилися розрізняти?
  • Що ви можете розказати про написання префікса зі словами?

(Префікс - це частина слова, пишеться зі словами разом. )

  • А прийменник?...

(Прийменник – це окреме слово пишеться з іншими словами окремо.)

  • Користуючись правилом розкрийте дужки

(При)йшла  (до)нас Настуся

(У)білому кожусі,

Поля (при)чепурила

І білим снігом (в)крила.

  • Діти, хто це? (Зима)
  • До нас на урок завітала ця незвична гостя. (слайд № 1)

 

Йде зима, красуня мила.

В неї сукня сніжно-біла,

Черевички з кришталю –

Дуже зимоньку люблю!

Вона приготувала для нас багато завдань – сюрпризів. За правильне виконання котрих ви будете отримувати сніжинки, які наприкінці уроку перетворяться на бали.

2. Перевірка раніше засвоєних знань.

- Щоб помилок не допускати, треба правила всім знати. А ми зараз перевіримо, як ви їх знаєте виконавши вправу «Кубування» . На кожній грані куба – початок речення, яке ви маєте продовжити.

- Корінь- це…

- Щоб визначити корінь…

- Закінчення – це…

- Щоб визначити закінчення потрібно…

- Основа – це..

- Префікс -  це …

3. Каліграфічна хвилинка.

-  Урок продовжимо  без зупинки,

З каліграфічної хвилинки.

- Послухайте уважно вірш Н. Забіли , писатимемо букву  що позначає  звук, який зустрічається найчастіше.

Зима морозяна на дворі,

Замети білі на землі.

Зоріють в небі ясні зорі,

Заснули зайчики малі.

  • Який звук найчастіше зустрічався у цьому віршику?
  • Якою буквою він позначається?
  • Отже писатимемо букв З з , буквосполучення і склади з ними.

Свій я зошит відкриваю,

Навскоси його кладу,

Ручку правильно тримаю,

Сяду рівно, не зігнусь,

Працюватиму старанно,

До роботи я берусь.

(Написання букв, буквосполучень і складів: З з зз зи зл оз ез)

4. Словотворча робота

Зима пропонує вам прочитати акровірш. (слайд № 2)

 

 -  Доберіть спільнокореневі слова. Визначте корінь. (слайд № 3 перший стовпчик слів)

сніг – сніжок  – снігуронька – сніговик – сніжинка – засніжений .

- Яке чергування відбулося у цих словах?

5. Розбір слова за будовою

Запишемо і розберемо слово яке відповідає такій моделі.

            ¬   ͡   ^ □

- Щоб  вся земля  була засніженою Зимі допомагають…(слайд № 3)

 

- Що ви можете сказати про слова другого стовпчика? (синоніми)

6. Робота з деформованим реченням (робота в парах)

Синтаксичний розбір речення.

Зимонька прийшла до нас,

Щоб завдання дати.

Хто швидше речення складе,

           Той сніжинку буде мати.

  •      Ось, дітки, перед вами записані слова вам потрібно розташувати їх так, щоб утворилося речення. Працюємо в парах. (зі зима забавами Прийшла і снігом)

 Прийшла зима зі снігом і забавами .

(перевірка виконаного завдання за слайдом № 4)

 

  • Визначте головні члени речення.
  • Встановіть зв’язок слів у реченні.

ІІІ. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

  1. Постановка проблеми

- Діти, пропоную вам розгадати загадку

  Старе відро, вугілля і мітла,

   А ще – морквина замість носа,

   І на голівці трохи проса.

   Сам він пухнастий і м’який,

   Недовговічний і мовчазний.   (Сніговик) (слайд № 5)

  • Подивіться на нього. Він чомусь зітхає. Який він?

 Безносий

 Безрукий

 Безногий

 Безрадісний

  • Що можна зробити для Сніговита, щоб він розвеселився?

       (Домалювати носик, руки, ноги)

  • Ось наш Сніговичок ожив. І тому він:

Розвеселився

          Розтанцювався

          Розспівався

 

 

Фізкультхвилинка

- Яким був Сніговичок? Що він зробив?

- Які префікси допомогли нам утворити слова?   (без-, роз-)

2. Повідомлення теми та мети уроку

- Сьогодні ми познайомимося з префіксами роз-, без-. Навчимося вимовляти і писати слова з ними.

3. Засвоєння правила. (слайд № 7)

 

Щоб двiйок в школi не хапати,

Всiм треба добре пам’ятати,

Як треба префiкси писати.

Роз- i без- у нашiй мовi

(Все одно, в якому словi)

Ви пишiть з дзвiнкою з,

І чудово буде все.

IV. Узагальнення та систематизація знань.

Тренувальні вправи.

1. Робота з підручником с.95 Вправа 220 (усно)

- Прочитайте слова. За допомогою яких префіксів вони утворилися?

- Прочитайте правило подане в підручнику.

2. Утворення слів і їх запис

Політали зірочки, політали,

Сіли на долонечку і розтали.

На долоні слізоньки-крапелинки.

То не просто зірочки, то –

(Сніжинки) (слайд № 8)

 Складіть слова, зашифровані сніжинками, запам'ятайте їх правопис, запишіть по два слова, виділіть префікс.
           питав                                                                           доріжжя
чесав              в'язав                                                    донний                       вість
копав      роз      малював                                       соння             без         робіття ламав              бив                                                     помічність             силля
              казав                                                                                смертя

3. Гра «Складалочка». (слайд № 9)

 

  •       Зараз діти пограємо гру «Складалочка» Я  називатиму  слово, а ви маєте придумати слово з префіксом роз-, чи  без- . Слово називає той, хто отримав у руки сніжку.

 Ро                      думи                                       бе                           крайній

Ро        З             лити                                        бе          З               хмарний

Ро                       плести                                     бе                           водний

Ро                       писати                                     бе                           шумний

4. Гра «Знайди помилку» (слайд № 10)

 

  • Скласти словосполучення зі словом розв’язати, вжите в прямому і переносному значенні.

(розв’язати вузол, розв’язати задачу)

5. Самостійна робота. (за картками)

1.    Запишіть, вставляючи пропущені букви.   
Ро..дати, бе..радісний, бе..утішний, ро..жувати, бе..барвний, бе..адресний.
2.    Складіть із четвертих букв записаних слів початок прислів'я: «... — найбільший скарб».

6. Робота в малих групах.

Безкрайній, беззвучний, роздати, росфарбувати, росв’язати, безшумний.

1-ша група. Випишіть слова, вяких знайшли помилку. Доведіть правильність свого вибору.

2 – га група. Складіть речення зі словами, які написані правильно.

3 – тя група. Розберіть три слова за будовою.

4 – та група. Придумайте і запишіть слова з префіксами роз-, без-.

VII. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання учнів.

- Зимі дуже цікаво дізнатися хто запам’ятав як пишуться префікси роз- без-?

- Сьогодні на уроці…

-Що ви сьогодні вивчили?

-Ви справді були молодці!

Зимонька багата святами. І напередодні свята Святого Миколая я хотіла б вам побажати: (слайд № 19)

Будьте ж, діти, завжди чемні,

Помагайте тим, хто в скруті.

Тим, хто впав, подайте руку,

Не вважайте те за муку.

Любіть маму, любіть тата,

Діда, бабцю, сестру, брата,

 І любіть свій рідний край -

Вас полюбить Миколай!

Подарунки приготує,

Всіх вас ними почастує.

Треба лиш не забувати

Бога й рід свій шанувати!

VIIІ. Домашнє завдання.

  Зиму називають чарівницею, вона  любить все казкове. У своє снігове царство вона запрошує героїв різних казок. А про пригоди безстрашного Котигорошка, безжалісного Змія Горинича, безтурботної Лисички та беззахисного Колобка ви вдома складете розповідь.

 

 

 Додаткове завдання: Скласти вірш з окремих рядочків

 

 

 

 

docx
Додано
7 травня 2018
Переглядів
1886
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку