Конспект індивідуального заняття з дитиною з ООП
Тема: Природа наш рідний дім
Мета: розширювати досвід пізнання дитиною навколишнього світу; ознайомити з проблемою забруднення навколишнього середовища; підвести до розуміння необхідності охорони довкілля; закріпити знання про рослин, тварин, птахів; учити групувати їх за певними ознаками; продовжувати формувати відповідальне ставлення до довкілля та виховувати екологічну культуру та поведінку; розвивати зорове та слухове сприйняття і концентрацію уваги, дрібної моторики рук; виховувати бережне ставлення до природи, нестерпність до забруднення навколишнього середовища, уміння піклуватися про навколишній світ природи.
Матеріали та обладнання: глобус, ілюстрації планети Земля, відповідний дидактичний матеріал до ігор, стіл для пісочної терапії, пісок звичайний сухий і мокрий та кінетичний, пазли.
Вид заняття: індивідуальне
Хід
І. Організаційний момент.
Хвилинка психологічного настрою. « Привітання»
Доброго ранку сонце привітне!
Доброго ранку небо блакитне!
Доброго ранку у небі пташки.
Доброго ранку тобі і мені!
А тепер сідай тихенько
І слухай гарненько
Зараз ми пограємо
Та порозмовляємо
Але про що послухай та відгадай:
Немає кращої краси
Ніж рідні ріки і ліси
Пташки співучі, дикі звірі
Ласкавий вітер, зорі сині
Це все багатство нашого народу.
Що називається – природа!
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
-Сьогодні ми поведемо розмову про природу.
-Що ж таке природа? (Це весь світ, що нас оточує).
-А хто подарував нам природу?
-Послухай, будь ласка загадку і ти дізнаєшся хто ж подарував нам природу?
На планеті чудеса:
Океани, ліси і вода,
Кисень є в атмосфері,
Дихають ним люди і звірі… (Земля)
(показ Глобуса або макета Землі).
-Це маленька копія нашої планети. Такою її бачать справжні космонавти. Наша планета називається Земля і сьогодні вона буде нашим другом. А як називаються мешканці планети Земля? (земляни або іншим словом люди).
-Яку форму має Земля? На що вона схожа? (Земля має форму кулі, вона схожа на великий м’яч).
-Так, Земля – це справді куля схожа на великий м’яч. Але м’яч той призначений не для ігор, адже завеликий він.
-А яке забарвлення має Земля? (Багато блакитного кольору, жовтого, є коричневий, зелений).
Жовтий колір-колір суші
Пояснити слово мушу
Суша – там де зараз ми.
Суша де нема води.
-А хто живе на суші? (Рослини, тварини, люди).
-А що означає синій і блакитний колір? (Синій колір, колір води)
-Так, це моря, океани, річки, озера.
-А хто живе у воді? (Риби, молюски, раки, краби…)
-А чи знаєш ти, що природу подарувала нам матінка Земля і вона є нашим другом. А от ми мешканці цієї планети не завжди товаришуємо з нею і вона має такий вигляд (показ малюнка коли Земля сумна. На привеликий жаль зараз планета Земля має такий вигляд). Чому? (люди втручаються у природу вирубують ліси, забруднюють річки , моря та повітря …)
ІІІ. Основна частина
-Сьогодні ми з тобою вирушимо у світ природи. Зануримося у світ ознак тварин, повітря, води, корисних копалин. Навчимося виділяти ознаки предметів та порівнювати предмети, тобто знаходити схоже і відмінне. Навчимося бережному відношенню до природи, що подарувала нам матінка Земля. За кожну правильну відповідь я буду давати частинку пазла і в кінці заняття ми з тобою зробимо з цих пазлів малюнок і виправимо ситуацію, яка нависла над нашою планетою.
Завдання І. Дидактична гра: «Чарівний мішечок»
Мета: формувати знання дитини про мешканців суші та води; вчити їх розрізняти за спільними та відмінними ознаками.
Перед дитиною два поля із зображенням суші і моря. Всі фігури знаходяться у мішечку. Дитина дістає із мішечка фігури і виставляє на відповідне поле. Розподілити мешканців суші і води.
-Назви одним словом предмети, хто вони? (тварини)
-Назви спільну ознаку? (істоти, живі об’єкти)
-Чи однаково вкрите тіло тварин, які живуть на суші, та тих, які живуть у водоймах? Чим вони відрізняються? Назви суттєву ознаку. По групуй тварин за даною ознакою. (звірі – шерсть, птахи – пір’я, риба – луска).
Молодець ти справився з завданням і від мене ти отримуєш перший пазл.
Завдання ІІ.
-А чи знаєш ти, як потрібно поводити себе у природі?
Гра : «Так чи ні»
Мета: зміцнити уявлення школяра про доцільність використання предметів повсякденного вжитку, враховуючи їхній негативний вплив на довкілля.
Зіграти хочеться мені
З тобою, друже, в «Так чи ні».
Тобі питання я даю.
Готуй же відповідь свою.
Відповідай, коли мастак.
Єдиним словом – ні чи так.
Тягнути час не треба нам –
В процесі гри побачиш сам.
-Викидати сміття де заманеться?
-Спалювати листя та сміття?
-Насаджувати багато дерев та кущів?
-Коли ми відпочиваємо в лісі треба залишати не погашеними вогонь і йти додому?
-Гуляти, там де багато машин?
-Знищувати зелені насадження?
-Треба берегти природу?
Молодець ти справився з завданням і отримуєш другий пазл.
Завдання ІІІ.
-Які ти знаєш екологічні знаки, покажи і розкажи для чого вони потрібні?
Гра «Екологічні знаки»
Мета: формувати у дитини знання про природу, природні явища, рослинний і тваринний світ, розвивати естетичні почуття: любов, повагу, бережливе ставлення по відношенню до світу природи; спонукати в діях бажання доглядати за природою. (дитина показує знак і розповідає про нього. «Не рви», «Не сміти», «Не кричи», «Не руйнуй», «Не пали».
Не ламай гілки дерев та кущів. Рана на рослині – це рана на живому.
Не топчи, не зривай рослин. Кожний зелений листочок, кожна травинка виділяють у повітря кисень. Ним ми дихаємо. Без нього немає життя.
Не руйнуй мурашників. У мурашниках живуть комахи – надзвичайно працьовиті корисні для природи. Мурашки розпушують землю, щоб крізь неї краще проходили повітря і вода.
Не залишай багаття в лісі. Вогонь може миттєво знищити все живе.
Молодець і з цим завданням ти впорався, отримуєш ще один пазл.
Фізкультхвилинка
Якщо ти не смітиш на вулицях (тричі сплесни у долоні)
Якщо ти дбаєш про дерева і квіти (посмикай себе за вушко)
Якщо розмовляєш з дорослими про екологічні проблеми (підніми обидві руки)
Якщо не розбиваєш скляні пляшки, не кидаєш їх на землю, річку (погладь себе по голівці)
Якщо у тебе болить душа, коли бачиш понівечене дерево, забруднену річку (поклади руку на серце)
Якщо хочеш дружити з природою скажи голосно: «Я буду дбати про природу»
Завдання ІV
Визначити предмет за його ознаками.
1. Безбарвне, прозоре, невидиме, пружне, заповнює весь простір (повітря).
2. Текуча, не має власної форми, прозора, безбарвна, без запаху, при нагріванні випаровується, при охолодженні розширюється? (вода).
Повітря і вода (спільні ознаки за кольором і прозорістю).
Молодець ти отримуєш ще один пазл.
Завдання V
Виправити помилки. Гра «Що не належить до природи?»
Мета: закріпити знання учня про живу і неживу природу, навчити розрізняти предмети, які не відносяться до природи і забруднюють її; формувати любов і бережливе ставлення до природи.
На плакаті намальований берег річки. На березі сміття, вода забруднена і риба у воді не живе. Ти повинен виправити ситуацію (дитина знімає зайвий бруд і переходить до столика з піском).
-Тепер наш берег і річка чисті з піском можна пограти і навіть поліпити. (дитина занурює руки у пісок). Піскотерапія
-Давай намалюємо з тобою життя у воді і на суші. (Дитина виконує малюнок піском).
-А якщо пісок полити водою, який він буде? Чи можна з нього щось зліпити?
-А ще є кінетичний пісок з якого також можна ліпити.
-Зліпимо морських мешканців ( рибку, коника, зірку) та облаштуємо пляж відповідними фігурками.
-Порівняємо звичайний пісок сухий, мокрий і кінетичний.
-Звичайний пісок сипучий, піщинки розсипаються не пов’язані між собою. Мокрий пісок ліпиться, але він забруднює руки і його завжди потрібно змочувати. А кінетичний пісок завжди мокрий, не сипучий, м’який, піщинки пов’язані між собою, він не забруднює рук.
Молодець одержуєш останній пазл. Ти впорався з усіма завданнями. Тепер ми можемо з пазлів зробити картинку. (Дитина складає пазл і бачить малюнок Землі, яка посміхається).
ІV. Підсумок.
Молодець у тебе вийшло.
Наша Земля така як казка.
Он в небі сонечко пливе
Тож бережи її будь ласка
Все в неї гарне і живе.
Он квітка полум’ям палає
Річки і гори, моря й поля –
Це наша рідна планета Земля
Будь їй ти другом люби і бережи,
Приклад у цьому усім покажи.
-Ось і надійшло до кінця наше заняття.
-Що ти робив на занятті? Чого ти навчився? Чи сподобалось тобі? Що було найважчим? Чи будеш ти продовжувати берегти природу?