КРИВОРІЗЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №69
КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Інноваційний урок з геометрії на тему:
Паралельність прямих.
Властивість кутів, утворених при перетині двох паралельних прямих січною
Виконала: вчитель математики
І. Червяченко
Кривий Ріг
Все має бути доведеним, і при доведенні не можна послуговуватись нічим, крім аксіом і раніше доведених теорем.
Тема: Паралельність прямих. Властивість кутів, утворених при перетині двох паралельних прямих січною.
Мета: Домогтися засвоєння учнями змісту теорем 6 і 7 та схеми доведення від супротивного.
Виробляти в учнів уміння відтворювати зміст вивчених тверджень та використовувати їх при розв'язуванні задач на доведення.
Поглибити знання учнів з історії математики.
Виховувати повагу до вчених-математиків.
Тип уроку: Засвоєння знань, вироблення умінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, таблиця «Паралельні і перпендикулярні прямі», проектор, індивідуальні картки для учнів (опорні конспекти)».
Форма проведення: Фронтальна робота, робота в групах.
(вияснити виконання вправи 198, 210. Обмежитися запитаннями до домашнього завдання.)
1. Двом учням самостійна робота за комп'ютером (тести).
(Зачитую мету, записують в зошит).
Під час вивчення геометрії незнання чого-небудь може стати причиною нерозуміння нового. При доведенні теорем спираємось на попередні. Поки ми знаємо не багато теорем, то спираємось на твердження, які приймають без доведення. А називаємо їх..? (аксіоми) Сформулюйте їх (на екрані сформульовані всі 6 аксіом).
Звертаємо увагу на аксіому 6. (Аксіому паралельних прямих). А прийняв її без доведення давньогрецький геометр Евклід.
А що ви знаєте про Евкліда та його «Основи».
(На екрані висвітлюється портрет Евкліда).
Учень підготував реферат про Евкліда
Запитання: Хто такі геометри?
(Геометрами називають вчених, які займаються дослідженнями в галузі геометрії).
V. Практичне завдання.
Запитання:
Які прямі можуть розміщуватися на площині? (перетинатися і паралельні).
За допомогою яких інструментів можна побудувати прямі перпендикулярні і паралельні?
Завдання: Побудувати пряму с і прямі а і в паралельні с.
Дано: а//с, в//с
Довести: а//в.
(Звернутись до схеми від супротивного, застосувавши при доведенні).
Доведення.
Припустимо, що прямі а і в не паралельні, тобто перетинаються в точці А. А це суперечить аксіомі паралельних. Отже а //в.
Вчитель.
Методом доведення від супротивного іноді використовують і в інших галузях, і в житті, наприклад у медицині. Лікар після огляду хворого говорить, що в нього нема вітряної віспи.
Міркування лікаря такі:
1. Припускаємо, що у хворого – вітряна віспа.
2. Із цього випливає, що на тілі хворого повинна бути характерна висипка.
3. Характерної висипки немає. Це суперечить припущенню, що у хворого вітряна віспа.
4. Висновок. У хворого не вітряна віспа (при даному способі доведення важливим є вміння, правильно сформулювати припущення обернене до даного).
Практичне застосування теми 7.
Зауваження: теорему 7 називають теоремою про транзитивність паралельних прямих (паралельність двох пар переходить на третю) від латині перехідний.
VI. Задача із незалежного оцінювання
Дано: І+дЦ. 2 = 180°,2 = 3.
Довести: а//с
Доведення.
Зауваження вчителя: Ця задача на застосування теоретичного матеріалу 7 класу при проведенні ЗНО після 11 кл.
В геометрії часто ознака і властивість є пряма і обернена теореми.
Скориставшись таблицею повторите формулювання прямих і обернених теорем.
(опорні конспекти роздані учням).
І група II група
Впр.211 стр.60 мал.100 Впр.212 стр.60 мал.101
Гра «Найрозумніший». Оцінювання учнів.
Д.З: Опрацювати § 7, розв.впр.207.
Гра «Найрозумніший»
Питання для учнів.
Самостійна робота
(тестові завдання)
1. Скільки пар вертикальних кутів утвориться при перетині двох прямих?
А) 2;
Б) 4;
В) 6;
Г) 8;
2. Знайдіть кут, суміжний з кутом, утворений стрілками годинника о 9 год?
А) 30°;
Б) 90°;
В) 180°;
Г) 270°;
Б) прямий;
Г) розгорнутий;
Б) _____ СВК
Г) _____ ВОК
Б) прямими;
Г) розгорнутими;
Б) 80° і 80°;
Г) 100° і 100°;
7) Один з кутів утворених при перетині двох прямих, дорівнює 64°. Знайдіть градусні міри інших кутів.
А) 64°, 58°, 58°;
Б) 64°,64°, 58°;
В) 26°, 64°, 64°;
Г) 116°, 116°, 64°;
8.Знайдіть суміжні кути, якщо їх градусні міри відносяться як 3:7.
А) 36° і 144°;
Б) 72° і 108°;
В) 60° і 120°;
Г) 54° і 126°;
9. ОК – бісектриса ______ РОМ рис 1, _____1= 120°. Знайти ______ 2.
Рис.1
а)60° б)30° в)135° г)150°
10. Прямі а і в паралельні (рис. 2.), _____1 = 39°, чому дорівнює _____ 2?
А) 141°; Б) 180°; В)39°; Г)90°;
Кросворд із теоретичним завданнями.
(5 хв.)
По вертикалі:
4. Прямі на площині, які не перетинаються.
9. Один із інструментів, який використовується для побудови паралельних прямих.
По горизонталі:
Відповіді: