Індивідуальна робота "Теорія границь" для учнів 11 класу.
Дана робота призначена для перевірки якості та рівня засвоєння знань учнів з теми "Теорія границь". Робота розрахована на учнів з поглибленим вивченням математики.
Індивідуальна робота 1 «Теорія границь»
Завдання 1. Знайти границю
.
Завдання 2. Знайти границю
.
Завдання 3. Знайти
.
Завдання 4. Обчислити
.
Завдання 5. Обчислити
.
Завдання 6. Обчислити
.
Завдання 7. Обчислити
.
Завдання 8. Знайти границю
.
Завдання 9. Знайти
.
Завдання 10. Обчислити границю
.
Завдання 11. Обчислити
.
Завдання 12. Обчислити
.
Завдання 13. Обчислити
.
Завдання 14. Обчислити
.
Завдання 15. Обчислити границю
.
Завдання 16. Обчислити
.
Завдання 17. Обчислити
.
Розв’язання та відповіді до завдань
Розв’язання 1. Маємо невизначеність виду
, задану відношенням многочленів. Старший степінь цих многочленів – четвертий, тому поділимо чисельник та знаменник дробу під знаком границі на
. Отримуємо:
.
Застосуємо до отриманого виразу теорему про границю частки:
.
Тут ми використали для границь у чисельнику та знаменнику теорему про границю суми функцій, а також врахували те, що
,
,
,
є нескінченно малими величинами. Таким чином,
.
При знаходженні границь, аналогічних границі прикладу 2.29, доцільно використовувати наступне правило. Якщо степінь чисельника дробу є меншою, ніж степінь знаменника, то границя дорівнює нулю; якщо степінь чисельника дорівнює степені знаменника, то границя дорівнює відношенню коефіцієнтів при старших степенях чисельника та знаменника; якщо степінь чисельника більший за степінь знаменника, то границя дробу дорівнює нескінченності.
Розв’язання 2. У цьому прикладі вираз під знаком границі є відношенням ірраціональних функцій, утворюючи при
невизначеність виду
. Старший степінь чисельника дорівнює
(доданок
), старший степінь знаменника також дорівнює
(
), тому поділимо чисельник та знаменник дробу на
. Отримаємо:
.
Невизначеність виду
при
задана відношенням двох многочленів. У цьому випадку потрібно розкласти чисельник і знаменник на множники . Оскільки при
чисельник та знаменник дробу дорівнюють нулю, то у їхньому розкладу на множники присутній множник
. Скорочення на степінь
можливе, оскільки
, але
. Після такого скорочення невизначеність усувається.
Розв’язання 3. Розкладемо на множники чисельник та знаменник дробу під знаком границі. Маємо:
.
Коренями квадратного тричлена
є
,
, тому його розклад на множники має вигляд:
.
Підставивши знайдені розклади на множники у задану границю, отримуємо:
.
Невизначеність виду
при
задана відношенням ірраціональних виразів. Для розкриття таких невизначеностей звичайно позбавляються від ірраціональності у чисельнику або знаменнику.
Розв’язання 4. Позбудемося ірраціональності у знаменнику. Маємо:
Від ірраціональності можна позбавитися також шляхом введення нової змінної.
Розв’язання 5. Маємо невизначеність виду
. Щоб позбутися ірраціональності, виконаємо заміну змінної
. При
,
,
. Отримаємо:
.
Оскільки
є коренем чисельника та знаменника дробу, то їх можна поділити націло на
. Маємо:
,
.
Підставивши ці вирази у останню границю, отримуємо:
.
Невизначеність виду
задана різницею раціональних дробів або ірраціональних виразів.
Розв’язання 6. Маємо невизначеність виду
, утворену різницею раціональних дробів. Виконаємо віднімання:
Отже,
.
Підставивши знайдену різницю дробів у границю,отримаємо:
Розв’язання 7. Маємо невизначеність
, утворену різницею виразів, що містять ірраціональність. Розкриємо дану невизначеність наступним чином:
Невизначеності виду
, задані виразами, що містять тригонометричні функції, часто розкриваються за допомогою першої важливої границі.
Розв’язання 8. Використовуючи співвідношення
, запишемо границю у вигляді:
.
Розв’язання 9. Виконаємо перетворення виразу у чисельнику дробу:
При обчисленні цієї границі було використано формулу (2.17) :
при
.
Розв’язання 10. У даному прикладі при підстановці замість
значення
отримуємо невизначеність
. Перетворимо її до вигляду
. Для цього задану границю запишемо у вигляді:
.
Виконаємо заміну змінної
. Тоді при
, тригонометричні вирази у границі набувають вигляду:
,
.
Підставимо ці вирази у границю:
Розв’язання 11. Виконаємо заміну змінної
,
. При
. Задана границя набуває вигляду:
.
При розкритті невизначеності виду
використовують другу чудову границю .
Розв’язання 12. Оскільки
,
, то обчислення даної границі зводиться до знаходження невизначеності
. Застосуємо другу важливу границю
. Для цього представимо дріб
у вигляді суми одиниці та нескінченно малої величини:
.
Отримуємо:
.
Тут у показнику степеня ми виділили величину,
, обернену нескінченно малій, що додається до одиниці у основі степеня. Застосовуючи формулу (2.20), знаходимо:
.
Розв’язання 13. Підставивши у вираз під знаком границі
, отримуємо невизначеність
, тому для розв’язання прикладу використаємо другу важливу границю. Для цього представимо вираз у основі степеня у вигляді суми одиниці та нескінченно малої і виділимо у показнику степеня величину, обернену цій нескінченно малій:
.
Використовуючи формулу (2.20), отримуємо:
.
8. При розкритті невизначеності
у випадках, коли під знаком границі знаходяться логарифмічні або показникові функції, доцільно використовувати формули (2.21) – (2.24).
Розв’язання 14. Підстановка у вираз під знаком границі значення
приводить до невизначеності
. Оскільки під знаком границі знаходиться показникова функція, то для обчислення границі можна використати формулу (2.22). Зробимо заміну
,
. При
. Отримуємо:
.
Розв’язання 15. Маємо невизначеність
і під знаком границі знаходяться показникові функції. Застосувавши формулу (2.22), отримуємо:
.
Тут ми використали результат, отриманий у попередньому прикладі 2.42 –
.
Розв’язання 16. Підстановка у вираз під знаком границі значення
визначає невизначеність
. Оскільки у виразі під знаком границі знаходиться логарифмічна функція, для розв’язання прикладу доцільно використати формулу (2.21). Виконавши заміну
,
, отримаємо:
.
Розв’язання 17. Після підстановки у вираз під знаком границі значення
маємо невизначеність виду
. Зробивши заміну
,
, отримуємо (при
):
.
Тут ми використали результат прикладу 2.44:
, де
.
1