ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ учениці 7 класу (інклюзивна форма навчання) на 2023-2024 н.р.

Про матеріал
За основу взято корекційно – розвиткову програму «Корекція розвитку» Програма з корекційно-розвиткової роботи для 5-9 класів для дітей з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву (авт. Прохоренко Л. І., Орлов О. В.) та програму з корекційно-розвиткової роти «КОРЕКЦІЯ РОЗВИТКУ» (корекція емоційно-вольової сфери) для 5-9 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату. Емоційно-особистісна сфера – складний феномен психічного життя людини. З кожним роком збільшується число дітей з різними порушеннями в розвитку емоційно-особистісної сфери, особливо у дітей з обмеженими можливостями здоров’я (ОВЗ), які мають гірші адаптаційні можливості. Тому, психолого-педагогічна корекція емоційно-особистісної сфери підлітка з ОВЗ – актуальна проблема корекційно-розвиваючої роботи.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Затверджено

педагогічною радою

від протокол №

 

 

 

ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА

ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ

учениці 7 класу

 (інклюзивна форма навчання)

на 2023-2024 н.р.

 

 

 

 

 

Укладач:

практичний психолог

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

Корекційні заняття проводяться 2 рази на тиждень. За основу взято  корекційно – розвиткову програму «Корекція розвитку» Програма з корекційно-розвиткової роботи для 5-9 класів для дітей з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву (авт. Прохоренко Л. І., Орлов О. В.) та програму з корекційно-розвиткової роти «КОРЕКЦІЯ РОЗВИТКУ» (корекція емоційно-вольової сфери) для 5-9 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату.

 

Емоційно-особистісна сфера – складний феномен психічного життя людини. З кожним роком збільшується число дітей з різними порушеннями в розвитку емоційно-особистісної сфери, особливо у дітей з обмеженими можливостями здоров’я (ОВЗ), які  мають гірші адаптаційні можливості. Тому, психолого-педагогічна корекція емоційно-особистісної сфери підлітка з ОВЗ – актуальна проблема корекційно-розвиваючої роботи.

 

Мета: корекція емоційних порушень дітей з особливими потребами, сприяння особистісному зростанню і самовизначенню особистості дитини, а саме, подоланню дитиною емоційних, поведінкових і комунікативних проблем.  Створення умов для усвідомлення власних переживань, зрозуміння причин що їх викликають. Розвиток емоційної регуляції поведінки. Розвиток уміння відображати власні емоції та усвідомлювати емоції оточуючих.

 

Завдання корекційної програми:

1. Ознайомлення дітей з різними емоційними станами.

2. Оволодіння прийомами, що допомагають долати негативні емоційні реакції.

3. Формування та розвиток «Я-концепції» особистості дитини.

4. Сприяти підвищенню впевненості в собі, формувати позитивну самооцінку дитини.

5. Розвиток та корекція комунікативних навичок.

6. Оволодіння релаксаційними та дихальними техніками для зміцнення психологічного здоров’я.

7. Формування репродуктивної уяви.

8. Формування логічного мислення (на матеріалі навчальних предметів) формування причинно-наслідкового мислення.

9. Формування саморегуляції: навчальної мотивації; самоконтролю; самооцінки.

 

Етапи реалізації програми:

Програма розрахована на 2 діагностичних та  61 практичне заняття, всього  66 години.

1.Діагностичний блок. (2год.)

2. діагностичний блок після корекційної програми (3 години).

3.Корекційно-розвивальний блок. (61 год.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Кількість годин

Зміст психокорекційної роботи

 

Очікувані результати

корекційного розвитку учнів

1

2

Активізація та стимулювання пізнавальної діяльності

 

2

24

Я і Я: стосунок із собою

2.1

8

Емоції та почуття

 

 

4

Сприйняття та розпізнавання власних емоцій та почуттів, які викликають труднощі адаптації та навчання: страх, тривога, агресія, образа,  смуток, самотність, заздрість тощо.

- зображення страхів (тривоги, агресії, образи тощо) образотворчими засобами;

- зображення почуттів (самотності, заздрості тощо) образотворчими засобами;

- обговорення ситуацій шкільного та позашкільного життя семикласника, в яких можуть виникати дані емоції, почуття;

- розпізнавання даних емоцій та почуттів на малюнках, фотографіях та вживу;

- розпізнавання тілесних проявів емоцій;

Учень / учениця: - підбирає слово на позначення емоції, яка відповідає його / її внутрішньому емоційному стану в даний момент та які переживав/ -ла у нещодавньому минулому та ситуацію, в якій вони виникли; - серед власних емоцій розрізняє позитивні та негативні: радість, смуток, злість, спокій, образа, страх, сором, інтерес, огида, вина, здивування, розгубленість; - за допомогою навідних питань розповідає про тілесні прояви важких емоційних станів; - знає, різницю між емоціями та почуттями; - розповідає про способи висловлення емоцій та почуттів: крик, жести, сльози, слова, поза, інтонація, міміка, танець, малюнок, музика тощо. Наводить приклади: «коли я ображений, я плачу», «коли я серджусь, хочеться кричати голосно»; - відображає мімікою та позою тіла емоції та почуття; - використовує слова на позначення своїх переживань, думок, поведінки;

4

Вираження емоцій які викликають труднощі адаптації та навчання: - формувати знання різниці між емоціями та почуттями (емоції – це швидкоплинні переживання, пов’язані з конкретною ситуацією, які відображають ставлення людини до цієї ситуації, до людей, предметів, подій та усього, що відбувається в житті; почуття - це стійке переживання, пов’язане зі ставленням до іншої людини, предмета чи явища (дружба, любов, заздрість, самотність). - ознайомлення із різними способами вираження емоцій та почуттів (конструктивними та деструктивними); - вираження емоційних станів невербальними засобами виразності (без слів: мімікою, звуками, жестами чи дотиком, усім тілом); - називання своїх емоційних переживань та почуттів словами; - вираження емоцій та почуттів арттерапевтичними засобами (глина, малюнок, танець тощо); - психодрама емоцій — розігрування сценок на теми шкільних та позашкільних ситуацій для опрацювання емоцій страху, тривоги, агресії, образи тощо. (наприклад, “Крадіжка”).

-з опорою на зразок наводити приклади ситуацій, в яких виникають радість, злість, сум, страх, нудьга; - підбір словесних асоціацій до почуттів та емоцій;

2.2

9

Самоусвідомлення

 

 

4

Емоційна рефлексія

- формування здатності розрізняти причини виникнення емоцій; складання розповідей, наприклад, “я радію, коли...” “я ображаюся, якщо...”;

- формування причинно-наслідкових зв’язків на прикладі ознайомлення із наслідками конструктивних чи деструктивних способів вираження емоцій;

- аналіз ситуацій із шкільного життя, в яких конструктивне чи деструктивне вираження емоційпризвело до бажаних чи не бажаних наслідків;

Учень / учениця:

- за допомогою психолога розрізняє  причини виникнення емоцій: «чому я  радію/ сумую/ серджусь/ ображаюсь/  дивуюсь/ соромлюсь» тощо;

- за допомогою дорослого робить спробу оцінити власний вчинок з точки зору його наслідків для фізичного та емоційного стану іншої людини та для самого себе;

- розуміє зв'язок між емоціями та поведінкою та з опорою на власний досвід наводить приклади ситуацій, де у нього/ неї відповідне переживання проявилося у тій чи іншій формі поведінки;

- за допомогою дорослого може виділити позитивні і негативні особистісні якості та назвати вчинки, у яких вони проявляються;

- за допомогою дорослого відстежує, яким чином ситуація стимулює прояв особистісних якостей;

- за допомогою дорослого складає характеристику людини із 3 - 5 якостей; (“мій товариш добрий, справедливий, тактовний...”);

- розповідає про інтереси, пріоритети у діяльності, одязі, їжі тощо;

- при відповіді на питання, використовує вирази “мене цікавить...”, “для мене важливо...”, “я ціную...”

- має уявлення про те, що він/вона вміє робити краще чи гірше за інших;

 

5

Особистісна рефлексія

- обговорення проявів особистісних якостей людейу їх вчинках (зі зверненням до власного досвідуучнів);

- аналіз творів художньої літератури, з метою простежування поведінки головного героя у різних ситуаціях, встановлення впливу ситуації на прояв особистісних якостей;

- сприяти усвідомлення власних рис характеру: “у  яких моїх вчинках проявляються ті чи інші особистісні якості?”;

- вміння визначати та озвучувати свої вподобання, пріоритети, бажання;

- сприяти усвідомленню процесу свого дорослішання і змін у собі: набуття нових умінь, відстеження фізичних і психологічних змін (“Який/яка я був / була у минулому, зараз і буду в майбутньому?”);

2.3

7

Саморегуляція

 

 

4

Корекція здатності до тілесної саморегуляція

- виконання вправ на активізацію уваги, зосередження (дихальні, рухові тощо);

- виконання вправ на зниження тілесного збудження (дихальні, рухові тощо);

Учень / учениця:

- вирівнює свій стан за допомогою дихальних вправ;

- зосереджує увагу на диханні, тілесних відчуттях в поточний момент самостійно складає розклад власних справ та день, тиждень;

- регулярно виконує шкільні та домашні обов’язки;

- з допомогою дорослого визначає мету своєї діяльності в поточний момент, окреслює проміжні етапи та ознаки завершення;

- намагається самостійно організовувати свою діяльність,

обирати місце для роботи, визначати підходи до вирішення поставленої проблеми, необхідні матеріали, прибирати за собою;

- приймаючи навчальну мету, (в самостійній і спільній діяльності), здатен/-на долати труднощі, зберігати  увагу й працездатність та завершувати завдання;

 

3

Корекція здатності до поведінкової  саморегуляції

- складання і дотримання розкладу дня і тижня;

- виконання домашніх та шкільних обов’язків;

- розвиток уміння самостійно визначати мету своєї діяльності та критерії її досягнення;

- детальне планування своєї діяльності: початок, хід, процес, завершення, перевірка результату (за допомогою наочних схем, попереднього усного проговорення етапів діяльності тощо);

3

9

Я і ми: стосунок з іншими

 

3.1

9

Міжособистісна взаємодія

 

 

4

Навички соціальної взаємодії та підтримка дружніх зв’язків

- вміння налагоджувати комунікативний контакт із  ровесником;

- емоційне зближення у групі, почуття довіри і захищеності;

- розвиток уміння працювати у групі;

- співпраця з ровесниками у спільній навчальній діяльності;

- виконання спільного групового малюнка (на вільну тему);

- виконання спільного малюнка на тему “Ми”, “Ми на відпочинку і Ми у школі”;

- почуття дружби, поваги до інших, турботи;

- виконання діяльності, яка має на меті допомогти комусь;

- емоційна децентрація, розпізнавання емоцій іншого ( психодрама емоцій; психогімнастика);

- розвиток здатності сприймати та розуміти почуття, інтереси іншого;

- підбір слів для опису емоційних переживаннь іншої людини;

- аналіз прикладів ситуацій із власного досвіду учнів, де відповідне почуття (сум, страх, гнів, образа тощо) виникало у когось іншого;

Учень / учениця:

- почуває себе комфортно у групі та проявляє прагнення співпрацювати;

- вміє слухати ровесника, даючи адекватний зворотній зв’язок;

- аргументує своє зауваження, може пояснити;

- називає, як виразити повагу комусь і як розпізнати, що до тебе ставляться з повагою;

- вміє знаходити хороше в собі та інших;

- виконує працю, яка має на меті допомагати або опікуватися чи турбуватися про когось;

- вміє запропонувати чи попросити про допомогу у знайомих дорослих чи ровесників;

- вміє надати підтримку другові,пропонує йому свою допомогу ідопомагає відповідно до ситуації;

- помічає зміни емоційного стану іншихлюдей, проявляє уважність, співчуття з власної ініціативи;

- розуміє, що таке співчуття і наводить приклади ситуацій, в яких переживав цепочуття;

- може висловити власні судження з приводу поведінки інших дітей та дорослих;

- знає, як висловлювати підтримку та схвалення вербальним або невербальним способом;

- за допомогою дорослого робить спробу прогнозувати наслідки своїх комунікативних дій;

- демонструє здатність дотримуватися правил взаємодії із дорослими та ровесниками у спільній діяльності;

- адекватно реагує на події, вчинки, результати діяльності інших членів групи;

- вміє домовитися, узгоджує свої дії з ровесником у спільній практичній діяльності;

- намагається застосовувати самоконтроль у конфліктних ситуаціях;

- демонструє здатність дотримуватися правил взаємодії із дорослими та ровесниками у спільній діяльності;

- адекватно реагує на події, вчинки, результати діяльності інших членів групи;

- співвідносить свою поведінку із поведінкою співрозмовника.

 

5

Довільна регуляція комунікативної поведінки

- розвиток здатності до внутрішнього плану комунікативних дій;

- розвиток здатності до прогнозування ситуацій взаємодії (ігри-драматизації тощо);

- правила у групі (звертатися на ім’я; не лаятися; дотримуватися регламенту; говоримо про вчинки, а не про особистості);

- корекція неконструктивних форм взаємодії (імпульсивності, агресивності, демонстративності, конформізму тощо);

- з опорою на власний досвід тренувати здатність здійснювати емоційне передбачення (“як почуватиметься ..., якщо я зроблю/ скажу ...”);

- формування асертивності, уміння протистояти  негативному тиску групи засобами драматизації,  розігрування рольових ігор на відповідну  тематику;

- техніки контролю за злістю (напр., уникнення ситуації, вербальні самоінструкції, використання дихальних вправ, самоконтроль тощо);

- аналіз “пускових” механізмів агресивної  поведінки;

- усвідомлення наслідків агресивної поведінки та  посилення мотивації до розвитку самоконтролю;

- аналіз більш адекватних способів вирішення конфлікту.

4

5

Формування репродуктивної уяви

 

 

2

Формування репродуктивної уяви в процесі створення образів нових об’єктів на основі їх словесного опису, графічного зображення

Учень/учениця

Може: створювати образи нових об’єктів на основі їх словесного опису; графічно зображувати завдання при використанні наочних схем, карт; уявити і описати основні персонажі при  читанні художніх розповідей (творів) тощо.

Спостереження за реальними об’єктами, екскурсії, бесіди з приводу побаченого, власна трактовка учнем побаченого, малювання тощо. Розв’язання завдань типу «Знайди відмінність» (спочатку виявлення загальної схожості, а потім знаходження відмінностей). Виконання завдань на уявне перетворення предмета в просторі, на подання взаємного розташування кількох предметів в просторі тощо.

 

1

Розв’язання завдань типу «Знайди відмінність» (спочатку виявлення загальної схожості, а потім знаходження відмінностей)

 

2

Виконання завдань на уявне перетворення предмета в просторі, на подання взаємного розташування кількох предметів в просторі

5

8

Формування логічного мислення

 

 

2

Розвиток уміння виділяти суттєві властивості об’єктів, явищ на рівні уявлень; розуміння загальних понять.

На основі навчального матеріалу з різних предметів на рівні уявлень виділяє суттєві властивості об’єктів, явищ; порівнює об’єкти; явища класифікує об’єкти, явища; дає словесну характеристику класів у класифікації; за заданою основою ділить об’єкти на класи; дає визначення вивченого поняття; відносить об’єкти до родини (класу).

Розв’язування логічних задач, пов’язаних із осмисленням понять (справа, зліва, вище, нижче, більше, менше, більше, менше, ширше, вужче, раніше, пізніше, ближче, далі тощо)

 

1

Порівняння об’єктів, явищ

 

1

Класифікація об’єктів, явищ

 

1

Уміння ділити об’єкти на класи. Уміння відносити об’єкти до родини (класу)

 

3

Розв’язування логічних задач, пов’язаних із осмисленням понять

6

7

Формування навчальної мотивації

 

 

3

Розвивати поточну мотивацію для підтримки постійного інтересу до виконання навчальних та розвивальних завдань

Може: визначити мету запропонованого завдання, озвучити поставлені вимоги

 

2

Розвивати та коректувати вміння самостійно ставити мету завдання

 

2

Формування мотивації на окремих етапах уроку

7

2

Формування причинно-наслідкового мислення

 

 

2

Розвиток уміння розкривати причинно-наслідкові зв’язки

За допомогою розкриває причинно-наслідкові зв’язки у текстах, повідомленнях.

8

4

Формування самоконтролю

 

 

1

Розвивати вміння виконувати завдання за словесним зразком, інструкцією

Пояснює загальний спосіб виконання завдань знайомого типу; виконує завдання за словесним зразком, інструкцією, будує скорочений алгоритм виконання завдання, складає  план виконання, на рівні загального способу і конкретних дій, послідовно  відтворює, практично, перевіряє та оцінює отримані результати (за

допомогою вчителя).

 

1

Розвивати вміння виділяти основні характеристики предмета навчання

 

2

Розвивати вміння самоконтролю: самостійно будувати необхідну діяльність з її розв’язуванням спочатку на рівні загального способу, а потім і конкретних дій та послідовного відтворення практично, перевіряти та оцінювати отримані результати

9

2

Формування самооцінки

 

 

1

Вчити давати оцінку щодо проміжних і кінцевих результатів

Оцінює отримані результати на основі правила (твердження, теореми, зразка, знайомого способу дій)

 

1

Розвиток поточної мотивації

10

3

Діагностика пізнавальних процесів після корекційних занять

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Планування
Інкл
Додано
13 вересня
Переглядів
203
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку