Картка № 2-3
Суспільно- побутові пісні. Їхнє дейно-художнє багатство.
Жанрово-тематичне розмаїття пісень.
Козацькі пісні. «Ой на горі та женці жнуть», «Стоїть явір над водою»
Завдання:
• знати та розуміти функції літератури як мистецтва;
• висловлювати власні судження про функції мистецтва, його місце в житті людини.
Підручник Л. Т. Коваленко «Українська література» https://pidruchnyk.com.ua/778-ukrainska-literatura-7-klaskovalenko-2015.html
Українська пісня – це бездонна душа українського народу, це його слава.
О. Довженко
1. Пригадай.
1. Народна пісня — 2. Обрядові пісні - ….
3. Народні пісні поділяються на ... .
4. До календарно-обрядових пісень належать 5. Основні різновиди календарно-обрядових пісень: ...
2. Робота з таблицею.
Суспільно-побутові пісні — це пісні, у яких передаються почуття, переживання з приводу соціальних побутових явищ і подій Соціально-побутові пісні є неоднорідними за жанровими ознаками, тематикою, функціями. Однак їх єднає те, що вони відображають настрої народу, спричинені різними аспектами життя суспільства. Провідними жанрами соціально-побутових піснь є козацькі, бурлацькі, наймитські, солтдатські, рекрутські, чумацькі, заробітчанські пісні. |
|||
Назва жанру |
Виконавці |
Тематика |
Назвипісень |
Козацькі |
Козаки |
Народ у цих піснях оспівує героїзм захисників рідної землі, готовність цих мужніх людей віддати своє життя заради незалежності. У козацьких піснях переважно відтворено емоції героя, а не його вчинки (про вчинки йдеться в історичних піснях). Тужливий настрій самотнього козака, мотив прощання з коханою, із родиною — такими є важливі складові козацьких пісень |
«Стоїть явір над водою», «Ой на горі та женці жнуть» |
Чумацькі |
Чумацькі пісні розповідають про долю людей, які торгували рибою та сіллю, привезеною на волах із Дону та берегів Чорного моря. |
До основних мотивів чумацьких пісень належать такі: довгий шлях, небезпека нападу з боку татар чи турків, хвороби, смерть на чужині. Указано також причини, які змушують вдаватися до чумакування: «От тим же я чумакую, Що мені луче жити: На панщину не ходити, Подушного не платити...». Нерідко надії на краще не справджувались, і чумак повертався додому без солі, без грошей |
«Чумаче, чумаче, чого зажурився», «Ой чумаче, чумаче» |
Кріпацькі |
Кріпацькі пісні співали переважно кріпаки — люди, прикріплені до земельної ділянки, без права власності на неї, результати праці цих людей собі забирав поміщик. |
У кріпацьких піснях ідеться про тяжке підневільне життя селян, протест проти приниження людської гідності, безправ’я людини. У таких піснях можна простежити наростання бунтівних настроїв: від скарг і прокльонів до прямих закликів до боротьби |
«Бодай пану в дворі страшно», «На панщину ходжу, ходжу», «В недільку рано» |
Рекрутські, солдатські та жовнірські |
Солдатські пісні про тугу та жаль за змарнованим життям через те, що молодого чоловіка або парубка насильно везуть до прийому, часто навіть у кайданах, голять чуб і переодягають у солдатську форму. Варто пам’ятати, що раніше служити треба було 25 років. У солдатських піснях часто забирають єдиного сина в матері-вдови або коханого від дівчини |
У цих піснях оспівано тяжку долю рекрута, солдата чи жовніра, у них звучала туга за домівкою, ріднею , прокльони проти пана , що силоміць віддавали кріпаків у солдати. |
«Наїхала старшина», «А в неділю рано, раноранесенько»
|
Бурлацькі |
Бурлаками називали селян, які втікали від закріпачення й намагалися хоч десь здобути тим часовий заробіток. Бурлаки — це люди без постійної роботи та заробітку. Вони терпіли поневіряння, голод, тяжку працю, однак були вільними, їх вабила свобода |
У бурлацьких піснях багато нарікань на соціальну несправедливість, тут наявний настрій туги за батьківщиною, образ смерті на чужині. Близькими за тематикою до бурлацьких є заробітчанські та наймитські пісні. У них ідеться про долю наймита — людини, що булла вільною, жила в рідному краї, однак змушена була тяжко працювати за мізерну платню. Заробітчани мали більш-меншпостійне місце роботи й заробіток. На відміну від наймитів, заробітчани — це селяни-емігранти здебільшого із західних регіонів України (Буковини, Галичини, Поділля, Закарпаття), які не могли прогодувати власну родину й змушені були подаватися закордон, хоча й там не знаходили полегшення. |
«Забіліли сніги», «Віють вітри все буйнії», «Америка, Америка, яка ж ти недобра», «Бувайте здорові, соснові пороги», «А там край дороги» |
3. Робота над поезією «Ой на горі та женці жнуть»
Прослуховування аудіозапису «Ой на горі та женці жнуть» https://www.youtube.com/watch?v=DZcTsW0sUF4
Виразнечитанняпісні«Ой на горі та женці жнуть» ст. 16
4. Поміркуй!
1. До якоїтематичної групи можна віднести цю пісню? (До козацьких пісень.)
2. Про які часи йдеться ? (Часи Запорозької Січі.)
3. Які звичаї запорожців оспівуються? (Мати за найбільше багатство коня, тютюн та люльку.)
4. Які риси козацького характеру вимальовуються з пісні? (Перевага громадського над особистим, військова доблесть, почуття гумору.)
5. Назвіть характерні ознаки народної пісні. (Повтори, вигуки, анафора, зменшенопестливі слова, окличні речення, діалог.)
5. Запиши в зошит.
Ідейно-тематичний аналіз пісні«Ой на горі та женціжнуть»
Тема —вияв любові й шани до захисників вітчизни — запорізьких козаків, уславлення сміливості, мужності їхніх ватажків.
Головна думка твору –уславити хоробрих козаків, для яких військова честь, захист своєї батьківщини, мирних женців — перш за все.) Художнізасоби:
üзвертання («Гей, вернися, Сагайдачний...», «Гей, хто в лісі, озовися!») üдіалог
üпостійні епітети (кониченько вороненький, під горою зеленою, долиною широкою)
üпестливі слова (хорошенько, кониченько, вороненький) ü образи-символи (кінь, тютюн та люлька) ü вигуки (ой, гей).
Рими: жнуть — йдуть, горою — зеленою — долиною — широкою
6. «Стоїть явір над водою» https://www.youtube.com/watch?v=7osR18Xs3Bs
Тема — вияв народної шани до захисників рідної землі, уславляння героїчного подвигу козаків.
Художні засоби: пестливі мова (незгодонька, явороньку, козаченьку, молоденький, сіделечко, вороненький, калиноньку), звертання (явороньку, козаченьку),
постійні епітети (явороньку зелененький, козаченьку молоденький, кінь вороненький, високу могилу), образи-символи (кінь, явір, пташки, калина), психологічний паралелізм (явір похилився — козак зажурився).
У пісні розповідається про козацьку славу. Її постійним символом виступає червона калина, висока могила як пам'ятник воїнській доблесті.
7.
8.Домашнє завдання
1. Опрацювати теоретичний матеріал.
2. Вивчити 1 пісню на вибір