Інструкційні карти для практичних занять
з Анатомії людини
для здобувачів освіти денної форми навчання
за освітньо-професійною програмою «Фізкультура і спорт»
Розробила викладач біології
Відокремленного структурного підрозділу
«Маріупольський фаховий коледж
Донецького національного університету
економіки і торгівлі імені
Михайла Туган-Барановського»
Ільїна Наталя Василівна
2022
Інструкція до практичного заняття 1
Тема. Тканинний рівень організації організму людини.
Мета практичної роботи:
Студенти повинні знати:
-
Будову клітини різних видів тканин;
-
Особливості будови різних видів тканин;
-
Властивості різних видів тканин;
Студенти повинні вміти:
-
Визначити на таблицях та на малюнках типи тканин за будовою клітини;
-
Визначити топографію та розташування тканин в органах людини.
Забезпечення заняття:
1. Інструкція до практичного заняття.
2. Атлас. Таблиці. Малюнки.
3. Муляж «клітина».
Перелік питань, які виносять на самостійне опрацювання:
-
Будова клітини різних видів м’язової тканини.
-
Будова клітини нервової тканини
-
Будова клітин різних видів епітеліальної тканини
-
Будова клітин різних видів сполучної тканини
Методичні рекомендації до навчального заняття:
-
Розглянути особливості різних видів тканин людини
-
Виділити особливості тканин( відмінності) та пояснити чим вони зумовлені.
Самостійно: замалювати клітини різних тканин та позначити функціональні елементи; виписати властивості різних видів тканин, зробити висновок.
Інструкція до практичного заняття 2
Тема. Структурна організація серцево судинної системи людини.
Мета практичної роботи:
Студенти повинні знати:
-
Будову серця;
-
Будову стінок судин, їх види;
-
Будову клапанів ССС;
-
Топографію розташування ССС людини
Студенти повинні вміти:
-
Визначити на таблицях та на муляжах органи ССС системи
-
Визначити топографію та відділи серця.
-
Визначати особливості будови різних судин людини
-
Пояснювати значення клапанів.
Забезпечення заняття:
1. Інструкція до практичного заняття.
2. Атлас. Таблиці. Малюнки.
3. Муляж «серцево - судинна система».
4. Муляж серця.
Перелік питань, які виносять на самостійне опрацювання:
-
Будова серця та його розташування в грудній клітині;
-
Будова аорти, артерій, вен, венул, капілярів
-
Значення серцевої сумки. Її будова
-
Значення діафрагми для роботи ССС.
-
Відмінності між половинами серця, між клапанами
-
Рух крові по організму людини ( 2 кола кпровообігу)
Методичні рекомендації до навчального заняття:
-
Розглянути та вивчити будову серця, кровоносних судин, клапанів в серці та судинах
-
Розташування серця у грудній клітині
-
Будова коронарної судинної системи
Самостійно: замалювати будову серця, артеріальної та венозної стінок, схему кровообігу в організмі людини; коронарну систему кровообігу.
Інструкція до практичного заняття 3
Тема. Структура органів системи дихання людини.
Мета практичної роботи:
Студенти повинні знати:
-
Будову дихальної системи людини;
-
Будову повітряноносних шляхів;
-
Будову легень;
-
Значення альвеол, їх будову та особливості;
Студенти повинні вміти:
-
Визначити на таблицях та на муляжах органи дихальної системи
-
Визначити топографію та відділи дихальної системи.
Забезпечення заняття:
1. Інструкція до практичного заняття.
2. Атлас. Таблиці. Малюнки.
3. Муляж «Дихально система людини».
4. Муляж людини з набором органів грудної порожнини.
Перелік питань, які виносять на самостійне опрацювання:
-
Утворення бронхіального дерева;
-
Плевральні листки та плевральна порожнина. Їх будова. Значення
-
Будова та особливості носової порожнини, гортані.
Методичні рекомендації до навчального заняття:
-
Особливості епітеліальної тканини дихальних шляхів;
-
Особливості будови легень ( долі, средостенія, альвеоли, ацінус. плевральні листки, площа легень).
-
Міжреберні м’язи, особливості їх розташування/ напрям.
Самостійно: замалювати ацінус, епітеліальну тканину дихальних шляхів( вид сбоку) та позначити функціональні елементи; записати послідовно органи дихальної системи; зробити висновок.
Інструкція до практичного заняття 4
Тема. Структура органів системи травлення людини.
Мета практичної роботи:
Студенти повинні знати:
-
Будову власної ротової порожнини;
-
Будову зубів, їх види;
-
Значення язика, його будову та частини;
-
Топографію та будову глотки, стравоходу, шлунку, тонкого та товстого кишечника;
Студенти повинні вміти:
-
Визначити на таблицях та на муляжах органи травної системи
-
Визначити топографію та відділи травної системи.
Забезпечення заняття:
1. Інструкція до практичного заняття.
2. Атлас. Таблиці. Малюнки.
3. Муляж «Травна система».
4. Муляж людини з набором органів черевної порожнини.
Перелік питань, які виносять на самостійне опрацювання:
-
Ротова порожнина та органи ротової порожнини.
-
Особливості будови шлунка.
-
Відмінності будови тонкої та товстої кишок
Методичні рекомендації до навчального заняття:
-
Ротові залози: великі та малі слинні залози, їх характеристика.
-
Зуби. Їх будова. Призначення. Формула
-
Стравохід, будова стінки стравоходу у зв’язку з функцією
-
Шлунок, його відділи, особливості будови.
-
Відмінності будови тонкої та товстої кишок.
(Довжина. Діаметр. Особливості будови слизової оболонки. Особливості будови м’язової оболонки. Наявність гаустрів. Наявність відростків серозної оболонки.)
Самостійно: замалювати будову зуба, шлунку, стінки тонкої кишки та позначити функціональні елементи; записати власну зубну формулу; зробити висновок.
Інструкція до практичного заняття 5
Тема. Структура органів системи виділення людини.
Мета практичної роботи:
Студенти повинні знати:
-
Будову видільної системи людини;
-
Будову нирки, її шари;
-
Значення шкіри, її будову та частини;
-
Органи травної системи та дихальної, як органи виділення;
Студенти повинні вміти:
-
Визначити на таблицях та на муляжах органи видільної системи
-
Визначити топографію та відділи сечовидільної системи.
-
Визначати елементи шкіри, як орган видільної системи.
Забезпечення заняття:
1. Інструкція до практичного заняття.
2. Атлас. Таблиці. Малюнки.
3. Муляжі «шкіра», « нирка».
4. Муляж людини з набором органів черевної порожнини.
Перелік питань, які виносять на самостійне опрацювання:
-
Будова нирки, її структурна одиниця нефрон.
-
Будова сечовидільних шляхів.
-
Будова шкіри, її залози. Розташування у шарах шкіри.
-
Особливості виділення парів води дихальною системою
-
Виділення шкідливих речовин печінкою та травною системою взагалі.
Методичні рекомендації до навчального заняття:
-
Будова нефрону ( капсула, судинний клубок, вхідна та вихідна кровоносна судина, петля Гіса)
-
Будова сечового міхура, будова його стінки
-
Будова шкіряних залоз та шарів шкіри
-
Будова печінки та жовчного міхура
Самостійно: замалювати будову нирки в розрізі, Будову шкіри та позначити функціональні елементи; створити опорну схему з теми, зробити висновок.
Інструкція до практичного заняття 6
Тема. Структура органів нервової системи людини.
Мета практичної роботи:
Студенти повинні знати:
-
Будову власної нервової системи;
-
План структуру нервової системи людини;
-
Будову спинного мозку, його відділи, спинномозкові нерви;
-
Будову головного мозку, його відділи;
-
Топографію та будову нервів, їх види
Студенти повинні вміти:
-
Визначити на таблицях та на муляжах органи нервової системи
-
Визначити топографію та відділи головного та спинного мозку.
-
Визначати види нервів та їх проходження по тілу людини
Забезпечення заняття:
1. Інструкція до практичного заняття.
2. Атлас. Таблиці. Малюнки.
3. Муляж «Головного мозку», «Спинного мозку», «Поперековий зріз спинного мозку».
Перелік питань, які виносять на самостійне опрацювання:
-
Будова нерва, нейроглія;
-
Будова спинного мозку ( передні. Задні роги, отвір, метелик сірої речовини);
-
Будова головного мозку, шари оболонки, розташування білої та сірої речовини, ствол мозку, відділи мозку.
Методичні рекомендації до навчального заняття:
-
Будова нервової тканини, нерва вцілому;
-
Будова спинного мозку ( передні. Задні роги, отвір, метелик сірої речовини);
-
Будова головного мозку, шари оболонки, розташування білої та сірої речовини, ствол мозку, відділи мозку;
-
Спинномозкові нерви, їх розташування в тілі
-
Відмінності будови чутливих, рухових, змішаних нервів
Самостійно: замалювати пластинчастий малюнок головного, спинного мозку та позначити його частини, функціональні одиниці; зробити висновок.
Інструкція до практичного заняття 7
Тема. Кістка, як орган. З´єднання кісток, типи з’єднань.
Мета практичної роботи:
Студенти повинні знати:
-
Будову різних типів кісток людини;
-
Особливості будови різних видів суглобів;
-
Види з’єднання кісток;
-
Властивості різних шарів кістки;
Студенти повинні вміти:
-
Визначити на таблицях та на малюнках типи кісток за зовнішнім виглядом та за внутрішньою будовою;
-
Визначити топографію та розташування різних типів з’єднання кісток у скелеті.
Забезпечення заняття:
1. Інструкція до практичного заняття.
2. Атлас. Таблиці. Малюнки.
3. Муляжі «Суглоб», « Кістка».
Перелік питань, які виносять на самостійне опрацювання:
-
Внутрішня будова кісток різних видів.
-
Будова різних типів з’єднання кісток;
-
Будова суглобів та їх класифікація
Методичні рекомендації до навчального заняття:
-
Розглянути особливості різних видів будови кісток людини
-
Виділити особливості різних видів з’єднання кісток
Самостійно: замалювати внутрішню та зовнішню будову кісток та позначити складові частини, замалювати схему будови колінного суглоба, створити опорну схему « Типи з’єднання кісток», зробити висновок.
Інструкція до практичного заняття 8
Тема. М´яз, як орган опорно - рухової системи, будова, види м’язів, функція.
Мета практичної роботи:
Студенти повинні знати:
-
Будову різних типів м’язової тканини людини;
-
Особливості будови різних видів м’язів;
-
Види м’язів за функцією, за розташуванням;
Студенти повинні вміти:
-
Визначити на таблицях та на малюнках м’язи людини;
-
Визначити топографію та розташування різних типів м’язів.
Забезпечення заняття:
1. Інструкція до практичного заняття.
2. Атлас. Таблиці. Малюнки.
3. Муляжі «Скелетні м’язи людини».
Перелік питань, які виносять на самостійне опрацювання:
-
Внутрішня будова клітини м’язової тканини ( смугастої, гладенької, серцевої);
-
Будова м’яза: волокна, пучки, оболонки, сухожилля;
-
Групи м’язів на різних відділах тіла людини
Методичні рекомендації до навчального заняття:
-
Розглянути особливості різних видів м’язових клітин людини;
-
Опрацювати питання загальної будови скелетного м’яза;
-
Розглянути будову інших груп м’язів, визначити їх відмінності.
Самостійно: замалювати внутрішню та зовнішню будову скелетного м’яза та позначити складові частини, зробити опорну схему « Типи м’язів», зробити висновок.