Тема. Іменник : загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: пригадати відоме про іменник ; поглибити й засвоїти матеріал про загальне значення цієї частини мови, морфологічні ознаки та синтаксичну роль; розвивати в учнів уміння розпізнавати іменники в реченні, визначати їх значення та синтаксичну роль, формулювати вміння знаходити іменники в тексті; удосконалювати навички охайного й грамотного письма, уміння висловлюватись (усно й письмово); збагачувати словниковий запас учнів; розвивати творчі здібності, увагу, пам’ять; виховувати любов до рідної мови.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань урок-практикум з елементами дослідження.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, дидактичний матеріал.
Хід уроку
Розгадування кросворда
Кросворд
Завдання . Впишіть у клітинки слова. У виділеному вертикальному рядку ви побачите назву частини мови, над якою ми будемо працюємо.
1.Дванадцять календарних місяців становлять … (рік).
2. Синонім до слова віхола (заметіль).
3. Це тонкий шар льоду на земній поверхні, що утворюється після дощу при зниженні температури (ожеледиця).
4. На них узимку полюбляють кататися діти. Що це? (ковзани).
5.Вони є родичами ковзанів, засобом для пересування (санчата).
6.Третій місяць зими (лютий).
7.Вічнозелене дерево, красуня на Новий рік (ялинка).
.
Учитель. Яке слово в нас вийшло? (Іменник)
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
Учитель. На уроці ми повторимо та узагальнимо матеріал із теми «Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль».
Учитель. Є така китайська мудрість: «Скажи мені, і я забуду. Покажи мені, і я запам’ятаю. Дай можливість діяти, і я навчуся!»
Так, сьогодні ми з вами на уроці будемо вчитися працювати, і не просто працювати, а досліджувати.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель.
Щоб відновити в пам'яті матеріал із попереднього заняття, запрошую вас узяти участь у грі "Згадай мене."
1. Іменник - це......
2.Іменники змінюються за...........(числами, відмінками) родами
3. У реченні іменник може бути...(будь - яким членом речення)
4.Іменники,назви істот відповідають на питання....(хто?)
5. Іменники,назви неістот відповідають на питання...(що?)
6.Розділ мовознавства ,що вивчає слова як частини мови називається...(морфологія)
7. В українській мові ...... частин мови (10)
8. Частини мови поділяють на ....(самостійні та службові)
9.Частина мови,яка не належить ні до самостійних ні до службових частин мови .....(вигук)
2) Учитель. На уроках ви можете зрозуміти нову тему, якщо матимете ключ знать від попередньої.
Завдання "Знайди ключ"
Учитель . Подивіться уважно. Вам іменників треба розподілити у два стовпчики за належністю до істот і неістот.
Українець,Євангеліє,крейда,козак,знання, робітник,австрієць, їжак, насіння, наречена, акула, акваріум.
українець |
Євангеліє |
козак |
дім |
робітник |
|
австрієць |
насіння |
їжак |
акваріум |
наречена |
|
акула |
|
Ключ: Україна - єдина!
(
Бесіда.
Учитель . Як ви гадаєте,чому ключем став саме вислів "Україна - єдина"?
(відповіді учнів)
Учитель . Нам доводиться жити в складний час, повний різних випробовувань. І щоб із честю здолати перешкоди, ми повинні бути справжніми патріотами своєї держави - України, у єдності долати ці перешкоди, зберігати традиції нашого народу, не забувати його історію. Також важливо не цуратись рідної мови, пізнавати її глибини, бо доки існує мова - доти існує народ.
Отже,справжня любов до своєї країни неможлива без любові до своєї мови.
ІV. Сприйняття і усвідомлення учнями навчального матеріалу.
1.Учитель. Іменники бувають істоти та неістоти. До істот належать назви людей і тварин, решта іменників є назвами неістот. (Усно назвати).
Які морфологічні ознаки властиві іменникові?
Іменники належать до певного роду, змінюються за числами та відмінками.
Наприклад, ч.р. заєць, мак, ж.р. Надія, людина, с.р. місто, теля. Однина + множина (лист – листи), тільки однина (радість, Дніпро), тільки множина (шахи, Суми ).
3) Асоціації
Учитель . Діти, які асоціації виникають у вас зі словом УКРАЇНА?(учні називають слова)
УКРАЇНА:
Дніпро
верба
Карпати
солов'ї
мати
Батьківщина
гордість
Тарас Шевченко
верба
калина
пахощі
українці
Європа
барвінок
Чорне море
прапор
єдність
Лисичанськ
душа
мова
любов
повага
воля
вічність
молитва
свобода
вишиванка
щиріст
V. Пошук рішення проблемних ситуацій(нові знання в результаті дослідження)
1) Розподільний диктант
а) Учитель. Уявіть себе фотографами, що з переліченого (асоціації) ви могли б сфотографувати? Назвіть ці слова
Ці слова відносяться до явищ реальної дійсності?
б) Учитель. А тепер уявімо, що ми тонко відчуваємо дійсність,те,що нас оточує. Які слова існують в людській свідомості?
До якої групи іменників відносяться ці слова ?(абстрактні іменники)
Назвіть їх
Дніпро
верба
Карпати
прапор
душа
свобода
воля
любов
2) Дослідження (загальні власні назви)
Учитель. (Повертаємось до асоціацій)
- Чому деякі іменники ми написали з великої букви?
Учитель . Як називаються такі іменники? (власні назви)
Учитель . Що відноситься до власних назв? ( за підручником )
Учитель . Подумайте,як узагальнено можна назвати ці предмети, явища, стани, людей?
(Загальні - називають однотипні предмети, стани, явища.)
Учитель .Чим відрізняються загальні назви від власних? (учні самостійно роблять висновок)
Правила.
Слова (пари).
3) Ланцюжок ( власна + загальна) в парах
- Подивіться уважно на екран
Завдання: ланцюжком додати до запропонованого загальної назви власну і навпаки.
письмово
Дівчинка |
|
|
Говерла |
|
Норвегія |
Озеро |
|
Журнал |
|
|
Велика Вермедиця |
Прізвище |
|
|
Кривий Ріг |
Віднови речення (письмово)
Дніпро, моя, моя, Шевченко,земля,Україна,душа.
Дніпро, Шевченко, Україна – моя душа, моя земля.
(підкреслити іменники як члени речення)
Назвіть іменники. До якої групи вони належать? (загальні \ власні)
Схопи іменник (українська пісня )
Учитель. Я переконана, що нам усім пощастило народитись і жити в Україні. Пісня є невід’ємною частиною духовного життя українського народу і не залишає наших співвітчизників ні в радості, ні в смутку, вона крок за кроком слідує за кожним українцем від перших днів життя до глибокої старості.
Завдання. Уважно прослухати пісню ,"схопити" іменники і записати в зошит.
Аналіз : до якої групи належить - конкретний чи абстрактний,загальний чи власний)
VІ. Рефлексія , узагальнення.
Самостійна робота (тести).
Інтерактивна вправа « Ти – мені, я – тобі».
Завдання: поставте запитання до іншого учня в класі за опрацьованою темою. Якщо однокласник не знає відповіді, відповідає той, хто запитує.
VІI. Підсумок уроку
Ловець позитиву:
Я знаю…
Я навчився…
Я вмію…
Я запам'ятав…
Оцінювання учнів.
Дуже ви були старанні.
Отже, всі ви учні гарні.
І за працю на уроці
Вам подякувати хочу.
VІIІ. Домашнє завдання.
Добре, отже, з якої літери ми напишемо власну назву?
1