Затверджено
педагогічною радою
від протокол №
ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА
ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ
учениці 1 класу
(інклюзивна форма навчання)
на 2023-2024 н.р.
Укладач:
практичний психолог
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Дана корекційна програма розроблена на основі корекційно-розвиткової програми «Розвиток дітей дошкільного віку зі спектром аутичних порушень» (автор Стрижакова І.О.); корекційно-розвиткової програми «Розвиток пізнавальної та емоційно-вольової сфер для 1-4 класів із затримкою психічного розвитку» (Берднікова В.П.); програми «Розвиток психомоторики та сенсорних процесів» для дітей 1-4 класів спеціальних закладів середньої освіти для дітей з інтелектуальними порушеннями» (автор Жук Т.Я).
Мета: Формування здатності до соціальної взаємодії і здатності до спілкування, гармонізація емоційної сфери, формування довільної регуляції поведінки, когнітивної сфери.
Завдання:
Основні:
Структура занять: заняття проводяться індивідуально 2 рази на тиждень. Тривалість 20 хвилин.
№ |
Кількість годин |
Тема заняття |
Зміст заняття |
|
1-2 |
2 |
Навчальна діагностика розвитку пізнавальних процесів |
Визначити рівень розвитку психічних процесів: зорової та слухової пам’яті, уваги, конструктивних здібностей. |
|
3 |
8 |
Розвиток моторики |
||
|
2 |
Розвиток великої моторики |
Встановлення зорового контакту очі в очі, атмосфери взаємодовіри. *Виконує різні види ходьби та бігу (за допомогою дорослого). *Виконує котіння великого м’яча у заданому напрямку (за допомогою дорослого). *Виконує присідання та вставання (за допомогою дорослого). Виконує певні дії та рухи за інструкцією педагога. Розрізняє основні просторові характеристики рухової дії; основні частини тіла, задіяні при виконанні вправи (за допомогою дорослого). *Розрізняє предмети, використані на уроці (за допомогою вчителя). Розрізняє пальці, що використовуються при виконанні вправ (*за допомогою чи за підказкою вчителя). Виконує зчіпляння та розчіпляння вказівних пальців (*за допомогою чи наслідуючи вчителя). Здійснює торкання великим пальцем почергово всіх інших (з надавлюванням). (*за допомогою чи за показом учителя). Здійснює згинання та розгинання переплетених пальців у зап’ястку (*за допомогою чи наслідуючи вчителя). Обводить долоню та пальці олівцем за допомогою дорослих. Елементарно володіє олівцем, ручкою, як засобом письма. Уміє на елементарному рівні (*за допомогою дорослого):
|
|
|
2 |
Розвиток узгодженості дій і рухів різних частин тіла за допомогою педагога (повороти з рухами рук, ходьба зі зміною напрямку, тощо). Виконання дій і рухів за інструкцією дорослого |
||
|
2 |
Розвиток дрібної моторики. Розвиток координації рухів кисті рук і пальців. Пальчикова гімнастика. |
||
|
2 |
Обведення за трафаретом (внутрішньому і зовнішньому) і штрихування. |
||
4 |
6 |
Тактильно-рухове сприймання |
||
|
2 |
Розвиток тактильного сприймання на основі формування перцептивних дій (умінь обстежувати предмети за формою, розміром). |
Вміє визначати на дотик предмети за величиною. *Після кількаразового показу може показати великий – малий предмет. *З допомогою показує запропоновані дорослим предмети, тактильно обстежує їх. Виконує трудові операції з розминання пластиліну, розкачування, скачування, сплющування, примазу- вання, зліплення частин. Уміє виконувати трудові операції за наочною опорою (показом, малюнком). *Виготовляє вироби під контролем. *Намагається виконувати завдання за наслідуванням дорослого |
|
|
2 |
Розвиток умінь виконувати трудові операції за наочною опорою (показом, малюнком). |
||
|
2 |
Розвиток дрібної моторики, зорово-моторної координації. |
||
5 |
18 |
Сприймання форми, величини, кольору; конструювання предметів |
||
|
2 |
Розвиток процесів пізнавальної діяльності – уяви, уваги, пам’яті шляхом формування у школярів нових знань про призначення шкільного приладдя. |
*Намагається користуватися шкільним приладдям за призначенням. *Може визначити великий чи малий предмет. Порівнює предмети за параметрами величин: великий – малий. Вміє самостійно виконувати графічні дії. Порівнює предмети за параметрами величин: довгий-короткий. *Намагається показати довгий – короткий. *Намагається розкласти штанги від короткої до довгої. Порівнює предмети за параметрами величин: високий – низький. *Намагається з допомогою показати високий – низький. *Намагається з допомогою розкласти предмети (3) від найбільшого по висоті до найменшого. Розрізняє предмети за товщиною по пам’яті (на малюнках). Використовує знання у продуктивній діяльності та грі. *Намагається діяти за інструкцією вчителя. Вміє вибирати за назвою вивчені кольори під час ігор і в навколишньому середовищі. *Вміє знаходити колір за еталоном, виділяти колір за назвою; групувати предмети за кольором, виділяти «зайвий» предмет; діяти за інструкцією вчителя щодо вибору означеного кольору. Зображує геометричні фігури на папері в клітинку (по крапках, за зразком, самостійно). Вміє вибирати за назвою предмети певної форми, класифікувати їх (круглі, трикутні, квадратні). Використовує в активному словнику назви форм, з якими познайомились. Вміє використовувати в продуктивній діяльності та іграх знайомі геометричні фігури: квадрат, трикутник, круг. *За інструкцією вчителя намагається знайти і показати предмети в оточуючій дійсності, які називає чи показує вчитель. *Намагається використовувати знайдені іграшки в сюжетній грі. Розрізняє геометричні фігури різного розміру і кольору. Визначає форму предметів на дотик, при зоровому сприйманні. |
|
|
2 |
Розвиток умінь діяти з урахуванням довжини предметів. |
||
|
2 |
Формування уявлень про пласкі та об’ємні предмети. |
||
|
2 |
Формування уявлення про колір. Основні кольори (червоний, синій, жовтий, зелений). |
||
|
2 |
Формування поняття про форму. Класифікація предметів (круглі, трикутні, квадратні). |
||
|
2 |
Розвиток процесів пізнавальної діяльності – уяви, уваги, пам’яті шляхом формування у школярів нових знань про призначення шкільного приладдя. |
||
|
2 |
Формування стереогностичного почуття |
||
|
2 |
Формування уявлень про відмінність форм предметів навколишнього середовища |
||
|
2 |
Ігри на відстані з розпізнаванням геометричних форм. Сортування. |
||
6 |
12 |
Розвиток зорового сприймання і зорової пам’яті |
||
|
2 |
Формування навичок зорового аналізу та синтеза |
Вміє розбирати, складати предмети, що складаються з 3-4 деталей. *Виконує завдання за зразком і за допомогою вчителя. *Намагається скласти нескладну пірамідку, іграшку з 2-3 деталей. *Виконує завдання на порівняння за зразком і за допомогою вчителя. *За допомогою вчителя розглядає зразок, показує елементи, деталі предметів, коли вчитель їх називає. *Намагається показати, якої деталі не стало. Вибирає за назвою вивчені кольори. Здійснює групування предметів за кольором, розміром, призначенням. *Може показати знайомі кольори, вибрати предмет певного кольору. *За зразком підбирає предмети одного кольору Дидактична гра «Якої деталі не вистачає» (у стола-ніжки, у стільця - спинки, у відра - ручки) Дидактична гра «Що змінилося?». |
|
|
2 |
Розвиток уваги під час аналізу предмета |
||
|
2 |
Знаходження відмітних і спільних ознак 2-х предметів різних груп |
||
|
2 |
Розвиток мислення на основі групування спільних і відмінних ознак предметів. |
||
|
2 |
Розвиток вміння аналізувати зразок, порівнювати малюнки. |
||
|
2 |
Вибір кольорів за словесною інструкцією. Групування кольорів. |
||
7 |
8 |
Сприймання особливих властивостей предметів |
||
|
2 |
Розвиток дотику (температурні відчуття |
Виконує тактильні дії з предметами. Вміє розрізняти температури: холодний-гарячий-теплий. *За допомогою дорослого визначає холодний чи гарячий предмет, показує відчуття мімікою, жестами. знає назву: солодкий – солоний –гіркий – кислий. *За допомогою дорослого визначає солоне чи солодке, гірке, кисле на смак, показує відчуття мімікою, певними знаками. Вміє вибирати предмет за запахом за допомогою або за словесною інструкцією. Реагує на запах. *За допомогою дорослого визначає предмети за запахом, показує відчуття мімікою, жестами. Розрізняє на дотик гладкий – шорсткий. Вміє визначити візуально поверхню предмета, охарактеризувати її (гладка– шорстка). *За допомогою дорослого після багаторазового показу намагається визначати, яка поверхня: гладка чи шорстка. |
|
|
2 |
Смакові відчуття (солодкий, солоний, гіркий, кислий). |
||
|
2 |
Ознайомлення з характерними запахами предметів та об’єктів живої й неживої природи (приємний - неприємний запах, відсутність запаху). |
||
|
2 |
Розвиток зорового, тактильного сприймання на основі формування перцептивних дій |
||
8 |
6 |
Розвиток слухового сприймання і слухової пам’яті |
||
|
2 |
Розвиток слухового сприймання |
Розрізняє голосне та тихе звучання. *Виконує завдання на визначення сили звуку по аналогії за допомогою шумових коробочок. Визначає на слух (показує на картинці), що звучить. *Виконує завдання на визначення сили звуку по аналогії за допомогою вчителя. Має уявлення про музичні інструменти. Вміє відтворити почуте. |
|
|
2 |
Ознайомлення з побутовими шумами і з шумами природи |
||
|
2 |
Розрізнення музичних звуків і звуків навколишнього середовища (шелест листя, скрип снігу, шум шин). |
||
9 |
4 |
Сприймання простору |
||
|
2 |
Розвиток спостережливості, аналізу, узагальнення, порівняння, пізнавальної активності шляхом формування уявлень про схему власного тіла. |
Показує частини тіла на собі, ляльці, м'якій іграшці: голова, обличчя, щоки, очі, вуха, рот, ніс. Намагається візуально контролювати себе при виконанні рухових дій. Намагається з точністю відтворити просторові, часові параметри рухів (за інструкцією та показом). *Намагається за допомогою вчителя орієнтуватися у приміщенні; рухати предмети у заданому напрямку (вперед – назад, перед собою – за спину). |
|
|
2 |
Розвиток просторово-часової орієнтації, точності відтворення просторових, часових параметрів рухів. |
||
10 |
4 |
Сприймання часу |
||
|
2 |
Розвиток наочно-дійового та наочно-образного мислення шляхом сприймання, обстеження, аналізу погодних явищ. |
Розрізняє і показує погодні явища різних пір року (сніг, лід, сонце світить, та не гріє, відліт птахів, жовтіє листя, спека, тощо). *Виконує завдання по аналогії за допомогою вчителя. *За допомогою імітаційних дій показує відповідні явища природи. За малюнками визначає послідовність і показує частини доби (ранок, день, вечір, ніч). Може встановити взаємозв’язок частин доби з діяльністю людини (в день діти грають, навчаються, вночі – сплять). *Має уявлення про діяльність людини протягом дня (зранку – прокидаються, снідають, ідуть в школу, дорослі на роботу, увечері – вертаються додому, вечеряють і т. д.). *Впізнає та показує за малюнками різні пори року. |
|
|
2 |
Формування уявлення про взаємозв’язок частин доби з діяльністю людини (в день діти грають, навчаються, вночі – сплять). |
||
11 |
3 |
Діагностика пізнавальних процесів після корекційних занять |
|
|