Інформаційний довідник «Професійний орієнтир методиста»

Про матеріал

Відображення ходу методичної діяльності, форми вираження і поширення методичних рекомендацій - це свого роду особлива система необхідних на професіонала знань.

За змістом робота методиста залежить від напрямка діяльності, який він супроводжує. Але є певні спільні інструменти для використання на практиці будь-яким методистом.

Перегляд файлу

Центр позашкільної роботи Святошинського р-ну міста Києва

                                                                  

 

 

 

Інформаційний довідник

«Професійний орієнтир методиста»

 

 

 

 

 

     Упорядник – методист відділу

організаційно-масової роботи

ЦПР Корольчук О.С.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Київ-2018
 

        Методична продукція - одна з форм відображення результату методичної діяльності, спосіб вираження і поширення методичних знань.

За змістом (залежно від профілю спеціалізації методиста):
а/ діяльність певних категорій практиків, як в цілому, так і по окремих напрямках, аспектам, проблемам;
б/ реалізація конкретних програм, проектів, форм і видів діяльності;
в/ окремі напрями, аспекти діяльності різних колективів та їх органів самоврядування.

                     За функціональним призначенням:
-  інформаційно- просвітницька  (методичний опис, коментар, анотація, листівка, бюлетень, рецензія, газета, реферат, довідник, довідка, інформація, аналіз, положення) ;
- організаційно-методична (програма, інструктивно - методичний лист, методична записка, пам'ятка, інструкція, методична рекомендація, методична розробка, тематична папка) ;
- прикладна (сценарій, картотека, каталог, плакат, графік, наочні посібники, тематична підбірка матеріалів, задачник, збірник вправ) .
             Будь-який з видів методичної продукції може бути представлений різним чином: друкований варіант рукопису методиста (набраний на комп'ютері), друкарське видання, публікація в періодичному виданні, буклети.
            Підготовка тієї чи іншої методичної продукції вимагає зазвичай тривалого часу і ретельної підготовки. Якість випущених матеріалів залежить від їх чіткого планування , вибору адресатів, обліку запитів і пропозицій педагогічних і дитячих колективів.

 

До методичних видань пред'являються певні вимоги:
1 . Назва повинна вказувати на його тему й основний зміст. Актуальність тематики видання. Облік запитів і професійних потреб педагогів-практиків.
2 . Мати конкретну адресу, точну націленість на певну категорію дорослих чи дітей.
3 . Бути результатом або глибокого всебічного вивчення якогось питання з науково-педагогічної , методичної літератури, або спеціального педагогічного експерименту, або виправдав себе досвіду роботи колективу, окремого педагога .
4 . Розкривати педагогічну сутність даного явища, описувати методику дій педагога, колективу.
5 . Спиратися на аналіз попереднього досвіду, осмислення стану справ даного питання на сучасному етапі .
6 . Утримувати посилання на авторів або друковані джерела, ідеї та матеріали яких використані в роботі над методичним виданням .
7 . Відповідати заявленому виду методичної продукції.
8 . Додається список літератури (використаної або рекомендованої).

Необхідно звернути увагу на культуру оформлення видання , лаконічність викладу, цілісність і логічність структури.
 

                                 Структура методичного видання:

Титульний аркуш:
про назву установи, яка видає методичний посібник;
про вид і назва методичної продукції;
- кому адресується;
- укладач або автор;
- місто та дата видання.

На звороті титульного аркуша вказується назва редакційної ради (н-р., «Друкується за рішенням науково-методичної ради»), далі йдуть вихідні дані, складу редакційної колегії, рецензенти.

        Викладається коротка анотація: для кого призначена, що містять, чому присвячені.

                                        Зміст:
Вступ (з якою метою підготовлено і про що буде йти мова).
Основна частина.
Висновок (висновки, пропозиції) .
Використана література.
             Залежно від виду методичної продукції можуть бути додатки (сценарії, плани, програми, схеми, рекомендована література).

 

Інформаційно-методична продукція


Мета: викласти відомості, які підлягають поширенню, роз'яснити прийоми і методи, проаналізувати чийсь досвід, описати дії, зорієнтувати в поточні події, розповісти про проведене справі.
В основі даних видань - факти та їх оцінки .
Методичне опис - розповідь про проведене справі, побачене подію або про те, як його можна провести . Вимоги : детально описувати подія, дія, роз'яснювати їх.
Методичний коментар може бути частиною методичного опису, аналізу, рекомендації , коли виклавши тезу, описавши справу, коментуються всі "за" і " проти". Самостійним видом методичної продукції є коментар, якщо він висвітлює позитивні і негативні сторони події або форми роботи, не даючи рекомендацій.
Анотація - короткий виклад суті, змісту книги, методичного посібника, розробки. Анотація покликана розкрити призначення матеріалу. У ній обов'язково вказується ким і де може бути використана ця методична робота.
Рецензія - стаття, в якій дається відгук, аналіз і оцінка наукового чи художнього твору , методичного видання. У рецензії звертається увага на актуальність представлених матеріалів , їх цілісність ( узгодженість цілей, завдань до змісту діяльності), дається оцінка та аналіз провідних ідей і обраних шляхів їх реалізації, позначаються недоліки та зауваження. У висновку рецензії вказується придатність матеріалів до реалізації, доцільність їх дослідно- експериментальної перевірки, необхідність доопрацювання .
Довідка - підсумковий аналітичний документ за результатами вивчення певних питань в установах системи освіти . У довідці відображаються найбільш типові процеси і явища, визначаються шляхи усунення або зменшення факторів, що негативно впливають на результати виховної роботи  та посилення факторів, що впливають позитивно. Підготовлений документ повинен бути об'єктивним, обгрунтованим, конкретним, системним, коротко , лаконічно і логічно викладеним .
                              Орієнтовна структура викладу матеріалу:
• тема досліджуваного питання, дата, місце, керівник освітньої установи;
• форми і методи вивчення;
• аналіз стану справ (що позитивного в роботі і що цьому сприяло ; які недоліки та їх причини);
• висновки, пропозиції;
• хто вивчав питання.
Бюлетень - швидке і регулярне інформування всіх зацікавлених осіб та організацій про те нове, що мається на розглянутій області або діяльності установи. У бюлетені публікуються короткі офіційні матеріали з питань , що входять до кола ведення випускаючої його організації або автора. Специфічною рисою бюлетеня є офіційний характер включаються відомостей.
Методичний інформаційний довідник - являє собою збірник питань і відповідей на актуальні проблеми з організації роботи і за змістом. Такі довідники необхідні в роботі з педагогічними кадрами та громадськістю.
Положення - збірка правил, законів з певного питання.

Орієнтовна структура положення про конкурс ( огляді , виставці тощо) може бути такою :
1 . Хто оголошує конкурс.
2 . Тема з назвою конкурсу.
3 . Мета, терміни проведення .
4 . Учасники (індивідуальні або колективні) .
5 . Регламент (етапи організації ) конкурсу.
6 . Умови проведення конкурсу.
7 . Критерії оцінки результатів і визначення переможців. Нагородження .
8 . Організатори та журі конкурсу.
9 . Куди і кому звертатися за роз'ясненням умов конкурсу та методичною допомогою з підготовки до нього.

Організаційно-методична продукція
          Мета: роз'яснення мети та порядку дії, методики організації, проведення справи, акції, процесу; показ можливих прийомів і форм.
        Інструктивно-методичний лист включає вказівки та роз'яснення , що випливають з нормативного документа вищестоящої організації; визначає коло функцій і діяльності педагога чи колективу з виконання рішень вищестоящих органів; розкриває більш повно зміст нормативних документів, положень, наказів, однак, без роз'яснення приватних методик і рекомендацій.
         Схема інструктивно-методичного листа може бути такою:
про назву, адресат;
про вступна частина , де коротко обгрунтовується необхідність даного питання (наводяться відправні нормативні документи , аналіз ситуації, що склалася, обстановки; висновки) ;
про виклад інструктажу (цілі та завдання діяльності, її зміст, обов'язки безпосередніх виконавців, їх повноваження, помічники, терміни виконання).
           Можуть бути висвітлено окремі методичні аспекти (план - алгоритм дій; перелік справ, рекомендованих до виконання і т.д.).
Заключна частина, націлює на виконання даного інструктивно- методичного листа;
про автора.
         Методична записка - дає пояснення до подальшим методичним матеріалами, викладеним більш стисло (планам, графіків, таблиць  . Може бути на початку збірника матеріалів, посібники. У записці даються відповіді на наступні питання:
вирішенню яких завдань сприяє дана методична робота;
кому адресована;
на підставі яких документів, фактів складена робота;
яка система викладу матеріалу.
          

Інструкція - розкриває послідовність дій, операцій. Застосовується зазвичай при описах умов дидактичних ігор або функцій будь-якого органу, що не допускає різних тлумачень одного і того ж питання
Інструкція пишеться лаконічною мовою, простими реченнями, без складних граматичних зворотів.
Пам'ятка - містить короткі, найважливіші відомості про виконання якої-небудь операції або здійсненні будь-яких функцій. У стислій формі дає алгоритм дій, коло обов'язків, перелік порад . Пам'ятка невелика за об'ємом. Має точного адресата у вигляді короткого звернення або просто назви. Виклад матеріалу лаконічно, конкретно, без повторень, як правило, по пунктах.
        Методичні рекомендації - створюються для надання допомоги колективу, педагогу у виробленні рішень , заснованих на досягненнях науки і передового практичного досвіду з урахуванням конкретних умов і особливостей діяльності даного педагога, колективу.
        Методична рекомендація містить в собі розкриття однієї або декількох приватних методик, вироблених на основі позитивного досвіду.
Рекомендації мають точну адресу і термінологія, стиль і обсяг методичної рекомендації строго регламентується.


Методичні рекомендації:


1. Вступна частина - обгрунтування актуальності, необхідності даних рекомендацій , короткий аналіз стану справ з даного питання; вказується адреса, роз'яснюється, яку допомогу покликана надати дана робота.
2. Виклад головної тези - що саме рекомендується робити щодо виправлення або поліпшення існуючого становища. Описується методика організації діяльності (як це зробити). Пропонуються конкретні способи , прийоми, форми і методи роботи.
3. Методичні вказівки з вирішення організаційних питань (створення штабів, клубів; оформлення, розподіл доручень і т.п.).
4. Опис перспективних результатів рекомендованого справи. Які завдання допоможе вирішити, яке конкретне дію зробить на учасників.
5. Список рекомендованої літератури з даної теми, список використаної літератури.
6. Автор роботи, рік написання, рецензія.
Можливі додатки до рекомендації конкретних матеріалів.

        Методична розробка - комплексна форма, що включає в себе рекомендації з організації та проведення окремих масових заходів, методичні поради, сценарії, плани виступів, виставок і т.д.

Схема методичної розробки:
1 . Назва розробки.
2 . Назва та форма проведення справи.
3 Пояснювальна записка:
• завдання проведеного справи;
• вік дітей;
• умови для проведення.
4 . Обладнання, оформлення.
5 . Методичні поради на підготовчий період ( розподіл доручень, робота рад справ і тощо)
6 . Сценарний план, хід проведення справи .
7. Сценарій справи, де дотримуються всі сюжетні частини , посилання на авторів і назви джерел із зазначенням сторінок.
8. Методичні поради організаторам та постановникам / На які особливо важливі і важкі моменти звернути увагу. Шляхи створення емоційного настрою, місце проведення , варіанти оформлення /.
9. Методичні поради на період найближчого наслідки/ як підвести підсумки, які справи провести для закріплення отриманого результату/.
10. Список використаної літератури.
11. Автор розробки, посада, місце роботи.

Прикладна методична продукція.

Мета: допоміжний матеріал, що доповнює, що ілюструє, більш повно розкриває тему, відображену в інших видах методичної продукції.

Сценарій - поширений вид методичної продукції , конспективна , докладна запис свята, вечори , будь-якої справи . Тут дослівно наводяться слова ведучих, читців, акторів, тексту пісень , У ремарках даються сценічні вказівки / світлова партитура, рух учасників на сцені і т.д. / .

Схема сценарію:
1. Назва справи.
2. Адресат.
3. Мета, виховні завдання справи .
4. Учасники - дійові особи.
5. Текст сценарію.
6. Використана література.
7. Автор (упорядник) сценарію, рік видання.

Як правило, сценарій забезпечений методичними порадами, що дозволяє розробляти власні варіанти, уникнути помилок.

Плакат інформаційний - знайомить з майбутніми справами або підсумками зробленого. Він призначений для загального огляду - звідси його розмір, шрифт, відповідне оформлення . Наприклад, друковані видання з досвіду роботи , календарні плани роботи гуртків, позашкільних установ.

Графіки (діаграми) - показ порівняльної характеристики, зростання зміни якогось явища.

Плакат інструктивно - методичний - прийнятний тоді, коли зміст неможливо розкрити тільки словами. Наприклад , уявлення якої структури - у вигляді плаката - схеми, а оформлення чого-небудь - за допомогою плакатів з малюнками. Вони можуть бути виконані типографським способом, фотоспособом або просто намальовані. Текст пишеться шрифтом або друкується на комп'ютері.

Інформація на плакаті повинна бути одиничною, вузькою, але точно розкривати суть плаката.

Інформаційний каталог - знайомить з бібліографією, фільму, аудиозаписів з певного питання, з матеріалами методичної виставки тощо
Зміст каталогу може бути таким:
1. Назва книги, фільму, методичного матеріалу.
2. Автор
3. Коротка анотація.
4. Вихідні дані:  рік видання, видавництво.
За формою - це каталожні картки, об'єднані в картотеку або лінійний текст (збірка, брошура) або  файлова папка.

Тематична збірка - накопичення матеріалу для написання рекомендацій, сценаріїв .
Картотека - систематизоване зібрання карток з якими-небудь відомостями, матеріалами. Картотека може бути: газетних або журнальних статей, методичної літератури, відеокадрів, цікавих людей, досвіду роботи, аудіозаписів, методичних видань тощо

Картотека складається зі спеціальних каталожних карток, котрі розташовуються за певними розділами. У картотеці газетних і журнальних статей, відповідно до бібліографічних вимог, запис може виглядати наступним чином: Малишев К.Б., Кевля Ф.С. Моделювання в сфері саморозвитку школярів// А і В. – 1998. -  № 3.

Якщо назва статті не розкриває її зміст, бажано зробити анотацію.

doc
Додано
6 грудня 2018
Переглядів
636
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку