ПЛАН-КОНСПЕКТ
уроку виробничого навчання
Тема уроку: Регулювання МТА для роздавання кормів та силосу.
Мета уроку:
Навчальна: Сформувати в учнів уявлення про техніку, яка використовується для роздавання кормів та силосу, навчити учнів самостійно і послідовно виконувати роботи по комплектуванню агрегату для роздачі кормів
Розвиваюча : придбати навички по комплектуваню агрегатів,проведення ЩТО і виконання транспортних робіт;.
Виховна : виховувати в учнів добросовісне ставлення до роботи, бережливе ставлення до техніки, паливо-мастильних матеріалів.
Тип уроку: Бесіда, пояснення; наглядно – демонстраційний – показ трудових прийомів і операцій. Практичні – вправи з використанням трудових прийомів і операцій; методи розвитку самостійного і творчого підходу
Метод проведений: групова робота.
Комплексно-методичне забезпечення:трактор ЮМЗ-6; кормороздатчик КТУ-10А; набір ключів, інструменти і пристосування необхідні для виконання роботи, медична аптечка, інструкційно-технологічні карти
Місце проведення: - лабораторія "Сільськогосподарські машини"
Час проведення: – 6 годин
Хід уроку:
І. Організаційна частина(5хв.)
Перевірити наявністьучнів, їх готовність до уроку виробничого навчання, зовнішній вигляд.
ІІ. Вступний інструктаж (40хв.) 1. Повідомлення теми та мети уроку.
На цьому занятті у нас тема: «Комплектування машинно тракторного агрегату (трактор ЮМЗ-6, кормороздатчик КТУ-10А) для роздачі кормів та силосу», а мета навчитися самостійно і послідовно виконувати роботи по комплектуванню агрегату і підготовка до роботи, дотриманням правильно організації робочого місця та правил безпеки праці.
2. Перевірка знань учнів, пов’язаних з матеріалом
- Які є типи роздавачів чи агрегатів для приготування і для чого вони призначені?
- Охарактеризуйте відомі вам роздавачі?
-Заходи з охорони праці при виконанні роботи з роздатчиками?
-Викладання нового матеріалу:
Вимоги безпеки при експлуатації тракторів і машин для приготування та роздавання кормів:
1. Зчіпка трактора з навісними і причіпними механізмами повинна, як правило, проводитися на спланованою і утрамбованої майданчику без ухилів.
2. Під зчеплення трактор слід подавати на нижчій передачі. При цьому забороняється будь-кому знаходитися близько зчіплюються механізму (причепа) і в зоні руху трактора.
3. При з'єднанні причіпних пристроїв механізмів (причепів) трактор повинен бути поставлений на гальмо.
4. Забороняється під час руху переходити з трактора на причіпні машини і назад.
5. Забороняється включати швидкість (починати рух) при наявності людей між трактором і причіпний машиною.
6. Перш ніж зійти з трактора необхідно поставити важіль перемикання швидкостей в нейтральне положення і включити гальмо.
7. При зустрічному роз'їзді тракторів необхідно дотримуватися інтервалу між ними не менше 2 м.
8. Все тракторні причепи повинні мати керовані з кабіни трактора гальма, що забезпечують гальмування причепа на ходу.
Якщо конструкцією причепа не передбачені гальма, то причіп повинен бути забезпечений гальмівними башмаками. Застосовувати такий причіп дозволяється тільки з гусеничним трактором.
9. Поворотний пристрій тракторних причепів повинно вільно повертатися в обидві сторони.
10. Всі кріпильні деталі коліс причепів повинні бути надійно затягнуті, підшипники відрегульовані, а тиск в шинах коліс відповідати даним технічного паспорта.
11. Трактори, зайняті на транспортних роботах, причепи та напівпричепи повинні бути обладнані стоп-сигналом і покажчиком по ворота.
12. На бортах причепів і самохідних шасі повинна бути напис "Перевезення людей заборонена".
13. Гідравлічна система самосвальних причепів, напівпричепів і самохідних шасі з причепом кузовом повинна забезпечувати надійну фіксацію кузова в будь-якому положенні. Працювати під піднятим кузовом без наполегливої пристосування забороняється.
14. Тракторні потяги повинні відповідати наступним вимогам:
- кількість причепів у тракторному поїзді визначається тягової потужністю трактора і дорожніми умовами;
- гідравлічна система підйому кузовів самоскидних причепів підключається до гідравлічної системи трактора (тягача), управління якої здійснюється з робочого місця тракториста;
- електрообладнання причепів підключається до системи електрообладнання трактора.
15. Причіп, поставлений під навантаження (вивантаження), слід надійно загальмувати, двигун трактора заглушити і включити нижчу передачу. У зимових умовах двигун можна не глушити, але при цьому під гусениці трактора і колеса причепа повинні бути встановлені гальмівні башмаки.
16. Відкривати і закривати борти кузовів причепів дозволяється не менше, ніж двом робітникам. Перед відкриванням бортів слід перевірити стан кріплення вантажу і при необхідності усунути можливість самовільного падіння його з кузова.
17. При використанні валу відбору потужності слід особливу увагу приділяти безпеці, перед включенням слід подати сигнал та впевнитись у відсутності у робочій зоні людей чи тварин. Карданний вал повинен бути захищений кожухом від сторонніх предметів.
18. Забороняється наближатися кому-небудь до працюючого агрегату ближче, ніж на 2 м.
Кормороздавач КТУ-10 призначений для транспортування і розкладання на ходу в годівниці подрібнених грубих і соковитих кормів. При цьому ширина кормового проходу повинна становити не менш як 2 м, а висота годівниць — не більш як 0,75 м. Крім того, кормороздавач можна використовувати для підвезення зеленої маси (при заготівлі силосу і сінажу), подаванні її на стаціонарні транспортери, а також для перевезення різних сільськогосподарських вантажів з вивантажуванням назад поздовжнім транспортером.
Рис.9.1. Схема роботи кормороздавача КТУ-10А при одно- (а) і двобічному (б) роздаванні, з також при розвантажуванні (в):
1 — ходова частина; 2 — рама; 3 — поздовжній транспортер; 4 — кузов; 5 — бітері 6 — поперечний транспортер
Основними структурними елементами кормороздавача є ходова частина 1 (рис. 9.1), рама 2, поздовжній транспортер 3, кузов 4, бітери 5 і поперечний транспортер 6.
Ходова частина складається з передніх та задніх коліс, підвіски і тяговозчіпного пристрою. Підвіскою, є напівеліптичні листові ресори.
Приводні механізми — це кардан, вал привода, редуктор, проміжний вал та приводи поздовжнього і поперечного транспортерів. Привод поздовжнього транспортера здійснюється кривошипно-шатунним та храповим механізмами і забезпечує зміну величини ходу та напрямку руху транспортера. Подача транспортера та напрямок його руху залежать від положень ексцентрикового диска, робочої і фіксувальної собачок по відношенню до храпового колеса.
Поздовжній транспортер складається з чотирьох замкнених ланцюгових контурів із скребками. У боковинах кузова є бітери, що забезпечують розпушування та рівномірне подавання корму на поперечний транспортер. Поперечний транспортер має два натягнених на валки стрічкових контури, які подають корм у годівниці (на один або два боки). Кормороздавач обладнаний гальмами.
Робочий процес виконується у такій послідовності. Завантаження корму в роздавач здійснюється від косарки-подрібнювача навантажувачами або транспортерами кормоцеху. Після доставки до місця годівлі тварин тракторист включає ВВП трактора і роздавач, рухаючись вздовж годівниць, видає корм на один або два боки.
При цьому поздовжній транспортер переміщує корм, що знаходиться на ньому, до бітерів. Останні зчісують, розпушують і скидають корм на поперечні транспортери, які подають його до годівниць.
Поздовжній транспортер приводиться в дію шатунно-храповим механізмом (рис.9.2), який дозволяє змінювати норму видачі корму. За один оберт вала нижнього бітера шатун здійснює подвійний хід (вперед — назад). Робоча собачка шатуна, знаходячись у зачепленні з храповим колесом, повертає його на певний кут. Оскільки храпове колесо жорстко з'єднане з валом поздовжнього транспортера, останній також переміститься на певну відстань вперед і подасть корм до бітерів. Якщо ексцентриковий диск повернути проти годинникової стрілки, він перекриє частину зубців храпового колеса і собачка поверне його на менший кут. Внаслідок цього зменшиться подача поздовжнього тому задньому борту і зміненому напрямку руху поздовжнього транспортера.
Рис.9.2. Налагоджування храпового механізму для зміни норми видачі га напрямку руху поздовжнього транспортера вперед (а) або назад
(6):
1 — фіксатор; 2 — важіль; 3 —- сектор; 4 — фіксуюча собачка; 5 — храпове колесо; 6 — робоча собачка
Кормороздатчик КТУ-10А створений на базі шасі причепу ПТС-4, яке ми розглядали на попередньому занятті.
Мал.2. Шасі:
1 - рама; 2 візок поворотна; 3 - гідроциліндр; 4 - підвіска задня; 5 - скоба для витягування; 6 - бризговики; 7 - вісь задня з колесами; 8 - стійка запобіжна; 10 - гальмівна система; 11 - пневмосистема; 12 - система електроустаткування; 13 - гідросистема
До шасі входять: рама 1, візок поворотна 2, скоба для витягування 5, підвіска задня з колесами 4, вісь задня з колесами 7, пневмосистема 11, гальмівна система 10, система електрообладнання 12, стійка запобіжна 8, бризковики 6, гідравлічна система не потрібна для роздатчика кормів.
Мал.3 Рама.
1 - уловлювачі стопора; 3, 6, 8, 9, 13 - поперечки; 4 - кронштейн кола поворотного; 5 - кронштейни трубопроводів; 7- лонжерон; 10 - кронштейн ресори; 11 - кронштейн приладу буксирного; 14 - кронштейн опорний; 15 - кронштейн стійки запобіжної.
Мал.4 Візок поворотний.
Поворотний візок складається з рами 2, поворотного круга 9, стопора поворотного пристрою 12, дишла 1, пружини 4, осі передньої з колесами і гальмами 6, передньої підвіски 5.
Рама поворотного візка служить для установки поворотного круга, передньої підвіски, дишла і представляє зварену конструкцію з гнутих профілів.
Поворотний круг - кульковий однорядний, складається з верхнього і нижнього кілець з спецпрофилю, несучих кульок і заглушки 1
Верхнє кільце кріпиться до рами причепа, нижнє - до рами поворотного візка за допомогою болтів 10.
Стопор пристрою поворотного (мал.5) служить для блокування поворотного пристрою при маневруванні тракторного поїзда заднім ходом і складається з корпусу 7, стопора 2, пружини 1, рукоятки 6 і уловлювоча стопора 8.
Мал.5 Стопор поворотного пристрою Для включення стопора:
Встановіть причіп в положення для руху по прямій.
Переведіть рукоятку 6 в крайнє ліве положення. При цьому стопор 2 під дією пружини 1 увійде в гніздо уловлювча 8, розташованого на рамі причепа, і поворотна візок заблокується.
Після закінчення маневрування стопор включається поворотом рукоятки в крайнє праве положення. Залишати рукоятку в проміжних положеннях не допускається, так як може статися автоматичне блокування візки причепа під час руху.
Дишло причепа зварне, має вигляд жорсткої трикутної рами, що складається з двох основних балок, з'єднаних між собою поперечинами. Зчіпна петля 13 (див. мал.4) кріпиться до дишла за допомогою зварювання.
Врівноважує механізм пружинного типу утримує дишло на необхідній висоті, полегшуючи зчеплення причепа з трактором.
Підвіска (мал.6) Підвіски причепа виконані на листових напівеліптичних ресорах. Ресори одноушковимі, кріпляться до передніх кронштейнів рами за допомогою пальців і вільно спираються на вкладиші задніх
кронштейнів.
Мал.6 Підвіска.
Своєю середньою частиною ресори кріпляться до балки осі з допомогою драбин.
Вісь з колесами і гальмами (мал.8). Балки осей виконані звареної конструкції з труб, з обох торців яких уварені цапфи. Колеса дискові моделі 152F-406. Шини 9.00-16 моделі Я-324А з тиском повітря 0,35 МПа (3,5 кгс / см2). Маточини 6 коліс встановлені на двох конічних роликопідшипників (внутрішній 7611А і зовнішній 7609А0, закріплених на цапфах. Передня вісь обладнана колодковими гальмами. Гальмівний механізм кожного колеса барабанного типу з двома розтискними колодками, до яких прикріплені фрикційні накладки: один кінець накладок спирається на нерухому опору, інший кінець притискається до ексцентрикової поверхні разжимного кулака через ролик.
При гальмуванні колодки розсовують розтискні кулаки і притискаються до внутрішньої поверхні гальмівного барабана.
В процесі експлуатації підшипники ступиці коліс і колісні гальма повинні піддаватися регулювань.
Регулювання підшипників маточин коліс (мал.7) проводиться за наявності люфту в підшипниках або при тугому затягуванні підшипників.
Підшипники регулюйте в наступній послідовності:
Підніміть домкратом колесо, підшипники якого необхідно відрегулювати.
Зніміть кришку 1 маточини 6.
Зігніть краю замкової шайби 3, відверніть гайку 2, зніміть замкову шайбу 3 і замкову шайбу 4, відверніть гайку 5 і зніміть колесо з маточиною.
Промийте підшипники і внутрішню порожнину маточини і огляньте з метою виявлення можливих пошкоджень.
Підшипники маточини змастіть мастилом, при цьому проміжки між роликами, сепараторами і кільцями обох підшипників, а також кишені маточини повинні бути заповнені мастилом.
Робочу поверхню гумових сальників маточин перед установкою на місце змастіть тонким шаром мастила.
Встановіть колесо на цапфу.
Провертаючи весь час рукою колесо, затягуйте гайку 5 до тих пір, поки колесо не почне обертатися туго.
Повертати колеса необхідно для забезпечення правильного положення роликів в бігових доріжках підшипників. Затягування робите зусиллям однієї руки плавно, без ривків. Встановіть замкову шайбу 4, відпустіть гайку 5 на 1 / 6-1 / 8 обороту до збігу стопорного штифта гайки 5 з найближчим отвором у замковій шайбі 4. Встановіть замкову шайбу 3 і загорніть гайку 2.
Мал. 7. Вісь з колесами і гальмами.
1 кришка маточини; 2 - контргайка;
3 – шайба замкова; 4 шайба замкова; 5 - гайка;
6 - маточина; 7 - камера гальмівна;
8 - важіль регулювальний; 9 - кулак розжимний
При експлуатації роздатчика кормів необхідно враховувати, що він призначений для транспортування до місця роздачі кормів та пропорційної роздачі кормової маси для тваринництва у ясла або кормовий стіл..
Допускається перевезення інших вантажів, в тому числі і штучних.
Під час навантаження та перевезення вантажів повинні бути вжиті заходи, що виключають можливість пошкодження платформи як самим вантажем, так і засобами завантаження. Штучні вантажі необхідно надійно закріплювати від переміщень.
Гальмівна система. Гальмівна система призначена для загальмування причепа на стоянці. Привід ручний, механічний. Основними частинами приводу є натяжний механізм 1, встановлений на передній поперечині рами поворотного візка, трос 3, відвідні пружини 6, напрямні ролики 4, важелі (мал.8).
Для загальмування причепа рукоятку натяжного механізму обертайте за годинниковою стрілкою. При цьому ролик приводу переміщається в сторону рукоятки і тягне за собою трос, який натягується, і через напрямні ролики повертає регулювальні важелі гальм. Для розгальмовування причіпа обертайте рукоятку ручного гальма протигодинникової стрілки до упору.
Стійка запобіжна (див.мал.11).
Особливості експлуатації. МТА має значні габарити і вага, тому при русі дотримуйтесь особливої обережності. Рух МТА повинно бути рівномірним, без різких гальмувань і ривків, особливо на слизькій дорозі, так як при різкому гальмуванні може статися занос роздатчика.
Управління МТА, особливо при русі заднім ходом, вимагає від тракториста спеціальних навичок.
Необхідно стежити за станом шасі в період обкатки на протязі перших 20 годин. Особлива увага при цьому зверніть на стан регулювання підшипників коліс і гальм, на своєчасну підтяжку ослаблених різьбових з'єднань.
Для забезпечення випередження спрацьовування гальм шасі щодо гальм трактора відрегулюйте хід педалі гальма трактора і проведіть перевірку шляхом пробного гальмування.
ІІІ. Поточний інструктаж (300хв).
Розподіл учнів за робочими місцями.
Під моїм наглядом учні приступають до виконання завдання, відповідно до інструкційних карток. Під час виконання завдання здійснюю цільові обходи робочих місць, перевіряю чи всі учні приступили до роботи, якщо ні то що заважає цьому. Слідкую за дотриманням учнями правил з ОП.
З’ясовую правильність організації робочих місць, ступінь засвоєння учнями послідовності виконання показаних прийомів. Раціональне використання інструментів, матеріалів.
Фіксую увагу на роботі кожного учня, але особливо на діяльності слабших. Виявивши помилки в діях навідними запитаннями, допомагаю учням самим знайти їх і відшукати шляхи виправлення.
Якщо однакових помилок припускається значна частина учнів проводжу додатковий інструктаж. Зупиняю роботу всіх учнів і додатково пояснюю не зрозуміле. Допущення помилки, причини і способи їх усунення аналізую разом з учнями.
На завершальному етапі обходу приділяю увагу правильній технологічній послідовності здійснення роботи учнями, і якості, додержання правил ТБ.
ІV. Заключний інструктаж (15 хв).
Аналізую урок в цілому: яких навчальних результатів досягла ланка і окремі учні; які були допущені помилки, порушення трудової та технологічної дисципліни. Основна мета зорієнтувати учнів на закріплення успіхів і подолання допущених недоліків у наступній роботі. Значну увагу при підведенні підсумків заняття приділяю аналізу дотримання учнями ТБ. Виставлені учням оцінки обов’язково аргументую. Дякую за самостійність виконання завдань. Підводячи підсумки уроку пропоную учням домашнє завдання на повторення матеріалу пов’язаного з темою наступного заняття (Виконання зрощувальних робіт).
Інструкційно-технологічна карта
Технічне обслуговування кормороздавача КТУ-10
Послідовність виконання завдання |
Технічні умови і вказівки до виконання завдання з елементами самоконтролю |
Обладнання та інструменти |
1. Провести ЩТО візка - очистити від пилу і бруду, перевірити стан зовнішніх кріплень вузлів причепа - перевірити тиск повітря в шинах і при необхідності підкачати - перевірити кріплення зчіпний петлі - перевірити регулювання підшипників маточин коліс, при наявності люфту в підшипниках відрегулювати |
- візок повинен бути чистим, зовнішні кріплення затягнуті - тиск повітря в шинах повинен бути 0,35 МПА (3,5 Кгс / см кв.) - гайка зчіпний петлі повинна бути затягнута до кінця - підняти колесо і встановити підставку, зняти кришку маточини, відвернути регулювальну гайку, зняти колесо, промити підшипники і маточину, підшипники змастити на 2/3 об'єму - колесо встановлюють на маточину і затягують без ривків. Гайку затягують поки колесо туго повертає від поштовху, потім відпускають на 1,5-2,0 межі для прироблених і 2,0-2,5 нових підшипників - встановлюють замкову шайбу і затягують контргайку - під кришку заповнюють мастилом |
Ганчір'я, ПММ, слюсарний інструмент, манометр, домкрат, контрольна лампочка. |
2. Перевірити роботу приладів світлової сигналізації візка КТУ-10 |
-При включенні освітлення на причепі повинні горіти габаритні вогні і висвітлюватися номерний знак. - при натисканні на гальмо трактора повинні загорятися стоп-сигнали причепа. - при включенні тумблерів повороту на причепі повинні горіти миготливі вогні лівого і правого ліхтарів відповідно |
Викрутка, тестер. |
3. |
- не допускається люфти та «приклинювання» підшипників карданної передачі. - перевір |
Слюсарний інструмент. |
Інструкційно - технологічна карта
Підготовка причепа до виконання транспортних робіт
Перелік виконуваних робіт |
Технічні вимоги |
Обладнання, пристосування, інструмент |
1. Поставити роздатчик на спеціально оболаднаний майданчик для чистки від пилу і забруднень. |
|
Трактор, роздатчик |
2. Очистити роздатчик від забруднень і обдути стисненим повітрям. |
|
Чистик, обтиральний матеріал, компресор |
3. Переверіти справність: роздатчик а, кріплення коліс, прижими стремянок ресор, стопорних болтів, пальців ресор, тягово-счіпний пристрій (при наявності повітряних балонів. |
При необхідності підтягнути кріплення |
Набір інструменту до причепа, обтиральний матеріал |
4. Перевірити справність карданної передачі(11) та механізмів перемішування та роздачі кормів. |
|
Візуально |
5. Перевірити стан механізмів запирання заднього борту.
|
Запори бортів повинні надійно |
Ключі 12х14, обтиральний матеріал |
|
втримувати борти в зачиненому стані |
|
|
6. Перевірити стан натяжних гвинтів продольного транспортера та перевіряють натяг. |
При необхідності регулюють натяг, перевіряють стан різі гвинтів регулювальних |
Візуально |
|
7. Перевірити люфт в опорних колесах при необхідності провести регулювання підшипників коліс причепа. |
Колесо повинно вільно обертатись, без замітного люфту |
Домкрат, підставки, ключ гайковий 10х12, ключ торцовий 55, зубило, молоток, обтиральний матеріал |
|
8. Перевірити тискв повітря в шинах причепа. Шини причепа повинні бути однакові за розміром і з однаковим тиском |
Тиск у шинах коліс 3,5 кг/м2. |
Манометр, компресор |
|
9. Під’їхати до причепа заднім ходом. Установити зчіпну вилку навіски на рівні петлі причіпного пристрою. За допомогою пальця з’єднати вилку з петлею |
|
|
|
10. Зашплінтувати швидкоз’ємним шплінтом з’єднувальний палець. З’єднати страхувальний ланцюг |
|
|
|
11. Приєднати карданну передачу до вала відбору потужності перед приєднанням очистити шліців ВВП. |
|
Ветош Ключи для фіксації шліцевого з’єднання |
|
12. Перевірити натяг і за необхідності натягнути поперечний транспортер і налаштування його «роздача в одному напрямку чи в обидві сторони» |
|
Візуально Набір ключів |
13. Перевірити комплектність транспортера за необхідності встановити скрибки для перемішення маси до розпушувальних бітерів. |
|
Візуально Молоток, Монтажна лопатка. |
14. Перевірити і за необхідності дозаправити картер редуктора оливою для змашування. |
|
Ветош Набір ключів. Мастило «нігрол» |
15. Перевірка справності храпового механізму та його регулювання стосовно норми роздачі кормів. Змащування втулок згідно таблиці мащення. |
Набір ключів Мастило для мащення та шприц. |
|
16. Перевірка справності розпушувальних бітерів (комплектності) та натягу привідних ціпків. За необхідності проводимо натяг передач. Проводимо змащенння підшипників кочення на валах бітерів та змащуємо цепі. |
|
Мастильний матеріал. Ветош Шприц для змащення, Набір ключів. |
17. За необхідності проводимо регулювання стосовно методу використання МТА; 1. транспортування і роздавання на однусторону. 2. транспортування і роздавання на обидві сторони одразу. 3. транспортування і вивантаження через задній борт. |
|
Набір ключів. |
1. Опишіть основні правила безпеки праці при комплектуванні МТА 2. Опишіть що є спільного між причепом ПТС-4 та кормороздавачем КТУ-10.
3. Розшифруйте позначення ПТС-4 та КТУ-10.