Свято рідної мови
Над всі багатства і припливи мод
Шануймо мову серцем і вустами,
Народ без мови – це вже не народ.
Без мови всі б ми сиротами стали.
Ідуть гріхи за нами і борги.
Від них зректися – не шукаймо броду.
Шануймо мову над усі боги
Якщо ми хочем зватися народом.
Кольорами і барвами літа-розмаю
Мова рідна вкраїнська уста звеселяє.
А хто її не вчить, того вона зневажає.
Ось послухайте, як розділові знаки покарали Петра, який не рахувався з
ними.
Познайомимо вас із Петром, -
Випала нагода,-
Розповім яка то з ним
Трапилась пригода.
З невстигаючим Петром
Нам велика мука:не іде йому добром
В голову наука.
За футболом і скутером
Йому вчитись ніколи,
В школі Бевзь найбільше любить
Перерви й канікули.
Вже соромили його
Вчителі та друзі,
Батьків пасок,- що з того, -
Мати завжди в тузі
Та Петрові хоч би що!
Тільки вийде з школи,
За скутер і за м’яча,
За книжки – ніколи!
І велося б довго те,
Та одного разу
З Бевзем трапилось таке,
Що змінивсь одразу.
Не подумайте , що всім
Задаю загадку.
Краще вже розповімо
Усе по порядку.
Як завжди, у день ясний,
Після всіх уроків,
Вдома з’їв обід смачний,
Взяв м’яча під боки,
Сів швиденько на скутера-
І до стадіону.
Там завжди з м’ячем перед
Вів герой сезону.
Вже супернику забив
Сім голів в ворота ,
А подальші й не лічив,-
От була б охота!
А тим часом вже згори
Сонечко спускалось.
На площадці лиш Петро
Й м’яч його зостались.
Оглянувся ,скутер взяв,
Почвалав додому,
Відчуваючи важку
Та почесну втому.
І лише коли почав
Укладатись спати.
Нагадав він, що не встиг
Твору написати.
Хоч хотів після «трудів»
Добряче поспати,
Все ж рішив проклятий твір
Скласти й записати.
Швидко щось там написав,
Не думаючи довго,
В ліжко кинувся й заснув,
Відкинувши ноги.
Раптом він розплющив очі,-
- Пояснив би хто мені,
Все це справжнє серед ночі,
Чи примарилося в сні.
Знаки все якісь,- от горе!-
Може все-таки у сні?
Що це в них. Неначе збори?
Про що ж радяться вони?
Ведуча: Петро насторожив вуха і завмер, уважно слуха.
Знак окличний вмить піднявся,
Зошит Петрика в руці.
Говорити щось зібрався.
І замовкли вмить усі.
Друзі,- знак окличний мовить.-
Доки ж будемо терпіть!
Бевзь Петро не знає мови
Зовсім правила не вчить.
Твір його читать несила,
Що рядок- то й помилки.
Нас ,окличних, - вража сила!-
Розставляє, мов кілки.
Де задумав, там і ставить,
От бездумна голова!
Ведуча I: Бевзя стало лихоманить,
Як почув оці слова.
Ведуча II: Тут і коми зашуміли:
Кома 1 – Зневажає він і нас.
Там, де правила веліли,
не поставив жоден раз,
або ставить, де не треба,
і тоді читати сміх.
Прочитай, сестрице люба,
оте речення для всіх.
Кома 2 читає: «На галявині сиділи ведмідь,
Клишоногий вовк, хижий заєць, довговухий їжак, колючий лис».
Всі сміються, а перша кома крізь сльози:
-Може й смішно, але знайте,
Сором йти було сюди.
Коли б знали це звірята,
Не минув би він біди.
- Соромно не вам, сестрички,-
Ведуча – Мовив Наголос до них,-
Бевзю сором. Що за звички?!
Правил вивчити не встиг.
Йому, бач, футбол у думці,
Скутер, м’яч, пуста гульня.
Самі двійки носить в сумці
Для батьків (о, жах!) щодня.
І мене він зневажає
Пише,- хоч ти що роби,-
Що у лісі він збирає
Не грИби, а бач грЕби,
Що в садочку цвіт вЕшневий,
Скрізь вИсела дітвора.
А йому миліш пИрерва.
З цим кінчати вже пора.
Ведуча 1. Так скінчив і похилився
Бідний Наголос навскіс.
Ведуча 2. А Петро? З кутка дивився.
Він давно в куток заліз.
Петро: Що ж це діється?
Чи сон це?
А чи все це наяву?
Хоч би швидше встало сонце
Ведуча: Та почув він річ таку:
- Всі ми в нього не в пошані,-
(розігнувсь питання знак)
Може нам Петра до рання
Взять провчити? Тільки як?
- Як же вчити це ледащо,-
каже лежачи тире,-
коли Бевза батьків пасок
і кропивА не бере.
Крапка мовила рішуче:
- Він сестру довів до сліз,
нас не визнає,- відучим!
Одведем його у ліс,
віддамо отим звірятам,
котрих осмішив Петро,
розірвуть Петра нехай там,
щоб ледаща не було!
Ведуча: З шумом кинулися знаки,
Ухопились за Петра,
затрясли, щоб із незнайки
вже ні пуху, ні пера!
(Знаки вовтузяться з Петром. Чути вигуки: - Оце тобі наголос!
- А це тобі за коми!
- А це за тире!
Чути Петра: Ой, пустіть!
Простіть, більше не буду,
буду вчитися!
Знову знаки: - Досить! У ліс його!
До звірів! Так Його!
Голос Петра: - Рятуйте! Рятуйте!
Знаки вибігають, а Петро лежить і кричить, відмахуючись:
- Ря-ту-у-у-йте!
Стогне, а потім прокидається, протирає очі, озирається,
підводиться, зітхає полегшено:
Ох, то це сон?! І досі страшно.
А де твір? Треба переписати.
И встигну? Стій, а який день сьогодні?
Ведуча тихо: -Неділя.
Петро: - Неділя? От добре,
Загляну в правила, подумаю,
Як слід, і перепишу.
А завтра… завтра обов’язково запишусь в гурток
української мови.