Розробка уроку « Інструментальне соло»
з предмету
Музичне мистецтво 5 клас
|
Акименко Олена Петрівна вчитель музичного мистецтва Комунального закладу « Гімназії № 32» Кам’янської міської ради
|
Тема уроку : Інструментальне соло Мета уроку: ознайомити учнів з поняттям інструментальне соло,концерт,
етюд. Знайомство з творчістю композиторів Ф,Шопена,
Н.Паганіні.
Розвивати вміння учнів характеризувати музичні твори,
формувати креативні якості особистості учнів.
Виховувати інтерес до інструментальної музики.
Вміти естетично оцінювати твори мистецтва.
Тип уроку : комбінований, урок заглиблення в тему.
Обладнання: ноутбук, проектор,екран, фортепіано, скрипка,портрети
Ф.Шопена , Н.Паганіні. Картки для роздаткового матеріалу
(соло, дует, тріо)
Музичний матеріал: Ф.Шопен. Етюд №2 фа – мінор; Н.Паганіні «Рондо зі крипкового концерту № 2»; Н.Паганіні «Соната для скрипки і гітари»; вокальні вправи для розвитку слуху і голосу
Норвезька народна пісня «Чарівний смичок»;
руханка «Оркестр».
План уроку
1. Музичне вітання. Організаційний момент.
2. Запрошення до концертної зали. 3. Що таке концерт? (Захід, музичний жанр). 4.Ф.Шопен «Про композитора» -відео. 5.Етюд в образотворчому мистецтві.(І.Левітан,І.Шишкін) 7.Мультфільм : «Перша скрипка» -фрагмент. 8.Н.Паганіні. «Рондо зі скрипкового концерту №2» 9 . Художній фільм : «Паганіні скрипаль д’явола» - фрагмент. 10.Н.Паганін «Соната для скрипки і гітари». 11. Руханка : « Оркестр». 12. Вокальні вправи для розвитку голосу і слуху. 13. Норвезька народна пісня «Чарівний смичок». 14.Музична грамота : « Про соло, дует, тріо» -відео. 15. Гра : «Кращий знавець музики». 16. Домашнє завдання : намалюйте ілюстрації до творів Ф.Шопена,Паганіні. Хід уроку 1.Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань. Урок починається з музичного вітання. Учні: завітайте всі до нас, тут співає п’ятий клас! Учитель: добрий день вам, діти! Учні: добрий день ,учитель! (звучить музика Н.Паганіні «Вічний рух» - фон). Учитель: сьогодні, дорогі діти, я запрошую вас до концертної зали,де панує урочиста атмосфера, піднесений настрій,зустріч з прекрасним. На концерті прозвучить багато чудової музики. А хто знає, як перекладається слово концерт? Відповіді учнів. Учитель: концерт має два значення. Концерт – це захід, де на сцені виступають артисти, а ще концерт – це музичний жанр. Великий за характером музичний твір,написаний для одного інструмента в супроводі оркестру. 2.Основна частина. Учитель: пропоную вам послухати твір видатного польського композитора Ф.Шопена , та переглянути про нього фільм. *Слухання музики: Ф.Шопен. Етюд № 2 ( фа мінор). * «Про композитора» - відео. Учитель : ви прослухали етюд Ф. Шопена. Чи можна віднести цей твір до сольного виконання?Охарактеризуйте засоби музичної виразності цього твору?
Відповіді учнів. Учитель: етюд зустрічається не тільки в музичному мистецтві . Термін – етюд , має кілька значень В образотворчому мистецтві – це твір допоміжного характеру виконаний з натури , з метою її вивчення в процесі роботи над картиною. Драматичний етюд – невеликий літературний твір присвячений якому - небудь окремому питанню. В музичному мистецтві - це твір віртуозного характеру, або п’єса навчального характеру. Учитель : розгляньте етюди відомих художників І.Левітана, І.Шишкіна. Який із них, на вашу думку може бути ілюстрацією до етюду Ф. Шопена ? Відповіді учнів. Учитель: А як ви думаєте, легко грати на музичному інструменті,наприклад на скрипці?
Відповіді учнів.
* Мультфільм : «Перша скрипка» - фрагмент. Учитель: про цього композитора і скрипача складають багато легенд, цікавих легенд. Італійський скрипаль – віртуоз Ніколо Паганіні . Народився у 1782 р. в м. Генуї Італія. З дитинства наполегливо працював над майстерністю гри на скрипці. Своєрідність манери гри ні з чим не порівнянна. Легкість володіння інструментом незабаром принесли йому популярність в Італії т а за її межами. Він мав колекцію скрипок стародавніх майстрів Італії: Аматі, Гварнері, Страдіварі. Паганіні автор 24 каприсів для скрипки, 6 концертів для скрипки і оркестру,12 сонат, 12 струнних квартетів І це ще не повний список його геніальних творів. *Н.Паганіні «Рондо зі скрипкового концерту №2». Учитель: віртуоз - це неперевершене виконання. Так от такій грі скрипача заздрили «вороги». Ходили чутки про зв’язок Н.Паганіні з чортом і нечистою силою. *Художній фільм: «Паганіні скрипаль д’явола» -фрагмент. Учитель: Н.Паганіні також майстерно володів грою на гітарі. Для цього інструменту він написав майже 200 творів .З 1954 року в м. Генуї щорічно проводиться міжнародний конкурс скрипалів імені Н.Паганіні. *Н.Паганіні «Соната для скрипки і гітари». . *Руханка : «Оркестр» Учитель: ви сьогодні побували на концерті видатних композиторів і виконавців Ф.Шопена та Н.Паганіні. Далі наша розмова піде про чарівний смичок. А саме так називається норвезька народна пісня. Але спочатку ніж послухати і вивчити пісню я пропоную «розігріти» голосок.
*Вокальні вправи для розвитку слуху і голосу. * «Чарівний смичок» - норвезька народна пісня. Учитель: Увага ! Подивіться на екран, переглянувши відео, дайте відповідь. Що таке інструментальна музика, дует,тріо? * Про соло, дует, тріо» -відео. Відповіді учнів. 3.Заключна частина. *Гра : «Найкращий знавець музики». Учитель: користуйтеся картками, які знаходяться на ваших столах, там можна знайти відповіді на питання гри . а ).В яких видах мистецтва зустрічається етюд? б). Що таке концерт? в). Знайдіть на малюнках соліста, дует, тріо. г). На яких інструментах грали Ф.Шопен,Н.Паганіні? д). Знайдіть ілюстрації з вокальною та інструментальною музикою. е). Яких художників ми згадували на уроці? Учитель: молодці!На всі запитання дали вірні відповіді. З творчістю цих геніальних композиторів ми ще будемо зустрічатися,а на сьогодні час вичерпано. До побачення.