Ігри та вправи на увагу
Вправа «Запам'ятай все» на концентрацію і розподіл уваги
Запропонуйте дитині уважно розглянути якийсь предмет не торкаючись до нього. Наприклад, настільну лампу, вазу або в'язку ключів. Потім нехай дитина закриє очі і постарається описати предмет. Якого він кольору, розміру? Який він на дотик?
Вправа «Що змінилося?»
Розвиваємо обсяг уваги
Розкладіть на столі близько десяти предметів. Можна взяти, наприклад, канцелярське приладдя: ручки, олівці, пенал, лінійку і т.п. Потім попросіть дитину запам'ятати, як лежать предмети.
Потім попросіть його закрити очі і дорахувати до 20-ти. За цей час поміняйте деякі з предметів місцями або зовсім приберіть. Запропонуйте дитині сказати, що змінилося.
Вправа «Заборонена цифра»
на концентрацію і розподіл уваги
Рахуйте вголос від одного до 41, не називаючи числа, в яких є цифра 4. Замість них говорите: «Не зіб'юся». Запропонуйте дитині повторити вправу.
Гра «Знайди зайве»
на концентрацію і розподіл уваги
Прочитайте дитині вірш і попросіть плескати в долоні, якщо вона чує зайві слова.
Прироківіли птиці:
Голуби, синиці,
Бузьки, ворони,
Галки, макарони.
Прироківіли птиці:
Голуби, синиці,
Лебеді, куниці,
Галки і стрижі,
Чайки і моржі.
Гра «Комп’ютер»
Мета: розвиток уваги
Можна грати двома командами, які змагалися між собою, а можна однією. Кожен гравець отримує карту із символом, певною геометричною картою. «Програміст» показує програму – велику картку, де геометричні фігури, розкладені в певній послідовності.
Перемагає той або та команда, що швидше виконає закладену «програму», у свій «комп’ютер». Виконувати в певній послідовності.
Можна взяти знайомі дітям букви, щоб «друкувати слова».
Гра «Прислів’я»
Мета: розвиток уваги.
1 учасник гри – відгадувач. Він виходить із приміщення. Кожна дитина отримує по 1 слову відомого прислів’я. Входить відгадувач, за командою відгадую чого учасники вимовляють по черзі кожний своє слово. Потрібно повторювати слово.
«Які звуки повторюються?»
Варіант 1. Ведучий зачитує 4-5 слів, у кожному з яких зустрічається якийсь один звук. Наприклад: хліб – відро – пролісок – камінь. Учні визначають звук, який повторюється в кожному слові.
Варіант 2. Дається набір слів, у яких повторюються 2 звуки. Наприклад: книжка – нитка – тканина – нирка – ноги.
«Блискавка»
Діти читають в нормальному темпі текст. Цей текст переривається командою вчителя «Увага». І дається команда «Блискавка». Учні прискорюють темп до свого максимуму, пильнуючи, щоб не губилося розуміння прочитаного. По команді вчителя закінчують читати і рахують кількість прочитаних слів. Визначається переможець гри.
Ігри та вправи на розвиток пам’яті
Гра «Снігова куля»
Мета: розвиток пам’яті, уваги
Діти згадують, як збільшиться куля, коли її котити по снігу до снігової баби. Ведучий називає слово, дитина повторює це слово і додає своє, наступним повторює другий попередні слова і додає своє.
«Античас»
Кожному з учасників пропонується тема для невеликої розповіді (театр, магазин, прогулянка на природу). Отримавши тему, учасник повинен розкрити її, описуючи всі події в ній у зворотному порядку.
«Повтори навпаки»
Ведучий зачитує 1-3 складові слова – учень повторює їх, вимовляючи навпаки. Наприклад: сон – нос, бар – раб, село – олес і т.д.
«Запам’ятай і змалюй»
Ведучий демонструє протягом 3-5 с низку простих геометричних фігур. Після цього кожен з учнів відтворює в зошиті це по пам’яті.
Для ускладнення вправи кількість фігур можна збільшувати, а також змінювати їх на інші знайомі для дітей об’єкти.
Вправи та ігри на розвиток логічного мислення
I. Словниково-логічні вправи
1. Назвати предмети одним узагальнюючим словом:
а) калина, ліщина, … - це
б) помідор, огірок, капуста, … - це
в) ялина, верба, … - це
г) курка, гуска, індик, … - це
2. Дібрати видові назви до родових:
Дитячі журнали – це…
Жіночі імена – це…
Кіногерої – це…
Одяг – це…
Квіти – це…
3. Встав букви і вилучи зайвий предмет:
М..р..з Г..з..та Д..в..ий
С..і.. Кн..г.. В..л..к..й
Л..д Ж..рн..л К..р..тк..й
К..в..н К..ша В..да
4. Узагальнити через протиставлення:
а) дуб – дерево, а смородина - …
б) плаття – одяг, а черевики - …
5. Розподілити ряд видових назв між двома родовими:
Ластівки, шпаки, горобці, синиці, снігурі, щиглі, дятли.
(визначити перелітних птахів і тих, що залишаються зимувати)
6. Визначити предмет за його ознаками (колір, форма, розмір…):
а) легка, м’яка, біла - …
б) струнка, висока, білокора -…
в) пухнаста, руда, працьовита -…
7. Визначити предмет за його діями:
а) літає, падає, покриває, блищить, скрипить -…
б) світить, гріє, усміхається, зігріває -…
8. Дати визначення предмета:
Мак – …
Вовк -…
Лебідь -…
9. Відгадування загадок на підставі опису окремих ознак. Пропонуються додаткові завдання.
Завдання. До відгадки підібрати прикметники з запропонованих слів.
Загадка. Була дитиною – не знала пелюшок. А стала старою – сто пелюшок мала.
Запропоновані прикметники: велика, зелена, колюча, головата, квадратна, соковита, кругла, зелена, весела, ніжна, тендітна.
Завдання 2. До відгадки підібрати якнайбільше прикметників.
Загадка. Була зелена я, маленька. А потім стала червоненька. На сонці почорніла я - значить, що достигла я.
Завдання 3. До слова-відгадки підібрати слова-синоніми (антоніми).
Загадка. Чорне сукно лізе у вікно.
Антонім – день.
Загадка. Коли нема чекають, коли прийду – тікають?
Синонім – злива.
10. «Групування слів»
Завдання. Скласти можливі групи слів зі слів записаних на дошці (ускладнений варіант цього завдання – скласти можливі групи з вказаної сторінки читанки).
Карась береза портфель
Тополя щука олівець
Акула пенал опеньок
Маслюк кит підберезовик
Мухомор бліда поганка альбом
(відповіді можливих груп)
Карась, щука, акула, кит – живуть у воді.
Щука, акула – риби хижаки.
Маслюк, підберезовик, опеньок – їстівні гриби.
Мухомор, бліда поганка – їстівні гриби.
Пенал, олівець, альбом – шкільне приладдя.