Інноваційний підхід на уроках англійської мови

Про матеріал
Підвищення ефективності навчання безпосередньо залежить від доцільності добору і використання різноманітних, найбільш прийнятних для певної навчальної теми методів навчання, а також від активізації всього навчального процесу. Традиційне тлумачення терміну “методи навчання” є таким: це “упорядковані способи взаємопов’язаної діяльності вчителя й учнів, спрямовані на розв’язання навчально-виховних завдань”. На практиці буває важко визначити чіткі межі між різними методами навчання: вони перетинаються, доповнюють один одного, складаються в комплексний “пакет”, систему прийомів, за допомогою яких педагог і учні реалізують поставлені цілі
Перегляд файлу

 


Підготувала Науменко Н.А.

Вчитель англійської мови

Ліцей №15 міста Києва









Інноваційний підхід на уроках англійської мови.

                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

                 

 

 

                

                      Модернізація української освіти визначає соціальні вимоги до системи освіти. Суспільству, що розвивається, потрібні сучасно освічені, етичні, завзяті люди, які можуть самостійно приймати відповідальні рішення в ситуації вибору, прогнозуючи можливі наслідки, здібні до співпраці, відрізняються мобільністю, динамізмом, конструктивністю. Тому все частіше піднімається питання про вживання нових технологій. Це не лише нові технічні засоби, але і нові форми і методи викладання, новий підхід до процесу навчання.

Підвищення ефективності навчання безпосередньо залежить від доцільності добору і використання різноманітних, найбільш прийнятних для певної навчальної теми методів навчання, а також від активізації всього навчального процесу. Традиційне тлумачення терміну “методи навчання” є таким: це “упорядковані способи взаємопов’язаної діяльності вчителя й учнів, спрямовані на розв’язання навчально-виховних завдань”. На практиці буває важко визначити чіткі межі між різними методами навчання: вони перетинаються, доповнюють один одного, складаються в комплексний “пакет”, систему прийомів, за допомогою яких педагог і учні реалізують поставлені цілі. Вибір методів навчання зумовлений:

  • цілями навчання;
  • змістом навчального матеріалу та специфікою предметної області;
  • темпом та терміном процесу навчання;
  • стилем навчання та рівнем педагогічної майстерності педагога;
  • дидактичним та матеріально-технічним забезпеченням процесу навчання;
  • рівнем підготовки учнів.

Кожен з методів навчання має певні переваги і недоліки. Ефективність їх застосування визначається специфікою конкретного процесу навчання. Універсальних рекомендацій щодо складу і застосування методів навчання не існує. Педагог самостійно приймає рішення про використання того  чи  іншого  методу  на  основі  свого  власного  досвіду,  врахування
 

особливостей учнівської аудиторії з метою максимальної ефективності процесу навчання. При плануванні конкретних уроків педагогу необхідно враховувати, що будь-який метод навчання має тією чи іншою мірою забезпечувати: активну участь учнів у процесі навчання; встановлення зворотного зв’язку в системі “педагог–учень”; можливість застосування набутих навичок і знань в реальних життєвих та навчальних ситуаціях; розвиток цільових навичок поведінки (самостійної творчої діяльності, роботи в малих групах); мотивацію учнів до підвищення ефективності своєї діяльності на заняттях і в реальних ситуаціях; можливість отримувати знання на груповому та індивідуальному рівнях. У процесі навчання найбільш доцільно використання, в першу чергу, тих методів, при яких: в учнів розвивається бажання до творчої, продуктивної праці; учні прагнуть до активних дій, досягають успіхів і мотивують власну поведінку.

 

Найбільш поширеними інноваційними методами навчання є:

                     Методи розвивального навчання (авт. Д.Ельконін, В.Давидов) . Система розвивального навчання передбачає формування активного, самостійного творчого мислення учнів і на цій основі поступового переходу в самостійне навчання.

Інтерактивні методи навчання. Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умова постійної, активної взаємодії усіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове навчання у співпраці), де і учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлектують з приводу того, що вони знають, вміють і здійснюють.

На кожному з етапів уроку можна використовувати різноманітні інтерактивні технології та вправи такі як:

Мотивація

«Незакінчені речення» «Мікрофон»

«Мозковий штурм» «Асоціативний кущ»

Актуалізація

«Мікрофон»

«Гранування»

Засвоєння

«Ажурна пилка»

«Займи позицію»

«Ситуативне моделювання» Метод «Прес»

«Акваріум»

«Дискусія»

Навчальна гра

Закріплення

«Мікрофон» «Мозковий штурм»

«Дерево рішень» «Займи позицію»

Наприклад при вивчені теми «Політичний устрій Британії» під



 

Наприклад на уроці за граматичною темою “Subjunctive mood” можна використати ситуативну вправу на етапі закріплення теми.


 

Метод проектів ( авт. Баханов К., Гузєєв В., Єрмаков І., Пєхота О.) Науковець Є. С. Полат називає цю технологію дослідницькою, пошуковою діяльністю учнів, яка передбачає не лише досягнення певного результату, але й організацію процесу досягнення його. Як зазначають фахівці в області методики навчання іноземних мов, проект є самостійною роботою учнів, в якій              мовленнєве              спілкування              органічно                            вплітається              в емоційноінтелектуальний                            контекст              іншої                            діяльності              (гри,              анкетування, випуску журналу тощо). Робота над проектом є творчою діяльністю. Учні активно взаємодіють один з одним, здійснюють пошукову діяльність із особистісно значущої проблеми.

Приклад проектної роботи дітей за темою «Система освіти у

Британії»
 

Mic rosoft PowerPoint - [e ducation1 . ppt]

. ?añn F!_gaer:a Bkizt Bczqe<a KopsaT Ceekic for:as crañgoe @_r:i-io Cnpaer:a  • x



 

School

class/

Year

Form

age

Nursery

 

 

 

e etw een z and s

 

school

Infant school

Re ce pti on

 

5—6

 

 

 

 

3unior school

Y e ar tw a

 

 

 

 

 

Ye ar tour

9-10

10-11

 

 

II-IZ

Secondary school

 

Y e a r s e ven

Iz-Id

 

 

 

Ye ar ten

1C-1*

 

 

 

 

 

 

 

 

Te chnical colleg e, sixth farm colle ge, tertia ry

 

 

 

 

Hiaher edurafinn

C oIIe ge ot e du catl or

P oIyte chn ie

C olle ge ot turthe r

e duraf inn










 

Mic rosoft PowerPoint - [e ducation1 . ppt]

. ?añn F!_gaer:a  Bkizt Bczqe<a KopsaT  Ceekic  for:as crañgoe @_r:i-io  Cnpaer:a  • x



 

 

Методи особистісно орієнтованого навчання(авт. Якимська І., Савченко О., Подмазін С.) Центром особистісно орієнтованого навчання є особистість дитини, її самобутність, самоцінність. У процесі його спочатку розкривається суб'єктивний досвід кожного, а потім узгоджується зі змістом освіти. Метою особистісно орієнтованого навчання є процес психолого- педагогічної допомоги дитині в становленні її суб'єктивності, культурної ідентифікації, соціалізації, життєвому самовизначенні.

Інформаційні метод навчання надають доступ учням до нетрадиційних джерел інформації. Створюють можливості для творчої діяльності, формування професійних навиків. Можливість реалізувати нові форми та методи навчання.

Наприклад на уроці за темою «Їжа» діти розробили брошуру- путівник «Tasty trip»
 




 




 

Ігрові методи навчання (Й. Гензерг). Метод ігрового навчання - це така організація навчального процесу, під час якої навчання здійснюється у процесі включення учня в навчальну гру (ігрове моделювання явищ, "проживання" ситуації).

Вивчення англійської мови потребує посидючості та неабиякого терпіння. Але знання, отримані без зацікавленості, не забарвлені особистим позитивним ставленням, не є корисними. Діти запам'ятовують слабко, якщо навчання не захоплює їх. Тому саме з метою активного засвоєння знань треба перетворити заучування матеріалу на захопливу гру. З огляду на типові розбіжності учнів доцільно комбінувати різні види ігрових вправ:

  1. Рольові ігри (як засіб соціалізації дитини).
  2. Пізнавально-художні дидактичні ігри, наприклад: «Послухай і намалюй»,

«Прочитай і намалюй», «Намалюй і розкажи» тощо.

  1.               Рухливі дидактичні ігри з інтелектуальним навантаженням (гра з м'ячем, гра-пантоміма).
  1.               Ігри-драматизації змісту пісень, віршів, римівок, сюжетів тексту підручника, над яким працюють учні, тощо.
  1.               Лексичні та граматичні ігри з елементами змагання (наприклад, гра

«Хвальки»: похваліться, хто має більше корисних речей, «Мовленнєвий ланцюжок» тощо).

  1.               Ігри-змагання між командами, окремими учнями, парами, малими групами.
  1.               Ігри-конкурси: на кращого актора, гіда зоопарку, музею, перекладача тощо.
  1.                     Інтелектуальні ігри за правилами (наприклад, "Bingo", "I Spy!").
  1.                     Спокійні й інтелектуальні ігри (відгадування мовних загадок, кросвордів, ребусів, вікторини тощо).

У своїй педагогічній діяльності я намагаюся знайти найцікавіші, найдоступніші методи та прийоми організації ігрової роботи учнів, що
 

сприяє глибшому, міцнішому засвоєнню матеріалу, а також викликає у дітей інтерес до англійської мови, бажання її вивчати.

Приклади ігор.

Поле чудес.

Мета: повторення та засвоєння нових слів, правила постанови питань. Учитель загадує слово на дошці згідно з теми що вивчається, а учні повинні відгадати ставлячи питання.

Наприклад на уроці за темою «Культура» треба відгадати Westminster Abbey :

  • Is it in Europe?
  • Is it in Britain? І таке інше.

Які літери пропущено?

Мета: розвиток орфографічних навичок.

Учитель показує двом-трьом командам учнів по черзі картки з написаними на них словами, в яких пропущено одну-дві літери . Учні відповідної команди спочатку повинні назвати пропущені літери, а потім ціле слово. За кожну правильну відповідь команді зараховується 1 бал.

Наприклад на уроці «Захист навколишнього середовища» на етапі актуалізації знань:

P _LL_T_ _N

_C_D RA_N DR_ _GHT

Ланцюжок зі слів

Мета: повторення орфографії слів, алфавіту. Учні стають біля своїх парт. Перший учень лівого ряду говорить яке-небудь слово й називає літери цього слова за порядком. Учень, який стоїть за ним, говорить слово на ту літеру, якою закінчується попереднє слово, і також називає літери цього слова, і т. д. Учень, який не може сказати слово чи неправильно його називає, сідає за парту, тобто вибуває з гри. Гра ведеться доти, доки не залишиться стояти лише один учень. Він і стане переможцем.
 

Наприклад: small – latter – river – rain - nose

 

Склади це слово

Мета: удосконалення орфографічних навичок.

Дві команди отримують по набору карток з літерами алфавіту. Кольори цих карток у команді різні.

Учитель називає слово, а команди повинні скласти його (кожен учень тримає одну картку з літерою, і всі шикуються у відповідному порядку). Команда, яка першою зробить це правильно, дістає стільки балів, скільки літер у слові. Далі вчитель називає інше слово, і гра триває.

 

Хто складе більше слів?

Мета: повторення вивчених слів, практика в їх написанні.

Учитель пише на дошці яке-небудь довге слово. Учням дається завдання написати з цих самих літер стільки слів, скільки зможуть. Кожну літеру можна написати лише стільки разів, скільки її вжито в запропонованому слові. Не дозволяється писати власні імена та іменники у множині. Учні працюють протягом 5 хвилин, тримаючи списки своїх слів у секреті від інших. Далі вони по черзі читають написані слова, а інші викреслюють зі своїх списків слова, що вже було названо. Виграє той, у кого залишиться найбільше незакреслених слів.

Наприклад: EMANSIPATION Stamp, pat, sip, man, set

 

Запиши ці слова

Мета: розвиток орфографічних навичок. Учитель готує список слів з неправильно розташованими літерами. Він тиражує цей список за кількістю учнів у класі. Кожен учень, отримавши такий список, за 3 хвилини повинен відгадати стільки слів, скільки зможе, і записати їх поряд з відповідними наборами літер. Виграє той, хто відгадав і правильно записав найбільше слів. Наприклад: FORMANEPER (performance)
 

MENTARYDOC (documentary) TIONEXHIBI(exhibition)

 

Лексичне лото

Мета: повторення лексики з будь-якої теми, удосконалення орфографічних навичок. Учитель готує список слів з якої-небудь лексичної групи (назви магазинів, тварин, меблів, предметів, що знаходяться в класі, тощо). На уроці кожний учень креслить на аркуші паперу квадрат, який ділить на 9 або 16 маленьких квадратів, у кожному з яких учні пишуть по одному слову із заданої групи. Це може мати такий вигляд:

 

Pen

Notebook

Desk

Picture

Pencil

Chalk

Chart

Ruler

Eraser

Blackboard

Map

Pencil-box

Book

Bag

Tape-recorder

Register

На виконання цього завдання учням дається 3-5 хвилин, після чого вчитель голосно читає слова зі свого списку, викреслюючи прочитані. Учні викреслюють слова, які є в їхніх квадратах. У кого виходить чотири (у разі дев'яти квадратів — три) закреслені слова по вертикалі, горизонталі або діагоналі, той говорить «Bingo». Потім учень підходить до столу зі своїм папірцем, учитель перевіряє, чи дійсно він викреслив прочитані v слова й чи правильно вони написані. Якщо все правильно, учневі надається перше місце. А вчитель продовжує читати слова зі списку, щоб визначити друге і третє місця.

 

Щоденник.

Мета: практикувати граматичну тему to be going to…, монологічне мовлення.

Кожен учень отримує щоденник і повинен його заповнити, записати його плани на тиждень.

Наприклад: на уроці за граматичною темою to be going to…,
 

 

Склади свій маршрут.

Мета: практикувати граматичну тему to be going to…, монологічне мовлення.

Кожен учень отримує карту та маршрутний лист, учні повинні розповісти про свій день.



 

Висновки.

Вирішивши дослідити ефективність використання інноваційних методів навчання на уроках англійської мови ми зробили експеримент. У процесі вивчення теми «Захист навколишнього середовища» у групі Ас- 4 ми використовували інноваційні методи а в групі Ас-3 ні. Доцільність впровадження інноваційних методів можна дослідити за допомогою моніторингу.

 

Таким чином, я вважаю, неможливо не погодитись з виразом:

«Нудьга – ворог вчителів». Зацікавленість учнів до навчання є однією з умов високої успішності. Нерозривний зв'язок гри з життям дозволяє дітям через ситуації, предмети, обговорення, отримувати досвід, як мовний так і соціальний. Навчання організоване на основі інноваційних методів, має дійсний характер, комунікативність у даному випадку є реальною.
 

Джерела:

  1. Коваленко О. Концептуальні зміни у викладанні іноземних мов у контексті трансформації іншомовної освіти // Іноземні мови в навчальних закладах. – Педагогічна преса, 2013.
  2. Jill Hadfield “Communication games”
  3. Перкас С.В. Рольові ігри на уроці англійської мови. // Іноземні мови в школі.- 2019.- № 4.- С.23-26
  4. Hutchinson T. Project English 2. Teacher's book.- Oxford University Press, 2020