Тренінг «Стресостійкість, синдроми професійного та емоційного вигорання, збереження психічного здоров’я учителя»

Про матеріал
Профілактика емоційного вигорання та збереження психічного здоров’я педагогів, розвиток самоусвідомлення, саморефлексії, самоаналізу, як необхідних складових здоров’я педагога.
Перегляд файлу

КИЇВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ БУДИНОК

ХУДОЖНЬОЇ ТА ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тренінг «Стресостійкість, синдроми професійного та емоційного вигорання, збереження психічного здоров’я учителя»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

Методист

Галайчук Б.А.

 

 

 

 

 

 

 

Київ 2023

 

Тренінг

 «Стресостійкість, синдроми професійного та емоційного вигорання, збереження психічного здоров’я учителя»

 

Будьте добрими, якщо захочете!

Будьте мудрими, якщо зможете!

Але здоровими Ви повинні бути завжди.

Конфуцій

 

Мета: профілактика емоційного вигорання та збереження психічного здоров’я педагогів, розвиток самоусвідомлення, саморефлексії, самоаналізу, як необхідних складових здоров’я педагога.

Завдання тренінгу:

  1. інформування про феномен "професійного вигорання", його причини та наслідки;
  2. визначення шляхів профілактики та подолання синдрому емоційного вигорання;
  3. розширення знань про емоційний інтелект;
  4. сприяння  формуванню практичних навичок володіння собою в різних ситуаціях;
  5. збагачення психологічної компетентності педагогів з даного питання.

Обладнання: кольорові олівці, маркери, папір формату А3, А4, ватмани, бланки тесту, паперові квіти та яблука, дошка, проектор.

Кількість учасників: 15-20.

Час проведення:  2 години.

Хід тренінгу

Шановні колеги, сьогодні ми з вами проведемо тренінг на тему «Стресостійкість, синдроми професійного та емоційного вигорання, збереження психічного здоров’я учителя»

  Дуже точно про вчителя писав Симон Соловейчик «Він актор, але його глядачі і слухачі не аплодують йому. Він скульптор, але його роботи ніхто не бачить. Він лікар, але його пацієнти рідко дякують за лікування та далеко не завжди бажають лікуватися. Де ж йому взяти сили для щоденного натхнення?. Тільки в самому собі, тільки в усвідомленні величі своєї справи…»

Знайомство ( 5-7 хв)

Перед початком роботи, я думаю, нам варто познайомитися. Як правило в тренінгових групах прийнято називати один одного по імені, тому забудьте на деякий час, що у вас є по батькові.

Давайте влаштуємося зручніше, представимося, передаючи м'яч і називаючи своє ім'я і слово, яке відображає ваш теперішній настрій або стан (Світлана – активна).

Вправа «Наш перший Універсал» (10-15 хв)

Учасники формулюють рамкові пропозиції щодо забезпечення ефективної роботи в групі. Після короткого узгодження тренер записує ті, що обрала група, на плакаті «Наш перший Універсал». Плакат залишається на видному місці до закінчення тренінгу, щоб тренери або учасники групи могли за потреби звертатися до встановлених правил чи доповнювати цей перелік.

Правила:·

  • Тут і зараз.
  • Конфіденційність.
  • Толерантність.
  • Лаконічність.
  • Активність.
  • Доброзичливість.

Вправа «Дерево очікувань» (5-10 хв)

Приходячи на будь-який захід, ми працюємо, відпочиваємо і, безперечно, чогось очікуємо. Чого ж чекаєте ви від сьогоднішнього тренінгу? Зараз це побачимо. Кожен із вас отримав стікер у вигляді квітки, на якому ви запишете свої очікування від сьогоднішньої зустрічі. На виконання — 2 хв.

Після цього кожен із вас прочитає, що записано на його «квіточці», і прикріпить її на плакат «Дерево очікувань».

 Подивіться на наше дерево, яке так гарно зацвіло! Сподіваюся, наприкінці тренінгу ми разом зберемо щедрий урожай!

Актуальність теми (5 хв)

Модератор: Повноцінно прожити життя, уникаючи стресів і криз, нереально. Кожен день приносить чергове напруження, нові випробування, несподіванки, проблеми. Результатом тривалого стресу та низької стресостійкості людини є синдром емоційного вигорання.

Професія педагога належить до стресогенних Вона вимагає від людини постійних резервів самовладання і саморегуляції. За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, коефіцієнт стресогенності педагогічної діяльності становить 6,2 бала (за максимального коефіцієнта 10 балів).  Тому варто звернути увагу  на діагностику та профілактику синдрому  емоційного вигорання учителя.

То що ж таке стрес? Відповім вам словами Ганса Сельє: «Стрес — це не те, що з вами трапилося, а те, як ви на це реагуєте». Всі фактори, які викликають стрес, називаються стресорами.

Стресостійкість – це визначена сукупність особистих якостей, що дозволяють переносити стресові ситуації без неприємних наслідків для особистої діяльності людини та її оточення. Стресостійка людина, у будь-яких умовах, може виконувати поставлене завдання. Така людина завжди виділяється з маси – спокійна, упевнена в собі, самодостатня.

Для протистояння стресу важливі кілька факторів: ефективне планування часу, уміння розслаблятися, розуміння своїх емоцій, самоконтроль, позитивний настрій, фізичне навантаження тощо

Діяльність педагога за суспільними функціями, вимогами до професійних та особистих якостей, складністю психологічної напруженості та емоційного навантаження наближена до діяльності артиста, вченого, письменника.

У педагогічній діяльності поряд із загальними факторами ризику для здоров'я працівників розумової сфери (наприклад, нервово-емоційне напруження, інформаційні перевантаження, зниження м’язової активності) є і специфічні: значне голосове навантаження, переважання в процесі діяльності статичного навантаження, великий обсяг зорової роботи, порушення режиму праці і відпочинку тощо.

Вигорання – це реакція людини на хронічну втому. Вона починає негативно ставитись до роботи та предмету своєї професійної діяльності, у неї знижується самооцінка.

Синдро́м емоці́йного вигорання виникає через постійний стрес на роботі та вдома, а також через одноманітність повторюваних дій, напружений ритм, недостатнє заохочення праці (матеріальне і психологічне), регулярну незаслужену критику, неясні постановки задач.

Симптоми емоційного вигорання:

1. Фізичні прояви: хронічна втома;  слабкість  у м'язах; мігрені; зниження імунітету; безсоння;

2. Соціально-поведінкові ознаки:  прагнення до ізоляції,  ухилення від обов'язків і відповідальності;  скарги на життя і на те, що доводиться працювати «цілодобово»;

3. Психоемоційні ознаки: байдужість до подій, що відбуваються навколо;  зневіра в своїх силах;  роздратованість і невдоволення близькими людьми; постійний поганий настрій.

Рисунковий тест «Годинник» (7-10 хв)

Мета:визначення рівня своєї життєвої енергії.

Наручні та настільні, настінні і пісочні, кишенькові та камінні, баштові і «з зозулею»… Годинники роблять наше життя більш упорядкованим. У той же час, вони нагадують нам, що час не стоїть на місці, а значить потрібно поспішати, інакше все найцікавіше пройде мимо. А ще за допомогою годинника можна визначити рівень нашої життєвої енергії. Це стверджують розробники графічного експрес-тесту, який так і називається «Годинник». Перед вами схематично зображений будильник. Ваше завдання – перемалювати картинку на листок паперу і надати їй закінчений вигляд. Ви можете намалювати тільки необхідні відсутні деталі, а можете також виділити фон, додати якісь предмети інтер’єру… Як забажаєте !

Інтерпретація малюнків

Стрілки. Отже, стрілки, невід’ємний атрибут будь-яких годинників… Якщо на вашому малюнку вони спрямовані вгору – немає ніяких приводів для занепокоєння: з вашою життєвою енергією все гаразд: ви бадьорі, повні сил і вас, безсумнівно, чекають великі звершення. Якщо ж стрілки «дивляться» вниз, ймовірно ваші сили закінчуються, а значить, є сенс подумати про «підзарядку». Справи йдуть зовсім погано, якщо ваш будильник показує половину шостої. Це говорить про серйозний енергетичний спад. І тут вже не до роздумів: як би не складалися зараз ваші життєві обставини, здоров’я – передусім. Тому тайм-аут взяти безперечно варто.

Цифри. Якщо ви зобразили, в першу чергу, цифри, зробили акцент саме на них, або – промалювали циферблат з особливою ретельністю, не забувши і про секундні ділення, значить, на сьогоднішній день ви ведете досить метушливе життя. Ймовірно, вам не вистачає розміреності і впорядкованості. Спробуйте, по можливості, навести порядок в повсякденних справах. Ставши для самого себе ефективним тайм-менеджером, ви з подивом виявите, що, розумно плануючи свій час, можна заощадити сили і встигнути набагато більше.

Кнопка дзвінка. Якщо ви заштрихованими цей елемент, схоже, те, чим ви зараз професійно займаєтеся – аж ніяк не робота вашої мрії. Можливо, вам варто пошукати справу до душі. І тоді життя засяє новими фарбами, а ранковий дзвін будильника буде викликати не звичне роздратування, а радість від того, що починається новий, цікавий день.

Фон. Якщо ви приділили підвищену увагу фону, інтер’єру, що  оточує годинник – намалювали стіл, «підклали» під будильник серветочку, «поставили» поруч з ним вазу з квітами, «розсипали» по стільниці олівці – ви, швидше за все, «підзаряджаєтеся», спілкуючись з іншими людьми. Перебуваючи серед людей, ловлячи на собі захоплені погляди, привертаючи до себе підвищену увагу оточуючих – ви черпаєте енергію і життєві сили. До речі, як давно ви виходили «у світ» востаннє? Можливо, це саме те, що вам зараз потрібно?

Вправа-опитування «Самооцінка стійкості до стресу» 10-15 хв

Тест містить 18 тверджень. Прочитайте їх і в ході читання оберіть одну з трьох відповідей «дуже рідко», «час від часу» або «часто». Обведіть бал, який відповідає Вашій відповіді.

 Пам’ятайте, що в тесті нема «гарних» й «поганих» відповідей. Не намагайтеся своїми відповідями зробити сприятливе враження. Свою думку виражайте вільно й щиро, тільки в тому випадку Ви одержите дійсні дані. Краще давати ту відповідь, що першою прийшла Вам у голову.

Бланк – опитування

п/п

Запитання

Дуже рідко

Час від часу

Часто

1.

Я думаю, що мене недооцінюють в колективі.

1

2

3

2.

Я намагаюсь працювати навіть тоді, коли буваю не цілком здоровим

1

2

3

3.

Я постійно переживаю  за якість своєї роботи

1

2

3

4.

Я буваю налаштованим агресивно

1

2

3

5.

Я не терплю критики на свою адресу

1

2

3

6.

Я буваю роздратованим

1

2

3

7.

Я намагаюсь стати лідером там, де це можливо

1

2

3

8.

Мене вважають людиною наполегливою і напористою

1

2

3

9.

Я страждаю на безсоння

1

2

3

10.

Своїм недугам я можу дати відсіч

1

2

3

11.

Я емоційно і хворобливо переживаю неприємність

1

2

3

12.

У мене не вистачає часу на відпочинок

1

2

3

13.

У мене виникають конфліктні ситуації

1

2

3

14.

Мені не вистачає влади, щоб реалізувати  себе

1

2

3

15.

Мені не вистачає часу, щоб зайнятися улюбленою справою

1

2

3

16.

Я все роблю швидко

1

2

3

17.

Я відчуваю страх, що втрачу роботу

1

2

3

18.

Я дію гарячково, а потім переживаю за свої  справи і вчинки

1

2

3

 

Обробка та інтерпретація результатів

Підрахуйте суму балів, яку ви набрали, і визначте рівень вашої стійкості до стресу

 Загальна кількість балів

               Рівень вашої стійкості до стресу

43 - 54

               низький

35 - 42

               середній

27 - 34

               перехідний

18 - 26

               високий

 

 

 

 

 

 

Чим меншу загальну кількість балів ви набрали, тим вища стійкість до стресу і навпаки.

Вправа «Портрет вчителя» (10-15 хв)

Робота в групах по 5-7 учасників.

1 групі дається завдання створити портрет вчителя, який має ознаки психоемоційного вигорання.

2 група описує вчителя, який не має синдрому психоемоційного вигорання.

3 групі потрібно розробити рекомендації по запобіганню професійному вигоранню учителя.

Обговорення.

Вправи для зняття стресу та емоційної напруги (15-20 хв)

  1.  «Дихання по квадрату»– це одна з найпростіших методик швидкого заспокоєння. За цією методикою потрібно пальцем однієї руки водити по долоні іншої, утворюючи квадрат. На вертикальних гранях уявного квадрату треба робити вдих/видих, а на горизонтальних паузи. Вдих – пауза – видих – пауза. Так треба повторювати 2-3 хвилини або поки не заспокоїшся. Спробуємо. Опишіть, що ви відчуваєте.
  2. Вправа «Стирання інформації»

Розслабтеся. Заплющте очі. Уявіть, що перед вами лежить чистий аркуш паперу, олівці, гумка. Подумки намалюйте на аркуші негативну ситуацію, яку б вам хотілося забути. Це може бути реальна картинка, образна ситуація. Подумки візьміть гумку й послідовно «витирайте» з аркуша цю негативну інформацію, доки не зникне ця картинка. Опишіть, що ви відчуваєте.

  1. Вправа «Ворона на шафі»

Якщо певна людина викликає у вас негативні емоції, а вам доводиться взаємодіяти з нею, можна зменшити своє напруження, подумки домальовуючи реальну картину ситуації. Наприклад, уявіть цю людину дуже маленькою, у смішному вбранні або розташуйте її на значній відстані від себе, у дивному місці, змініть в уяві тембр її голосу тощо. Тобто віднайдіть такі доповнення до ситуації, людини, що зроблять її кумедною або незначущою для вас. Опишіть, що ви відчуваєте.

Не буває прийомів, які були б ефективними абсолютно для всіх. Комусь легше нормалізувати свій психологічний стан шляхом розслаблення м’язів, декому – шляхом рухової активності. Хтось ліпше використовує можливості уяви, а хтось – абстрактно-логічного мислення. Тому спробувавши методи психологічної саморегуляції, потрібно обрати для себе найефективніший. 

Вправа «Дерево підсумків». (5-10 хв)

На початку зустрічі кожен із вас чогось очікував, на щось сподівався. Зараз я роздаю кожному маленький аркуш паперу, вирізаний у вигляді яблука, а вам пропоную написати на ньому свої враження від спільної роботи та участі у тренінгу. На виконання 1 хв. Потім по-черзі прикріплюєте «яблуко» на дерево поверх квітки, якщо ваші очікування справдилися, якщо ж ні, то яблуко розміщуєте на траві, біля стовбура дерева.

Підсумки заняття

Модератор: І на завершення нашої зустрічі хочу розповісти вам притчу.

Два мандрівники йшли через пустелю. їх сильно мучила спрага. І ось, нарешті, діставшись до поселення, вони отримали по півсклянки води. Один з подорожніх сприйняв склянку напівповною, з вдячністю прийняв ці півсклянки води і був задоволений. Інший же сприйняв склянку напівпорожньою і лишився невдоволеним, що йому не налили повну склянку

Висновок: важливо навчитись звертати увагу на позитивні моменти життя і вміти бути вдячними за них. Негативне запитання «За що?» бажано перетворювати на позитивне «Для чого?»

Кожна людина може свідомо обрати – чи буде вона вигорати під натиском зовнішніх обставин, іноді дійсно дуже несприятливих, чи докладати енергії для пошуку нових ресурсів своєї особистості через знаходження нових смислів, позитивних моментів і просто через переживання миттєвих приємних відчуттів

 «Працю вчителя, — як слушно підкреслював В. Сухомлинський, — ні з чим не можна порівняти, ні зіставити. Ткач уже через годину бачить плоди своєї роботи. Сталевар через кілька годин радіє з вогненного потоку металу. Хлібороб, сіяч через кілька місяців милуються колосками і жменею зерна, вирощеного в полі... А вчителеві треба працювати роки, щоб побачити предмет свого творіння, буває, минають десятиріччя і ледве-ледве починає позначатися те, що ти замислив. Нікого так часто не відвідує почуття незадоволення, як учителя, ні в якому ділі помилки і невдачі не ведуть до таких наслідків, як у вчительському. Учитель зобов'язаний — перед суспільством, перед батьками — працювати тільки правильно, тільки добре, кожна крихта твоєї людської краси — це його безсонні ночі, сивина, неповоротні хвилини його особистого щастя — так, вчителеві часто буває ніколи подумати про себе, бо він змушений думати про інших, і це для нього не самопожертва, не покірливе підкорення долі, а справжнє щастя особистого життя».

Інформаційні джерела:

  1. Назарчук Н. Психічне здоров’я педагога // Психолог.- 2006. - № 31-32.
  2. Емоційне вигорання/[Електронний ресурс] Режим доступу https://www.ukrinform.ua
  3. Баранова Н.П. Тренінги для вчителів з педагогічної майстерності.- Х.: Вид. Група «Основа», 2009. – 159.
  4. Поняття стресу/[Електронний ресурс] Режим доступу https://www.coca-colaukraine.com/ItsOnlyFactsAbout/stress
  5. Особливості педагогічної професії /[Електронний ресурс] Режим доступу https://pidruchniki.com/17781220/pedagogika/osoblivosti_pedagogichnoyi_profesiyi
  6. Професійне вигорання вчителів/[Електронний ресурс] Режим доступу (https://nus.org.ua/articles/chuty-sebe-yak-borotys-z-profesijnym-vygorannyam-u-vchyteliv/)
  7. Як боротися з професійним вигоранням вчителів /[Електронний ресурс] Режим доступу (https://nus.org.ua/articles/chuty-sebe-yak-borotys-z-profesijnym-vygorannyam-u-vchyteliv/)
  8. Самооцінка стійкості до стресу /[Електронний ресурс] Режим доступу https://studall.org/all-141151.html
  9. Рисунковий тест «Годинник» /[Електронний ресурс] Режим доступу https://nebo.at.ua/publ/psikhologichni_testi/risunkovij_test_godinnik_diznajtesja_riven_svoeji_zhittevoji_energiji/41-1-0-507
  10. Вправи для зняття стресу /[Електронний ресурс] Режим доступу https://dnz60.edu.vn.ua/?page_id=614

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Сценарії
Додано
14 лютого 2023
Переглядів
1335
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку