7 квітня о 18:00Вебінар: Інтернет-середовище для професійного розвитку вчителів математики

Інструктивна карта дистанційного навчання з біології. Тема уроку: Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю. Дослідницький практикум. Визначення температури тіла

Про матеріал
Інструктивна карта дистанційного уроку (За можливістю та бажанням можна роздрукувати й працювати безпосередньо на картці. У такому випадку всі інструктивні картки прикріпити до робочого зошита). Тема уроку: Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю. Дослідницький практикум. Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри. Інструктаж з БЖД Мета: сформувати знання про особливості будови та функцій сенсорних систем рівноваги, руху, дотику, температури, болю, уміння пояснювати механізм сприйняття подразників; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки та узагальнювати, уміння самостійно працювати з інформаційними джерелами.
Перегляд файлу

8-а клас. 18 березня 2020 рік. 8-б клас. 1 квітня 2020 рік.

Підручник:

Соболь В.І. Біологія : підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Валерій Соболь. – Камянець-Подільський : Абетка, 2016. – 288 с. : іл.

Інструктивна карта дистанційного уроку

(За можливістю та бажанням можна роздрукувати й працювати безпосередньо на картці. У такому випадку всі інструктивні картки прикріпити до робочого зошита).

Тема уроку: Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю. Дослідницький практикум. Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри. Інструктаж з БЖД

Мета: сформувати знання про особливості будови та функцій сенсорних систем рівноваги, руху, дотику, температури, болю, уміння пояснювати механізм сприйняття подразників; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки та узагальнювати, уміння самостійно працювати з інформаційними джерелами.

Для початку роботи з інструктивною карткою до уроку треба опрацювати § 46-47, стор. 201-208.

  1. Записати визначення основних понять з теми:

 

Сенсорна система рівноваги (гравітаційна сенсорна система) – це функціональна система, що забезпечує сприйняття гравітаційного поля та забезпечує орієнтацію тіла в ньому.

Сенсорна система руху (пропріоцептивна) - це функціональна система, що забезпечує сприйняття, проведення та обробку інформації від рецепторів, розміщених у м’язах, сухожилках, фасціях і суглобах.

Вісцеральна (інтероцептивна) сенсорна система - це функціональна система, що забезпечує сприйняття, проведення та обробку інформації від внутрішніх органів і внутрішнього середовища.

Сенсорна система дотику (тактильна, дотикова) - це функціональна система, що забезпечує сприйняття механічних впливів на шкіру та забезпечує формування відчуттів дотику, вібрації та тиску.

Сенсорна система температури (термоцептивна) - це функціональна система, що забезпечує відчуття тепла та холоду за допомогою терморецепторів.

Сенсорна система болю (ноцирецептивна) - це функціональна система, що за допомогою больових рецепторів шкіри сповіщає про внутрішні та зовнішні чинники небезпеки для організму.

 

  1. Користуючись інформацією підручника, заповнити таблицю 1. «Відділи сенсорних систем»

 

Таблиця 1. Відділи сенсорних системи

 

Відділ

Характеристика

Сенсорна система рівноваги (гравітаційна сенсорна система)

Периферичний відділ

 

Провідниковий відділ

 

Центральний відділ

 

Сенсорна система руху (пропріоцептивна)

Периферичний відділ

 

Провідниковий відділ

 

Центральний відділ

 

Вісцеральна (інтероцептивна) сенсорна система

Периферичний відділ

 

Провідниковий відділ

 

Центральний відділ

 

Сенсорна система дотику (тактильна, дотикова)

Периферичний відділ

 

Провідниковий відділ

 

Центральний відділ

 

Сенсорна система температури (термоцептивна)

Периферичний відділ

 

Провідниковий відділ

 

Центральний відділ

 

Сенсорна система болю (ноцирецептивна)

Периферичний відділ

 

Провідниковий відділ

 

Центральний відділ

 

 

  1.                   Опрацюйте будову вестибулярного апарату – органу рівноваги людини за таблицею 2, розгляньте рис. 1. «Будова вестибулярного апарату»

 

Результат пошуку зображень за запитом вестибулярний апарат

Рис. 1. Будова вестибулярного апарату людини

 

Таблиця 2. Будова вестибулярного апарату людини*

 

Частина вестибулярного апарату

Будова

Значення

1.

Присінок

Овальний та круглий мішечки+3 півколові канали

 

 

Овальний мішечок

Розширення присінка з отолітовим апаратом на внутрішній поверхні

Сприймає зміни положення тіла в просторі і лінійне прискорення у вертикальній площині

 

Круглий мішечок

Розширення присінка з отолітовим апаратом на внутрішній поверхні

Сприймає зміни положення тіла в просторі і лінійне прискорення в горизонтальній площині

2.

Півколові канали

Кісткові утвори; на одному кінці мають розширення –ампули, на внутрішній поверхні яких є гребінці

Сприймають кутове прискорення і швидкість на напрямок змін положення тіла в просторі

3.

Отолітовий апарат

Ділянки внутрішньої поверхні овального і круглого мішечків, де розрізняють волоскові клітини, мембрану отолітів

Утворюють вестибулярну гілку слухового нерва

4.

Гребінці

Спеціальні чутливі клітини внутрішньої поверхні півколових каналів

Сприймають подразнення

 

* - Соболь В.І. Біологія. Довідник, тестові завдання. Повний повторювальний курс, підготовка до зовнішнього незалежного оцінювання / В. Соболь. – Кам’янець-Подільський : ФОП Сисин О.В., 2014. – 796 с.

 

Цікаво знати:

 

  1. У середньому на кожний 1 см2 шкіри людини припадає 100-200 больових, 12-15 холодових, 1-2 теплових, 25-30 дотикових рецепторів.
  2. У людини рецепторна поверхня сенсорної системи дотику становить від 1,4 до 2,1 м2.
  3. Морська хвороба – захворювання, що виникає в результаті монотонних коливальних рухів, характеризується запамороченням, нудотою, втратою апетиту, рвотою.

 

  1.                   Розгляньте рисунок 2 «Шрифт Брайля», яким користуються люди, які втратили зір. Запишіть своє прізвище та ім’я за допомогою шрифту Брайля, спочатку проставивши крапками букви на папері, а потім канцелярською кнопкою проколіть їх та відчуйте кінчиками пальців, як ці букви читаються. Чи здогадаєтесь ви, як це правильно зробити?

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Рис 2. Шрифт Брайля

 

  1. Перейти за вказаним посиланням та виконати тест «Сенсорні системи людини». Одержаний результати надіслати приватним повідомленням, зробивши скрін.

https://naurok.com.ua/test/sensorni-sistemi-lyudini-60557.html

 

  1. Виконати дослідження температурної адаптації рецепторів шкірі за алгоритмом:

 

  1. Обов’язково дотримуватися техніки безпеки життєдіяльності!
  2. Налити у ємкість гарячої води (40 0С).
  3. Помістити у воду руку.
  4. Зачекати 1-2 хвилини. Записати свої відчуття до таблиці 3. «Адаптація рецепторів шкіри до гарячої води»

 

Таблиця 3. Адаптація рецепторів шкіри до гарячої води

 

Дослід

Результат (відчуття)

Висновок

Дослід 1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. У три ємкості налийте воду різної температури – 10, 20, 40 0С.
  2. У першу ємкість помістіть праву руку, у третю – ліву руку.
  3. Перемістіть обидві руки в другу ємкість з температурою води 20 0С. Відчуття запишіть у таблицю 4. «Адаптація рецепторів шкіри до контрастних показників: холоду і тепла»

 

Таблиця 4. Адаптація рецепторів шкіри до контрастних показників: холоду і тепла

 

Дослід

Результат (відчуття)

Висновок

Дослід 1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання:

  1. Опрацювати § 46-47, стор. 201-208.
  2. Опрацювати інструктивну картку до уроку.
  3. Завдання зворотнього зв’язку: надіслати фото або скрін даної інструктивної картки, де передбачено вашу самостійну роботу над завданнями. Спілкуємося в вайбері (0666054557) або через електронну адресу: ekotkalo[email protected]gmail.com
  4. Обов’язкове завдання до виконання: дотримуватися основних заходів профілактики поширення хвороби, берегти себе та своїх рідних! Не хворіти!
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бортнічук Тетяна Яківна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 березня
Переглядів
188
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку