Методи і прийоми формування мотивації навчальної діяльності учнів під час вивчення біології у 8 класі.

Про матеріал
Матеріал містить методи і прийоми формування мотивації навчальної діяльності учнів під час вивчення біології у 8 класі.
Перегляд файлу

Методи і прийоми формування мотивації навчальної діяльності учнів під час вивчення біології у 8 класі.

Вступ

Тема уроку: Організм людини як біологічна система. Різноманітність клітин організму людини.

Креативне навчання

Світ, що оточує людину, представлений різними системами: простими та складними, природними та штучними. Кожна з цих систем має свій устрій, призначення, складові частини.

- Використовуючи знання з курсу « Природознавства», пригадайте, що таке  «система».

- Наведіть приклади систем, визначте їхні складники та значення.

-  Чи можете ви визначити системи в живих організмах?

-  Що об’єднує всі живі організми на рівні будови?

«Поміркуйте»

– Чому людський організм можна назвати системою? І чому біологічна?

«Спільне – відмінне»

1. Пригадайте будову рослинної клітини. Чим відрізняється від неї клітина тварин?

2. Що характерно для клітин людини?

Вправа «Асоціації»

Вчитель вибудовує логічний ланцюжок, який можна об’єднати певним поняттям чи терміном. Наприклад:

а) орган, система органів, людський організм (біологічна система);

б) мембрана – цитоплазма органели (клітина);

в) білки, вуглеводи, жири та нуклеїнові кислоти (органічні сполуки клітини);

г) вода, йони Na+, K+, Ca 2+ (неорганічні речовини);

д) палички, подвійна мембрана, кристи (мітохондрії).

Кількість таких асоціацій вчитель підбирає залежно від класу.

«Прокоментуй»

Зміна однієї частини організму чи окремої функції завжди спричиняє зміну інших частин і функцій ( Жорж Кюв’є)

Тема уроку: Тканини організму  людини

«Пригадай»

1. Що таке тканина?

2. Які тканини є у рослин?

3. Які типи тканин розрізняють у тварин?

Проблемне запитання

- З яких тканин складається організм людини?

- Яка їхня будова і функції?

- Які органи вони утворюють?

Віртуальна подорож

Якщо вам потрібні знання про свій організм, а Ви в цій науці не бачите нічого захоплюючого, то Вам моя порада - почніть з подорожі у власне тіло!

Цікава і захоплююча була подорож Колі та Олі в тілі людини...

 Якимось дивом діти потрапили  в людське тіло. Тканинна рідина , з якою вони познайомились, провела "екскурсію" дітлахам по організму Людини. Мандрівники зменшилися до мікроскопічних розмірів і могли пересуватися між клітинами. Коля та Оля покаталися  в судинах на еритроцитах, як на американських горках,  ледве втекли від охоронників - макрофагів, дихнули чистим повітрям  у альвеолах легень, говорили з клітинами людського мозку, побачили як пересувається їжа в травному каналі, у стінках серця походили по вставних дисках, що нагадували сходинки, були свідками загоєння ран  ... Ну, що цікаво?А, що  було далі? Отже приємної подорожі по тканинах людського організму!

«Здивуй»

У світі є близько 200 кріобанків (сховищ занурених у рідкий азот органів, тканин тощо), де зберігаються стовбурові клітини пуповинної крові (міститься в пуповині та плаценті  й видаляється з організму під час пологів).

У США такі банки створені  в 1990 році, а в Україні – в 2003 році. Українські вчені розробили високоякісну технологію збереження стовбурових клітин шляхом консервування за низьких температур.

«Проблемка»

         1. Чи можуть тканини існувати ізольовано, поза організмом ?

2. Яка тканина організму людини має найбільше «фахів»?

3. Чи є в організмі  людини рідка тканина?

4. Чи можуть відновлюватись тканини? Як це відбувається?

Вправа «Прогалини»

 

?

Види тканин

?

?

Функція

 

?

 

?

 

?

Клітини щільно прилягають одна до одної; міжклітинн-

ної речовини

мало.

 

?

Сполучна

 

 

?

?

?

?

?

Непосмугована (гладенька), посмуговано(скелетна, серцева)

?

?

?

?

 

Центральна та периферичне нервова система

?

?

Що спільного:

- між слизовою оболонкою органів дихання, сальними залозами, шкірою (належать до епітеліальної тканини);

- між скелетом людини, кров’ю, сухожилками (належать до сполучної тканини);

- між стінками шлунка, скелетними м’язами, серцем (складаються із м’язової тканини);

- між нейронами та нейроглією (це елементи нервової тканини).

Тема уроку: Органи. Фізіологічні системи. Регуляторні системи  організму людини

Обговорення казки

Суперечка систем органів

Різні системи органів намагалися переконати організм людини, що саме без них він функціонувати не зміг би.

Спробували довести свою унікальність органи опорно-рухової системи:

- Ми – є опорою для всіх органів, забезпечуємо різноманітні рухи тіла.

- Найважливіша я! – прокричала серцево-судинна система.

- Я забезпечую киснем та необхідними для життєдіяльності речовинами органи і тканини, знешкоджую хвороботворні мікроорганізми.

До розмови приєдналися органи дихання:

- Ми забезпечуємо надходження з атмосферного повітря в  організм кисню, й виділення газоподібних продуктів обміну.

Потім підійшли до співрозмовників органи травної системи.

  • Ми забезпечуємо травлення, а також видалення з організму неперетравлених решток їжі.

До усіх підбігли й органи видільної системи:

- Без нас організм отруївся б шкідливими продуктами життєдіяльності.

- А ми виділяємо гормони, що мають сильний вплив на регуляцію обміну речовин, росту статевого розвитку, функцій окремих органів! – гордовито сказали залози ендокринної системи.

- А хто виконує функцію розмноження, сприяє формуванню здорового, гармонійно розвинутого потомства? – задали запитання органи статевої системи.

Нарешті послухайте нас:

- Хто виконує такі найважливіші функції: узгоджує діяльність усіх внутрішніх органів і контролює їхню роботу, а також забезпечує зв’язок організму з навколишнім середовищем.

- Ц ми, органи нервової системи.

Довгою була суперечка. Могло б загинути чимало органів  та їх систем, поки вони не вирішили об’єднатися у структуру, яку назвали організмом. І кожна система органів тут виконувала свою функцію і була незамінною та неповторною.

  «Мозкова атака»

1. Що таке орган?

2. Які органи є в рослин, тварин, людини?

3. Що утворюють органи?

4. Що таке системи органів?

5. Які системи органів у тварин?

6. Який орган у людини найголовніший?

«Пригадай»

- Що таке тканина?

- Що таке орган?

- Що таке гістологія?

- Що таке цитологія?

- Що означають дані терміни?

Розгадай кросворд

Питання

1. Орган чоловічої статевої системи.

2. Орган завдяки скороченню якого кров безперервно рухається по кровоносних судинах.

3. Орган газообміну.

4. Травна залоза.

5. Органи видільної системи.

6. Завдяки їх сполученню між собою утворюється скелет.

 

 

 

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Р

 

 

 

 

 

 

Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

И

 

 

 

 

 

Відповіді. 1. Мошонка. 2. Серце. 3 Легені. 4. Печінка. 5. Нирки. 6. Кістки.

«Подумай»

         - Завдяки чому організм людини функціонує як цілісна біологічна система?

          -  Які механізми  регуляції фізіологічних функцій  ви знаєте?

-  Яка регуляція виникла еволюційно раніше - гуморальна чи нервова?

Тема уроку: Біосоціальна природа  людини. Значення знань про людину для збереження її здоров’я.

Прокоментуйте вислів філософа Г. Спенсера

«Неосвіченість скорочує нам життя»

«Пригадай»

- Які гіпотези походження людини на Землі (крім еволюції) вам відомі?

«Поміркуй»

Сучасні науковці оперують терміном “Homo futures” (Людина майбутнього). Враховуючи особливості способу життя сучасної людини, умови навколишнього середовища, прогнози науковців змоделюйте зовнішній вигляд  Людини майбутнього. Відповідь обґрунтуйте.

Діаграма Вена

«Порівняння біологічних та соціальних особливостей виду Людина розумна»

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 листопада 2022
Переглядів
408
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку