Індивідуальна корекційно - розвиваюча програма щодо сексуального насильства

Про матеріал
Дана програма призначена для індивідуальної корекційної роботи з дітьми середньої групи, які постраждали від сексуального насилля в сім’ї. Це діти з заниженою самооцінкою, високим рівнем стурбованості, відсутністю відчуття безпеки, недовіра до оточуючих та ін., що викликає необхідність забезпечення психологічного супроводу.
Перегляд файлу

Індивідуальна корекційно – розвивальна програма для дітей середньої групи, які стали жертвами сексуального насилля, укладена  Якушиною  Ю. Ю. практичним психологом КЗ  «Оріхівський обласний центр соціально – психологічної реабілітації дітей» Запорізької обласної ради, в 2017 році.

Реалізація даної програми відбувається на базі даного закладу.

Кількість сторінок – 34 .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дана програма призначена для індивідуальної  корекційної роботи з дітьми середньої  групи,  які постраждали від сексуального насилля в сім’ї. Це діти з заниженою самооцінкою, високим рівнем стурбованості, відсутністю відчуття безпеки, недовіра до оточуючих та ін., що викликає необхідність забезпечення психологічного супроводу.

 

 

Пояснювальна записка

Проблема викорінення насильства в сім’ї є актуальною для нашої країни і кожного громадянина, оскільки її суть у порушенні прав людини і прав члена родини у сім’ї. Сім’я повинна бути «колискою демократії», а не насильства, надавати безпеку, затишок, радість, наснагу до діяльності, життя, спілкування, що є можливим тільки за умови відсутності у ній насильства будь-яких видів і проявів. Школа та родина повинна працювати над цією проблемою в тісній взаємодії. Тому запропонована програма розрахована на формування толерантного взаємовідношення в сім’ї, профілактику насильства в родині.

Світовою громадськістю насильство визнано однією з найбільш розповсюджених форм порушення прав людини в світі. Без подолання цього згубного явища не можна створити умови для самореалізації людини, розвитку демократії, реалізації прав та свобод кожного громадянина нашої держави.

 Мета даної програми: формування позитивної Я- концепції дитини, яка постраждала від сексуального насилля;     

 Завдання програми:

-  створити атмосферу довіри дитини до психолога та до подальших занять;

  • допомогти дитині розкрити свої почуття та думки пов’язані  з насиллям;
  • знизити тривожність та підвищити самооцінку;
  • зміцнити відчуття безпеки й поновити довіру до дорослих;
  • навчити відсторонювати негативні емоції до насильника й сприяти     вираженню позитивних емоцій;
  • формувати здатність до самосприйняття.

Структура тренінгового заняття:

І. Вступна частина

1.1. Ритуал привітання

1.2. Діагностична вправа «Мій настрій»

ІІ. Основна частина

2.1.Основна вправа

2.2. Вправа на зняття напруги (релаксація)

2.3. Діагностична вправа «Мій настрій»

ІІІ. Заключна частина

3.1. Рефлексія (зворотній зв'язок)

3.2. Ритуал прощання

Перелік методів та форм роботи, які будуть використовуватись під час занять: бесіда, ігрові методи, словесний метод,  релаксаційні вправи,     наглядні методи (демонстрація ілюстрацій).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАНЯТТЯ 1

1. Привітання

Мета: Позитивний налаштунок на подальшу роботу, встановлення контакту з дитиною.

Психолог пропонує привітатися з дитиною наступним чином: написати привітання на аркуші паперу лівою рукою. 

2. «Мій настрій» 

Мета: допомогти дитині  усвідомити особистісні очікування від заняття та виявити  настрій з яким вона прийшла на заняття. 

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

3. «Поділимо коло навпіл»

Мета: створити атмосферу довіри дитини до психолога та до подальших занять, визначити ступінь обвинувачення дитиною кривдника та власних дій.

Дитині пропонується розфарбувати коло, щоб показати що він думає про те, що з ним сталося. Інструкція: «Розділи коло на частини – одну частину ти можеш залишити для себе, іншу – для людини, яка здійснила насилля, частини, що залишились ти можеш віддати людям, котрі на твою думку відповідають за те, що з тобоб трапилось. Роби ці частини великими або маленькими, якими та забажаєш: чим більше людина винна в тому що сталося, тим більша частина йому дістається. Кожна частина кола розмальовується кольором яким ти забажаєш. »

4. Вправа «Що я відчуваю коли згадую про це…»

Мета: допомогти дитині розкрити свої почуття та думки пов’язані  з насиллям, навчити відсторонювати негативні емоції до насильника й сприяти     вираженню позитивних емоцій.

Психолог пропонує відповісти на наступні запитання:

 1. Я хотів би сховатись від усіх щоб не говорити про це

Так

Ні

Інша відповідь

2. Мені хочеться плакати

Так

Ні

Інша відповідь

3. Я звинувачую себе в тому, що не зміг це попередити

Так

Ні

Інша відповідь

4. Я вважаю себе хорошою людиною

Так

Ні

Інша відповідь

5. Я вважаю що ніхто не мав права торкатися до мене

Так

Ні

Інша відповідь

6. Мені здається, я розумію, чому це все сталося

Так

Ні

Інша відповідь

5. Вправа «Втримати рівновагу»

Мета: формування впевненості в собі, внутрішньої рівноваги, самостійності.

Інструкція: «Рухайтесь повільно, плавно, без зупинок, ніби перетікаючи з однієї пози в іншу.

Станьте свободо. Зконцентруйтесь на своїх внутрішніх відчуттях та відчуйте в тілі свою внутрішню опору, відчуйте себе парячим над землею, як птах.

Після цього підніміть зігнуту в коліні праву ногу, закрийте очі та відчуйте як вона опирається на землю. Відкрийте очі та повторіть те ж саме з лівою ногою. ».

Психолог пропонує розмислити, чому з закритими очима почало «відводити» з опори? На якій нозі було легше стояти? Ліва сторона – соціальні відносини, права сторона – особисті відносини з близькими людьми.

6. Вправа «Мій настрій» 

Мета: прослідкувати динаміку зміни настрою дітей на кінець заняття.

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

 7. Рефлексія

1. Що сподобалось на занятті?

2. Що змінилось після роботи на занятті?

3.  Щоб тобі хотілось змінити в своїх діях сьогодні на занятті, може про щось жалкуєш?

8. Прощання «Скарбничка добрих слів»

Мета: позитивний налаштунок на подальшу роботу, усвідомлення власної значущості, підвищення самооцінки.

Дитині пропонується дістати зі скарбнички записку з позитивними побажаннями чи компліментами. При бажанні залишити собі.

ЗАНЯТТЯ 2

 1. Привітання

Мета: Позитивний налаштунок на подальшу роботу, встановлення контакту з дитиною.

Психолог пропонує привітатися з дитиною наступним чином: написати привітання на аркуші паперу лівою рукою. 

2. Вправа «Мій настрій»

Мета: допомогти дитині  усвідомити особистісні очікування від заняття та виявити  настрій з яким вона прийшла на заняття. 

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

3. Вправа «Я вважаю, що це сталося тому, що…»

Мета: допомогти дитині розкрити свої почуття та думки пов’язані  з насиллям.

Дитині пропонується відповісти на наступні питання

1. Я думаю, це сталося, тому що_____________________________________

2. Мені здається, що він зробив це, тому що___________________________

4. Вправа «Присідання»   

Мета:

Інструкція: «Поставте стопи паралельно на відстані приблизно 20 см. Присядьте так, щоб обидві п’ятки торкались до підлоги; вагу тіла перенесіть на передню частину стоп. Спробуйте втриматись в цьому положенні без опори. Якщо ж опора все ж таки необхідна, легенько тримайтесь за які – небудь меблі. Якщо сидіння в такій позі буде викликати біль, опустіться на коліна, відведіть стопи назад та сядьте на п’ятки.  Регулярне сидіння на п’ятах та на корточках покращує процес розслаблення.»

5. Вправа «Мій настрій» 

Мета: прослідкувати динаміку зміни настрою дітей на кінець заняття.

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

 6. Рефлексія

1. Що сподобалось на занятті?

2. Що змінилось після роботи на занятті?

3.  Щоб тобі хотілось змінити в своїх діях сьогодні на занятті, може про щось жалкуєш?

7. Прощання «Скарбничка добрих слів»

Мета: позитивний налаштунок на подальшу роботу, усвідомлення власної значущості, підвищення самооцінки.

Дитині пропонується дістати зі скарбнички записку з позитивними побажаннями чи компліментами. При бажанні залишити собі.

ЗАНЯТТЯ 3

1. Привітання

Мета: Позитивний налаштунок на подальшу роботу, встановлення контакту з дитиною.

Психолог пропонує привітатися з дитиною наступним чином: написати привітання на аркуші паперу лівою рукою. 

2. Вправа «Мій настрій»

Мета: допомогти дитині  усвідомити особистісні очікування від заняття та виявити  настрій з яким вона прийшла на заняття. 

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

3. Вправа «Що про мене подумають»

Мета: зміцнити відчуття безпеки й поновити довіру до дорослих, навчити відсторонювати негативні емоції до насильника й сприяти     вираженню позитивних емоцій.

Психолог пропонує відповісти на наступні запитання.

1. Коли інші люди дізнаються про те, що сталося, вони можуть подумати, що __________________________________________________________________

2. Я боюсь – що я єдиний хто (кого)___________________________________

3. Якщо я розповім про це іншим дітям, вони______________________________________________________________

4. Люди можуть подумати, що я ненормальний, якщо я скажу їм , що __________________________________________________________________

5. Важче за все мені розповісти про ___________________________________

6. Я боюсь, що якщо я розповім про все, що сталося, то в _________________

будуть неприємності

7. Мені було легше говорити про це якщо б __________________________________________________________________

4. Релаксація «Повітряна кулька»

Мета: ефективне зняття психологічної напруги та збільшення антистресової стійкості вихованців.

Лунає музичний супровід

Психолог: «Лягаєте зручніше. Закрийте очі. Дихаємо спокійно і рівно. Дамо нашим ногам і рукам відпочити, витягнемо і розслабимо їх. Давайте помовчимо і прислухаємося до звуків довкола себе. (пауза).

Прислухайтеся до вашого дихання. (пауза) Дихання рівне і спокійне. Дозвольте своєму тілу розслабитися і відпочити. (пауза). Послухайте, що я хочу вам розповісти.»

Уявіть собі, що всі ви – повітряні кульки, дуже красиві і веселі. Вас надувають і ви легшаєте все і легше. Все ваше тіло стає легким, невагомим. І ручки легені, і ніжки стали легені, легені. Повітряні кульки піднімаються все вище і вище.

Дує теплий ласкавий вітерець, він ніжно обдуває кожну кульку (пауза – погладжування дітей). Обдуває кульку, пестить кульку . Вам легко, спокійно. Ви летите туди, куди дме ласкавий вітерець. Але прийшла пора повертатися додому. Ви знову в цій кімнаті. Потягніться і на рахунок «три» розплющте очі. Посміхніться своїй кульці.

5. Вправа «Мій настрій» 

Мета: прослідкувати динаміку зміни настрою дітей на кінець заняття.

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

 6. Рефлексія

1. Що сподобалось на занятті?

2. Що змінилось після роботи на занятті?

3.  Щоб тобі хотілось змінити в своїх діях сьогодні на занятті, може про щось жалкуєш?

7. Прощання «Скарбничка добрих слів»

Мета: позитивний налаштунок на подальшу роботу, усвідомлення власної значущості, підвищення самооцінки.

Дитині пропонується дістати зі скарбнички записку з позитивними побажаннями чи компліментами. При бажанні залишити собі.

ЗАНЯТТЯ 4

1. Привітання

Мета: Позитивний налаштунок на подальшу роботу, встановлення контакту з дитиною.

Психолог пропонує привітатися з дитиною наступним чином: написати привітання на аркуші паперу лівою рукою. 

2. Вправа «Мій настрій»

Мета: допомогти дитині  усвідомити особистісні очікування від заняття та виявити  настрій з яким вона прийшла на заняття. 

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

3.  Вправа «Лист  кривдникові»

Мета: -     навчити відсторонювати негативні емоції до насильника й сприяти     вираженню позитивних емоцій, знизити тривожність та підвищити самооцінку;

Психолог пропонує письмово звернутись до кривдника.

Адресовано___________________Дата__________________

Я дуже давно хотів сказати тобі це. Я думав(ла), що ____________________

і що ти________________. Потім все змінилось. Коли ти зробив це зі мною, я подумав(ла), що ____________________________- та не розумві(ла), чому___________________________________________________________.

Тепер, коли я згадую про це, я ____________________________ та відчува. _______________________________.  Іноді думаючи про тебе, я ____________________________________________. Я хочу сказати, що _______________________________________. Я кщо ми коли небудь зустрінемось, я_____________________та_____________________________________.

4.  Вправа «Хмарка»

Мета: відкрити в собі доступ до пізнання власної  душі, внутрішнього світу.

Уявіть собі теплий літній вечір. Ви лежите на траві і дивитеся на хмари, що пропливають в піднебінні, – такі білі, великі, пухнасті хмари в блакитному піднебінні. Довкола все тихо і  спокійно, вам тепло і затишно. З кожним зітханням і видихом ви починаєте повільно і плавно підніматися в повітря, все вище і вище, до самих хмар. Ваші ручки легенькі, легенькі, ваші ніжки легенькі. все ваше тіло стає легким, як хмаринка.

Ось ви підпливаєте до найбільшої і пухнастої, до найкрасивішої хмари на небі. Ближче і ближче. І ось ви вже лежите на цій хмарці, відчуваєте, як вона ніжно гладить вас, це пухнаста і ніжна хмара .  (пауза – погладжування дітей). Гладить ., погладжує . Вам добре і приємно. Ви розслаблені і спокійні. Але хмарка опустила вас на галявину. Посміхніться своїй хмарці. Потягніться і на рахунок «три» розплющте очі. Ви добре відпочили на хмарці.

5. Вправа «Мій настрій» 

Мета: прослідкувати динаміку зміни настрою дітей на кінець заняття.

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

 6. Рефлексія

1. Що сподобалось на занятті?

2. Що змінилось після роботи на занятті?

3.  Щоб тобі хотілось змінити в своїх діях сьогодні на занятті, може про щось жалкуєш?

7. Прощання «Скарбничка добрих слів»

Мета: позитивний налаштунок на подальшу роботу, усвідомлення власної значущості, підвищення самооцінки.

Дитині пропонується дістати зі скарбнички записку з позитивними побажаннями чи компліментами. При бажанні залишити собі.

ЗАНЯТТЯ 5

1. Привітання

Мета: Позитивний налаштунок на подальшу роботу, встановлення контакту з дитиною.

Психолог пропонує привітатися з дитиною наступним чином: написати привітання на аркуші паперу лівою рукою. 

2. Вправа «Мій настрій»

Мета: допомогти дитині  усвідомити особистісні очікування від заняття та виявити  настрій з яким вона прийшла на заняття. 

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

3. Вправа  «Зберігаємо таємницю»

Мета: знизити тривожність та підвищити самооцінку;

Психолог пропонує розібрати наступні ситуації.

Ситуація №1

 Катя та Анна стали жертвами сексуального насилля зі сторони тренера з баскетболу. Це було так. Одного дня він запропонував їм залишитись та поглянути відео. Вони погодились, але під час перегляду фільму він став чіплятись до дівчат. Катя не хоче нікому про це розповідати, оскільки боїться, що в неї виникнуть проблеми в школі, а мати заборонить займатися баскетболом. Але Анна вважає, що треба про все розповісти.

 Рефлексія:

1. Що відчуває Катя? Що відчуває Анна?

2. Що станеться, якщо дівчата про все розкажуть?

3. Що станеться, якщо Анна розповість про це, а Катя – ні?

4. Якщо розкажуть, їм повірять?

5. Кому вони можуть розповісти?

 Основне питання:

Як Анні переконати Катю про все розповісти?

 Ситуація № 2  

Вже 6 місяців Мишко є жертвою сексуального насилля зі сторони вітчима. Його вітчим часто їздить на охоту та час від часу бере з собою Мишка. Вітчим пригрозив Мишкові, щою той не розповідав про те що відбувається нікому. Мишко дуже боїться свого вітчима, але все ж таки вирішив розповісти про все своєму шкільному психологу.

Рефлексія:

1. Що відчуває Мишко?

2. Як ти вважаєш, чи є в нього серйозні причини боятись вітчима?

3. Чому Мишко все ж таки вирішив звернутись за допомогою до психолога?

4. Вправа «Водоспад» 

Мета: відкрити в собі доступ до пізнання власної  душі, внутрішнього світу.

Уявіть собі, що ви  стоїте біля водоспаду. Чудовий день, блакитне небо, тепле сонце. Гірське повітря свіже і приємне. Вам дихається легко і вільно. Але водопад наш незвичайний, замість води в нім падає м'яке біле світло. Уявіть собі, що ви стоїте під цим водопадом і відчуваєте, як це прекрасне біле світло струмує по вашій голові. Ви відчуваєте, як воно  торкається вашого волосся, потім  обличчя, та шиї.

Біле світло тече по ваших плечах ., допомагає їм стати м'якими і розслабленими (пауза – погладжування дітей). А ніжне світло тече далі по грудях ., по животу . Хай світло гладить ваші ручки, пальчики. Світло тече  і по ногах і ви відчуваєте, яке тіло м'яке і ви розслабляєтеся.

Цей дивний водопад з білого світла обтікає все ваше тіло. Ви відчуваєте себе абсолютно спокійно, і з кожним зітханням ви все сильніше розслабляєтеся. А тепер потягніться і на рахунок «три» розплющте очі. Чарівне світло наповнило вас свіжими силами і енергією.

  5. Вправа «Мій настрій» 

Мета: прослідкувати динаміку зміни настрою дітей на кінець заняття.

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

 6. Рефлексія

1. Що сподобалось на занятті?

2. Що змінилось після роботи на занятті?

3.  Щоб тобі хотілось змінити в своїх діях сьогодні на занятті, може про щось жалкуєш?

7. Прощання «Скарбничка добрих слів»

Мета: позитивний налаштунок на подальшу роботу, усвідомлення власної значущості, підвищення самооцінки.

Дитині пропонується дістати зі скарбнички записку з позитивними побажаннями чи компліментами. При бажанні залишити собі.

ЗАНЯТТЯ 6

1. Привітання

Мета: Позитивний налаштунок на подальшу роботу, встановлення контакту з дитиною.

Психолог пропонує привітатися з дитиною наступним чином: написати привітання на аркуші паперу лівою рукою. 

2. Вправа «Мій настрій»

Мета: допомогти дитині  усвідомити особистісні очікування від заняття та виявити  настрій з яким вона прийшла на заняття. 

 Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

3. Вправа    «Лист батькам» (якщо вони не причасні до насилля)

Мета: створити атмосферу довіри дитини до психолога та до подальших занять, допомогти дитині розкрити свої почуття та думки пов’язані  з насиллям.

Адресовано__________________Дата___________

Коли ти дізнався, що зі мною сталось мені здалось, що ти___________________. Іноді слухаючи тебе, я _________ наприклад, коли ти сказала мені__________________________. Мені весь час хотілось запитати тебе про __________. Я хотів би щоб ти________________________.

А ще я хочу сказати тобі, що _________________________________________.

P.S.

4. Релаксація

Мета: відкрити в собі доступ до пізнання власної  душі, внутрішнього світу

Сьогодні Ви багато займалися, грали і напевно втомилися. Я пропоную вам небагато полінуватися. Уявіть собі, що ви - ледарі і голубитеся на м'якому, м'якому килимі. Довкола тихо і спокійно, ви дихаєте легко і вільно. Відчуття приємного спокою і відпочинку охоплює все ваше тіло.

Ви спокійно відпочиваєте, ви лінуєтеся. Відпочивають ваші руки, відпочивають ваші ноги (пауза – погладжування дітей). Відпочивають ручки, відпочивають ніжки. Приємне тепло охоплює все ваше тіло, вам лінь ворушитися, вам приємно. Ваше дихання досконало спокійне. Ваші руки, ноги, все тіло розслаблене. Відчуття приємного спокою наповнює вас зсередини. Ви відпочиваєте, ви лінуєтеся. Приємна лінь розливається по всьому тілу.

Ви насолоджуєтеся повним спокоєм і відпочинком, який дарує вам сили і гарний настрій. Потягніться, скиньте з себе лінь і на рахунок «три» розплющте очі. Ви добре відпочили, у вас бадьорий настрій.

5. Вправа «Мій настрій» 

Мета: прослідкувати динаміку зміни настрою дітей на кінець заняття.

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

 6. Рефлексія

1. Що сподобалось на занятті?

2. Що змінилось після роботи на занятті?

3.  Щоб тобі хотілось змінити в своїх діях сьогодні на занятті, може про щось жалкуєш?

7. Прощання «Скарбничка добрих слів»

Мета: позитивний налаштунок на подальшу роботу, усвідомлення власної значущості, підвищення самооцінки.

Дитині пропонується дістати зі скарбнички записку з позитивними побажаннями чи компліментами. При бажанні залишити собі.

 

ЗАНЯТТЯ 7

1. Привітання

Мета: Позитивний налаштунок на подальшу роботу, встановлення контакту з дитиною.

Психолог пропонує привітатися з дитиною наступним чином: написати привітання на аркуші паперу лівою рукою. 

2. Вправа «Мій настрій»

Мета: допомогти дитині  усвідомити особистісні очікування від заняття та виявити  настрій з яким вона прийшла на заняття. 

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

3.  Вправа  «Моя нова родина»

Мета: знизити тривожність та підвищити самооцінку, зміцнити відчуття безпеки й поновити довіру до дорослих;

Кожній дитині пропонується розподілити аркуш паперу на дві частини. На одній частині дитина малює свою сім’ю до того як стало відомо про те, що сталося, на іншій стороні – сім’ю на даний момент. На малюнку треба зобразити типовий день з життя сім’ї з участю всіх її членів. Потім психолог допомагає дитині зрозуміти, що змінилось в їхніх сім’ях, включаючи взаємовідносини з братами та сестрами та сімейні обов’язки кожного.  

4. Релаксація «Дерево»

Мета: пошук ресурсів через розслаблення, медитацію учасників до гармонізації особистості.

Ви гуляєте по стежині, навколо вас свіже і тепле повітря, у вас багато сил, ви легко рухаєтеся і роздивляєтеся все довкола вас, поля і дерева. Пауза. Ви рухаєтеся по стежині, яка приводить вас в ліс, світлий і спокійний, довкола вас звуки птиць і шелест дерев. Пауза. Ви рухаєтеся далі і бачите вдалині дерево, яке привернуло вашу увагу, воно стоїть далеко від всіх дерев, самотньо, посеред галявини, залучаючи погляди прохожих поряд людей, що заблукали.

Пауза. Повз цього дерева неможливо пройти. Воно притягує погляди своєю потужністю і енергією. Пауза. Листя ніби розмовляє і грає один з одним.  Пауза. Кора дерева притягує своїм теплом і ніжністю. Пауза. Погляньте на це дерево, розгляньте, який колір у нього, які гілочки, листя, якого воно розміру, високе або низьке, з корінням або без, відчуйте його запах. Пауза.

Погляньте ще раз уважно на це дерево і попрощайтеся з ним, адже вам вже пора повертатися з лісу. Зробіть глибокий вдих і розплющуйте очі».

Після того, як діти прослухали текст, психолог просить намалювати дерево таким, яким побачили учасники із закритими очима. Після того, як діти намалюють, вони розповідають про своє дерево.

5. Вправа «Мій настрій» 

Мета: прослідкувати динаміку зміни настрою дітей на кінець заняття.

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

 6. Рефлексія

1. Що сподобалось на занятті?

2. Що змінилось після роботи на занятті?

3.  Щоб тобі хотілось змінити в своїх діях сьогодні на занятті, може про щось жалкуєш?

7. Прощання «Скарбничка добрих слів»

Мета: позитивний налаштунок на подальшу роботу, усвідомлення власної значущості, підвищення самооцінки.

Дитині пропонується дістати зі скарбнички записку з позитивними побажаннями чи компліментами. При бажанні залишити собі.

ЗАНЯТТЯ 8

1. Привітання

Мета: Позитивний налаштунок на подальшу роботу, встановлення контакту з дитиною.

Психолог пропонує привітатися з дитиною наступним чином: написати привітання на аркуші паперу лівою рукою. 

2. Вправа «Мій настрій»

Мета: допомогти дитині  усвідомити особистісні очікування від заняття та виявити  настрій з яким вона прийшла на заняття. 

 Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

3. Вправа  «Сімейні історії»

Мета: допомогти дитині розкрити свої почуття та думки пов’язані  з насиллям, знизити тривожність та підвищити самооцінку;

Дитина ділить ватман на дві частини та малює два сімейні спогади – щасливий та нещасливий. Обидві події намальовані на одному ватмані підкреслюють те, що і позитивні і негативні події відбуваються в одній сім’ї.

В кінці рефлексія заняття.

4.  Релаксація «Дихай і думай красиво»

Мета: знижувати рівень емоційного напруження.

 Інструкція. Заплющить очі, глибоко вдихніть. Подумки говоріть:

• «Я –лев» - видихни, вдихни;

• «Я - птах» - видихни, вдихни;

• «Я - камінь» - видихни, вдихни;

• «Я – квітка» - видихни, вдихни;

• «Я спокійний» - видихни.

Коли дуже хвилюєтеся, спробуйте красиво і спокійно дихати.

5. Вправа «Мій настрій» 

Мета: прослідкувати динаміку зміни настрою дітей на кінець заняття.

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

 6. Рефлексія

1. Що сподобалось на занятті?

2. Що змінилось після роботи на занятті?

3.  Щоб тобі хотілось змінити в своїх діях сьогодні на занятті, може про щось жалкуєш?

7. Прощання «Скарбничка добрих слів»

Мета: позитивний налаштунок на подальшу роботу, усвідомлення власної значущості, підвищення самооцінки.

Дитині пропонується дістати зі скарбнички записку з позитивними побажаннями чи компліментами. При бажанні залишити собі.

ЗАНЯТТЯ 9

1. Привітання

Мета: Позитивний налаштунок на подальшу роботу, встановлення контакту з дитиною.

Психолог пропонує привітатися з дитиною наступним чином: написати привітання на аркуші паперу лівою рукою. 

2. Вправа «Мій настрій»

Мета: допомогти дитині  усвідомити особистісні очікування від заняття та виявити  настрій з яким вона прийшла на заняття. 

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

3. Вправа «Пограємо в сім’ю»

Мета: зміцнити відчуття безпеки й поновити довіру до дорослих, навчити відсторонювати негативні емоції до насильника й сприяти     вираженню позитивних емоцій.

Дитина за допомогою ляльок створює сім’ю, якою вона її уявляє (склад, сімейні ролі, розподіл за віком та ін.) Дитина повинна обдумати, чим займається, де працює та чим захоплюється, який носить одяг, що любить їсти на сніданок. Вирішує як проходять їх будні та вихідні дні, де і як вони проводять свою відпустку, як розподіляють сімейні обов’язки, які в них відносини в сімї, чи питання вони вирішують колегіально чи є голова в сімї.   4.   Релаксація «На березі моря»

Мета: розслаблення, зняття психоемоційної напруги.

Діти лягають на килим. Психолог включає музику «Шум моря» і  спокійним рівним голосом говорить:

«Закрийте очі, уявіть, що ми лежимо на березі моря. Світить тепле сонечко, ми гріємося. Ручки і ніжки розслаблені. По тілу розливається тепло. Дме ласкавий вітерець (у цей момент можна погладити кожного дитяти).

Дихаємо спокійно і глибоко. Набираємо повні легені повітря і видихаємо все повітря. Нам добре і спокійно. Море спокійне, а під водою плавають різнокольорові казкові рибки. Уявіть, які вони красиві: блакитні, жовті, зелені – вони блищать і переливаються. А ми лежимо на березі, і всі турботи і тривоги покидають нас, спливають як рибки. Потихеньку розплющуємо очі, можна потягнутися, повертаємося в нашу кімнату».

5. Вправа «Мій настрій» 

Мета: прослідкувати динаміку зміни настрою дітей на кінець заняття.

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

 6. Рефлексія

1. Що сподобалось на занятті?

2. Що змінилось після роботи на занятті?

3.  Щоб тобі хотілось змінити в своїх діях сьогодні на занятті, може про щось жалкуєш?

7. Прощання «Скарбничка добрих слів»

Мета: позитивний налаштунок на подальшу роботу, усвідомлення власної значущості, підвищення самооцінки.

Дитині пропонується дістати зі скарбнички записку з позитивними побажаннями чи компліментами. При бажанні залишити собі.

ЗАНЯТТЯ 10

1. Привітання

Мета: Позитивний налаштунок на подальшу роботу, встановлення контакту з дитиною.

Психолог пропонує привітатися з дитиною наступним чином: написати привітання на аркуші паперу лівою рукою. 

2. Вправа «Мій настрій»

Мета: допомогти дитині  усвідомити особистісні очікування від заняття та виявити  настрій з яким вона прийшла на заняття. 

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

3. Вправа «Сліпий та поводир»

Мета: допомогти дитині розкрити свої почуття та думки пов’язані  з насиллям, зміцнити відчуття безпеки й поновити довіру до дорослих;

Психолог пропонує разом з дитиною пограти в гру. Дитині дається наступна інструкція: спочатку дитина в ролі поводила, а дорослий в ролі сліпого, потім помінятися ролями. Вправа виконується мовчки, без коментарів.

Вправа дає можливість визначити, як почувала дитина себе в ролі сліпого та в ролі поводира та в якій ролі почувала себе комфортно. 

4. Релаксація «Подорож до чарівного лісу»

Мета: пошук ресурсів через розслаблення, медитацію учасників до гармонізації особистості.

Інструкція: «Ляжте зручно і закрийте очі. Уявіть собі, що ви в лісі, де багато дерев, кущів і всіляких квітів. У самій гущавині стоїть біла кам'яна лавка, сядемо на неї...Прислухайтеся до звуків. Ви чуєте спів пташок, шелест трав. Відчуйте запахи: пахне волога земля. Вітер доносить запах сосен. Запам'ятаєте свої відчуття. Відчуття, захопите їх з собою, повертаючись з подорожі. Хай вони будуть з вами весь день».

5. Вправа «Мій настрій» 

Мета: прослідкувати динаміку зміни настрою дітей на кінець заняття.

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

 6. Рефлексія

1. Що сподобалось на занятті?

2. Що змінилось після роботи на занятті?

3.  Щоб тобі хотілось змінити в своїх діях сьогодні на занятті, може про щось жалкуєш?

7. Прощання «Скарбничка добрих слів»

Мета: позитивний налаштунок на подальшу роботу, усвідомлення власної значущості, підвищення самооцінки.

Дитині пропонується дістати зі скарбнички записку з позитивними побажаннями чи компліментами. При бажанні залишити собі.

ЗАНЯТТЯ 11

1. Привітання

Мета: Позитивний налаштунок на подальшу роботу, встановлення контакту з дитиною.

Психолог пропонує привітатися з дитиною наступним чином: написати привітання на аркуші паперу лівою рукою. 

2. Вправа «Мій настрій»

Мета: допомогти дитині  усвідомити особистісні очікування від заняття та виявити  настрій з яким вона прийшла на заняття. 

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

3.  Вправа«Яким я бачу себе»

Мета: формування адекватної установки  на власне «Я » в майбутньому.

Дитина робить з журнальних нарізок колаж на тему: «Яким я  бачу себе».

4.  Релаксація «Квітка»

Мета: пошук ресурсів через розслаблення, медитацію учасників до гармонізації особистості.

Інструкція: «Сядьте навпочіпки, опустіть голову і руки. Уявіть, що ви насіннячка, з яких виростуть прекрасні квіти. Ось теплий промінь сонця досяг землі і зігрів в ній насіннячко. З насіннячка виклювався паросток. З паростка виросла прекрасна квітка. Встаньте, підніміть і розведіть руки в сторони.

Голубиться квітка на сонечку. Підставляє теплу і світлу кожну пелюстку, повертаючи голівку услід за сонцем. Підведіть підборіддя, уявіть, що ви дивитеся на сонечко з-під опущених вік, посміхніться, повільно повертайте голову вправо-вліво. А тепер розкажіть про те, що ви відчували, коли були квітками».

5. Вправа «Мій настрій» 

Мета: прослідкувати динаміку зміни настрою дітей на кінець заняття.

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

 6. Рефлексія

1. Що сподобалось на занятті?

2. Що змінилось після роботи на занятті?

3.  Щоб тобі хотілось змінити в своїх діях сьогодні на занятті, може про щось жалкуєш?

7. Прощання «Скарбничка добрих слів»

Мета: позитивний налаштунок на подальшу роботу, усвідомлення власної значущості, підвищення самооцінки.

Дитині пропонується дістати зі скарбнички записку з позитивними побажаннями чи компліментами. При бажанні залишити собі.

ЗАНЯТТЯ 12

1. Привітання

Мета: Позитивний налаштунок на подальшу роботу, встановлення контакту з дитиною.

Психолог пропонує привітатися з дитиною наступним чином: написати привітання на аркуші паперу лівою рукою. 

2. Вправа «Мій настрій»

Мета: допомогти дитині  усвідомити особистісні очікування від заняття та виявити  настрій з яким вона прийшла на заняття. 

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

3. Вправа «Проявляємо твердість характеру»

Мета: обговорення ситуацій в яких треба сказати «НІ».

Психолог разом з дитиною обговорюють ситуації коли треба сказати «НІ» та яким чином можна відмовити.

Як сказати «НІ» тому, хто дошкуляє:

1) подивись прямо  в очі;

2) скажи спокійно та чітко «НІ»;

3) скажи про те, що тобі неприємно (якщо потрібно);

4) при повторенні скажи ще раз чітко «НІ», «ПЕРЕСТАНЬ», «ІДИ  ЗВІДСИ!» 

Як сказати «НІ» тому кого ти добре знаєш, якщо у тебе виникло НЕПРИЄМНЕ почуття:

1) поглянь прямо  в очі

2) скажи спокійно та чітко «НІ»;

3) поясни чому ти говориш «НІ»;

4) При повторенні скажи ще раз  чітко « НІ», «ПЕРЕСТАНЬ!»

4. Релаксація «Тихе озеро»

Мета: пошук ресурсів через розслаблення, медитацію учасників до гармонізації особистості.

Інструкція: Закрийте очі і слухайте мене. Уявіть собі дивний сонячний ранок. Ви знаходитеся біля тихого, прекрасного озера. Чутно лише ваше дихання і плеск води.

Сонце яскраво світить, і це заставляє вас відчувати все краще і краще. Ви відчуваєте. як сонячні промені зігрівають вас. Ви чуєте щебетання птиць і цвіркотання коника. Ви абсолютно спокійні. Сонце світить, повітря чисте і прозоре. Ви відчуваєте всім тілом тепло сонця.

Ви спокійні і нерухомі, як цей тихий ранок. Ви відчуваєте себе спокійними і щасливими,  вам лінь ворушитися. Кожна клітинка вашого тіла насолоджується спокоєм і сонячним теплом. Ви відпочиваєте. А тепер розплющте очі. Ми  повертаємося до нашої кімнати, ми добре відпочили, у нас бадьорий настрій, і приємні відчуття, які не покинуть вас протягом всього дня».

5. Вправа «Мій настрій» 

Мета: прослідкувати динаміку зміни настрою дітей на кінець заняття.

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

 6. Рефлексія

1. Що сподобалось на занятті?

2. Що змінилось після роботи на занятті?

3.  Щоб тобі хотілось змінити в своїх діях сьогодні на занятті, може про щось жалкуєш?

7. Прощання «Скарбничка добрих слів»

Мета: позитивний налаштунок на подальшу роботу, усвідомлення власної значущості, підвищення самооцінки.

Дитині пропонується дістати зі скарбнички записку з позитивними побажаннями чи компліментами. При бажанні залишити собі.

ЗАНЯТТЯ 13

1. Привітання

Мета: Позитивний налаштунок на подальшу роботу, встановлення контакту з дитиною.

Психолог пропонує привітатися з дитиною наступним чином: написати привітання на аркуші паперу лівою рукою. 

2. Вправа «Мій настрій»

Мета: допомогти дитині  усвідомити особистісні очікування від заняття та виявити  настрій з яким вона прийшла на заняття. 

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

3. Вправа «З тих пір як я відвідую заняття…»

  • Мета: знизити тривожність та підвищити самооцінку;
  • зміцнити відчуття безпеки й поновити довіру до дорослих;

Дитина заповнює анкету мета якої – дізнатись, що змінилось в поведінці за час проходження корекційної програми. Питання корегуються індивідуально до кожної ситуації.

АНКЕТА

Варіанти відповідей:      Часто  Інколи  Рідко  Ніколи

Я не боюсь говорити про те, що сталось зі мною

Я можу прохати у інших те, що мені потрібно

Іншим дітям подобається гратись зі мною

Я почуваю себе в безпеці

Мені хочеться сказати комусь щось приємне

Люди розуміють, що я відчуваю

Я можу спокійно розмовляти зі своїми батьками

Мені подобається ходити до школи

Я не боюся сказати іншим, що вони мене злять

Члени моєї родини знайшли порозуміння між собою.

4. Релаксація «Незвичайна веселка»

Мета: пошук ресурсів через розслаблення, медитацію учасників до гармонізації особистості.

Інструкція: «Ляжте зручно, розслабтеся, дихайте рівно і глибоко. Закрийте очі. Уявіть, що перед вашими очима незвичайна веселка. Перший колір – блакитний. Блакитний може бути м'яким і заспокійливим, як струмуюча вода. Блакитний приємно пестить при жаркій погоді, він освіжає тебе, як купання в озері. Відчуєте цю свіжість.

Наступний – жовтий колір. Жовтий приносить нам радість, він зігріває нас, як сонечко, він нагадує нам ніжного пухнастого курчати, і ми посміхаємося. Якщо нам сумно і самотньо, він піднімає настрій.  Зелений колір – колір м'якого лужка, листя і теплого літа, якщо нам ніяково, і ми відчуваємо себе невпевнено, зелений колір допоможе відчувати себе краще.

Розплющте очі. Що ви відчували, коли дивилися на блакитний, жовтий і зелений колір? Візьміть з собою ці відчуття на весь день».

5. Вправа «Мій настрій» 

Мета: прослідкувати динаміку зміни настрою дітей на кінець заняття.

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

 6. Рефлексія

1. Що сподобалось на занятті?

2. Що змінилось після роботи на занятті?

3.  Щоб тобі хотілось змінити в своїх діях сьогодні на занятті, може про щось жалкуєш?

7. Прощання «Скарбничка добрих слів»

Мета: позитивний налаштунок на подальшу роботу, усвідомлення власної значущості, підвищення самооцінки.

Дитині пропонується дістати зі скарбнички записку з позитивними побажаннями чи компліментами. При бажанні залишити собі.

ЗАНЯТТЯ 14

1. Привітання

Мета: Позитивний налаштунок на подальшу роботу, встановлення контакту з дитиною.

Психолог пропонує привітатися з дитиною наступним чином: написати привітання на аркуші паперу лівою рукою. 

2. Вправа «Мій настрій»

Мета: допомогти дитині  усвідомити особистісні очікування від заняття та виявити  настрій з яким вона прийшла на заняття. 

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

3. Вправа «Мої враження від занять»

Мета: створити атмосферу довіри дитини до психолога та до подальших занять

  • допомогти дитині розкрити свої почуття та думки пов’язані  з насиллям;

Дитина заповнює робочий листок.

1. Мені __________________________від того, що скоро заняття закінчаться.

2. Самим важким за час занять для мене було___________________________

3. Мені б хотілось, щоб ___________________________

4. Для мене участь  в заняттях стало__________________________________

5. Мені б хотілось щоб____________________________________________

4. Релаксація  «Пурхання метелика»

Мета: зниження психоемоційної напруги

Інструкція: «Закрийте очі і слухайте мій голос. Дихайте легко і спокійно. Уявіть собі, що ви знаходитеся на лугу в прекрасний літній день. Прямо перед собою ви бачите прекрасного метелика, що пурхає з квітки на квітку. Простежте за рухом його крил. Рухи його крил легкі і граціозні.

Тепер нехай кожен спробує уявити, що він метелик, що у нього гарні та великі крила. Відчуйте, як ваші крила повільно та плавно рухаються вверх та вниз. Насолоджуйтесь відчуттям повільного та плавного паріння в повітрі. А тепер погляньте на луг, над яким ви летите. Подивіться скільки в ньому яскравих кольорів. Знайдіть очима найкрасивішу квітку і поступово починайте наближатися до нього. Тепер ви відчуваєте аромат своєї квітки. Вдихніть ще раз його аромат і розплющте очі. Розкажіть про свої відчуття.

 5. Вправа «Мій настрій» 

Мета: прослідкувати динаміку зміни настрою дітей на кінець заняття.

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

 6. Рефлексія

1. Що сподобалось на занятті?

2. Що змінилось після роботи на занятті?

3.  Щоб тобі хотілось змінити в своїх діях сьогодні на занятті, може про щось жалкуєш?

7. Прощання «Скарбничка добрих слів»

Мета: позитивний налаштунок на подальшу роботу, усвідомлення власної значущості, підвищення самооцінки.

Дитині пропонується дістати зі скарбнички записку з позитивними побажаннями чи компліментами. При бажанні залишити собі.

ЗАНЯТТЯ 15

1. Привітання

Мета: Позитивний налаштунок на подальшу роботу, встановлення контакту з дитиною.

Психолог пропонує привітатися з дитиною наступним чином: написати привітання на аркуші паперу лівою рукою. 

2. Вправа «Мій настрій»

Мета: допомогти дитині  усвідомити особистісні очікування від заняття та виявити  настрій з яким вона прийшла на заняття. 

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

3. Вправа «Фільм про моє життя»

Мета: допомогти дитині розкрити свої почуття та думки пов’язані  з насиллям, знизити тривожність та підвищити самооцінку.

Психолог дає наступну інструкцію:

«Уяви,  все своє майбутнє життя як художній фільм, в якому ви виконуєте роль. Ти – сценарист. Потрібно обрати про що фільм, які будуть діяти персонажі, де будуть відбуватись події.  Намалюйте на аркуші паперу портрет героя  майбутнього фільма, тобто автопортрет, того ким ви хотіли стати. Відпочиньте трішки та погляньте на малюнок. Скажи собі: Це я. Таким яким я зробив себе сам. Подобаюсь собі таким чи ні?»

Відпочиньте трішки та подивіться на малюнок. Скажи собі: «Це я. Такий яким я зробив себе сам. Чи подобаюсь я собі таким?» Якщо не подобаєшся, все можна виправити. Внеси необхідні зміни, прибери непотрібне або додайте деталі. Зробіть все, щоб ви були задоволені.  

Тепер подобаєтесь собі? Тоді пишіть словами те, що ви вклали в портрет себе в майбутньому. 

Наш герой готовий до дій. Пора починати сценарій, ставити фільм. Нехай цей сценарій почнеться з самого найближчого майбутнього, краще всього – з завтрашнього дня. Придумувати можна все, що хочеться тільки головна умова – це повинен бути фільм про переможця.

Запишіть цей сценарій та згадуйте його частіше. Згадуйте про те, що у вас є можливість творити своє життя та самого себе.

 4.  Релаксація «Подорож на хмарі»

Мета: пошук ресурсів через розслаблення, медитацію учасників до гармонізації особистості.

Я хочу запросити тебе в подорож на хмарі. Стрибни на білу пухнасту хмару, схожу на м'яку гору з пухких подушок. Відчуй, як твої ноги, спина,  загалом все тіло зручно розташувалися на цій великій хмарній подушці.

Тепер починається подорож. Твоя хмара повільно піднімається в синє піднебіння. Відчуваєш, як вітер овіває твоя особа? Тут, високо в піднебінні, все спокійно і тихо. Хай твоя хмара перенесе тебе зараз в таке місце, де ти будеш щасливий.

Постарайся в думках «побачити» це місце як можна точніше. Тут може статися що-небудь дивне і чарівне (Пауза 30 секунд) Тепер ти знову на своїй хмарі, і вона везе тебе назад. На твоє місце в класі. Злізь з хмари і подякуй його за те, що вона такий хороший тебе покатало Тепер постеж, як вона повільно розтане в повітрі Потягнися, випрямися і знову будь бадьорий, свіжий і уважний.

5. Вправа «Мій настрій» 

Мета: прослідкувати динаміку зміни настрою дітей на кінець заняття.

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

 6. Рефлексія

1. Що сподобалось на занятті?

2. Що змінилось після роботи на занятті?

3.  Щоб тобі хотілось змінити в своїх діях сьогодні на занятті, може про щось жалкуєш?

7. Прощання «Скарбничка добрих слів»

Мета: позитивний налаштунок на подальшу роботу, усвідомлення власної значущості, підвищення самооцінки.

Дитині пропонується дістати зі скарбнички записку з позитивними побажаннями чи компліментами. При бажанні залишити собі.

ЗАНЯТТЯ 16

1. Привітання

Мета: Позитивний налаштунок на подальшу роботу, встановлення контакту з дитиною.

Психолог пропонує привітатися з дитиною наступним чином: написати привітання на аркуші паперу лівою рукою. 

2. Вправа «Мій настрій»

Мета: допомогти дитині  усвідомити особистісні очікування від заняття та виявити  настрій з яким вона прийшла на заняття. 

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

3.  Вправа  «Я – подарунок для людства»

Мета: формувати думку про власну унікальність та винятковість.

Дітям дається наступна інструкція:

Кожна людина – це унікальна істота. Та вірити в свою винятковість необхідно кожному з нас. Подумайте в чому виявляється ваша унікальність та винятковість. Подумайте над тим, що ви дійсно являєтесь подарунком для людства. Аргументуйте своє твердження, наприклад: «я дарунок для людства, тому що я…»

4.   Релаксація  «Відпочинок на морі»

Мета: пошук ресурсів через розслаблення, медитацію учасників до гармонізації особистості.

(звучить спокійна розслаблююча музика)

Психолог.: «Ляжте в зручне положення, закрийте очі і слухайте мій голос. Уявіть собі, що ви знаходитеся в прекрасному місці на березі моря. Дивний літній день. Небо блакитне, сонце тепле. Ви відчуваєте себе абсолютно спокійними і щасливими. М'які хвилі докочуються до ваших ніг, і ви відчуваєте приємну свіжість морської води. З'являється відчуття що обдуває все тіло легкого свіжого вітерця.

Повітря чисте і прозоре. Приємне відчуття свіжості і бадьорості охоплює особу, плечі, спину, живіт, руки і ноги. Ви відчуваєте, як тіло стає легким, сильним і слухняним. Дихається легко і вільно. Настрій стає бадьорим і життєрадісним, хочеться встати і рухатися. Розплющуються очі. Ми повні сил і енергії. Постарайтеся зберегти ці відчуття на весь день».

5. Вправа «Мій настрій» 

Мета: прослідкувати динаміку зміни настрою дітей на кінець заняття.

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

 6. Рефлексія

1. Що сподобалось на занятті?

2. Що змінилось після роботи на занятті?

3.  Щоб тобі хотілось змінити в своїх діях сьогодні на занятті, може про щось жалкуєш?

7. Прощання «Скарбничка добрих слів»

Мета: позитивний налаштунок на подальшу роботу, усвідомлення власної значущості, підвищення самооцінки.

Дитині пропонується дістати зі скарбнички записку з позитивними побажаннями чи компліментами. При бажанні залишити собі.

ЗАНЯТТЯ 17

1. Привітання

Мета: Позитивний налаштунок на подальшу роботу, встановлення контакту з дитиною.

Психолог пропонує привітатися з дитиною наступним чином: написати привітання на аркуші паперу лівою рукою. 

2. Вправа «Мій настрій»

Мета: допомогти дитині  усвідомити особистісні очікування від заняття та виявити  настрій з яким вона прийшла на заняття. 

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

3.  Вправа  «Прощальний лист»

Мета: знизити тривожність та підвищити самооцінку, допомогти дитині розкрити свої почуття та думки пов’язані  з насиллям.

Дитина пише прощальний лист до своєї проблеми. Після проведення даної вправи -  рефлексія.

4.   Релаксація «Жовта квітка»

Мета: пошук ресурсів через розслаблення, медитацію учасників до гармонізації особистості.

Створи в своїй кімнаті затишну обстановку.  Сядь зручно в крісло або ляж   на ліжко. Розслабся. Пригадай  епізод свого життя, коли тобі було так добре, що Душа співала і літала. Епізод, коли ти була щаслива.

Це може бути і перше побачення і перший поцілунок, це можуть бути твої відчуття від перебування на природі, твій захват і тріумфування від якоїсь своєї перемоги.  Наповни себе  приємними і радісними спогадами.

А тепер уяви, що в твоєму сонячному сплетенні яскрава жовта квітка. Це може бути  Жовта Троянда, або Жовта Ромашка, або календула.  Ця яскрава квітка випромінює промені світла такі яскраві, як сонце. Квітка пульсує – вона жива. Вона перетворюється в сонці, потім знов стає квіткою.  Яскраві промені світла виходять з неї.

Вона починає освітлювати все усередині тебе, ти починаєш весь світитися, наповнюватися світлом, всі клітинки твого тіла знаходяться в променях Сонця, ти стаєш суцільним світлом, сяєш сама, як  прекрасна квітка, як Жовта Роза Життя. Ти - світло і світло яскраве і любляче.

Ти хочеш наповнити світлом  свою найближчу і дорогу тобі людину. Ти бачиш його в потоці цього світла. Він посміхається. Ти бачиш, як з його тіла до тебе теж прямує потік  світла. Відчуваєш тепло в серці.

 5. Вправа «Мій настрій» 

Мета: прослідкувати динаміку зміни настрою дітей на кінець заняття.

Із запропонованих емоційних станів дитина обирає той, який відповідає настрою на даний момент.

 6. Рефлексія

1. Що сподобалось на занятті?

2. Що змінилось після роботи на занятті?

3.  Щоб тобі хотілось змінити в своїх діях сьогодні на занятті, може про щось жалкуєш?

7. Прощання «Скарбничка добрих слів»

Мета: позитивний налаштунок на подальшу роботу, усвідомлення власної значущості, підвищення самооцінки.

Дитині пропонується дістати зі скарбнички записку з позитивними побажаннями чи компліментами. При бажанні залишити собі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 КЗ «Оріхівський обласний центр соціально – психологічної реабілітації дітей»

Запорізької обласної ради

 

 

 

 

 

 

 

Індивідуальна корекційно – розвивальна програма для дітей,

які стали жертвами сексуального насилля

 

 

 

 

 

Укладач:

Практичний психолог

Якушина Ю.Ю.

 

 

 

 

 

 

 

 

2014 р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Інкл
Додано
24 січня 2022
Переглядів
1231
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку