Ігри та вправи на розвиток уваги
Мета: розвиток уміння швидко зосереджуватися.
На сигнал ведучого увага дітей звертається почергово то на двері, то на вікно. При цьому їм пропонують послухати і запам'ятати те, що відбувається за дверима й за вікном. Потім кожен учень розповідає, що там відбувалося.
Мета: розвиток довільної уваги.
Кожному гравцеві присвоюється 1—2—3 літери алфавіту (залежно від кількості учасників, щоб усі літери були розподілені). Потім придумується слово або фраза з 2—3 слів. На сигнал ведучого учні починають «друкувати» (оплески). Коли слово буде «надруковане», всі дружно плескають,
3. «Хто швидше?»
Мета: розвиток уважності, вміння зосереджуватися; тренування переключення та розподілу уваги.
Варіант А. Учням пропонують якомога швидше викреслити олівцем у колонці будь-якого тексту якусь одну літеру алфавіту. Успішність виконання завдання оцінюється за затраченим часом і кількістю помилок (пропущених літер).
Варіант Б. Пропонують закреслювати одну літеру вертикальною лінією, а другу — горизонтальною.
Варіант В. Одну літеру закреслюють, другу підкреслюють, а третю — обводять кружечком.
4. «Пальці»
Мета: розвиток уміння зосереджуватися.
Гравці сидять у колі. Руки на колінах, пальці, крім великих, переплетені. На команду ведучого починають повільно обертати великі пальці один навколо одного з постійною швидкістю і в одному напрямку, слідкуючи за тим, щоб вони не торкалися один одного. Необхідно зосередити увагу на цьому русі. Вправа завершується через 5— 7 хв по команді ведучого.
5. «Муха»
Мета: розвиток уміння зосереджуватися і концентрувати увагу.
Для гри необхідна класна дошка з розкресленим на ній ігровим полем із дев'яти клітинок (3х3) і невелика присоска (або шматок пластиліну), яка виконує роль «дресированої мухи». «Муха» може пересуватися на команду з однієї клітинки в іншу (вгору, вниз, вправо, вліво). Стартове положення «мухи» — центральна клітка ігрового поля. Команди подаються учасниками гри почергово. При цьому потрібно слідкувати, щоб «муха» не вийшла за межі поля. Після цих пояснень починається сама гра. Вона проходить на уявному полі, яке кожен з учасників уявляє перед собою. Якщо хтось із гравців губить нитку гри або «бачить», що «муха» вийшла за межі поля, він подає команду «Стоп!» і, повернувши «муху» на центральну клітинку, починає гру спочатку.
Ускладнювати гру можна збільшенням кількості клітинок (наприклад, 4х4) або кількості «мух». В останньому випадку команди подаються кожній «мусі» окремо.
6. «Хор»
Мета: розвиток уміння розподіляти увагу.
Один із учасників гри — «відгадувач». Він виходить із приміщення. Інші гравці беруть 2—3 рядки з відомого вірша, і кожен учень отримує по одному слову. Входить «відгадувач». По команді ведучого учасники разом вимовляють кожний своє слово. Потрібно відгадати рядки з вірша. Якщо «відгадувач» не може впоратися із завданням, «хор» повторює слова вірша.
7. «М'ячики з числами»
Мета: розвиток уміння зосереджуватися.
Гравці стоять у колі. Ведучий кидає комусь м'ячик невеликого розміру (наприклад, тенісний) і називає будь-яке число від 1 до 19. Той, кому кинули м'ячик, повинен миттєво відгукнутися, назвавши число на одиницю більше, і знову кинути комусь м'ячик, назвавши при цьому нове число. Забороняється називати число, що йде за тим, на яке відгукнулися.
8. «Скульптор»
Мета: тренування розподілення уваги.
Частина гравців (2—4) повинні збудувати «скульптурну групу» із самих себе. Один із гравців («скульптор») протягом певного часу спостерігає за «скульптурою», яка стоїть нерухомо. Потім «скульптура» розпадається і «скульптор» повинен створити її заново. Учасники «скульптурної групи» вказують на помилки, допущені «скульптором».
9. «Меблі»
Мета: тренування розподілення уваги.
Учасникам гри пропонують уявити себе якимось предметом інтер'єру і зайняти відповідні місця в приміщенні. Один із гравців — «господар» кімнати — ознайомлюється деякий час з інтер'єром. Його можна уявити за допомогою виразних поз учасників гри. Після цього «господар» виходить із приміщення. Проте з'являється його «син»-пустунчик і робить перестановку у приміщенні. «Господар» повинен усе розставити так, як було.
10. «Надзвичайна увага»
Мета: розвиток уміння концентрувати увагу.
Учасники гри розподіляються на дві групи: «ті, що заважають» та «уважні» (помітити їх наручними пов'язками тощо). Ведучий розставляє «уважних» по периметру приміщення обличчям до центру і дає їм завдання повністю зосередитися на якихось роздумах і не помічати та не реагувати на те, що діється поруч, поки не буде дано команду «стоп!». Гра продовжується 5—15 хв. За цей час ведучий разом із «тими, хто заважає» організовує серію провокаційних дій, метою яких є відволікати увагу «уважних» від їхніх роздумів. «Ті, що заважають» скандують лозунги, розігрують сценки, розповідають анекдоти, інсценують закінчення занять та вихід із приміщення, зображають тварин, просять милостиню в «уважних» тощо. Ведучий слідкує за тим, щоб дії «тих, хто заважає» не були надто ефективними. Зокрема, він забороняє торкатися «уважних»: в критичні хвилини допомагає їм утриматися у своїй ролі. Потім лунає команда «стоп!», починається обговорення гри.
11. «Сонар»
Мета: тренування вміння переключати увагу.
Ведучий пояснює дітям, що є такий технічний прилад — сонар, який вловлює різні звуки. Після цього пропонує уявити, що ввімкнули сонар. «Тихо! Послухаємо, які звуки оточують наше приміщення... Шум за вікнами, приглушений звук розмов та кроків у вестибюлі, на поверсі — звуки музики. Спробуйте розділити їх на складові частини. Прислухайтеся до звуків надворі і відключіться від усіх інших шумів... А зараз увімкніть тільки звуки музики!.. Тільки вестибюль!.. Переключайтеся тільки по моїй команді! Вулиця! Вестибюль!.. Вулиця!.. Кроки!.. Музика!.. Вестибюль!..»
12. «Хто уважніший?»
Мета: розвиток мимовільної уваги, оперативної пам'яті, концентрація уваги.
Варіант 1. Ведучий зачитує 8—12 слів (або демонструє список слів на аркуші паперу) з інтервалом 2—3 с (кількість слів учням не повідомляється). До списку слів включаються поняття, які можна об'єднати у 2—3 групи.
Наприклад: «шафа» — «цукерка» — «гвоздика» — «пряник» — «ромашка» — «стіл» — «шоколад» — «тюльпан» — «диван» — «троянда».
Після цього учням ставлять такі запитання:
— Які саме назви квітів і скільки 'їх було в цьому списку?
— Скільки всього слів було у списку?
— У які групи можна об'єднати ці слова?
Варіант 2. Ведучий звертається до учнів із словами: «Будьте уважнії» і зачитує текст: «Їхав порожній автобус. На першій зупинці в нього сіли 5 чоловік і поїхали далі. На другій зупинці зайшли ще 3 чоловік, а вийшло
2 людей; на наступній — увійшов 1, а вийшло 4. Автобус поїхав далі. Знову зупинився — 5 вийшло, 2 зайшло». Після цього учням ставлять запитання: «Скільки було зупинок?»
Матеріали з досвіду роботи
практичного психолога ліцею №269 міста Києва Сєдової О.А.