Індивідуальне навчально-дослідне завдання на тему: “ Уміння говорити, слухати та формулювати питання ”

Про матеріал

Про що б не йшла мова, треба вміти говорити. Ніщо так не виказує походження, освіту, вихованість і самодисципліну, вважали наші предки, так швидко й промовисто, як слова, що ми їх уживаємо, і те, як ми це робимо.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Індивідуальне навчально-дослідне завдання на тему: “ Уміння говорити, слухати та формулювати питання ” Виконала студентка групи ПН-515 Ландик В.В.

Номер слайду 2

Уміння говорити як умова успіху Про що б не йшла мова, треба вміти говорити. Ніщо так не виказує походження, освіту, вихованість і самодисципліну, вважали наші предки, так швидко й промовисто, як слова, що ми їх уживаємо, і те, як ми це робимо. Треба вміти гарно й розумно говорити, роблячи все належно, щоб інша сторона вас зрозуміла.

Номер слайду 3

Щоб повідомлення було сприйняте правильно, необхідно: добре знати тематику зустрічі, говорити по суті справи; спланувати своє повідомлення, викладати його ясно і чітко; не зневажати фактами, вміти образно висловлюватись; прагнути привернути до себе увагу, стежити за ходом розмови; говорити правильно, без слів-паразитів, які засмічують мову; говорити задля досягнення поставленої мети.

Номер слайду 4

Навіть найзмістовніша й риторично досконала промова втрачає свої переваги, якщо своєю тривалістю втомила партнерів.

Номер слайду 5

Чотирирічна дитина за день може вимовити до 12 тисяч слів, знаючи їх біля дев'ятисот. Це потрібно дитині для розвитку її мовлення і мислення. Дорослому ж треба пам'ятати, що балакучість не належить до комунікативне привабливих особистих якостей.

Номер слайду 6

Існує чимало прийомів початку ділової розмови. Жарт або тактовний комплімент допомагає зняти початкову напругу і налаштувати сторони на дружню бесіду. Метод зачіпки - ви розповідаєте жарт, курйоз і зразу переходите до короткого викладу суті проблеми: Надворі холодно, йде зима, одна надія на російський газ.

Номер слайду 7

Метод стимулювання гри уяви - одна із сторін одразу ставить багато запитань з багатьох проблем, які вважає за необхідне обговорити.

Номер слайду 8

Метод прямого підходу - коротко викласти мету зустрічі і перейти до суті справи. Застосовується у короткій зустрічі, наприклад співбесіді.

Номер слайду 9

Поради щодо формування адекватного сприйняття: акцентуйте важливі слова і підпорядковуйте їм менш важливі;

Номер слайду 10

маніпулюйте голосом - його тон повинен то знижуватися, то підвищуватися. Раптове підвищення чи зниження тону голосу зразу ж виділяє слово чи речення на загальному фоні; змінюйте темп мови - це надає їй більшої виразності;

Номер слайду 11

говоріть спокійно, виважено, із стриманими розумно дозованими почуттями. Коли людина роздратована, їй хочеться критикувати, осуджувати, навіть ображати партнера, а не намагатися зрозуміти його думки, твердження, погляди.

Номер слайду 12

Уміння слухати З усіх людських якостей уміння слухати найважче. Л. Фейхтвангер запевняв, що людині необхідно 2 роки, щоб навчатись говорити, і 60 років, щоб навчитись слухати. Заважає слухати: перевантаження власними проблемами, відволікання на свої сторонні думки; поспішність суджень; критичність, негативність сприйняття і мислення іншої особи. Увага часто спрямована на помилки, недоліки мови і поведінки того, хто говорить, і значно менше на щось нове, цінне, корисне; упередження проти того, хто говорить. Наприклад: Що він може сказати розумного? - Ще молодий, некомпетентний тощо.

Номер слайду 13

Не слід бути набридливим співбесідником і завжди потрібно стежити за своїм настроєм. "Уміння слухати, - переконував Д. Карнегі, - це найбільший комплімент, який ми можемо зробити тому, хто говорить". А кожному з нас подобаються компліменти. Якщо людина прагне до самовдосконалення, щоб бути корисною і привабливою для інших, вона має постійно поглиблювати й розвивати мовну компетенцію та вдосконалювати свою майстерність слухати свого партнера.

Номер слайду 14

Перепони у спілкуванні На шляху взаєморозуміння людей у процесі спілкування можуть виникнути певні бар'єри: інтелектуальні, мотиваційні, моральні, емоційні. Інтелектуальний бар'єр. Перша перепона - інтелект. Він не є вродженою якістю, а дається наполегливою працею (навчанням, життєвим досвідом) протягом усього життя. Саме тому інтелект не є якоюсь сталою величиною. Інтелектуальні труднощі в спілкуванні пов'язані з некомпетентністю однієї зі сторін, нерозумінням значення або підтексту висловлювань, обмеженістю пам'яті, відсутністю логічності мислення, недосконалим словниковим запасом тощо.

Номер слайду 15

Мотиваційний бар'єр. Цей бар'єр знаменитий тим, що висловлювана людиною мотивація має бути прийнятною і переконливою для оточуючих. При негативному її розумінні вона втрачає своє мобілізуюче значення. Мотиваційні труднощі пов'язані з надміром або відсутністю мотивів розуміння, їх нескоординованістю, споживацьким ставленням до інших, належністю до різних соціальне-політичних груп, професійними відмінностями, що породжені різним світоглядом, культурними цінностями і т.п.

Номер слайду 16

Моральний (етичний) бар'єр. Зазначений бар'єр зумовлюється тим, що при спілкуванні в дію вступають чимало життєво-побутових факторів. Тут може проявлятися відмінність статі, віку, соціального становища, належність до службової та державне-посадової ієрархії тощо. Спрацьовують також суто психологічні якості людини: сором'язливість, психічний склад, недовіра; брак тактовності, толерантності, заздрість, необ'єктивність, настирливість, амбіційність, поспішність і т.п.

Номер слайду 17

Умови ефективного слухання Американський дослідник ділових стосунків І. Атватер виділив найбільш ефективні умови, що сприяють підвищенню ефективності слухання: наявність уваги, застосування рефлексивного та нерефлексивного слухання, наявність настанови, використання можливостей людської пам'яті та вміння правильно розуміти мову невербальних сигналів.

Номер слайду 18

Наявність уваги. Наявність концентрованої, стійкої і спрямованої уваги ефективно підвищує сприйняття інформації, допомагає і тому, хто її повідомляє, і тому, хто її отримує. Зосередження уваги - складний психологічний процес, що вимагає певних вольових зусиль від слухача (щоб викликати в його мозку так звані хвилі очікування інформації). Зосередитись, підвищити увагу допомагає візуальний короткотривалий контакт (близько 10 сек) на початку розмови і час від часу в процесі розмови (близько 6 сек), а також відповідні пози і жести (нахил голови в сторону партнера, відкриті долоні рук, пози).

Номер слайду 19

Рефлексивне слухання. Завдяки рефлексивному слуханню можна встановити зворотний зв'язок із партнером, контролювати точність сприйнятої інформації. До прийомів рефлексивного слухання належать: уточнюючі запитання по ходу розмови, перефразування (коли акцент робити на змісті, ідеях висловленого, а не на настановах, почуттях партнера), резюмування (підсумовування основних ідей і почуттів, поєднання фрагментів розмови в одне ціле). Останнє особливо доцільне, коли у партнерів наявні розбіжності, неузгодженості, претензії чи проблеми.

Номер слайду 20

Нерефлексивне слухання. Нерефлексивне слухання передбачає використання певних навичок не втручатись в мову партнера зі своїми зауваженнями. Цей прийом особливо придатний в спілкуванні з надто емоційними партнерами, а також з тими, хто має певні труднощі у формулюванні і висловлюванні своїх думок. У нерефлексивному слуханні найчастіше використовуються короткі, нейтральні та малозначущі репліки, які свідчать про увагу слухача і дозволяють підтримувати розмову, дають можливість висловитися партнерові.

Номер слайду 21

Настанови. Розуміння й емоційне ставлення до людини у вигляді певної настанови - особливо важливі при слуханні. Якщо настанова позитивна, то відносини між діловими партнерами є відвертими, вони сприймаються в процесі спілкування. Якщо ж настанова негативна, то ділові партнери ставляться один до одного невиправдано критично, упереджено. Ефективність слухання підвищує поєднання таких дастанов: схвалення - перш за все готовність вислухати іншого (не просто згода, а позитивне ставлення до партнера, яке заспокоює його, допомагає вільно спілкуватись, створює обстановку невимушеності); самосхвалення - як наявність внутрішньої згоди з самим собою при сприйнятті складного партнера, інформації (розуміння власних недоліків, причин страхів, невдач дає можливість розуміння таких самих недоліків в інших людей); емпатія - як розуміння емоційного стану, проникнення в переживання свого партнера (через ототожнення себе з ним, співпереживання). Емпатія особливо доречна в спілкуванні за високої емоційної напруги (конфлікти, розбіжності, суперечки).

Номер слайду 22

Пам'ять. Обробка інформації відбувається в пам'яті на трьох рівнях: сенсорному - короткотривалі сенсорні сліди та їх зникнення в інтервалі 0,1-0,5 сек; короткотривалому - визначає ємкість людської уваги, втримуються зорові образи, вербальна інформація, сприймається значення слів, відбувається їх інтерпретація із врахуванням контексту. Короткотривала пам'ять обмежується увагою до ЗО сек і ємкістю запам'ятовування (тобто числом запам'ятованих одиниць, що сягає "7±2");

Номер слайду 23

довготривалому - зберігається більша частина інформації. Довготривала пам'ять потребує від людини зусиль уважно слухати, включивши механізм уваги. Під час спілкування більша частина почутої інформації забувається, запам'ятовування ж решти інформації залежить від її новизни, корисності та емоційності подачі. Найкраще запам'ятовується та інформація, яка поступила останньою, середня подача майже відразу забувається, а перша - запам'ятовується дещо гірше, ніж остання.

Номер слайду 24

Розуміння невербальних сигналів. Неодмінною умовою ефективного слухання є правильне розуміння мови невербальних сигналів. Фахівці в галузі невербальних засобів спілкування виділяють чотири групи найбільш ефективних сигналів: візуальні, акустичні, тактильні та ольфокорні.

Номер слайду 25

1. До візуальних сигналів належать: Кінесичні: рухи голови, рук, ніг, тулуба, хода, вираз обличчя, очей, поза, постава, посадка голови, напрям погляду, візуальні контакти, шкірні реакції (почервоніння, збліднення шкіри). Проксемічні: ознаки віку, статі, раси, засоби перетворення природної будови тіла (одяг, зачіска, косметика, окуляри, прикраси, татуювання, вуса, борода, дрібні предмети в руках).

Номер слайду 26

2. Акустичні сигнали поділяються на: паралінгвістичні (якість та діапазон голосу, тональність, тембр, ритм мови, висота звуку); ексталінгвістичні (мовні паузи, сміх, плач, зітхання, хлюпання носом, кашель).

Номер слайду 27

3. Тактильні сигнали (дотик, потиск рук, обійми, поцілунок).

Номер слайду 28

4. Ольфокорні сигнали (приємні і неприємні пахощі оточуючого середовища, природні і штучні пахощі людини).

Номер слайду 29

Найбільш інформативними є такі п'ять сигналів: жестикуляція - рухи рук; міміка - зміни на обличчі; поза партнера - положення та рухи тіла; дистанціювання - відстань між партнерами та раптові рухи щодо її зміни; інтонація - явища, пов'язані з голосом. Найбільш суттєвими з них є жести та міміка, які найбільш об'єктивно відображають реакцію на повідомлення. Людині зрозуміти їх значно важче, ніж замінити слова в реченні, вони несуть до 40% інформації.

Номер слайду 30

Список рекомендованої літератури Антоненко-Давидович Б. Як ми говоримо.- К.: Либідь, 1991. Волкотруб Г.Й. Практична стилістика сучасної української мови. Використання морфологічних засобів мови: Навч. посібн.-К.: ЛДЛ,1998.- С.143-162. Зубков М. Сучасне українське ділове мовлення: Навч. посібн. для вищих та середніх спеціальних навчальних закладів.- Харків: Торгсінг,2001.- С.270-283. Карнеги Д. Как вырабатывать уверенность в себе и влиять на людей, выступая публично.- Минск: Беларусь «Дело (Восток+ Запад)», 1992.- С. 262-457. Коваль А.П. Ділове спілкування: Навч. посібн.- К.: Либідь, 1992.- С.197-216. Культура фахового мовлення: Навч. посіб. /За ред.. Н.Д.Бабич.- Чернівці: Книги ХХ, 2005.- С.117-134. Мацюк З., Станкевич Н. Українська мова професійного спілкування: Навч. посіб.- К.: Каравела, 2006.- С.81-119. Молдован В.В. Риторика загальна та судова: Навч. посібн.- К.: Юрінком Інтер,1999.-319с. Сагач Г.М. Золотослів: Навч. посібн.-К.: Райдуга,1993. Томан І. Мистецтво говорити.- К.: Україна,1996.

ppt
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
13 травня 2018
Переглядів
2602
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку