Інноваційні форми та технології фізичного виховання
учнів початкової школи
Предмет «Хореографія» пропонується багатьом школам як варіант третього уроку. Оскільки танець вважається унікальним видом мистецтва і потрібний для повноцінного розвитку дитини.
Танець – це найбагатше джерело естетичних вражень дитини. Завдання даного предмета в загальноосвітньому закладі - познайомити учнів з цим видом мистецтва, як теоретично, так і практично, і таким чином розширити їх кругозір. Важливо показати, що кожна дитина може відчувати себе гармонійно і впевнено на такому незвичайному предметі. Довести кожному учню, що він може красиво рухатися під музику. Розвинути почуття ритму, хореографічну виразність, координацію рухів.
Інновація (відновлення, новинка, зміна) – система або елемент педагогічної системи, що дає змогу ефективно вирішувати поставлені завдання, які відповідають прогресивним тенденціям розвитку суспільства.
Модернізація освіти спонукає до пошуку нових освітніх і виховних технологій, до впровадження нетрадиційних форм і методів навчання та виховання. Саме інновації, як невід’ємна частина інтерактивних технологій спрямована на перетворення існуючих форм і методів виховання.
Заняття вчать створювати і розуміти прекрасне, розвивають мислення і фантазію, сприяють гармонійному розвитку. Діти тренують почуття ритму, вчаться слухати, чути і розуміти музику. Для розвитку всього вище перерахованого необхідно особливо ретельно підбирати вправи. До них відносяться різні ігри, ритмічні розминки і пластичні етюди, які викликають жвавий інтерес у дітей. Хочу поділитися своїм досвідом.
Організаційні моменти :
Творче завдання. Створення привітання та прощання у вигляді кричалки черлідерів. Вчитель разом з учнями зі слів придумують кричалку, якою вітаються на початку та в кінці уроку. Слова супроводжуються рухами . Згодом можна її використовувати на різних змаганнях чи святах. Може бути одна кричалка для всіх дітей або окремі по класах.
На початку уроку:
«Наш ліцей, - знання і сила!
Подивіться всі на диво!
Хочем всіх вас привітати –
Щастя та добра бажати .
І сьогодні ми для Вас –
Затанцюєм, просто, – клас !!!!
В кінці уроку :
«Побажали танцем сміло
Щоб усі були щасливі!!!»
Технологія «Відгукнись!»
Надає можливість кожному сказати своє ім’я голосно та чітко, для швидшого знайомства між собою .
1. Учні по черзі називають своє ім’я голосно та чітко. Можна виконувати в колі чи лінії.
2. Вчитель додатково перепитує в учнів – як звати іншого (одночасно перевіряються пам’ять та увага).
Можна запитувати ім’я у сусіда праворуч чи ліворуч. Особливо цікаво питати у хлопчиків – яке ім’я дівчинки чи навпаки. Так діти виховують в собі увагу до оточуючих, терпіння, вміння презентувати себе, перемагати страх перед публікою.
На уроках використовую роботу в парах, групах.
Танцювальна гра « День- ніч»
Коли грає музика – діти танцюють. Коли музика зупиняється – ніхто не рухається. Вчитель може давати різні завдання, що розвиває уважність, вміння слухати.
1. Коли настане день – діти танцюють на правій нозі (лівій нозі)
2. Коли настане день - у дітей танцює тільки права рука (ліва рука)
3. Коли настане день – танцює тільки голова (плечі )….
4. Коли настане день – діти танцюють парами (трійками, четвірками )
Танцювальна гра «Потяг»
Коли включається музика енергійна - діти танцюють по одному, коли повільна, – діти ставлять руки на плечі один одного, утворюючи потяг.
(Може бути по 2 -3-4 -5-6 …чоловік)
Коли утворили потяг, можемо заїжджати у тунель - присівши, можемо стрибати на одній нозі, давати задній хід, рухаючись назад.
Вдало використовується сучасна форма уроку « Кастинг».
(Підходить для 2-3-4 класу.)
На початку уроку діти беруть участь у жеребкуванні. Хтось може витягнути карточку – журі ( 5 чоловік). Діти об’єднуються в групи, далі почергово виходять танцювати вивчений банц перед журі. Ми придумали своє оцінювання на кастингу.
А – ідеальний танець. ( Станцював без жодної помилки)
В – досить непоганий виступ. ( Допустив 1-3 помилки )
С – іншим разом обов’язково буде краще. ( Допустив 3-…)
Журі записує та вчиться аналізувати, коментувати. Вчитель демократично контролює та коригує коментарі. Учні, які стали ідеальними виконавцями можуть виступати на концерті чи конкурсі. На завершення уроку – спільний танець всіх учнів класу.
Технологія «Партнер»
Клас треба об’єднати в пари, які тримаються за дві руки. Перший в парі закриває очі. Коли починає грати музика, другий веде по залу першого, щоб той нікого не зачепив. Потім міняються. Ця вправа вчить довіряти партнеру, розвивати свій слух, працювати в парі.
На заняттях хореографії необхідно особливе значення приділяти вправам, які є профілактикою плоскостопості, що стала дуже актуальною останнім часом. Треба звертати увагу на правильне положення корпусу при виконанні будь-яких рухів, комбінацій і т.д., що сприяє формуванню правильної постави. Учні вчаться створювати і відчувати образ.
Одним із ефективних засобів поліпшення психологічного, емоційного та фізичного стану людини є танці, або танцювально-рухова терапія, яка виконує оздоровчо-рекреативну та реабілітаційну функцію.
Інноваційною вважаю танцювальну терапію « Африка».
Танцювальна «Африка»
Дітям розповідаю, що ми летимо в Африку (Імітуємо політ - «руки – крила літака»). Дивимось, де можемо приземлитись. (Показуємо своїми рухами).
Спускаємось на парашуті. Хто ж тут живе?
1 Жираф
2 слон
3 мавпочка
4 папуга
5 африканець, який танцює дикі танці та барабанить.
6 крокодил
7 змія
8 носоріг
І все це в джунглях.
Діти, наче справжні артисти, імітують всіх, хто живе в Африці. Танцюючи, проявляють свій настрій, емоції. За допомогою руху відбувається вираження індивідуальних потреб, конкретних почуттів у танці.
Танець має величезне значення, як засіб виховання національної самосвідомості. Саме тому слід частіше використовувати українську музику. Розучувати з ними танцювальні банци. Банц – танець, у якому за допомогою рухів можемо передати слова пісні. Пісню можна вибирати за бажанням учнів. У нас є вдалий досвід: я з дітьми обрала «Україну – єдину» Mad Heads ХL.
Є на світі край багатий щедрими ланами,
Чисті води, ліс і гори -- всього вдосталь є.
Люди різні тут живуть, та щось є поміж нами,
Що тримає вкупі, розлучитись не дає.
Гей, брате, руку давай,
Разом зі мною співай:
Україна єдина, красива і сильна.
В мирі і любові до своєї землі,
Україна -- це ми!
Є на світі край багатий світлими серцями,
Сильних рук, голів розумних не бракує нам.
Ми робити вміємо і бути хазяями
З радістю і горем не лишати сам-на-сам
(приспів)
Є на світі край багатий щирими піснями,
Гарні тут дівчата і хлопці -- молодці.
Хай луна весела пісня селами й містами,
хай живуть душа у душу і рука в руці
(приспів)
Від донбаських териконів до карпатських схилів,
Від солоних хвиль морських до витоків Дніпра.
Все, що є на цій землі твоєму серцю миле,
Ти помнож на силу любові і добра
Гей, брате, руку давай,
Разом зі мною співай:
Україна єдина, красива і сильна.
В мирі і любові до своєї землі,
Україна -- це ми!
Україна -- це ми!
Україна -- це ми!
Розучували в класі танцювальний банц протягом декількох уроків - всі паралелі перших, других, третіх, четвертих класів. Об’єднали все у флешмоб і виступили перед батьками на святі. Посилання:
Згодом цей флешмоб використовували і на концертах. Посилання:
Учні нашого Івано-Франківського Ліцею №13, котрі дуже постарались і прийняли участь у фестивалі- конкурсі «Ексклюзив» (м.Яремче), зайняли 1 місце за флешмоб «Україна – єдина» Посилання:
Висновок. Танець – це найбагатше джерело естетичних вражень дитини, який всебічно впливає на розвиток особистості. Діти, які займаються хореографією, почувають себе набагато впевненіше в соціумі, спокійно та оптимістично висловлюють свою думку. Ці діти - творчі особистості, креативні, швидко відгукуються на нові тенденції , емоційні. Заняття хореографією позитивно впливають на здоров”я дітей, сприяють розвитку емоційного інтелекту. Багато дітей нашого ліцею записуються в хореографічні гуртки .
Посилання на відеозапис