Інформатика 2 клас (індивідуальна корекційно-розвивальна програма для дитини-аутиста 1 рік навчання)
Одне з завдань програми - подолання негативізму при спілкуванні і встановленні контакту з дитиною з аутизмом. Робота переможця V Всеукраїнського конкурсу "Творчий вчитель - обдарований учень" в номінації "Робота психологічної служби".
Актуальність проблеми
На сьогодні питання навчання дітей з розладами аутичного спектра в освітньому просторі звучить надзвичайно гостро. Складнощі впровадження освіти для аутичних дітей в нашій країні пов'язані з різноплановими дефіцитами. Відхилення від нормального особистісного розвитку - це тип дизонтогенеза, при якому спостерігаються складні поєднання загального психологічного недорозвинення, затриманого, пошкодженого і прискореного розвитку окремих психічних функцій, що призводить до ряду якісно нових патологічних утворень. Одним з клінічних варіантів цього дизонтогенеза є ранній дитячий аутизм (РДА) (І.І. Мамайчук, 1998). Слово аутизм від латинського слова autos - означає відрив від реальності, відгородженість від світу.
Основними ознаками РДА при всіх його клінічних варіантах є:
Мета програми:
Завдання програми:
Дана індивідуальна корекційно-розвивальна програма для дитини-аутиста 1 рік навчання містить тематичне планування індивідуальних занять та розробку кожного заняття (конспект та презентацію, а також фізкультхвилинки та розвивальні програми)
Тематичне планування індивідуальних занять «Інформатика»
(9 годин на рік, 1 година на місяць)
№ п/п | Кількість годин | Зміст навчального матеріалу | Навчальні досягнення учнів | Спрямованість корекційно розвиткової роботи |
---|---|---|---|---|
1 | 5 | Перше знайомство з комп'ютером Що таке комп'ютер? Правила техніки безпеки та загальні гігієнічні вимоги при роботі за комп'ютером. Що може комп'ютер? Основні пристрої, що входять в склад комп'ютера (системний блок, монітор, клавіатура, миша) знайомство з термінами (назвами), їх призначення. Миша призначення та правила роботи. Курсор миші(екранна стрілочка), пересування курсору миші по екрану. Миша допомагає грі (практикум - тренажери, комп'ютерні ігри, програми що керуються за допомогою миші). Комп'ютерні ігри (логічні, розвиваючі, ігри на кмітливість, на орієнтування на площині екрану) | Учень: - знає правила поведінки в комп'ютерному класі; - знає про вимоги до організації комп′ютерного робочого місця, виконує вимоги безпеки і гігієни при роботі з комп'ютером; - знає про використання комп'ютера в побуті, навчанні, дозвіллі; - знає призначення і основні пристрої комп‛ютера; - знає про курсор і його призначення; - вміє переміщувати курсор за допомогою миші; - розуміє поняття - комп′ютерна гра; - розуміє і приймає умови гри. | Формувати початкову лексику з інформатики, вміння користуватися термінологічним словником. Формувати бажання вчитися самостійності, інтересу до вивчення інформатики. Активізувати мисленєву діяльність – вчити орієнтуватися в ситуації, бачити зв'язки і відносини між об'єктами. Розвиток слухової уваги і логічного співвідношення. Розвиток аналітико-синтетичної діяльності (склади ціле з частин, знайди, відсутню частину, визнач за характерними ознаками предмет). |
2 | 4 | Графіка Вбудований графічний редактор Paint. Малювання геометричних фігур. Інструменти графічного редактора. Пензлик. Олівець. Ластик. Інструменти графічного редактора. Заливка. Палітра. Розмальовки-онлайн. | Учень: - вміє малювання пензликом, олівцем, використовувати інструмент заливку; - вміє користуватися розмальовками-онлайн. | Формувати вміння відповідати на запитання вчителя використовуючи новий словниковий запас. Розвивати дрібну моторику (клавіатурні тренажери, розвиваючі ігри). Розвивати творчу направленість в діяльності учнів: від вміння виконувати поставленні завдання за зразком, інструкцією до варіативного виконання завдань, самостійного прийняття рішень, прагнення до самостійності у виконанні завдань. Організувати застосування отриманих знань у різних життєвих ситуаціях. Вчити шукати позитивне в будь-якому результаті. |
На кінець року учень: знає: - правила поведінки в комп′ютерному класі, техніку безпеки при роботі за комп'ютером; - основні поняття і терміни, розуміє абстрактні символи; - призначення і основні пристрої комп‛ютера; - про курсор і його призначення; - про виконання правил гри, розуміє і приймає умови гри; вміє: - орієнтуватися на площині екрану, переміщувати курсор за допомогою миші і клавіатури; - усвідомлено співвідносити дії управління із зображенням на екрані; - усвідомити сенс комп'ютерної гри, ігрові цілі, зрозуміти і прийняти умови гри. Розробки уроків розміщенні на http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code-784DE4706A24B/list-BD57D40B26 |
Інформатика 2 клас(індивідуальна корекційно-розвивальна програма для дитини-аутиста 1 рік навчання)
Актуальність проблеми.
На сьогодні питання навчання дітей з розладами аутичного спектра в освітньому просторі звучить надзвичайно гостро. Складнощі впровадження освіти для аутичних дітей в нашій країні пов’язані з різноплановими дефіцитами. Відхилення від нормального особистісного розвитку- це тип дизонтогенеза, при якому спостерігаються складні поєднання загального психологічного недорозвинення, затриманого, пошкодженого і прискореного розвитку окремих психічних функцій, що призводить до ряду якісно нових патологічних утворень. Одним з клінічних варіантів цього дизонтогенеза є ранній дитячий аутизм (РДА) (І.І. Мамайчук, 1998). Слово аутизм від латинського слова autos - означає відрив від реальності, відгородженість від світу.
Основними ознаками РДА при всіх його клінічних варіантах є:
- недостатнє або повна відсутність потреби в контактах з оточуючими;
- відгороджена від зовнішнього світу;
- слабкість емоційного реагування по відношенню до близьких, навіть до матері, аж до повної байдужості до них (афективна блокада)
- нездатність диференціювати людей і неживі предмети. Нерідко такі діти вважають агресивним; /
- недостатня реакція на зорові слухові подразники змушує багатьох батьків звертатися до офтальмолога або сурдолог. Але це помилкова думка, діти з аутизмом, навпаки, дуже чутливі до слабких подразників. Наприклад, діти часто не переносить цокання годинника, шум побутових приладів, капання води з водопровідного крана;
- прихильність до збереження незмінності навколишнього;
- неофобії (боязнь всього нового) проявляється у дітей - аутисти дуже рано. Діти не переносить зміни місця проживання, перестановка ліжко, не любить новий одяг і взуття;
- одноманітне поведінку зі схильністю до стереотипам, примітивні руху;
- різноманітні мовні порушення при РДА;
- у дітей з РДА спостерігаються різні інтелектуальні порушення. Найчастіше це розумова відсталість.
Мета програми:
-подолання негативізму при спілкуванні і встановленні контакту з дитиною з аутизмом;
-розвиток пізнавальних навичок;
-пом’якшення характерного для аутичних дітей сенсорного і емоційного дискомфорту;
-підвищення активності дитини в процесі спілкування з дорослими і дітьми;
-подолання труднощів в організації цілеспрямованої поведінки;
- привити любов до порядку і завершеності, навчити розуміти чітко визначені алгоритми і правила і постійно дотримуватися;
- розвивати вміння орієнтуватися за візуальними стимулами: малюнками, картинками, піктограмами, графіками тощо;
- здатність зацікавитися чимось незвичним;
- розвивати тонке відчуття емоційного стану іншої людини, розуміння того, з ким і як можна себе поводити.
Завдання програми:
-орієнтація аутичної дитини в зовнішньому світі;
-навчити користуватися комп’ютером та комп’ютерними іграми;
-розвиток самосвідомості й особистості дитини з аутизмом;
-розвиток уваги та логіки;
-розвиток пам'яті, мислення.
Дана індивідуальна корекційно-розвивальна програма для дитини-аутиста 1 рік навчання містить тематичне планування індивідуальних занять та розробку кожного заняття (конспект та презентацію, а також фізкультхвилинки та розвивальні програми)
Тематичне планування індивідуальних занять «Інформатика»
(9 годин на рік, 1 година на місяць)
№ п/п |
Кількість годин |
Зміст навчального матеріалу |
Навчальні досягнення учнів |
Спрямованість корекційно розвиткової роботи |
1 |
5
|
Перше знайомство з комп'ютером. Що таке комп'ютер? Правила техніки безпеки та загальні гігієнічні вимоги при роботі за комп'ютером. Що може комп'ютер? Основні пристрої, що входять в склад комп'ютера (системний блок, монітор, клавіатура, миша) знайомство з термінами (назвами), їх призначення. Миша призначення та правила роботи. Курсор миші(екранна стрілочка), пересування курсору миші по екрану. Миша допомагає грі (практикум - тренажери, комп'ютерні ігри, програми що керуються за допомогою миші). Комп’ютерні ігри (логічні, розвиваючі, ігри на кмітливість, на орієнтування на площині екрану) |
Учень:
|
Формувати початкову лексику з інформатики, вміння користуватися термінологічним словником.
Формувати бажання вчитися самостійності, інтересу до вивчення інформатики. Активізувати мисленєву діяльність – вчити орієнтуватися в ситуації, бачити зв'язки і відносини між об'єктами.
Розвиток слухової уваги і логічного співвідношення.
Розвиток аналітико-синтетичної діяльності (склади ціле з частин, знайди, відсутню частину, визнач за характерними ознаками предмет).
|
2 |
4 |
Графіка Вбудований графічний редактор Paint. Малювання геометричних фігур. Інструменти графічного редактора. Пензлик. Олівець. Ластик. Інструменти графічного редактора. Заливка.Палітра. Розмальовки- онлайн. |
Учень:
|
Формувати вміння відповідати на запитання вчителя використовуючи новий словниковий запас. Розвивати дрібну моторику (клавіатурні тренажери, розвиваючі ігри). Розвивати творчу направленість в діяльності учнів: від вміння виконувати поставленні завдання за зразком, інструкцією до варіативного виконання завдань, самостійного прийняття рішень, прагнення до самостійності у виконанні завдань. Організувати застосування отриманих знань у різних життєвих ситуаціях. Вчити шукати позитивне в будь-якому результаті. |
Основні навчальні досягнення на кінець року. На кінець року учень: знає:
вміє:
|
Урок №1. Тема: Що таке комп'ютер? Правила техніки безпеки та загальні гігієнічні вимоги при роботі за комп'ютером. Що може комп'ютер?
Цілі:
1. Розвиток мислення.
2. Розвиток зорового і слухового сприйняття і пам'яті.
3. Дослідження уваги.
Завдання:
1. Розвивальні:
-розвиток уявлень про навколишній світ, про можливості сучасного комп’ютера;
-закріплення уявлень про елементарні геометричні фігури.
2. Виховні:
-виховувати інтересу до навчального предмету «Інформатика»;
-розвиток вміння слухати дорослого.
3. Корекційні:
-розвиток понятійного апарату;
-формування логічного мислення;
-розвиток зорово-просторова орієнтування;
-розвиток дрібної моторики;
-розвиток зв'язного мовлення.
Хід заняття:
1. Привітання.
Педагог вітається.
2. "4 зайвий".
Мета:
-дослідження ступеня сформованості логічного мислення;
-виявити рівень сформованості понятійного апарату.
Інструкція: знайти зайву геометричну фігуру.
|
|
|
|
3. Пазл «Комп’ютер».
Вчитель порівнює комп’ютер з чотирикутником.
Інструкція:зібрати картинку схожу як на слайді.
4. «Що може комп’ютер?»
Вчитель організовує бесіду за допомогою презентації розповідає про сфери застосування комп’ютера.
5. Фізкульхвилинка.
Мета: формувати вміння наслідувати дії педагога.
6. Кубик «Правила техніки безпеки та загальні гігієнічні вимоги при роботі за комп'ютером».
Інструкція: знаходити картинку за слайдами.
Мета: розвиток дрібної моторики, вміння працювати за зразком, закріпити основні правила безпеки при роботі за комп’ютером.
7. Пальчикова гімнастика.
Мета: вчити дитину чергувати кулак-долоню, пальці.
Зайчик
Зайчик по лісі скакав, (пальчики “скачуть” по столу)
Зайчик корм собі шукав. (Пальчиками обох рук по черзі перебираємо по столу)
Раптом у зайчика на маківці
Піднялися, як стрілки, вушка. (Зображуємо вушка ручками)
Шорох тихий лунає:
Хтось по лісу крадеться. (Пальчики повільно йдуть по столу)
Заєць плутає сліди,
Тікає від біди. (Пальчики швидко-швидко бігають по колу на столі)
8. Прощання.
Урок №8. Тема: Графіка. Інструменти графічного редактора. Заливка. Палітра
Цілі:
1. Розвиток мислення.
2. Розвиток зорового і слухового сприйняття і пам'яті.
3. Дослідження уваги.
Завдання:
1. Розвивальні:
- ознайомити учнів з призначенням графічного редактора;
-навчити основними операціями малювання в графічному редакторі;
-вчити створювати прості малюнки в середовищі графічного редактора;
- вдосконалювати уміння працювати з мишею;
-формувати навички роботи з інструментами графічного редактора;
-формувати інформаційно-комунікаційну компетентність;
-закріплення уявлень про елементарні геометричні фігури.
2. Виховні:
-виховувати інтерес до навчального предмету «Інформатика»;
-розвиток вміння слухати дорослого.
3. Корекційні:
-розвиток понятійного апарату;
-формування логічного мислення;
-розвиток зорово-просторова орієнтування;
-розвиток дрібної моторики;
-розвиток зв'язного мовлення.
Хід заняття:
1. Привітання.
Педагог вітається.
2. Гра «Розфарбуй малюнок змінюючи колір»
Мета:
-дослідження ступеня сформованості логічного мислення;
-виявити рівень сформованості понятійного апарату.
Інструкція: розмалювати малюнок змінюючи колір.
3. Графічний редактор PAINT. Інструменти графічного редактора. Заливка.Палітра.
Вчитель знайомить учня з графічним редактором Paint, з основними операціями малювання в графічному редакторі; вчити створювати геометричні фігури в середовищі графічного редактора.
Інструкція: повторювати дії вчителя, створити малюнок за зразком.
4. Фізкульхвилинка.
Мета: формувати вміння наслідувати дії педагога.
5. Гра «Чарівний мішок» (чарівний мішечок, іграшка-їжак, кульки су-джок)
Вчитель: – Подивись нам гості щось принесли. Який гарний мішечок! Ой, а там хтось є. Відгадай хто. Кажуть що він колючий.
Вчитель: -Чому ж він колючий? Як ви думаєте хто там сховався?
Учень. Їжачок (дістає з чарівного мішечка їжачка).
Ежик, ежик весь в иголках,
Словно он не зверь, а елка.
Хоть колюч молчун лесной,
Ёжик добрый, а не злой.
Что ж ты, ёж, такой колючий?
Это я на всякий случай:
Знаешь кто мои соседи,
Лисы, волки и медведи.
Вчитель:- Давай подивимося, що ще є у їжачка? (розглядають їжака, знаходять і називають: ніс, очі, рот, лапки). А тепер подивись уважно очками і знайди, що у нас в класі схожий на їжачка? Правильно, молодець! Це м'ячики. Вони які? Теж колючі. Пограємо з ними? Це будуть наші їжачки.
6.Пальчикова гімнастика. Гра з м'ячиками «Су-джок».
Жив в лісі колючий їжачок (поперемінно пальцями обох рук діти обмацують м'ячик) в своєму будиночку-нірці (затиснути м'ячик в долоньках).Одного ранку прокинувся їжачок, виглянув у віконце (розкрити долоньки з м'ячиком) і побачив сонечко. Усміхнувся їжачок сонечку (посмішка) і пішов прогулятися по лісі. Спочатку повільно, а потім швидше-швидше і побігли лапки (катати м'ячик в руках вперед-назад повільно, а потім все швидше й швидше). Любить їжачок швидко бігати. Бага-бігав-бігав і прибіг до свого будиночок-нірку (затиснути м'ячик в долоньках).
7. Прощання.
Висновок.
Період шкільного навчання особливо важливий для таких дітей і їх близьких. Вступу до школи часто передують роки зусиль родини і фахівців з повернення дитини в нормальне русло життя. Звичайно, і на початку корекційної роботи, і пізніше з такими дітьми в основному потрібно працювати індивідуально. Однак з появою хоча б найменшої можливості необхідно створювати умови, що дозволять їм спілкуватися з іншими дітьми і додержуватися нормальних зразків поведінки.
Досвід свідчить, що аутична дитина постійно має потребу в стимуляції для переходу до більш складних відносин зі світом і з людьми. Такі ситуації складно організовувати штучно, але вони є частими в звичайному нормальному житті, що постійно і природно змушує дітей «збиратися» і вирішувати нові завдання.
Таким чином, вихід дитини досить складні соціальні умови школи, у середовище звичайних дітей - це велика перемога такого учня і відкриття для нього нових можливостей розвитку. Школа дає йому не тільки знання і навички, але, насамперед, шанс навчитися жити разом з іншими людьми. Тому для таких дітей украй важливо втриматися в школі і не залишитися вдома, перейшовши на індивідуальне навчання.
Використані джерела інформації:
1. Бардишева Т. Ю. Здрастуй, пальчик. Пальчикові ігри. - М. : «Карапуз», 2007.
2. Большаков С. Е. Формування дрібної моторики рук: Ігри та вправи. - М. : ТЦ Сфера, 2006.
3. Діти з обмеженими можливостями: проблеми та інноваційні тенденції в навчанні і вихованні. Хрестоматія з курсу «Корекційна педагогіка та спеціальна психологія» [Текст] / уклад. Н. Д. Соколова, Л. В. Калінікова. - М.: Изд-во ГНОМ і Д, 2001.
4. Єрмакова І. А. Розвиваємо дрібну моторику у малюків. - СПб: Изд. будинок «Літера», 2006.
5. Крупенчук О. І. Пальчикові ігри. - СПб: Изд. будинок «Літера», 2007.
6. Ульянова Р.К. Проблеми корекційної роботи з аутичними дітьми // Педагогічний пошук. - 1999. - № 9.
7. Інтернет ресурс: http://www.maam.ru/.
8. Інтернет ресурм: www.krok.org.ua (батькам дітей - аутистів).