Письмові інструкції – навчальні інструкційно-технологічні документи є важливим дидактичним засобом активізації пізнавальної діяльності здобувачів освіти. У них наводиться перелік вправ, пропонуються способи і порядок їх виконання, вказуються об’єкти праці або завдання, поетапні робочі пози, інструмент, що застосовується, пристосування і матеріали.
До інструкцій додаються робочі креслення або малюнки, поопераційні ескізи результатів праці і технічні вимоги. Письмові інструкції складаються у вигляді інструкційно-технологічних карт. Інструкційні карти на операцію або заняття сприяють запам’ятовуванню навчально-тренувальних вправ та інформації, отриманої здобувачами освіти при інструктуванні. На вступному інструктажі майстер виробничог навчання докладно розглядає ці карти і сам виконує до них вправи. В подальшому вони використовуються як навчально-наочні посібники.
Інструкційно-технологічні карти використовують при вивченні комплексних тем програми. В них відбиваються технологічна послідовність виготовлення деталей і складання, хід процесів. Такі карти сприяють закріпленню вмінь і навичок виконання технологічних операцій, розвитку технологічного мислення учнів.
Інструкційно-технологічна картка включає вказівки по виконанню навчально-виробничої роботи залежно від технології, послідовності виконання роботи, навчально-технічних та технологічних вимог, правила виконання прийомів, малюнки, схеми, фотографії, правила безпеки праці, елементи самоконтролю. Інструкційно-технологічні картки особливо доцільно застосовувати на початкових етапах навчання. На більш пізніших етапах навчання, вже учні накопичують певний досвід частіше використовують технологічні картки, в яких розкривається тільки технологія виконання робіт.
ІНСТРУКЦІНО-ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА №7
до уроку №7 з предмета «Виробниче навчання»
Професія: |
7231 Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів |
|
Кваліфікація: |
слюсар з ремонту колісних транспортних засобів 2-го розряду |
|
Тема модуля: |
СРКТЗ-1-2.2 Участь у ремонті і технічному обслуговуванні вантажних та легкових автомобілів (крім спеціальних і дизельних), мікроавтобусів, автобусів, причепів, напівпричепів і мотоциклів |
|
Тема програми: |
СРКТЗ-1-2.2.1 Участь у ремонті і технічному обслуговуванні вантажних та легкових автомобілів (крім спеціальних і дизельних), мікроавтобусів, автобусів, причепів, напівпричепів і мотоциклів |
|
Тема уроку: |
Технічне обслуговування трансмісії автомобілів |
|
Мета уроку: |
формування первинних знань, умінь і навичок щодо дотримання професійних профільних компетентностей щодо технічного обслуговування трансмісії автомобілів |
|
|
|
|
Час: |
6 годин
|
№ з/п |
Зміст завдання та послідовність виконання |
Обладнання, механізми, інструмент, матеріали, захисні засоби |
Вказівки щодо виконання завдання |
Рисунок, схема, фото, пояснення тощо |
1 |
2 |
4 |
5 |
6 |
1. |
Інструктаж з охорони праці та організації робочого місця за змістом занять |
Інструкція з охорони праці №1 та організації робочого місця за змістом занять |
|
|
|
|
|||
|
|
|||
2. |
Технічне діагностування трансмісії автомобілів |
2.1. Ознайомлення призначенням, діагностуванням та складовими частинами (агрегатами) трансмісії автомобілів |
|
Трансмісія автомобіля призначена для передавання зусилля обертання від двигуна до ведучих коліс та зміни цього зусилля |
|
Проводячи загальне діагностування трансмісії, визначають:
Водночас беруть до уваги дані, отримані в процесі діагностування автомобіля в цілому, про механічні втрати у трансмісії, а також результати зовнішнього огляду (чи немає підтікань, деформацій тощо). Виконуючи поелементне діагностування трансмісії, визначають технічний стан:
|
|||
|
|
|||
|
|
|
|
До трансмісії належать: зчеплення; коробка передач; карданна передача; головна передача; диференціал; приводні вали коліс (напівосі).
Зчеплення призначається для плавного передавання крутного моменту від двигуна до інших агрегатів і вузлів трансмісії та тимчасового роз’єднання їх. Воно розташовується між двигуном і коробкою передач.
Зчеплення автомобіля |
|
|
|
|
Несправності зчеплення характеризуються такими основними ознаками:
|
|
Коробка передач слугує для зміни в широкому діапазоні крутного моменту, що передається від зчеплення до карданної передачі автомобіля, роз’єднання їх, а також зміни напряму обертання карданного валу, тобто забезпечує рух автомобіля заднім ходом.
Коробка передач автомобіля Несправності коробок передач викликають:
|
|||
|
|
|
|
Карданна передача призначається для передавання крутного моменту від коробки передач до головної передачі під кутом, що змінюється.
Карданна передача автомобіля Несправності карданної передачі проявляються у:
|
|
Головна передача слугує для збільшення крутного моменту (зменшення частоти обертання) та передавання його на приводні вали.
|
|||
|
|
|
|
Диференціал забезпечує обертання ведучих коліс автомобіля з неоднаковою частотою, що необхідно під час руху на поворотах і по нерівній дорозі.
Деталі диференціала автомобіля Несправності головної передачі і диференціала також супроводжуються:
Швидкість зношування збільшується при несвоєчасних регулювальних роботах і зміні масла. |
|
|
|||
3. |
Щоденне та інші види технічних обслуговувань трансмісії автомобілів |
|
|
Перевірку дії зчеплення виконати при рушанні автомобіля з місця і перемиканні передач при русі. |
|
Рідина для зчеплення Motul DOT 3&4 BRAKE FLUID |
|||
|
|
|
|
Перевірку роботи коробки передач, карданної і головної передач здійсніти при русі автомобіля. |
|
|
|||
|
|
При необхідності закріпити картер зчеплення.
|
||
|
|
|
|
При необхідності усунути несправності в приводі зчеплення і відрегулювати вільний хід педалі зчеплення, перевірити герметичність привода механізму включення зчеплення.
|
|
При виявленні порушення герметичності усунути несправність.
|
|||
|
|
|
|
При необхідності підтягнути з’єднання.
|
|
При необхідності закріпити опорні пластини підшипників хрестовин, фланці карданних валів, кронштейн опори проміжного валу.
|
|||
|
|
|
|
Виявлені несправності усунути.
|
|
Виявлену негерметичність картера усунути, а ослаблені нарізні сполучення підтягнути.
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
Виконати роботи, зазначені в п.п. 3.2. |
||
|
При необхідності закріплюють верхню кришку коробки передач, кришки задніх підшипників веденого і проміжного валів, доливають або заміняють масло в картерах коробки передач і ведучого моста (за графіком змащення).
|
|||
|
|
Майстер в/н В. І. Бутков