ІНСТРУКЦІЙНО-ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТКА
Розбирання та збирання рульового керування автомобіля
відкритого уроку з виробничого
навчання
Професія: 7231 Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів
Тема програми: Розбирання та збирання механізмів керування
Тема уроку: «Розбирання та збирання рульового керування»
Майстер виробничого навчання: Семененко М.В.
м. Вінниця – 2019
ІНСТРУКЦІЙНО-ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТКА
«Розбирання та збирання рульового керування автомобіля ВАЗ-2106»
Рис. Будова рульового керування:
1 - бічна тяга;
2 - сошка;
3 - середня тяга;
4 - маятниковий важіль;
5 - регулювальна муфта;
6 - нижній кульовий шарнір передньої підвіски;
7 - правий поворотний кулак;
8 - верхній кульовий шарнір передньої підвіски;
9 - правий важіль поворотного кулака;
10 - кронштейн маятникового важеля;
11 - правий лонжерон кузова;
12 - пробка маслозливного отвору;
13 - картер рульового механізму;
14 - вал рульового керування;
15 - облицювальний кожух валу рульового керування;
16 - рульове колесо;
17 - труба верхньої опори валу рульового керування;
18 - кронштейн валу рульового керування;
19 - лівий лонжерон кузова;
20 - стяжні хомути регулювальної муфти;
21 - лівий поворотний кулак
ПОСЛІДОВНІСТЬ ВИКОНАННЯ РОБІТ:
1. Від'єднуємо мінусову клему акумуляторної батареї, щоб при роботі з рульовим колесом випадково не ввімкнути звуковий сигнал.
2 . Торцевим ключем №24 відвертаємо гайку кріплення керма.
3. Знімаємо рульове колесо.
4. Рульове колесо встановлюється на вал тільки в одному положенні. На верхній шліцьовій частині рульового валу є здвоєні виступи, а в шліцьовому отворі маточини рульового колеса - подвоєний паз.
5. Знизу автомобіля торцевим ключем №13 відвертаємо болт для стягнення муфти на нижньому кінці рульового валу.
6. У салоні під педальним вузлом відгинаємо килимок і теплоізоляцію, хрестоподібною викруткою відвертаємо три гвинта-саморізи кріплення ущільнення рульового валу.
7. Зрушуємо його вгору по валу.
8. Торцевим ключем №10 відвертаємо два зрізних болта кріплення кронштейна рульового валу.
9. Якщо у болтів зірвані головки під ключ, то зубилом послаблюємо затягування.
10. Торцевим ключем №10 відвертаємо дві гайки кріплення кронштейна керма.
11. Знімаємо його разом з рульовим валом.
12. Ключем №10 послаблюємо затягування муфти і, повернувши ключ запалення в положення «0» або «I» (щоб відключити блокування валу), виймаємо вал з кронштейна.
13. На валу профрезеровано паз для запірного стержня протиугінного пристрою.
14. Конструкція кронштейна дозволяє компенсувати неспіввісність валу черв'яка і рульового валу у вертикальній площині.
15. Шліцьове з'єднання валу рульового управління має здвоєні западини
16. На валу черв'яка є здвоєні виступи.
17. Двома ключами №17 відвертаємо три гайки кріплення рульового механізму на лівому лонжероні кузова.
18. Виймаємо рульовий механізм вниз разом з болтами кріплення і регулювальними шайбами.
19. Ключем №30 відвертаємо гайку кріплення сошки.
20. Спеціальним знімачем стягуємо сошку з валу.
21. Ставимо вал сошки в дерев'яний брусок. Важким молотком (кувалдою) тиснемо вниз на один упор сошки, а по другому різко б'ємо іншим молотком.
22. Сошка встановлюється на вал тільки в одному положенні: у її шліцьовому з'єднанні є здвоєні западини, а на валу - здвоєні виступи.
Інструкційно-технологічна картка
«Розбирання та збирання рульового керування автомобіля ВАЗ-2106»
№ п/п |
Назва операції |
Робочий інструмент |
Зображення |
1 |
Від'єднуємо мінусову клему акумуляторної батареї, щоб при роботі з рульовим колесом випадково не включити звуковий сигнал. |
Ключ 8 Викрутка
|
|
2 |
Торцевим ключем «на відвертаємо гайку кріплення керма. |
Ключ 24 |
|
3 |
Знімаємо рульове колесо |
|
|
4 |
Рульове колесо встановлюється на вал тільки в одному положенні. На верхній шліцьовій частині рульового валу є здвоєні виступи, а в шліцьовому отворі маточини рульового колеса - подвоєний паз. |
Викрутка |
|
5 |
Знизу автомобіля торцевим ключем відвертаємо болт для стягнення муфти на нижньому кінці рульового валу. |
Ключ 13 |
|
6 |
У салоні під педальним вузлом відгинаємо килимок і теплоізоляцію, хрестоподібною викруткою відвертаємо три гвинта-саморіза кріплення ущільнення рульового валу. |
Викрутка |
|
7 |
Зрушуємо його вгору по валу. |
|
|
8 |
Торцевим ключем відвертаємо два зрізних болта кріплення кронштейна рульового валу. |
Ключ 10 |
|
9 |
Якщо у болтів зірвані головки під ключ, то зубилом послаблюємо затягування. |
Молоток, пробой з м’якої сталі. |
|
10 |
Торцевим ключем відвертаємо дві гайки кріплення кронштейна керма. |
Ключ 10 |
|
11 |
Знімаємо його разом з рульовим валом. |
|
|
12 |
Ключем №10 послаблюємо затягування муфти і, повернувши ключ запалення в положення «0» або «I» (щоб відключити блокування валу), виймаємо вал з кронштейна. |
Ключ 10 |
|
13 |
На валу профрезеровано паз для запірного стержня протиугінного пристрою. |
|
|
14 |
Конструкція кронштейна дозволяє компенсувати неспіввісність валу черв'яка і рульового вала у вертикальній площині. |
|
|
15 |
Шліцьове з'єднання валу рульового управління має здвоєні западини |
|
|
16 |
На валу черв'яка є здвоєні виступи. |
|
|
17 |
Двома ключами відвертаємо три гайки кріплення рульового механізму на лівому лонжероні кузова. |
Ключ 17 |
|
18 |
Виймаємо рульовий механізм вниз разом з болтами кріплення і регулювальними шайбами. |
|
|
19 |
Ключем відвертаємо гайку кріплення сошки. |
Ключ 30 |
|
20 |
Спеціальним знімачем стягуємо сошку з валу. |
Універсальний знімач |
|
21 |
Ставимо вал сошки в дерев'яний брусок. Важким молотком (кувалдою) тиснемо вниз на один упор сошки, а по другому різко б'ємо іншим молотком. |
|
|
22 |
Сошка встановлюється на вал тільки в одному положенні: у її шліцьовому з'єднанні є здвоєні западини, а на валу - здвоєні виступи. |
|
|
23 |
Перевірити стан виконаних робіт Збирання виконується у зворотній послідовності |
|
|
НЕСПРАВНОСТІ РУЛЬВОГО КЕРУВАННЯ |
|
Причина несправності |
Метод усунення |
Збільшений вільний хід рульового колеса |
|
1. Ослаблення болтів кріплення рульового механізму |
1. Затягніть гайки |
2. Ослаблення гайок кулькових шарнірів рульових тяг |
2. Провірте і затягніть гайки |
3. Збільшений зазор в кулькових шарнірах рульових тяг |
3. Замініть наконечники чи рульові тяги |
4. Збільшений зазор в підшипниках маточин передніх коліс |
4. Відрегулюйте зазор |
5. Збільшений зазор в з’єднанні ролика з черв'яком |
5. Відрегулюйте зазор |
6. Дуже великий зазор між віссю маятникового важеля і втулками |
6. Замініть втулки або кронштейн в зборі |
7. Збільшений зазор в підшипниках черв'яка |
7. Відрегулюйте зазор |
Туге повертання рульового колеса |
|
1. Деформація деталей рульового приводу |
1. Замініть деформовані деталі |
2. Неправильне встановлення кутів передніх коліс |
2. Провірте кути установки коліс і відрегулюйте |
3. Порушений зазор в з’єднанні ролика з черв'яком |
3. Відрегулюйте зазор |
4. Перетягнута регулювальна гайка осі маятникового важеля |
4. Відрегулюйте затягнення гайки |
5. Низький тиск в шинах передніх коліс |
5. Встановіть нормальний тиск |
6. Пошкодження деталей кулькових шарнірів |
6. Провірте і замініть пошкоджені деталі. |
7. Відсутнє масло в картері рульового механізму |
7. Провірте і долийте, при необхідності замініть сальник |
8. Пошкоджений підшипник верхнього валу рульового керування |
8. Замініть підшипники |
Шум, стуки, в рульовому керуванні |
|
1. Збільшений зазор в підшипниках маточин передніх коліс |
1. Відрегулюйте зазор |
2. Послаблення гайок кулькових пальців рульових тяг |
2. Перевірте і затягніть гайки |
3. Збільшений зазор між віссю маятникового важеля і втулками |
3. Замініть втулки або кронштейн в зборі |
4. Послаблена регулювальна гайка осі маятникового важеля |
4. Відрегулюйте затягнення гайки |
5. Порушений зазор в зачепленні ролика з черв'яком або в підшипниках черв'яка |
5. Відрегулюйте зазор |
6. Збільшений зазор в кулькових шарнірах рульових тяг |
6. Замініть наконечники або рульові тяги |
7. Послаблення болтів кріплення рульового механізму або кронштейна маятникового важеля |
7. Перевірте і затягніть гайки болтів |
8. Послаблення гайок кріплення поворотних важелів |
8. Перевірте і затягніть гайки болтів |
9. Послаблення болтів кріплення проміжного вала рульового керування |
9. Затягніть гайки болтів |
Самозбуджуюче кутове коливання передніх коліс |
|
1. Тиск в шинах не відповідає нормі |
1. Перевірте і установіть нормальний тиск |
|
2.Перевірте і відрегулюйте кути установки коліс |
3. Збільшений зазор в підшипниках маточин передніх коліс |
3. Відрегулюйте зазор |
4. Дисбаланс коліс |
4. Відбалансуйте колеса |
5. Послаблення гайок шарових пальців рульових тяг |
5. Перевірте і затягніть гайки |
6. Послаблення болтів кріплення рульового механізму або кронштейна маятникового важеля |
6. Перевірте і затягніть гайки болтів |
7. Порушений зазор в зачепленні ролика з черв'яком |
7. Відрегулюйте зазор |
Вивід автомобіля від прямолінійного руху в будь-яку сторону |
|
1. Неоднаковий тиск в шинах |
1. Перевірте і установіть нормальний тиск |
2. Порушені кути установки передніх коліс |
2. Перевірте і відрегулюйте кути установки коліс |
3. Різна осадка пружин передньої підвіски |
3. Замініть непридатні пружини |
4. Деформовані поворотні кулаки або важелі підвіски |
4. Перевірте кулаки і важелі, несправні деталі замініть |
5. Неповне розгальмування одного або декількох коліс |
5. Перевірте стан гальмівної системи |
Нестійкість автомобіля |
|
1. Порушені кути встановлення передніх коліс |
1. Перевірте і відрегулюйте кути встановлення коліс |
2. Збільшений зазор в підшипниках передніх коліс |
2. Відрегулюйте зазор |
3. Послаблення гайок кулькових пальців рульових тяг |
3. Перевірте і затягніть гайки |
4. Занадто збільшений зазор в кулькових шарнірах рульових тяг |
4. Замініть наконечник або рульові тяги |
5. Послаблення болтів кріплення рульового механізму або кронштейна маятникового важеля |
5. Перевірте і затягніть гайки болтів |
6. Збільшення зазору в зачепленні ролика і черв'яка |
6. Відрегулюйте зазор |
7. Деформовані поворотні кулаки або важелі підвіски |
7. Перевірте кулаки і важелі; замініть деформовані деталі |
Витік оливи із картера |
|
1. Зношення сальника валу сошки або черв'яка |
1. Замініть сальник |
2. Послаблення болтів, які кріплять кришки картера рульового механізму |
2. Затягніть болти |
3. Пошкодження ущільнюючих прокладок |
3. Замініть прокладки |