ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ учениці 1 класу (інклюзивна форма навчання) на 2023-2024 н.р.

Про матеріал
Дана корекційна програма розроблена на основі корекційно-розвиткової програми «Розвиток дітей дошкільного віку зі спектром аутичних порушень» (автор Стрижакова І.О.); корекційно-розвиткової програми «Розвиток пізнавальної та емоційно-вольової сфер для 1-4 класів із затримкою психічного розвитку» (Берднікова В.П.); програми «Розвиток психомоторики та сенсорних процесів» для дітей 1-4 класів спеціальних закладів середньої освіти для дітей з інтелектуальними порушеннями» (автор Жук Т.Я). Мета: Формування здатності до соціальної взаємодії і здатності до спілкування, гармонізація емоційної сфери, формування довільної регуляції поведінки, когнітивної сфери.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Затверджено

педагогічною радою

від протокол №

 

 

 

ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА

ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ

учениці 1 класу

 (інклюзивна форма навчання)

на 2023-2024 н.р.

 

 

 

 

 

Укладач:

практичний психолог

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

Дана корекційна програма розроблена на основі корекційно-розвиткової програми «Розвиток дітей дошкільного віку зі спектром аутичних порушень» (автор Стрижакова І.О.); корекційно-розвиткової програми «Розвиток пізнавальної та емоційно-вольової сфер для 1-4 класів із затримкою психічного розвитку» (Берднікова В.П.);  програми «Розвиток психомоторики та сенсорних процесів» для дітей 1-4 класів спеціальних закладів середньої освіти для дітей з інтелектуальними порушеннями» (автор Жук Т.Я). 

 

Мета: Формування здатності до соціальної взаємодії і здатності до спілкування, гармонізація емоційної сфери, формування довільної регуляції поведінки, когнітивної сфери.

Завдання:

Основні:

  1. Подолання негативізму при спілкуванні і встановленні контакту з дитиною;
  2. Пом'якшення характерного для аутичних дітей сенсорного і емоційного дискомфорту;
  3. Створення емоційно позитивного настрою;
  4. Підвищення активності дитини в процесі спілкування з дорослими і дітьми;
  5. Подолання труднощів в організації цілеспрямованої поведінки;
  6. Подолання негативних форм поведінки (агресія, негативізм);
  7. Організація цілеспрямованого взаємодії психолога з дитиною в процесі доступною йому гри або іншої форми діяльності;
  8. Формування довільної регуляції діяльності (вміння діяти за інструкцією, зразком, формування навичок самоконтролю, формування інтересу до кінцевого результату своїх дій);
  9. Розвиток цілеспрямованих предметно-практичних дій в процесі занять;
  10. Розвиток соціально-адаптивних функцій, комунікативних навичок (навчати дитину вітати інших людей, прощатися, дотримуватися правил поведінки, виконувати вимоги дорослих, сприяти навчанню різним формам взаємодії)

 

Структура занять: заняття проводяться індивідуально 2 рази на тиждень. Тривалість 20 хвилин.

 

 

 

 

 

 


Кількість годин

Тема заняття

Зміст заняття

1-2

2

Навчальна діагностика розвитку пізнавальних процесів

Визначити рівень розвитку психічних процесів: зорової та слухової пам’яті, уваги, конструктивних здібностей.

3

8

Розвиток моторики

 

2

Розвиток  великої  моторики

Встановлення зорового контакту очі в очі, атмосфери взаємодовіри.

*Виконує різні види ходьби та бігу (за допомогою дорослого).

*Виконує котіння великого м’яча у заданому напрямку (за допомогою дорослого).

*Виконує присідання та вставання (за допомогою дорослого).

Виконує певні дії та рухи за інструкцією педагога.

Розрізняє основні просторові характеристики рухової дії; основні частини тіла, задіяні при виконанні вправи (за допомогою дорослого).

*Розрізняє предмети, використані на уроці (за допомогою вчителя).

Розрізняє пальці, що використовуються при виконанні вправ (*за допомогою чи за підказкою вчителя).

Виконує зчіпляння та розчіпляння вказівних пальців (*за допомогою чи наслідуючи вчителя).

Здійснює торкання великим пальцем почергово всіх інших (з надавлюванням). (*за допомогою чи за показом учителя).

Здійснює згинання та розгинання переплетених пальців у зап’ястку (*за допомогою чи наслідуючи вчителя).

Обводить долоню та пальці олівцем за допомогою дорослих.

Елементарно володіє олівцем, ручкою, як засобом письма.

Уміє на елементарному рівні (*за допомогою дорослого):

  • проводити по контуру прямі, хвилясті, замкнуті лінії;
  • користуватися трафаретами, шаблонами, опорними точками під час малювання;
  • відтворювати зображення простих предметів за поетапним зразком;
  • розфарбовувати зображення, намагаючись додержувати контури окремих елементів.

 

2

Розвиток узгодженості дій і рухів різних частин тіла за допомогою педагога (повороти з рухами рук, ходьба зі зміною напрямку, тощо). Виконання дій і рухів за інструкцією дорослого

 

2

Розвиток дрібної моторики. Розвиток координації рухів кисті рук і пальців.  Пальчикова гімнастика.

 

2

Обведення за трафаретом (внутрішньому і зовнішньому) і штрихування.

4

6

Тактильно-рухове сприймання

 

2

Розвиток  тактильного сприймання на основі формування перцептивних дій (умінь обстежувати предмети за формою,  розміром).

Вміє визначати на дотик предмети за величиною.        

*Після кількаразового показу може показати великий – малий предмет.

*З допомогою показує запропоновані дорослим предмети, тактильно обстежує їх.

Виконує трудові операції з розминання пластиліну, розкачування, скачування, сплющування, примазу- вання, зліплення частин.                

Уміє виконувати трудові операції за наочною опорою (показом, малюнком).

*Виготовляє вироби під контролем.

*Намагається виконувати завдання за наслідуванням дорослого

 

2

Розвиток умінь виконувати трудові операції за наочною опорою (показом, малюнком).

 

2

Розвиток дрібної моторики, зорово-моторної координації.

5

18

Сприймання форми, величини, кольору; конструювання предметів

 

2

Розвиток процесів пізнавальної діяльності – уяви, уваги, пам’яті шляхом  формування у школярів нових знань про призначення шкільного приладдя.

*Намагається користуватися шкільним приладдям за призначенням.

*Може визначити великий чи малий предмет.

Порівнює предмети за параметрами величин: великий – малий.

Вміє самостійно виконувати графічні дії.             

Порівнює предмети за параметрами величин: довгий-короткий.

*Намагається показати довгий – короткий.

*Намагається розкласти штанги від короткої до довгої.

Порівнює предмети за параметрами величин: високий – низький.

*Намагається з  допомогою показати  високий – низький.

*Намагається  з допомогою розкласти предмети (3) від найбільшого по висоті до найменшого.

Розрізняє предмети за товщиною по пам’яті (на малюнках).

Використовує знання у продуктивній діяльності та грі.

*Намагається діяти за інструкцією вчителя.

Вміє вибирати за назвою вивчені кольори під час ігор і в навколишньому середовищі.

 *Вміє знаходити колір за еталоном, виділяти колір за назвою; групувати предмети за кольором, виділяти «зайвий» предмет; діяти за інструкцією вчителя щодо вибору означеного кольору.

Зображує геометричні фігури на папері в клітинку (по крапках, за зразком, самостійно).

Вміє вибирати за назвою предмети певної форми, класифікувати їх (круглі, трикутні, квадратні).   Використовує в активному словнику назви форм, з якими познайомились.

Вміє використовувати в продуктивній діяльності та іграх знайомі геометричні фігури: квадрат, трикутник, круг.

*За інструкцією  вчителя намагається знайти і показати предмети  в  оточуючій  дійсності, які називає чи показує вчитель.

*Намагається використовувати знайдені іграшки в сюжетній грі.

Розрізняє геометричні фігури різного розміру і кольору.

Визначає форму предметів на дотик, при зоровому сприйманні.

 

2

Розвиток умінь діяти з урахуванням довжини предметів.

 

2

Формування уявлень про пласкі та об’ємні предмети.

 

2

Формування  уявлення  про  колір.   Основні    кольори (червоний, синій, жовтий, зелений).

 

2

Формування  поняття  про  форму.  Класифікація предметів (круглі, трикутні, квадратні).

 

2

Розвиток процесів пізнавальної діяльності – уяви, уваги, пам’яті шляхом  формування у школярів нових знань про призначення шкільного приладдя.

 

2

Формування  стереогностичного  почуття

 

2

Формування уявлень про відмінність форм предметів навколишнього середовища

 

2

Ігри  на  відстані  з  розпізнаванням  геометричних  форм. Сортування.

6

12

Розвиток зорового сприймання і зорової пам’яті

 

2

Формування навичок зорового аналізу та синтеза

Вміє розбирати, складати предмети, що складаються з 3-4 деталей.

*Виконує завдання за зразком і за допомогою вчителя.

*Намагається скласти нескладну пірамідку, іграшку з 2-3 деталей.

*Виконує завдання на порівняння за зразком і за допомогою вчителя.

*За допомогою вчителя розглядає зразок, показує елементи, деталі предметів, коли вчитель їх називає.

*Намагається показати, якої деталі не стало.

Вибирає за назвою вивчені кольори.

Здійснює групування предметів за кольором, розміром, призначенням.  

*Може показати знайомі кольори, вибрати предмет певного кольору.

 *За зразком підбирає предмети одного кольору

Дидактична гра «Якої деталі не вистачає» (у стола-ніжки, у стільця - спинки, у відра - ручки)

Дидактична гра «Що змінилося?».

 

2

Розвиток уваги під час аналізу предмета

 

2

Знаходження відмітних і спільних ознак 2-х предметів різних груп

 

2

Розвиток мислення на основі групування спільних і відмінних ознак предметів.

 

2

Розвиток вміння аналізувати зразок, порівнювати малюнки.

 

2

Вибір кольорів за словесною інструкцією. Групування кольорів.

7

8

Сприймання особливих властивостей предметів

 

2

Розвиток дотику (температурні відчуття

Виконує тактильні дії з предметами.

Вміє розрізняти температури: холодний-гарячий-теплий.

*За допомогою дорослого визначає холодний чи гарячий предмет, показує відчуття мімікою, жестами.

знає назву: солодкий – солоний –гіркий – кислий.

 *За допомогою дорослого визначає солоне чи солодке, гірке, кисле на смак, показує відчуття мімікою, певними знаками.

Вміє вибирати предмет за запахом за допомогою або за словесною інструкцією. Реагує на запах.

*За допомогою дорослого визначає предмети за запахом, показує відчуття мімікою, жестами.

Розрізняє на дотик гладкий – шорсткий.

Вміє визначити візуально поверхню предмета, охарактеризувати її (гладка– шорстка).

*За допомогою дорослого після багаторазового показу  намагається визначати, яка поверхня: гладка чи шорстка.

 

2

Смакові відчуття (солодкий, солоний, гіркий, кислий).

 

2

Ознайомлення з характерними запахами предметів та об’єктів живої й неживої природи (приємний - неприємний запах, відсутність запаху).

 

2

Розвиток зорового, тактильного сприймання на основі формування перцептивних дій

8

6

Розвиток слухового сприймання і слухової пам’яті

 

2

Розвиток  слухового  сприймання

Розрізняє голосне та тихе звучання.

*Виконує завдання на визначення сили звуку по аналогії за допомогою шумових коробочок.

Визначає на слух (показує на картинці), що звучить.

*Виконує завдання на визначення сили звуку по аналогії за допомогою вчителя.

Має уявлення про музичні інструменти. 

Вміє відтворити почуте.

 

2

Ознайомлення з побутовими шумами і  з шумами природи

 

2

Розрізнення музичних звуків і звуків навколишнього середовища (шелест листя, скрип снігу, шум шин).

9

4

Сприймання простору

 

2

Розвиток спостережливості, аналізу, узагальнення, порівняння, пізнавальної активності шляхом формування  уявлень про схему власного тіла.

Показує частини тіла  на собі, ляльці,  м'якій іграшці: голова, обличчя, щоки, очі, вуха, рот, ніс.

Намагається візуально контролювати себе  при виконанні рухових дій.

Намагається з точністю відтворити просторові, часові параметри рухів (за інструкцією та показом).           

*Намагається за допомогою вчителя  орієнтуватися у приміщенні; рухати предмети у заданому напрямку (вперед – назад, перед собою – за спину).

 

2

Розвиток просторово-часової орієнтації, точності відтворення просторових, часових параметрів рухів.

10

4

Сприймання часу

 

2

Розвиток наочно-дійового та наочно-образного мислення шляхом сприймання, обстеження, аналізу погодних явищ.

Розрізняє і показує погодні явища різних пір року (сніг, лід, сонце світить, та не гріє, відліт птахів, жовтіє листя, спека, тощо).

*Виконує завдання по аналогії за допомогою вчителя.

*За допомогою імітаційних дій показує відповідні явища природи.

За малюнками визначає послідовність і показує частини доби (ранок, день, вечір, ніч).     

Може встановити взаємозв’язок частин доби з діяльністю людини (в день діти грають, навчаються, вночі – сплять).

*Має уявлення про діяльність людини протягом дня (зранку – прокидаються, снідають, ідуть в школу, дорослі на роботу, увечері – вертаються додому, вечеряють  і т. д.).

*Впізнає та показує за малюнками різні пори року.

 

2

Формування уявлення про взаємозв’язок частин доби з діяльністю людини (в день діти грають, навчаються, вночі – сплять).

11

3

Діагностика пізнавальних процесів після корекційних занять

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Планування
Інкл
Додано
13 вересня
Переглядів
86
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку