ХУДОЖНЬОЇ ТА ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ
Тренінг «Стрес в житті людини, навички стрессостійкості»
Підготувала:
Методист
Галайчук Б.А.
Київ 2023
Тема: «Стрес в житті людини, навички стрессостійкості»
Категорія учасників: педагоги
Мета: розкрити поняття стрес та стресостійкість, сприяти профілактиці професійного вигорання через усвідомлення важливості гармонії між усіма сферами життя особистості та значущості позитивного мислення у подоланні важких життєвих ситуацій.
Очікувані результати:
Тривалість: 1,5-2 астрономічних години
Обладнання та матеріали: стільці на кожного учасника, фліп-чарт, ноутбук, звукові колонки, планшети, листи паперу А4, кольорові олівці, додатки до заняття (бланки для самодіагностики «Колесо життя», бланки для навчання «Кімнати емоцій», аудіо запис «Вечір у моря», текст до релаксації для ведучого), шоколадні цукерки різних геометричних форм, прозора чаша, скляні каміння різного кольору, ручки та папір.
Зміст заняття
Перелік активностей |
Обладнання та матеріали |
Тривалість |
І.Організаційно-мотиваційний етап |
|
5-8 хв. |
|
-стільці на кожного учасника
-текст притчи -достатній простір |
2 хв.
3 хв. 3 хв. |
ІІ. Основна частина |
|
40-45 хв. |
|
-бланки для самодіагностики «Колесо життя», планшети, ручки. -бланки «Кімнати емоцій», кольорові олівці - планшети на кожного учасника, листи А4, ручки. - аудіо запис «Вечір у моря», текст до релаксації, планшети, листи паперу А4, кольорові олівці. |
5 хв.
10 хв.
10 хв.
5 хв.
15хв. |
ІІІ. Підсумки, рефлексія |
|
15 хв. |
|
-шоколадні цукерки різних геометричних форм, опис до тесту. -прозора чаша, скляні каміння різного кольору |
10 хв.
5 хв. |
Хід заняття:
І. Організаційно-мотиваційний етап
Вступна частина:
- Добрий день, шановні педагоги! Рада привітати всіх вас на нашій зустрічі! Проблема стресів нам знайома, бо наше життя не виключає їх виникнення і вплив на нас та оточуючих. Тому саме сьогодні, хотілось би зупинитися на визначенні та впливі стресу на дітей і набутті навичок стресостійкості.
Стрес – це природна й нормальна частина життя дітей, що є незмінним супутником дорослішання. Діти починають відчувати стреси вже в дуже ранньому віці, до того ж вони більш уразливі у випадку психологічного тиску, ніж дорослі, оскільки ще не володіють ефективними способами боротьби зі стресами. Тому дорослим необхідно сприяти тому, щоб діти набули відповідних навичок, надзвичайно важливих не тільки в дитячому, а й у дорослому віці.
Здавалося б, в дитинстві всі проблеми і турботи проходять повз. Але, виявляється, і у дітей теж бувають стреси. Для того, щоб навчити дитину справлятися зі стресом, йому необхідно навчитися внутрішньо відчувати і вгадувати ситуацію, яка здатна спровокувати цей стрес. І, звичайно, в цьому дитині можуть допомогти тільки педагоги та батьки.
Гострі, плутані і лякаючі переживання, які слідують за травматичною подією або природною катастрофою для дітей особливо сильні – чи прямо вони зіткнулися з травматичною подією або занадто часто бачили жахливі знімки в ЗМІ після події. Хоча діти і підлітки більш схильні до травматичного стресу, ніж дорослі, при правильній підтримки і підбадьорення вони також здатні швидко відновитися.
Застосовуючи вправи, які ми з вами сьогодні опрацюємо, ви зумієте допомогти дітям відновити емоційний баланс, знову завоювати довіру до світу і рухатися далі після стресової ситуації.
Притча "Осёл і колодязь"
- Ми – педагоги часто в своїй роботі використовуємо звернення до образів, щоб повніше і яскравіше передавати необхідну нам інформацію. Сьогодні я хотіла би почати нашу зустріч з невеличкої китайської притчи.
Одного разу до колодязю впав осел і став жалібно кричати, кликати на допомогу. На крики прибіг хазяїн і розвів руками – адже витягти осла з колодязю було неможливо.
Думки хазяїна були про те, що цей осел вже старий, і йому недовго залишилося, і він все одно хотів купити нового молодого осла. Цей колодязь вже майже висох, і він вже давно планував засипати його і вирити новий. Так чому б зараз не зробити це – засипати старий колодязь, і ослика заодно засипати.
Він попросив про допомогу сусідів, які дружно взялися за лопати і почали кидати землю в колодязь. Осел відразу зрозумів, що до чого, і почав кричати ще голосніше і жалібніше!
Однак скоро ослик замовк. Хазяїн зазирнув в колодязь і побачив, що кожна частина землі, яка потрапила на спину ослу, той скидає і приминає ногами. Через деякий час, на подив оточуючих, ослик опинився нагорі і міг вийти з колодязя!
Обговорення:
- Знайома історія? Про що вона?
- Дійсно, - про конструктивне переживання труднощів и проблем.
- В нашому житті теж бувають складнощі, в тому числі пов'язані і з професійною діяльністю. І кожен раз, коли нам летить черговий ком, доречно нагадати собі, що ми в силах стряхнути його і саме завдяки цьому підніматися трохи вище у своєму особистому розвитку.
- Сьогодні ми поговоримо про те, що таке свідомий оптимізм і ознайомимося з деякими прийомами стресостійкої поведінки та позитивного мислення.
- А прямо зараз пропоную покращити свій настрій, для цього нам потрібно встати.
Вправа-комплекс психогімнастичних вправ для підняття настрою:
1. Є думка, що негативні емоції «живуть» на шиї нижче потилиці і на плечах. Пропоную зараз від них позбутися! Складіть руки в замок за спиною. Напружте руки і спину, потягніться, розслабте плечі та руки. Скиньте накопичену напругу з кистей рук.
2. Тепер складіть руки в «замки» перед собою. Потягніться, натягуючи плечі та руки, розслабтеся, стряхніть кисті. Під час потягування в організмі збільшується кількість ендофінів - "гормонів щастя".
3. А тепер посміхніться, будь ласка! Зафіксуйте посмішку на обличчі на 10-15 секунд. При посмішці розслаблюються набагато більше м'язів, ніж при звичному положенні. Відчуйте благодать, яка розходиться по всьому тілу!
- Настрій покращився? Чудово! Сідайте будь ласка!
ІІ. Основна частина – інформаційно-практична
- Ті, хто вважає себе щасливим, успішним, впевненим, ефективним, знаходяться в більш вигідному положенні в порівнянні з тими, хто очікує неприємностей, боїться життя, і, як не парадоксально, саме останніх і знаходять біди та труднощі. Можна сказати, що люди, які очікують на неприємності, сами їх до себе притягують, працює психологічний механізм «самореалізуючого пророцтва».
- Очевидно, що життя не може бути ідеальним, а це означає що ми повинні сприймати її адекватно, це допоможе уникнути стресу і жити в згоді із собою.
Дискусія «Обмін думками з теми стрес на роботі»
- Як Ви вважаєте, що в найбільшій ступені у вашій професійній діяльності викликає стрес, дистрес і перевтому? (по мікросоціальних факторах).
- Що допомагає Вам справлятися з складними ситуаціями?
(обговорення за принципом Кола)
Діагностика індивідуальної задоволеності різними сферами життя
Проведення діагностики з використанням попередньо підготовленої форми «Колесо життя», екземпляри на кожного учасника.
Інструкція до вправи:
Визначте задоволення різними сферами свого життя за 10-ти бальною шкалою. Задоволеність – це ваше відчуття своєї успішності або не успішності. Оцінюйте, наскільки розвинені у вас наведені сфери життя, наскільки ви задоволені або незадоволені своїми досягненнями, наскільки ваші очікування співпадають з тим, що у вас виходить. Нуль буде означати повну незадоволеність. Десять – максимально можлива задоволеність.
Відзначте прямо на Колесі оцінку кожної сфери вашого життя (дім, простір; родина і друзі; здоров'я; гроші; кар'єра; вільний час; любов; дозвілля, відпочинок). Точка в центрі – це нульова задоволеність. Зовнішнє кільце – це «десятка», тобто максимальна задоволеність.
В кожному секторі позначте арку, що відповідає вашим оцінкам.
Висновок: Чим більше отримана фігура наближається до кола, тим краще.
Бажано, щоб кожний учасник тренінгу сформулював для себе цілі, досягнення яких допоможе досягти гармонійності у задоволенні різних сфер життя.
Зворотній зв'язок (обговорення). Відповіді на запитання.
Вправа «Кімнати емоцій»
Проводиться з використанням підготовленого бланку для кожного учасника групи (додаток 2).
Уявіть собі чарівний квітковий сад, красивий будинок. Ц дім ваших емоцій. Підійдіть ближче до будинку, відкрийте двері. В домі Ваших емоцій багато кімнат, у кожній живе якась певна емоція. Походите по дому, побачте, які емоції живуть у вашому домі ...
Дуже важливо навчитися з будь-якої кімнати вийти назад до квітучого саду вашої душі.
Як часто ви буваєте в цих кімнатах? Де Ви набуваєте сили, де втрачаєте?
Намалюйте схематично позначки, які у Вас асоціюються з цими кімнатами.
Зворотній зв'язок (обговорення). Відповіді на запитання.
Вправа «Радіти – це мистецтво ...»
Учасники групи на чистому листі А4 записують все, що їх радує в житті, все чому вони завдячені. Чим більше пунктів, тим краще.
Зворотній зв'язок (обговорення).
Релаксаційна вправа «Прогулянка до моря»
Учасникам пропонується закрити очі і відправитися на незабутню прогулянку до моря, де у кожного буде можливість поплавати разом з дельфінами.
Вправа виконується під аудіо запис «Вечір у моря». Через 5 хвилин гучність зменшується і учасникам групи пропонується намалювати побачене. (текст вправи для релаксації – додаток 3)
За бажанням педагоги діляться своїми відчуттями (обговорення в групі).
ІІІ. Підсумки, рефлексія
Тест на самопізнання «Шоколадотерапія»
- На завершення нашої зустрічі пропоную ще трохи позитиву: Ви любите солодке?
- А коли вас пригощають цукерками, Ви звичайно берете ту, яка «на вас дивиться», чи не так?
На перший погляд, здається, що на ваш вибір ніхто не впливає, але психологи заявляють, що ми віддаємо перевагу тим або іншим формам цукерок, залежно від особливостей свого характеру.
(Пригощання учасників цукерками «Асорті»)
Опис до тесту:
У тих, хто обрав квадратну форму цукерки, у житті все під контролем, рухаючись вперед, вони часто лишають для себе маленькі радісні сюрпризи.
Вибір прямокутної форми цукерок говорить про те, що у людини добре, виходить, грати роль «жилетки», в яку плачуть його друзі. Якщо хтось звертається до нього за допомогою, він відволікається, не роздумуючи, але при цьому забуває приділяти достатньо часу для власних потреб.
На кого «дивилась» ромбовидна форма цукерок, той приймає важливі рішення самостійно без сторонньої допомоги, щоб потом ні з ким не ділитися радістю від успіху та перемог, він обирає друзів досить обережно, а от кохану людину тим більше.
Кому подобається кругла форма цукерок – ті знаходяться в повній гармонії зі своїм внутрішнім світом, і як слідство – і з зовнішнім. Ці люди люблять бути в центрі уваги, у них добре розвинена інтуїція.
Ті, хто був зачарований цукеркою овальної форми, легко знаходять спільну мову з малознайомими людьми, їх комунікабельності можна тільки позаздрити.
Підведення підсумків.Оцінка заняття
Один з принципів досягнення високих результатів в оволодінні позитивним мисленням полягає в усвідомленні хороших звичок та доведення їх до автоматизму. Вся таємниця полягає в частому повторенні певних дій.
Спробуйте посадити себе на «позитивну дієту»: цілую неділю всі негативні думки переводьте в позитивні. Починайте діяти прямо зараз!
Наша психіка так організована, що сьогодні ви пам'ятаєте не більше 50% того, про що стало відомо сьогодні. Післязавтра ця цифра знизиться до 15%. Тому давайте почнемо прямо зараз!
Для того щоб визначитися, наскільки сьогоднішня зустріч була корисною для Вас, я приготувала скляні різнокольорові камінці.
На кожному столі є кольорові скляні камінці і чаша.
1. Якщо вам було цікаво, і ви дізналися щось нове для себе, то опустите в чашу камінець зеленого кольору.
2. Якщо вам захотілося дізнатися про почуте, ще більше, то колір вашого каміння помаранчевий.
3. Якщо вам було просто приємно опинитися тут, але все було знаймо, оберіть камінець синього кольору.
- СПАСИБІ за щирість! А зараз якщо хтось бажає висловитись, будь ласка?
- На цьому наша зустріч завершується. Я вдячна Вам за активну роботу!
Додаток 1.
Вправа «Колесо життя»
Визначте задоволення різними сферами свого життя за 10-ти бальною шкалою. Задоволеність – це ваше відчуття своєї успішності або не успішності. Оцінюйте, наскільки розвинені у вас наведені сфери життя, наскільки ви задоволені або незадоволені своїми досягненнями, наскільки ваші очікування співпадають з тим, що у вас виходить. Нуль буде означати повну незадоволеність. Десять – максимально можлива задоволеність.
Відзначте прямо на Колесі оцінку кожної сфери вашого життя (дім, простір; родина і друзі; здоров'я; гроші; кар'єра; вільний час; любов; дозвілля, відпочинок). Точка в центрі – це нульова задоволеність. Зовнішнє кільце – це «десятка», тобто максимальна задоволеність.
В кожному секторі позначте арку, що відповідає вашим оцінкам.
Додаток 2
Вправа «Кімнати Емоції»
Уявіть собі чарівний квітковий сад, красивий будинок. Це дім ваших емоцій. Підійдіть ближче до будинку, відкрийте двері. В домі Ваших емоцій багато кімнат, у кожній живе якась певна емоція. Походите по дому, побачте, які емоції живуть у вашому домі ...
Дуже важливо навчитися з будь-якої кімнати вийти назад до квітучого саду вашої душі.
Як часто ви буваєте в цих кімнатах? Де Ви набуваєте сили, де втрачаєте?
Намалюйте схематично позначки, які у Вас асоціюються з цими кімнатами.
Кімнати емоцій
радість |
сум |
гнів |
ніжність |
тривога |
надія |
щастя |
роздратування |
страх |
любов |
Додаток 3.
Позитивна нота. Релаксація «Прогулянка до моря».
Я запрошую Вас на незабутню прогулянку до моря, де у нас буде можливість поплавати з веселими, дружніми дельфінами, що володіють цілющою силою.
Закрийте очі, уявіть, що ви на березі самого красивого моря. Відчуйте легкий теплий вітерець, запах моря. Ви підходите ближче до води. Пісок просочується крізь пальці ніг, вода тепла і ви з насолодою поринаєте в ласкаві морські хвилі, де вас з радістю зустрічають дельфіни. Розслабтесь, дайте волю вашій уяві і фантазії. Насолоджуйтесь, плавайте, грайте, Ви вільні. . .
Починайте ближче до берега. Подивіться навкруги, запам'ятай це місце, попрощайтесь з дельфінами, ласкавим морем і поступово повертайтеся назад, до нашого кабінету...
Коли будете готові, відкрийте очі. . .
Побудьте ще в цьому стані, намалюйте його.