ЗЗСО «Любешівськоволянський ліцей»
Ігрове заняття
«Уникай ризиків!»
(до Всесвітнього дня боротьби із СНІДом)
Підготувала Клявзунік Л.М.,
педагог - організатор
2019
Mета:
Очікувані результати:
Матеріали:
- 3–4 футбольні м’ячі.
- 15–20 конусів / фішок.
- Картки для гри «Зона ризику» («Нестерильні голки», «Спільні гігієнічні інструменти», «Наркотики», «Алкоголь»).
- Свисток.
Підготовка:
Структура заняття:
- Розминка (10 хв.).
- Гра «Зона ризику» (25 хв.).
- Висновки (5 хв.).
- Завершення (5 хв.).
Хід заняття
Розпочніть заняття з гри - руханки, щоб активізувати учасників.
Бесіда. У всьому світі 1 грудня говорять про СНІД, про те, яку загрозу існуванню людства несе глобальна епідемія. Можна згадувати й оплакувати тих, хто смертельно хворий або помер, можна говорити про масштаби трагедії та про те, що чума 20 – 21 століть загрожує існуванню людства… А можна зробити свій внесок у загальну справу боротьби із цією хворобою.
(Коли дотримується ризикованої поведінки: вживання наркотиків, використання нестерильних інструментів, вживання алкоголю тощо.)
(ВІЛ належить до так званих «поведінкових хвороб», адже інфікуватися
може будь-хто, якщо не дотримується безпечної поведінки: використання
стерильного інструментарію для ін’єкцій, косметичних та гігієнічних
процедур, утримання від вживання алкоголю тощо.)
Гра «ТОЧКА ЗОРУ»
Вчитель читає вголос твердження, кожен із учнів вирішує, погодитись з ним чи ні, а потім обґрунтовує свій вибір.
Коли вчитель читає твердження, ви заплющуєте очі.
Якщо ви погоджуєтесь(«Так») – покладіть руки на голову, якщо не погоджуєтесь («Ні») – на коліна.
Коли усі зробили вибір, розплющіть очі та обгрунтуйте свій вибір.
Гра «ЗОНА РИЗИКУ»
І. Обговорення .
Учитель обговорює з учасниками гри види і наслідки ризикованої поведінки.
Сьогодні ми детальніше поговоримо про ризики в житті людини: які обставини створюють ризик і які наслідки може мати ризикована поведінка.
– Хто може пояснити, що таке ризик?
(Щось, що може призвести до небезпеки.)
– Хто може пояснити, що таке ризикована поведінка? Наведіть приклади ризикованої поведінки.
( Ризикована поведінка – це поведінка, яка загрожує здоров’ю або життю людини та / або її оточенню.)
(Це результат або підсумок чогось.)
- Які наслідки може мати ризикована поведінка?
(Наприклад, інфікування ВІЛ або іншими соціально небезпечними захворюваннями, наркотична або алкогольна залежність)
ІІ. Підготовка до гри.
схемі. У залежності від розміру групи встановіть 3–4 ряди конусів або фішок,
підготуйте картки для середнього ряду конусів.
ІІІ . Пояснення правил гри.
Учитель пояснює учасникам правила гри:
- Ця гра – змагання між командами.
- Кожен гравець веде м’яч змійкою навколо чотирьох конусів до позначки
фінішу і робить пас наступному члену команди, біжить в кінець лінії і сідає на підлогу або навпочіпки.
- Перша команда, всі гравці якої опиняться в сидячому положенні, виграє.
- Кожен конус символізує зону ризику для здоров’я. Будьте уважними і не торкайтеся конусів!
- Якщо гравець торкнувся конуса, треба зупинитися і зробити вправу (наприклад, присісти або віджатися від підлоги), перш ніж продовжити гру.
- У грі буде три раунди.
Порада вчителю:
Вирішіть разом із учасниками, яка вправа підійде всім, наприклад,
віджимання, стрибки або присідання.
ІV. Проведення гри.
Перший раунд:
Які наслідки для тебе може мати ризикована поведінка?
Другий раунд:
Які наслідки для команди може мати твоя ризикована поведінка?
Третій раунд:
Які наслідки для всього оточення може мати твоя ризикована поведінка?
V. Обговорення:
Всі учасники стають в коло або сідають.
- У якому раунді ви найбільше старалися не торкатися конусів? Чому?
(У другому й третьому, тому що відчували відповідальність за всю команду й усіх учасників)
- Який наслідок мав дотик до конуса?
(Виникала необхідність зробити вправу.)
Учасники разом з вчителем пояснюють значення карток, що прикріплені до
конусів: «Нестерильні голки»,«Спільне використання гігієнічних /косметичних інструментів, які колють або ріжуть», «Алкоголь», «Наркотики».
Далі вчитель обговорює з учасниками наслідки ризикованої поведінки, що зазначена на картках.
Нестерильні голки і шприци (медичні інструменти)
- Наведіть приклади ситуацій, в яких є ризик застосування нестерильних голок і шприців?
- Проколювання вух і татуювання в домашніх умовах (голками спільного використання).
– Проколювання вух і татуювання у салонах, що не гарантують якісну
стерилізацію інструменту.
– Спільне вживання наркотиків ін’єкційним шляхом.
– Купівля вже набраного у шприц наркотику.
- Гра зі шприцом, який знайшли на вулиці.
- Чим ми ризикуємо, коли застосовуємо нестерильні голки і шприци?
– Є ризик зараження такими захворюваннями, як вірусні гепатити В і С, ВІЛ.
- Як ми можемо захистити себе?
- Використовувати одноразові голки та шприци.
– Проходити медичні та косметичні процедури у фахових закладах, а не в домашніх умовах.
Спільні косметичні та гігієнічні інструменти, які колють або ріжуть
– Наведіть приклад косметичних і гігієнічних інструментів, які колють або ріжуть.
- Манікюрні ножиці, леза для гоління, інструменти для татуювання та пірсингу.
- Наведіть приклади ситуацій, в яких є ризик застосування чужих косметичних чи гігієнічних інструментів.
– Коли ти позичаєш ножиці або леза для гоління у друга / подруги / члена родини.
- Чим ми ризикуємо, коли застосовуємо чужі косметичні та гігієнічні
інструменти, які колють або ріжуть?
– Є теоретичний ризик передачі ВІЛ-інфекції, вірусних гепатитів В і С.
- Як ми можемо захистити себе?
- Використовувати лише особисті косметичні й гігієнічні інструменти. Нікому не позичати свої інструменти і, відповідно, не користуватися чужими.
– Не забувати дезінфікувати косметичні та гігієнічні інструменти кожного разу після використання.
Наркотики
– Що таке наркотики?
- Наркотики – психоактивні речовини, заборонені законом для виробництва,
транспортування, зберігання, продажу і вживання.
- Чим ми ризикуємо, коли вживаємо наркотик?
- Будь-який наркотик – це токсин (отрута), який шкодить організму.
- Наркотики отруюють організм, змінюють свідомість, викликають залежність.
– Як ми можемо захистити себе?
– Ніколи не вживати наркотики. По-перше, це дуже шкодить здоров’ю, по-друге, наркотики заборонені законом.
– Ніколи не пізно звернутися за допомогою: клініки дружні до молоді,
наркодиспансери, кабінети довіри з питань ВІЛ/СНІДу, родичі, педагоги,
психологи, інші дорослі.
Алкоголь
- Алкоголь – це психоактивна речовина, що є небезпечною для організму і викликає звикання.
- Алкоголь ускладнює процес лікування всіх вірусних гепатитів та інших
захворювань печінки.
- Сам факт вживання алкогольних напоїв не веде до захворювання на ВІЛ-
інфекцію. Однак алкоголь знижує стримування і може підштовхнути до вчинків, про які потім будеш шкодувати.
– Навіть якщо ти сам не вживаєш алкоголь, буде складніше переконати інших, хто вживає, відмовитися від ризикованої поведінки.
- Насильство частіше виникає там, де вживають алкоголь.
ВИСНОВОК:
Нестерильні голки та шприци, спільне використання косметичних і гігієнічних інструментів, які колють або ріжуть, вживання алкоголю і наркотиків веде до високого ризику зараження ВІЛ.
- Які наслідки для людини може мати інфікування ВІЛ-інфекцією?
– Зміни у способі життя, необхідність постійно приймати ліки і проходити регулярні медичні обстеження тощо.
– Необхідність шукати підтримки друзів, приймати рішення щодо розголошення / нерозголошення статусу.
– Інколи обставини (стигма і дискримінація) змушують людину переїхати в інше місто чи змінити місце навчання або роботи.
- Які наслідки для всього суспільства може мати інфікування ВІЛ?
- Зменшення середньої тривалості життя населення.
- Зростання бідності (родини мають витрачати більше коштів на догляд за хворою людиною).
- Зниження продуктивності праці.
- Зростання витрат на медичну та соціальну сферу.
ВИСНОВОК:
ВІЛ-інфекція впливає на нас, наших друзів, родину і все суспільство.
Завершення.
Учні стають у коло і простягають вперед руку, говорячи при цьому слова:
1 - ий учень. Бути здоровим чи ні – твій вибір!
2 – ий учень. Зроби його!
3– ий учень. Обери життя , а не смерть!
4 – ий учень. Ми – молоді, сповнені мрій і сподівання.
5 – ий учень. Ми – майбутнє країни, її надія!
6 – ий учень. Ми – рішучі у своїх прагненнях!
7 – ий учень. Ми впевнені у своїх силах і в своєму успіху!
8 – ий учень. Здоровий спосіб життя – це твій вибір!
Заняття підготовлено за матеріалами посібника «Чесна гра. Перша ліга»