Інтегровагний урок - казка "ЗНАЧУЩІ ЧАСТИНИ СЛОВА"

Про матеріал
Інтегровагний урок - казка, мета якого удосконалювати вміння розбирати слова за будовою, • знаходити, визначати й утворювати слова за допомогою вказаних суфіксів, префіксів, • пильнувати за грамотністю письма, бути уважними та ввічливими один до одного.
Перегляд файлу

C:\Documents and Settings\Учитель\Рабочий стол\орнаменти\Урок10рис3.jpgC:\Documents and Settings\Учитель\Рабочий стол\орнаменти\Урок10рис3.jpg 

                                               

 

Червонопрапорна ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Учитель\Рабочий стол\орнаменти\Урок10рис3.jpg учитель української мови та літератури

                                                                 Усова К. С.

 

 

C:\Documents and Settings\Учитель\Рабочий стол\орнаменти\Урок10рис3.jpg

 

   ТЕМА:  ЗНАЧУЩІ ЧАСТИНИ СЛОВА

 

    МЕТА: удосконалювати вміння розбирати слова за будовою,

  • знаходити, визначати й утворювати слова за допомогою вказаних суфіксів, префіксів,
  • пильнувати за грамотністю письма, бути уважними та ввічливими один до одного.

 

 ТИП УРОКУ: Інтегровагний урок - казка

                      

ХІД      УРОКУ:

 

I.  ОРГАНІЗАЦІЯ  КЛАСУ 

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ

IMG_7963.JPG

             

УЧИТЕЛЬ: Діти ! Сьогодні я пропоную вам подорож. Уявну подорож. Давайте ми всі разом закриємо очі і перенесемося до одного із мовних містечок. Саме тут, у  будиночку  Слова відбулися події, про які я хочу  вам   розповісти.

IMG_7969.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Але ви повинні мені допомогти, чітко і правильно відповідати

на питання і виконувати завдання. Домовились? То ж слухайте.

 

 

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ:

 

У матері  ОСНОВИ було четверо синів.

  • Згадаємо що називається основою слова?

IMG_7965.JPG

 

Найстарший син - КОРІНЬ. Поважний, розсудливий, роботящий. З нього вся родина приклад бере, туляться до нього молодші брати, допомагають працювати.

  • Що таке корінь слова?

 

ПРЕФІКС, хоч і народився після кореня, але має дуже норовливий характер, завжди старається випередити старшого брата: придумати щось цікавіше, виконати все краще, віднести швидше. Спокійний і врівноважений корінь дозволяє братові стояти перед ним у словах.

  • Отже, префікс - …..

IMG_7966.JPG

Прагнув не відставати від братів і СУФІКС.І хоч стояв він після кореня, але у роботі , у побудові будиночків слів, братам не поступався.

  • Що ми називаємо суфіксом?

 

Найменшим у сім’ї було ЗАКІНЧЕННЯ. Воно, як і всі діти, дуже любило бавитися, ховатися, бігати до інших, переодягатися, змінюватися. Завдяки закінченню підтримувався зв’язок між Словами на вулиці Речення.

  •      Що називається закінченням?

 

   Дружно жили слова. Мир і спокій панували в оселях. Та неподалік, у дрімучому лісі, жила зла чаклунка ПОМИЛКА. Заздрила вона щасливому життю Слів у Реченні, тому вирішила посварити братів, заплутати все і всіх. І це їй вдалося.

 

  Що ж тепер робити? Як розбити чари Помилки? Любі друзі! Допоможіть повернути мир і спокій дружним жителям. Виконайте завдання, і якщо ви все зробите правильно, зла чаклунка щезне, чари її розвіються, а помилки зникнуть не тільки з містечка, а й з ваших зошитів. Згода, то ж до роботи!

 

IV.ЗАКРІПЛЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

 

Завдання 1:

Подані у дужках слова правильно введіть у словосполучення. Запишіть, виділіть основу і закінчення:

 

Початок ( весна), подихи ( північний ) вітру, між ( голий ) деревами, дорога до ( школа), на (порожній ) полі, кришталики ( лід ).

IMG_7970.JPG

 Завдання 2:

               Прочитайте текст.

Запишіть спільнокореневі слова.

Хто не знає пана гарбуза із родини гарбузових? Це сланка рослина з великими круглими або овальними плодами, що теж звуться гарбузами або гарбузиною. На городі в нас іноді виростали такі гарбузяки й гарбузища, що доводилося везти їх возиком. А маленькі називалися в нас гарбузенятками, гарбузенятами, гарбузцями, наче діти. (За В.Чемерисом)     

 

 

 

 

IMG_7973.JPGIMG_7972.JPG

Завдання 3:

Прочитайте тексти. Назвіть слова з префіксами.

                

                    Розцвітай же, слово,

                    І в родині, і у школі,

                    Й на заводі, і у полі,

                    Пречудесно, пречудово –

                    Розцвітай же, слово!

                                      П. Тичина

              

Заєць спати захотів,

Сам постелю постелив,

Сам собі зробив подушку,

Підмостив її під вушко.

Та в зайчати довге вушко –

Все звисало із подушки.

                                        М.Стельмах  

 

Завдання 4:

Прочитайте.  Випишіть  слова  із  префіксами  при - , пре - , прі -,  вставляючи  потрібні  букви.

 

                    Коли  в  небі  залюбки

SUNNY                                     Сонечко  пр    гріло,

SUNNY                    Пр    дорожні  будяки

SUNNY                                     Нижче  трав  пр   сіли.

                    Як  на  грядці  залюбки

                                     горобці  кричали,

SUNNY                    пр    колючі  будяки

SUNNY                                    пр   спокійно  спали.

                    Сонях  голову  задер

SUNNY                                     і  кричав  у  небо:

                    -  Пр   поганих  будяків

SUNNY                                     в  пр    рву  кинуть  треба!

Завдання 5:

 

 

  • Вписати у  клітинки пропущені слова.

У вертикальній колонці прочитайте назву значущої частини слова, яка служить для творення слів з новим лексичним значенням або новим відтінком у значенні.

 

 

 

 

 

 

 

     1. Скликав ……………на  гостину –

          Сонячну  свою  родину.

          Частував  усіх  медком

          Й  солоденьким пилком.

                                     М.Голець

 

 2.   …………голубенькі

Дуже  ніжні  і  малі.

У лісочку  на  осонні

  Між травою  розцвіли.

К.Перелісна

 

 

 

     3. Ми…………..синенькі,

         Наші  квіти  запашні,

         Розцвітаєм  ми  раненько

         Скрізь  під  лісом  навесні.

                                К.Перелісна

 

4. Є  в  нас  імені  аж  два:

Півники  й……………. 

Вітер  нас заколихав

 Та  й  летить у висі.  

                             Н.Файфер

 

  5.  Розквітають у траві

  Сонечка  маленькі.

  Це……………..золоті,

  Зірочки кругленькі.

                             Н.Файфер

 

6.   Квітка зветься та             ,

Бо з - під снігу проростає.

Усміхнуся я їй ніжно,

Не зірву, хай зацвітає.

Т. Щегельська

 

Завдання 6:

 

Виписати підряд лише слова із суфіксами. Із перших букв цих слів складається слово у вислові І.Франка: «…- то перша основа життя».

Молодий, пташина, річенька, доля, активний,цінний, малий, сухий, ясненький.   

 ( Відповідь – праця )

 

 

Завдання 7:

 

1.Прочитайте вірш. Назвіть зменшувально – пестливі суфікси іменників. Порівняйте (зіставте) текст з наведеними  рядками Тараса Шевченка і Лесі Українки. Що в них спільного?

 

   

       Плавай, плавай, лебедонько, 

       По синьому морю.

       Рости, рости, тополенько,

       Все вгору та вгору.

                          Т.Шевченко

 

                                                          Місяць яснесенький,

                                                Промінь тихесенький

                                                Кинув до нас.

                                                Спи, мій малесенький,

                                                Пізній бо час.

                                                                 Л.Українка

 

 

V.  ПІДСУМОК УРОКУ

 

FIREWRK3FIREWRK3Діти! Які ви молодці! Протягом уроку ви старанно і наполегливо працювали. Завдяки вам щезла зла чаклунка Помилка, а в будиночку Слова знову запанував мир і спокій. Брати помирились і стали на свої місця.

FIREWRK5 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Давайте оцінимо сьогоднішній урок. Якщо вам сподобалося – ставимо пальці вгору, якщо ні – вниз.

IMG_7975.JPG   IMG_7976.JPG

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
16 квітня 2020
Переглядів
604
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку