ІНДИВІДУАЛЬНА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
Навчальний предмет: Природознавство 5 клас
Вчитель:
Довгострокова мета: розвиток допитливості школярів, пізнавального інтересу до вивчення предметів освітньої галузі «Природознавство»;
виховання позитивного емоційно-ціннісного ставлення до природи, прагнення діяти в навколишньому середовищі відповідно до екологічних норм поведінки;формування ключових і предметних компетентностей; формування цілісної природничо-наукової картини світу, що охоплює систему знань, уявлень про закономірності у природі та місце людини в ній; засвоєння та поглиблення знань про різноманіття об’єктів і явищ природи, зв’язок між явищами живої і неживої природи, зміни природного середовища під впливом людини;оволодіння й удосконалення вміннями проводити спостереження, досліди, вимірювання та описувати їх результати; застосування знань про природу в повсякденному житті для збереження навколишнього середовища та соціально-відповідальної поведінки в ній, адаптації до умов проживання на певній території, самостійного оцінювання рівня безпеки навколишнього середовища як сфери життєдіяльності.
Цілі навчання |
Зміст |
Педагогічні технології, спрямовані на досягнення мети |
Оцінювання знань, |
Ознайомлення з природничими науками (біологією, фізикою, хімією, географією, астрономією, екологією) та їх внесок у вивчення природи; Ознайомлення з методами вивчення природи (спостереження, експеримент, вимірювання); Ознайомлення з методами і обладнанням для вивчення природи, їх використання Ознайомлення з вченними-натуралістами (2–3) та їхній внесок у вивчення природи; Формування уявлення про значення досягнень у галузі природничих наук; Оволодіння вміннями розрізняти в описі досліду або спостереження мету, умови його проведення та отримані результати; Оволодіння вміннями обирати обладнання, необхідне для проведення вимірювання і спостереження, і пояснює свій вибір; Оволодіння вміннями знаходити необхідну інформацію в довідкових виданнях із природничих наук; Ознайомлення з правилами безпечного використання лабораторного обладнання.
Ознайомлення з найменшими частинками речовин, характеристикою тіла (форма, розміри, маса, об’єм), приладами та інструментами для вимірювання розмірів і маси тіл; Ознайомлення з фізичними властивостями речовин (колір, блиск, запах, агрегатний стан); Ознайомлення з властивостями газів (не зберігають форми, займають весь представлений їм простір), властивостями рідин (не зберігають форму, зберігають об’єм, текучі), властивостями твердих тіл (зберігають форму та об’єм); Ознайомлення зі способами розділення сумішей (відстоювання, фільтрування, випаровування); Ознайомлення з ознаки хімічних явищ, умовами, за яких відбувається горіння; Формування уявлень про тіла і речовини, що оточують людину, чисті речовини і суміші (2–3); Формування уявлень про неорганічні та органічні речовини (2–3); Формування уявлень про явища у природі, техніці, побуті, явища природи, пов’язані зі зміною сезонів, явища природи, що повторюються; Формування уявлень про тіла живої і неживої природи; фізичні, хімічні та біологічні явища; Формування уявлень про відмінність між твердим, рідким, газуватим станом речовин; чистих речовин – від сумішей; Формування уявлень про значення органічних речовин для живої природи; Формування уявлень про значення горіння і гниття; Оволодіння вміннями розрізняти за запропонованим планом тіла і речовини, явища природи (2–3); Оволодіння вміннями порівнювати тіла й речовини за 3–4 ознаками; Оволодіння вміннями характеризувати: горіння як приклад хімічних явищ; Оволодіння вміннями вимірювати масу й розміри тіла, використовуючи відповідні прилади; Оволодіння вміннями розділяти суміш фільтруванням; Формування уявлення про зв’язки між явищами природи (на прикладах вивчених і за аналогією); Ознайомлення з правилами безпечного поводження з тілами й речовинами в ситуаціях повсякденного життя; Ознайомлення з правилами: безпечного використання хімічного посуду
Ознайомлення з сузір’ями , найвідомішими астрономами (Птолемей, М. Коперник, Г. Галілей, Е. Габбл), дослідниками космосу (Ю. Гагарін, Н. Армстронг, Л. Каденюк) Формування уявлення про вплив космічних чинників на Землю; Формування уявлення про небесні тіла, що складають наш Всесвіт Ознайомлення з загальною будовою Сонячної системи, відмінностями між планетою і зорею; Формування уявлення про розміри і температуру Сонця; Формування уявлення про особливості астрономічних досліджень, місце людини у Всесвіті; Ознайомлення з формою і будовою Землі, рухо Землі навколо власної осі і навколо Сонця, будовою Сонячної системи; Ознайомлення з причинами видимих рухів світил; Формування уявлення про небесні тіла (планета, зоря, галактика), типи планет, туманностей, зір і галактик Оволодіння вміннями показати на карті зоряного неба: Полярну зорю, сузір’я Великої та Малої Ведмедиці Формування свідомого ставлення про необхідність вивчення Всесвіту; Формування свідомого ставлення до розвитку астрономічних і космічних досліджень; Формування уявлення про значення: зоряного неба в історії людства; телескопічних спостережень
Ознайомлення з формою й розмірами Землі, рухами Землі, фазами Місяця, способами зображення Землі; Ознайомлення з материками та частинами світу, складом ґрунту, повітря, властивостями ґрунту, повітря, води; Ознайомлення з розчинними і нерозчинними речовинами, розчинами у природі; Формування свідомого ставлення до використання води і розчинів людиною; Ознайомлення з внутрішньою будовою Землі; Формування уявлення про зміну дня і ночі; зміну пір року, зміну фаз Місяця; нерівномірність розподілу сонячного світла і тепла на поверхні Землі; Формування уявлення про причини сонячного і місячного затемнення, колообіг води у природі; Формування уявлення про значення води, повітря, ґрунту, значення сонячного світла і тепла для живої природи; Ознайомлення зі способами зображення об’єктів на географічних картах; Оволодіння вміннями знаходити на глобусі та географічній карті: материки і частини світу; найбільші географічні об’єкти, екватор, півкулі, полюси; Оволодіння вміннями складати план досліду і проводити його; Ознайомлення зі способами орієнтування на місцевості, ощадливого використання води у побуті; Ознайомлення з додатковими джерелами інформації для виконання навчального завдання; Оволодіння знаннями про властивості ґрунту для вирощування рослин; Формування уявлення про планету Земля, її ресурси; Формування свідомого ставлення щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища; Формування свідомого ставлення щодо значення природничих наук для охорони природи; Формування уявлення про обмеженість ресурсів для задоволення потреб людини
Формування уявлення про властивості організмів,відмінності рослин, тварин, грибів, бактерій, умови життя на планеті Земля, чинники середовища, основні середовища життя, склад екосистеми; Формування уявлення про пристосування організмів до періодичних змін умов середовища (листопад, зимова сплячка, зміна забарвлення хутра, перельоти птахів;); Формування уявлення про співіснування організмів; природних і штучних екосистем Формування уявлення про пристосування організмів до чинників неживої природи, пристосування організмів до середовища життя, результати власних спостережень і дослідів; Оволодіння вміннями як відрізнити живий організм від неживого природного тіла; Ознайомлення з впливом чинників середовища на живі організми; Формування уявлення про зв’язок грибів, бактерій, рослин, тварин у природі; Формування уявлення про роль рослин, тварин, грибів, бактерій в екосистемах; Ознайомлення з найпоширенішими рослинами і тваринами своєї місцевості, отруйними рослинами, грибами, тваринами своєї місцевості; Оволодіння вміннями визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою атласів-визначників; Оволодіння вміннями використовувати додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях; Формування уявлення про значення природних і штучних екосистем у природі та житті людини; Формування уявлення про організми та їх різноманітність
Формування уявлення про джерела забруднення навколишнього середовища, важливі екологічні проблеми своєї місцевості, природоохоронні об’єкти й території свого регіону; Формування уявлення про вплив людини на природу і природи на людину Ознайомлення з рослинами і тваринами своєї місцевості, які занесено до Червоної книги України Формування уявлення про зв’язок людини з природою; зміни в природі, що викликані природними чинниками і діяльністю людини; Формування уявлення про призначення Червоної книги і природоохоронних територій; Оволодіння вміннями аналізувати позитивні і негативні наслідки взаємодії людини і довкілля; Оволодіння вміннями дотримуватися екологічних норм поведінки у природі, усвідомлювати власну відповідальність за збереження природи; Формування уявлення про значення природничих наук для охорони природи; Формування уявлення про економне використання енергоносіїв; Формування свідомого ставлення щодо необхідності охорони природи і раціонального використання природних ресурсів. |
ВСТУП Науки, що вивчають природу. Методи вивчення природи. Обладнання для вивчення природи. Значення природничо-наукових знань для людини
ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання. Речовини. Фізичні властивості речовин. Властивості твердих тіл, рідин і газів.Атоми й молекули. Дифузія. Різноманітність речовин. Неорганічні та органічні речовини у найближчому оточенні людини.Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей. Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність. Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття. Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі-наукових знань для людини
ВСЕСВІТ Небо і небесна сфера. Небесні світила. Видимі рухи світил. Поняття сузір’я. Значення зоряного неба в історії людства. Небесні тіла. Зоря – самосвітне небесне тіло. Відмінності між зорями. Міжзоряний простір. Планети. Сонячна система. Відмінності між планетами. Зоряні системи — галактики. Всесвіт і його складові. Людина і Всесвіт. Астрономія — наука, що вивчає Всесвіт.Методи та засоби астрономічних досліджень
Земля як планета
Форма і розміри Землі. Внутрішня будова Землі. Рухи Землі. Пори року. Місяць — супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення.Способи зображення Землі. Ґрунт, його значення і властивості. Догляд за ґрунтом. Повітря — суміш газів. Значення повітря. Властивості повітря. Вода на Землі. Властивості води. Три стани води. Кологообіг води. Вода — розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини. Розчини у природі. Значення води у природі. Використання води людиною
Планета Земля як середовище життя організмів Організм і його властивості. Клітинна будова організмів.
Різноманітність організмів: Умови життя на планеті Земля. Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи. Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища. Різноманітність середовищ життя і пристосування організмів до життя в кожному з них. Наземно-повітряне середовище. Водне середовище життя. Ґрунтове середовище життя. Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами. Співіснування організмів. Угруповання організмів. Екосистеми. Рослинний і тваринний світ своєї місцевості
Людина на планеті Земля Людина — частина природи. Зв’язок людини з природою. Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини.
Екологічні проблеми та їх розв’язування (збереження біологічного різноманіття, Охорона природи. Червона книга України. Заповідники, заказники, національні парки та їхнє значення для збереження природи Землі
|
Кожного уроку словесно заохочувати до навчання;
Робота з книгою, бесіди, творчі завдання друковані матеріали, ілюстрації, схеми, малюнки, контурна карта, кольорові олівці, пластилін
Постійно повторювати та закріплювати теоретичні уміння і навички раніше вивченого матеріалу.
Потребує постійної, частої невідкладної реакції з боку вчителя
Технології традиційного навчання.Ігрові технології Робота з книгою, бесіди, творчі завдання Робота з контурною картою Робота з книгою, бесіди, творчі завдання друковані матеріали, ілюстрації
Робота з книгою, бесіди, творчі завдання друковані матеріали, ілюстрації, схеми, малюнки, контурна карта, кольорові олівці, пластилін
Постійно повторювати та закріплювати теоретичні уміння і навички раніше вивченого матеріалу.
Робота з книгою, бесіди, творчі завдання друковані матеріали, ілюстрації, схеми, малюнки, контурна карта, кольорові олівці, пластилін
Застосуваня КТ технологій у вигляді перегляду відео-презентацій
Постійно повторювати та закріплювати теоретичні уміння і навички раніше вивченого матеріалу.
Бесіда з наочною опорою. Ігрові технології.
Різні види вказівок для привернення уваги учня.
Робота з книгою, бесіди, творчі завдання друковані матеріали, ілюстрації, схеми, малюнки, контурна карта, кольорові олівці, пластилін
Застосуваня КТ технологій у вигляді перегляду відео-презентацій
Постійно повторювати та закріплювати теоретичні уміння і навички раніше вивченого матеріалу.
Бесіда з наочною опорою. Ігрові технології.
Робота з книгою, бесіди, творчі завдання друковані матеріали, ілюстрації, схеми, малюнки, контурна карта, кольорові олівці, пластилін
|
Оцінювання: спостереження за досягненнями учня, фіксація результатів навчання |