Інформаційне повідомлення для вчителів 1-2 класів
Тема: ДИТИНА-ШУЛЬГА
Використання у різних видах діяльності лівої та правої руки є відображенням розумової організації психічної діяльності людини, її природною особливістю. Тому питання переучування ліворукої людини вирішуються, тільки якщо виникла нагальна потреба і тільки за участю спеціалістів. Переучування лівш у молодшому шкільному віці зазвичай не має підстав і викликає непередбачувані наслідки, які можуть проявитися не одразу, а за кілька років.
Загальний підхід до оцінювання особливостей і проектування розвитку ліворукого молодшого школяра має будуватися на розумінні певної своєрідності його психічного статусу: для ліворуких дітей характерні спотворення, своєрідні затримки й диспропорції формування різних психічних функцій - мовлення (усного та письмового), читання, рахунку, конструктивних процесів, емоцій. Вони є «групою ризику» в плані виникнення заїкання і проявів недостатності у афективно-вольовій сфері. Водночас серед дорослих лівш багато творчих особистостей, відомих спортсменів, талановитих математиків. Із набуттям досвіду пізнання навколишнього світу ліворукі краще за праворуких пристосовані до ситуацій, які потребують максимуму інтуїції та винахідливості. Таким чином, лівші розвиваються не краще й не гірше за праворуких, а особливим чином, і завдання вчителя та психолога полягає в тому, щоб створити адекватні умови для успішної адаптації дитини-шульги до школи. Молодші школярі-шульги потребують ретельного психологічного супроводу, який полягає у професійному контролі за структурами їхньої психіки, що нетипово розвиваються.
На жаль, ліворукі діти, їхні батьки й педагоги часто виявляються безпорадними перед проблемою шкільної дезадаптації. У наш час індивідуальний підхід до дитини-шульги в школі будується винятково з урахуванням несформованості просторових уявлень, які пов'язуються з труднощами засвоєння читання й письма. Учителі, стурбовані підбором зручного для учня місця за партою, намагаються допомогти дитині знайти зручне положення при виконанні письмових робіт, поблажливо ставляться до якості графічних навичок. (При традиційному розміщенні парт у класі найзручнішим для ліворукої дитини є місце біля вікна, зліва за партою. На цьому місці достатнє освітлення, дитина не заважає сусідові, який працює правою рукою, і дошка висить праворуч - в актуальному для шульги просторі). У цілому правильне вирішення організаційних питань і орієнтація на подолання труднощів просторової орієнтації літер і цифр, не охоплює усе коло проблем адаптації шульги до школи. І це закономірно, оскільки ліворукість передбачає своєрідний перебіг психічного розвитку дитини.
Одна з особливостей ліворуких дітей полягає в тому, що їм нелегко дається все, що вимагає швидкого «переключення» з одного процесу на інший. Зовні це має прояв у характерних «застряганнях» на початку будь-якого виду діяльності, в тому числі й мовленнєвого висловлювання; в постійних пошуках слів у спонтанному мовленні. їхнє мовлення, як правило, недостатньо розгорнуте, уповільнене, надто лаконічне, іноді має місце аграматизм. Водночас дитина достатньо адекватно його (мовлення) оцінює, практично завжди розуміє, що говорить неправильно, і прагне виправити помилки.
В основі корекції перебігу діяльності лежить вироблення цілісної рухової мелодії, яка включає можливість виконання сполучених дій. З цією мстою використовуються вправи, що передбачають розгортання діяльності дитини в часі та просторі, програмування, цілепокладання і контроль за власними діями. Серед них фізичні вправи й рухливі ігри, малювання, а також мовленнєві вправи - мовлення й слухання.
Рекомендації для батьків
Проведення цих вправ в основному покладається на батьків. Батьків варто ознайомити з прийомами, які для таких випадків рекомендує А. В. Семенович.
Ранковою гімнастикою може бути для дитини комплекс вправ, який бажано виконувати регулярно. Починати ранкові вправи найкраще з дихальних вправ, які виконують, лежачи на спині. Недовільне послідовне чергування вдиху з видихом характеризує дихальний об'єм легень без включення їх резервних можливостей. Перехід до довільного дихання з усвідомленим контролем за м'язами живота дає змогу розширити адаптивні механізми цілісної поведінки дитини.
Універсальним прийомом є чотирифазні дихальні вправи, які містять рівні за часом етапи «вдих - затримка - видих - затримка». Спочатку кожна з цих фаз може складати 2-3 с з поступовим збільшенням цього часового інтервалу до 7 с. Складнішим, але більш дієвим є навчання дитини правильного діафрагмального дихання. При цьому на першому етапі такого навчання під час вдиху живіт глибоко втягується, а під час видиху максимально надувається.
У комплексі з дихальними вправами корисно виконувати окорухову гімнастику. Попросити дитину простежити очима, не повертаючи голови, за яскравою іграшкою невеличкого розміру, рухаючи предмет праворуч, ліворуч, угору, вниз, до перенісся, по колу, по контуру вісімки, будь-якого синусоїдального орнаменту тощо.
Після того як вправи опановано, можна спробувати поєднати їх із рухами язика. Спочатку очі та язик спрямовуються за предметом в один бік, а потім очі стежать за предметом, а язик повертається в протилежний бік. При цьому слід звернути особливу увагу на те, що рухи очей і язика повинні бути одночасними, а не послідовними. Нехай дитина поповзає на животі, спині, ліктях, колінах.
Досвід показує, що виконання наведених вище вправ сприяє підвищенню здібностей дитини, поліпшуючи її показники в навчанні та поведінці у цілому.
Повісьте на стіну чи дошку великий аркуш паперу. Дайте дитині крейду (олівець, фломастер) - нехай накреслить спочатку вертикальні (горизонтальні, нахилені) лінії однакової довжини, потім поступово збільшує або зменшує амплітуду рухів. На першому етапі вона має виконувати ці вправи кожною рукою окремо, а потім обома руками одночасно. При цьому спочатку ці рухи двома руками будуть спрямовані в один бік, а потім стануть сходитися і розходитися. Те саме слід зробити і для циклічних, кругових, синусоїдальних рухів, малювання овалів, вісімок тощо. Корисно намалювати правою й лівою руками одночасно будь-яке симетричне відносно вертикалі зображення.
Попросіть дитину заплющити очі й обмацати одною рукою якийсь предмет (кубик, кульку, ключ, зірочку тощо). Потім, не відриваючи очей, знайти цей предмет поміж 5-7 інших, аналогічних - спочатку тією ж самою рукою, а потім іншою (усе всліпу). Те саме можна зробити з квадратиками картону, на які наклеєно вату, наждак, оксамит тощо, при цьому неодмінно слід виконувати всі ці дії і справа наліво, і зліва направо. Пограйтеся так із вирізаними з наждачного або оксамитового паперу літерами й цифрами.
Безцінні в цьому сенсі заняття гімнастикою у-шу, ритмікою й танцями, музикою, плаванням, їзда на велосипеді або гра в теніс.
Постарайтеся захопити дитину малюванням нескладних орнаментів (складанням візерунків із мозаїки) із малюнком, що повторюється. Поступово підводьте її до рівня, коли вона буде спроможною виконувати ці завдання не за фрагментами - риска за рискою, а плавно, дотримуючись рухової мелодії. Нагадаємо, що рухи - рухова мелодія, точність і влучність - запорука багатьох подальших досягнень дитини. Тому для маленького шульги стануть у пригоді заняття макраме, нанизування намистинок і бісеру, ліплення, розмальовування дрібних зображень.
Навчіться разом з дитиною чітко вимовляти складні слова й скоромовки. Важливо, щоб вона якомога більше чула красиве, правильне мовлення. Можна використовувати записи акторів, які читають художні твори, з одночасним простежуванням цього твору за друкованим текстом.
Попросіть дитину повторити складне (словникове) слово по звуках, дивлячись на себе у дзеркало, а потім вписати його в заздалегідь підготовлену сітку, яка відповідає кількості літер даного слова. Вигадайте для дитини нескладний кросворд, попросіть її саму скласти кросворд для вас, вигадати кілька слів, що починаються або закінчуються з якоїсь літери. Напишіть слово, в якому літери переплутані місцями, і попросіть розставити їх правильно і сказати, що за слово ви «зашифрували». Запропонуйте з літер одного довгого слова скласти якомога більше інших слів. Важливо, щоб ці завдання подавалися в ігровій формі.
Підберіть такі ігри, які примушували б дитину знаходити однозначно потрібні слова. Взагалі бажано, щоб, розмовляючи з дитиною-шульгою, ви припинили розуміти її з півслова. Вона має розповісти вам те, що бажає, детально. Ставте їй багато запитань, станьте вкрай «нетямущим».
Особливість, яка полягає в тому, що дитині важко швидко переключатися з одного процесу на інший, повинна враховуватися на уроці. Суть полягає в тому, щоб не порушувати внутрішню регуляцію діяльності учня шляхом спонукання до більш швидкого виконання роботи. По-перше, таким чином не можна домогтися прискорення роботи, оскільки «застрягання» є внутрішньо зумовленим. По-друге, за умови, що дитина усвідомлює недоліки своєї діяльності, акцентуація на них з учителем може викликати у неї різке зростання тривожності. У лівші, як правило, добре розвинене понятійне мислення, і якщо дитину не квапити, надати можливість «увійти» у задачу і самостійно її розв'язати, то вона впорається навіть із складними інтелектуальними задачами цілком успішно.
Інша «видатна» якість молодшого школяра-шульги полягає у несформованості просторових уявлень. Відповідно це негативно відбивається на засвоєнні читання, письма та рахунку, на вмінні пригадувати, інтерпретувати сюжетну картину, складати композицію, схеми, що включають багато елементів тощо.
Оскільки маніпуляція із зовнішнім простором будується спочатку від власного тіла, а вже потім перетворюється на абстрактні просторові уявлення, важливо допомогти дитині зафіксувати «точку відліку». З цією метою можна маркувати ліву руку дитини (вдягти на неї годинника або браслет) і потім співвідносити з лівою рукою (на ній годинник) навчальні завдання. Наприклад, «літера Я та цифра 9 - головкою повернуті до годинника, а літера В та цифра 6 - від нього відвернулися». Пізніше можна використовувати як орієнтири «лівий - правий» відношення «вікно - двері» у класній кімнаті. Орієнтирами «верх - низ» можуть слугувати «голова - ноги», «підлога - стеля».
Для формування просторових уявлень можуть бути використані різні прийоми, рекомендовані для досягнення цих цілей. Вони широко висвітлені в літературі. Зауважимо, що не слід намагатися абстрагувати зовнішній простір, просторові відношення предметів шляхом пояснення. Дитина має предмети помацати, відчути власним тілом, руками (зігнути літеру з дротика, намалювати схему руху потягів, усвідомлюючи ситуацію математичної задачі). Коли дитина збирає конструкції, працює із сюжетними малюнками, корисно допомогти їй скласти алгоритм діяльності.
Для лівші характерна тенденція до ігнорування тієї частини зовнішнього простору, яка знаходиться ліворуч. Скорегувати цю особливість допомагають ігри у бадмінтон, теніс, футбол, особливо у настільному варіанті. У процесі навчальної роботи слід систематично нагадувати дитині, що писати (читати, малювати, складати з малюнків сюжетний ряд) слід починати з лівого боку аркуша. Спершу корисно використовувати прийом «встановити пальчик руки з годинником на початок рядка (на початок лівої частини сторінки). Він показує, звідки слід починати писати (малювати, складати з малюнків сюжетний ряд)». Корисні завдання на виокремлення лівого, правого, нижнього, верхнього, центрального блоків сторінки з подальшим виконанням у кожному з них дій, указаних учителем.
У корекційній роботі з молодшими школярами-шульгами слід враховувати, що до цього віку дитина практично самостійно вже набула певного досвіду використання компенсаторних способів пізнання світу. У багатьох випадках ліворукі діти досягають потрібних результатів обхідним шляхом, знаходячи найдивовижніші зовнішні та внутрішні засоби (запам'ятовування просторового образу літер через зв'язок їх із знайомими предметами, розрізняння просторових відношень «вгору -вниз» через асоціацію «сонце на небі - земля під ногами», визначення просторових співвідношень деталей предметів або власне предметів шляхом логічних висновків тощо).
Як уже було відзначено, молодші школярі-лівші мають розвинений довільний контроль над власною діяльністю, залучають різні зовнішні засоби задля опанування тими операціями, які в праворуких формуються незалежно від довільного зусилля. За висловом одного з дослідників людей з переважанням активності лівої руки, шульги, пізнаючи світ, «все пропускають крізь голову».
Напружене навантаження на нервову систему підвищує ризик емоційних зривів, схильність ліворуких дітей до неврозоподібних проявів. Цей факт повинен враховуватися в процесі психологічно- педагогічного та медичного супроводу навчання дітей цієї категорії.