Інтелектуальна гра «Кращий з кращих» із теми « Дієслово» 7-й клас.
Мета: поглибити знання учнів із теми «Дієслово; формувати вміння визначати форми дієслів, спосіб творення; розвивати усне мовлення школярів; виховувати почуття любові до рідної мови, високу культуру спілкування.
Обладнання: плакати з висловами про мову, словники.
-
Організаційний момент
(У грі беруть участь 7 учнів. Ведучий знайомить з правилами гри: кожен учасник відповідає на запитання протягом 20 секунд; той, хто не відповість, вибуває з гри)
-
Основна частина
Етап I.
Ведучий. Продовжте речення
-
Дієслово – це…
-
Дієслово має такі граматичні категорії:
-
У реченні дієслово найчастіше є…
-
Початковою формою дієслова є…
-
Форми дієслова – це…
-
Особові дієслова змінюються за…
-
Види дієслів - …
-
Дієвідміни дієслів - …
-
Способи дієслів - …
-
Безособові дієслова – це …
(Підбиття підсумків етапу I.)
Ведучий. А тепер журі підрахує правильні та помилкові відповіді і з’ясує, хто вибуває з гри. (Гравець, який зробив найбільше помилок залишає команду.)
Етап II.
Ведучий. Визначіть форму дієслова
-
Читати книжку.
-
Створює шедеври.
-
Завдання виконано.
-
Зрубане дерево.
-
Оглядаючи будинок.
-
Написав оголошення.
-
Мене лихорадить.
-
Постійно говорити.
-
Сяюча усмішка.
-
Відповісти на запитання.
(Підбиття підсумків етапу II.)
Етап III.
Ведучий. Знайдіть дієслова у формі одного часу замість іншого.
-
Приходжу я вчора додому й бачу диво.
-
Виїжджаю через годину.
-
Піднявся лев могучий, як на лапи стане, та як зареве, аж волосся в’яне.
-
Чую, за селом гуркотів комбайн.
-
Презентація починається через тиждень.
-
Оксано, я пішов!
-
Вистава закінчується через 15 хвилин.
-
Здійнявся вітер, та як загуде у димарі.
-
Бачу, біля сусіднього будинку зупинилась вантажівка.
-
Захист учнівських проектів починається через 2 дні.
(Підбиття підсумків етапу III.)
Етап IV.
Ведучий. Перебудуйте подані речення так, щоб дієслова в них набули безособового значення.
-
У садку пахли свіжі яблука.
-
З вечора всі вулиці засипало листя.
-
Назар не сидить на місці.
-
З моря повіяв холодок.
-
Тепло’ війнуло в розчинене вікно.
-
Уже третій день іде дощ.
-
Пісок позаносив молоді посадки.
-
Грім струсонув землю.
-
Я не хочу кави.
-
У садку пахне свіжоскошена трава.
(Підбиття підсумків етапу IV.)
Етап V.
Ведучий. Визначіть спосіб творення дієслів.
-
Долетіти, узаконити.
-
Охолонути, вкинути.
-
Обідати, надрукувати.
-
Охопити, заземлити.
-
Переписати, узаконити.
-
Осмислити, підбігти.
(Підбиття підсумків етапу V.)
Етап VI.
Ведучий. Гра завершується. Це вже вирішальний етап. Гравець з найбільшою кількістю балів буде переможцем.
Розберіть дієслово як частину мови.
-
Вишивала мама татові сорочку, вибирала нитки ясні, мов живі
(Л. Завіщана).
-
У вікно знадвору насторожено дивився темний осінній вечір
(О. Донченко).
(Підбиття підсумків етапу VI.)
-
Підбиття підсумків гри. Журі оголошує результати. Учасник, який став переможцем, отримає приз.