1
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ХАРКІВСЬКИЙ РАДІОТЕХНІЧНИЙ КОЛЕДЖ
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА відкритого заняття
«ІМУННА СИСТЕМА ЛЮДИНИ, ОСОБЛИВОСТІ ЇЇ ФУНКЦІОНУВАННЯ»
Укладач:
викладач вищої категорії
Бородавко О.М.
ХАРКІВ 2021
Тема заняття: «Імунна система людини, особливості її функціонування».
Цілі та задачі заняття. Продовжити формувати знання студентів про форменні елементи крові та їх функції, повторити поняття: імунітет, імунна система, імунна відповідь організму, види імунітету, розкрити механізм імунітету, показати значення щеплення, повторитиісторію розвитку теорії імунології; розвивати уміння обґрунтовувати свою думку, працювати з текстом підручника, додатковою літературою, складати схеми, робити висновки, готувати повідомлення; виховувати бережливе ставлення до власного організму та оточуючих людей.
Методи навчання. Словесні (розповідь, пояснення, бесіда, повідомлення студентів); наочні (ілюстрація, демонстрація презентації); практичні (підготовка повідомлень, проведення опитувань, складання опорних схем); проблемно-пошуковий (постановка проблемного питання, активізація уваги та мислення),комунікативний (робота в групах-командах, вміння слухати та розуміти думку іншого, своєчасно підтримувати).
Прийоми навчання. «Гра –конкурс знавців», « Вікторина: Поняття та терміни», тестування он-лайн.
Тип заняття. Закріплення та корекція знань.
Міжпредметні зв’язки. Історія, медицина, валеологія.
Матеріали та обладнання: схеми, мультимедійна презентація
Хід заняття.
“Наш організм – держава, а сили імунітету – армія, що стоїть на сторожі його незалежності”.
Рем Петров
1. Організаційний момент.
Привітання.
Знайомство з гостями, пояснення особливостей заняття.
Повідомлення теми та мети заняття.
Повідомлення плану та задач заняття.
Пояснення ролевих функцій кожної категорії учасників:
2. Вступ викладача
Питання нашого заняття дуже актуальне…
Біологічна задача:
Факт перший.
У минулому столітті на одному з островів Атлантичного океану спалахнула епідемія кору, яку завезла людина з Європи. З 7 тисяч населення залишилися здоровими тільки 98 найстаріших людей, які перехворіли на кір 65 років тому.
Факт другий.
У 1967 році молодий хірург з Кейптауна Крістіан Барнард вперше зробив пересадку серця від однієї людини іншій. Операція була виконана стерильно, з високою майстерністю. Однак приживлення серця не відбулося, врятувати життя хворого не вдалося.
Проблемне запитання.
Бабуся, онук якої став часто хворіти, коли почав відвідувати дитячий садочок, вимагає від доньки забрати хлопчика з садочка. Донька не погоджується, мотивуючи це тим, що в дитинстві ми повинні перехворіти «дитячими» хворобами, щоб мати добрий імунітет. Хто правий?
Як не парадоксально, але ці факти пов’язані між собою. Яким чином?
Щоб відповісти на ці запитання нам потрібно відновити свої знання про імунітет, та роботу імунної системи людини. І допоможуть нам наші «Знавці»!
3. Конкурси команд.
Давайте привітаємо учасників команд.
І. ПРИВІТАННЯ
- Капітани команд оголошують склад команди, назву та емблему.
(Журі оцінює привітання).
ІІ. «ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ»
( за жребієм команди вирішують кому яке питання розповідати )
1. Імунна система людини, особливості її будови та функціонування. (Додаток 1. Слайди 3-8)
2. Види імунітета, їх характеристика. (Додаток 2. Слайди 9-12.)
ІІІ. БЛІЦОПИТУВАННЯ. « Запитання- відповідь!!»
Історія вивчення функціонування імунної системи людини.
Запитання додаються окремо. (Додаток 3. Слайди 13-21. Додаток 8. Запитання для команд. Історія.)
ІV. ПРОБЛЕМИ ІМУННОГО ЗАХИСТУ СУЧАСНОГО ЛЮДСТВА .
( за жребієм команди вирішують кому яке питання розповідати )
Проблеми імунної системи: (Додаток 4. Слайди 22-25)
-Алергія.
-Резус-конфлікт.
-СНІД.
-Трансплантація органів.
Віруси – їх роль у сучасності. (Додаток 5. Слайди 27-28)
- Особливості будови.
- Життєвий цикл вірусів.
- Клітинний паразитизм.
!!! Після надання ІV завдання командам надається час (10-15 хвилин) для підготовки відповіді.
Цей час використовується для роботи з групою підтримки.
4. Робота студентів групи підтримки.
- « Вікторина: Поняття та терміни»
- Студенти групи демонструють своє володіння основними поняттями та термінами теми.
Запитання додаються окремо. (Додаток 9. Запитання групі. Терміни та поняття.)
- По закінченню усної роботи підводяться підсумки, визначаються найбільш активні студенти. Далі вони переходять до наступного завдання.
- Тестування з теми в он-лайн режимі
Студенти групи виконують тестування з теми в он-лайн режимі.
(Програма «На урок»).
ІV. Конкурси команд. (продовження)
Учасники команд докладають кожна свою тему
- Проблеми імунної системи: : (Додаток 4. Слайди 22-25)
- Віруси – їх роль у сучасності. (Додаток 5. Слайди 27-28)
Журі розглядає підсумки проведених конкурсів, а студенти конкурсних команд виконують завдання наступного V конкурсу.
V. COVID 19-ВИПРОБУВАННЯ ЛЮДСТВА!
Все про сучасну пандемію очами біології. (Додаток 6. Слайди 29-31. Додаток 10. Запитання команді. COVID- 19.)
Робота з командами «ланцюжком»! Першою відповідає команда яка швидче заявила про свою готовність відповідати, потім надається право відповідати другій команді, якщо відповідь не повна, або не адекватна право передається конкурентній команді і так далі.
5. РОБОТА ЖЮРІ
Журі оцінює кожний конкурс команд-учасників за наданими критеріями.
№ |
Назва конкурсу |
Критерії |
Бал |
К1 |
К2 |
Ітого |
І |
ПРИВІТАННЯ |
|
6 |
|
|
|
|
1.Назва команди. 2.Емблема |
1-адекватність до теми 2-оригінальність |
|
|
|
|
ІІ |
ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ |
|
|
|
|
|
|
.Імунна система людини, особливості її будови та функціонування. |
1наочність 2повнота 3читкість 4аргументованість |
12 |
|
|
|
|
2. Види імунітета, їх характеристика.
|
1наочність 2повнота 3читкість 4аргументованість |
12 |
|
|
|
ІІІ |
БЛІЦ-ОПИТУВАННЯ. Запитання - відповідь!!»
|
Одна відповідь =1 бал |
|
|
|
|
ІV. |
ПРОБЛЕМИ ІМУННОГО ЗАХИСТУ СУЧАСНОГО ЛЮДСТВА . |
|
|
|
|
|
|
1.Проблеми імунної системи: -Алергія. -Резус-конфлікт. -СНІД. - Трансплантація органів. |
1наочність 2повнота 3читкість 4аргументованість |
12 |
|
|
|
|
2.Віруси – їх роль у сучасності. - Особливості будови. - Життєвий цикл вірусів. - Клітинний паразитизм.
|
1наочність 2повнота 3читкість 4аргументованість |
12 |
|
|
|
V |
COVID 19- ВИПРОБУВАННЯ ЛЮДСТВА!
|
Одна відповідь =1 бал |
|
|
|
|
|
Підсумки |
|
|
|
|
|
По закінченні конкурсів оголошуються проміжні та фінальні результати змагання.
6. Бесіда з викладачем.
В той час, що журі готується наголосити підсумки нашого змагання давайте повернемося до тих фактів, що ми розглянули у самому початку заняття, та знайдемо відповіді про кожну розглянуту проблему.
-Факт перший.
У минулому столітті на одному з островів Атлантичного океану спалахнула епідемія кору, яку завезла людина з Європи. Із 7 тисяч населення залишилися здоровими тільки 98 найстаріших людей, які перехворіли на кір 65 років тому. (Антитіла проти кору !!!)
-Факт другий.
У 1967 році молодий хірург з Кейптауна Крістіан Барнард вперше зробив пересадку серця від однієї людини іншій. Операція була виконана стерильно, з високою майстерністю. Однак приживлення серця не відбулося, врятувати життя хворого не вдалося. (Імунна система хворого «захищала» свої кордони!)
-Проблемне запитання.
Бабуся, онук якої став часто хворіти, коли почав відвідувати дитячий садочок, вимагає від доньки забрати хлопчика з садочка. Донька не погоджується, мотивуючи це тим, що в дитинстві ми повинні перехворіти «дитячими» хворобами, щоб мати добрий імунітет. Хто правий?
(Під час контакту дитини у садочку з іншими дітьми у хлопчика накопичуються антитіла проти різних захворювань)
-Як не парадоксально, але ці факти пов’язані між собою. Якім чином? (Особливістю роботи імунної системи!)
7. Висновки : (формуються в співбесіді)
1. Головний захисник здоров’я людини – імунна система.
2. Існує колективний та індивідуальний імунітет.
3. Протягом життя його захисні сили змінюються.
4. Спосіб життя впливає на стан імунітету.
5. Існує природна та штучна підтримка імунітету.
6. Психічний стан людини суттєво впливає на імунітет.
7. Явища, що впливають на стан імунітету (негативні та позитивні)
(Додаток 7. Слайди 32-33)
8. Підсумки заняття. Оцінювання
- Журі наголошує загальні підсумки змагання.
- Викладач характеризує результати заняття.
1.Кожен учасник команди за активну участь у підготовці заняття, за опрацювання додаткової літератури тощо одержує оцінку = 12 балів.
2.Найбільш активні учасники команд одержують додатковий бал до семестрової оцінки.
3. Інші студенти групи одержують свої бали за тестування.
4. Найбільш активні студенти групи отримують додатково оцінки адекватно набраним біонікам в еквіваленті:
- Загальні підсумки :
1. Команди та студенти групи продемонстрували досить високий рівень знань з цієї теми.
2.З’ясували практичне значення розглянутої інформації.
3.Потренувалися в колективній роботі сумісно набувати результати.
4.Отримали часточку адреналіну для позитивного настрою.
5.Потренувалися в знаходженні головного, висловлювані своєї думки.
6. Закріпили навичку формувати висновки.
7.Засвоїли нову форму проведення заняття.
8.Роспізнали нові позитивні якості серед своїх друзів та викладачів.
9. Досить активно та весело провели час навчання. Тощо…
Додатки:
1.Додатки 1-7. Презентація. Слайди додаються.
- Додаток 1. Слайди 3-8
- Додаток 2. Слайди 9-12
- Додаток 3. Слайди 13-21
- Додаток 4. Слайди 22-25
- Додаток 5. Слайди 27-28
- Додаток 6. Слайди 29-31
- Додаток 7. Слайди 32-33
2.Додаток 8. Запитання для команд. Історія.
3.Додаток 9. Запитання групі. Терміни та поняття.
4.Додаток 10. Запитання команді. COVID- 19.
Додаток 8.
Бліц опитування.
Запитання для команд. Історія.
1.Наведіть приклади бактеріальних захворювань
Відповідь :Чума, холера ,тиф, сифіліс,дифтерія, правець
2. Наведіть приклади вірусних захворювань
Відповідь :сказ, грип, гепатит,СНІД ,поліомієліт, кор., віспа
3.Чому під час будь-якої самої страшної епідемії ніколи не гинули усі люди? Завжди залишалася якась частина населення, яка витримувала цей іспит? Відповідь: усе залежало від сили індивідуального імунітету.
4.Чи відомі історії факти спроби позитивного захисту від захворювань? Наприклад, Чорної віспи?
Відповідь:так інтуїтивно де хто зрозумів, що якщо перехворіла людина легкою формою, то не захворіє під час епідемії.
5 Хто вперше зробив вакцинацію і довів що це має захисну силу для життя людини?
Відповідь:Англійський лікар та вчений Дженнер.
6.Який вчений розробив і науково довів що вакцина це ослаблені збудники захворювання які викликають утворювання антитіл?
Відповідь: Луї Пастер французький вчений
7.Який вчений що був хіміком та великим практиком зробив дуже значний внесок у розвиток біології та імунології .
Відповідь: Луї Пастер французький вчений
8. Назвіть факти досягнень Л Пастера.
Відповідь: - захист харчив від бактерій – пастеризація.
- принцип бродіння вина.
- наукове обґрунтування вакцинації.
- розробка вакцини проти захворювання корів, сказу, та чорної віспи.
9. Чому І Мечников розробку вакцини проти сказу назвав «Лебединою піснею» Л. Пастера?
Відповідь:це було останнє відкриття Л.Пастера, незабаром він помер.
10. Який вчений відкрив явище фагоцитозу для клітин лейкоцитів? Як н Відповідь: клітинний імунітет відкрив та вивчав український вчений І.І.Мечников.
11.Яка хвороба зникла з історії людства? Чому це стало можливим?
Відповідь: чорна віспа. тому що була загальна вакцинація проти віспи.
12. Коли в історії людства зникла чорна віспа як страшне захворювання
Відповідь: останній хворий був зареєстрований у 1978р після якого протягом двох років захворювання не було тому з 1980 р. відмінили вакцинацію проти віспи.
13. Який вчений вперше відкрив віруси? Це був за вірус…?
Відповідь: Російський вчений Івановський відкрив вірус табачної мозаїки.
14. Коли вчені змогли розглянути будову вірусів та вивчити їх?
Відповідь: у середині 20-го століття коли було побудовано електронний мікроскоп.
15. Чому вчені сперечалися чи живі істоти віруси? На якому рівні організації життя вони існують?
Відповідь:у стані вібріону віруси не проявляють ознаки життя.
16. З якого рівня організації живої матерії проявляються усі ознаки живого?
Відповідь на клітинному.
17. Назвіть приклади захворювань які викликали пандемія в історії людства або дуже великі епідемії
Відповідь це такі страшні захворювання як чума, холера, чорна віспа, сифіліс та інші.
18. Чи зникли ці захворювання в історії людства? Сьогодні ми дуже рідко згадуємо про них…
Відповідь: ці захворювання стали проявлятися набагато рідше бо лікарі визнали етіологію протікання захворювань та знайшли шляхи їх подолання.
19. Назвіть приклади захворювань проти яких сьогодні роблять вакцинацію.
Відповідь: туберкульоз, дифтерія ,кор., поліомієліт, гепатит, грип…
Додаток 9.
Запитання групі. Терміни та поняття. Що таке???
Додаток 10.
Запитання команді. COVID- 19