Червонопрапорна ЗОШ І-ІІІ ступенів
учитель української мови та літератури
Усова К. С.
ТЕМА: ЗНАЧУЩІ ЧАСТИНИ СЛОВА
МЕТА: удосконалювати вміння розбирати слова за будовою,
ТИП УРОКУ: Інтегровагний урок - казка
ХІД УРОКУ:
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ
УЧИТЕЛЬ: Діти ! Сьогодні я пропоную вам подорож. Уявну подорож. Давайте ми всі разом закриємо очі і перенесемося до одного із мовних містечок. Саме тут, у будиночку Слова відбулися події, про які я хочу вам розповісти.
Але ви повинні мені допомогти, чітко і правильно відповідати
на питання і виконувати завдання. Домовились? То ж слухайте.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ:
У матері ОСНОВИ було четверо синів.
Найстарший син - КОРІНЬ. Поважний, розсудливий, роботящий. З нього вся родина приклад бере, туляться до нього молодші брати, допомагають працювати.
ПРЕФІКС, хоч і народився після кореня, але має дуже норовливий характер, завжди старається випередити старшого брата: придумати щось цікавіше, виконати все краще, віднести швидше. Спокійний і врівноважений корінь дозволяє братові стояти перед ним у словах.
Прагнув не відставати від братів і СУФІКС.І хоч стояв він після кореня, але у роботі , у побудові будиночків слів, братам не поступався.
Найменшим у сім’ї було ЗАКІНЧЕННЯ. Воно, як і всі діти, дуже любило бавитися, ховатися, бігати до інших, переодягатися, змінюватися. Завдяки закінченню підтримувався зв’язок між Словами на вулиці Речення.
Дружно жили слова. Мир і спокій панували в оселях. Та неподалік, у дрімучому лісі, жила зла чаклунка ПОМИЛКА. Заздрила вона щасливому життю Слів у Реченні, тому вирішила посварити братів, заплутати все і всіх. І це їй вдалося.
Що ж тепер робити? Як розбити чари Помилки? Любі друзі! Допоможіть повернути мир і спокій дружним жителям. Виконайте завдання, і якщо ви все зробите правильно, зла чаклунка щезне, чари її розвіються, а помилки зникнуть не тільки з містечка, а й з ваших зошитів. Згода, то ж до роботи!
IV.ЗАКРІПЛЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК
Завдання 1:
Подані у дужках слова правильно введіть у словосполучення. Запишіть, виділіть основу і закінчення:
Початок ( весна), подихи ( північний ) вітру, між ( голий ) деревами, дорога до ( школа), на (порожній ) полі, кришталики ( лід ).
Завдання 2:
Прочитайте текст.
Запишіть спільнокореневі слова.
Хто не знає пана гарбуза із родини гарбузових? Це сланка рослина з великими круглими або овальними плодами, що теж звуться гарбузами або гарбузиною. На городі в нас іноді виростали такі гарбузяки й гарбузища, що доводилося везти їх возиком. А маленькі називалися в нас гарбузенятками, гарбузенятами, гарбузцями, наче діти. (За В.Чемерисом)
Завдання 3:
Прочитайте тексти. Назвіть слова з префіксами.
Розцвітай же, слово,
І в родині, і у школі,
Й на заводі, і у полі,
Пречудесно, пречудово –
Розцвітай же, слово!
П. Тичина
Заєць спати захотів,
Сам постелю постелив,
Сам собі зробив подушку,
Підмостив її під вушко.
Та в зайчати довге вушко –
Все звисало із подушки.
М.Стельмах
Завдання 4:
Прочитайте. Випишіть слова із префіксами при - , пре - , прі -, вставляючи потрібні букви.
Коли в небі залюбки
Сонечко пр гріло,
Пр дорожні будяки
Нижче трав пр сіли.
Як на грядці залюбки
горобці кричали,
пр колючі будяки
пр спокійно спали.
Сонях голову задер
і кричав у небо:
- Пр поганих будяків
в пр рву кинуть треба!
Завдання 5:
У вертикальній колонці прочитайте назву значущої частини слова, яка служить для творення слів з новим лексичним значенням або новим відтінком у значенні.
1. Скликав ……………на гостину –
Сонячну свою родину.
Частував усіх медком
Й солоденьким пилком.
М.Голець
2. …………голубенькі
Дуже ніжні і малі.
У лісочку на осонні
Між травою розцвіли.
К.Перелісна
3. Ми…………..синенькі,
Наші квіти запашні,
Розцвітаєм ми раненько
Скрізь під лісом навесні.
К.Перелісна
4. Є в нас імені аж два:
Півники й…………….
Вітер нас заколихав
Та й летить у висі.
Н.Файфер
5. Розквітають у траві
Сонечка маленькі.
Це……………..золоті,
Зірочки кругленькі.
Н.Файфер
6. Квітка зветься та ,
Бо з - під снігу проростає.
Усміхнуся я їй ніжно,
Не зірву, хай зацвітає.
Т. Щегельська
Завдання 6:
Виписати підряд лише слова із суфіксами. Із перших букв цих слів складається слово у вислові І.Франка: «…- то перша основа життя».
Молодий, пташина, річенька, доля, активний,цінний, малий, сухий, ясненький.
( Відповідь – праця )
Завдання 7:
1.Прочитайте вірш. Назвіть зменшувально – пестливі суфікси іменників. Порівняйте (зіставте) текст з наведеними рядками Тараса Шевченка і Лесі Українки. Що в них спільного?
Плавай, плавай, лебедонько,
По синьому морю.
Рости, рости, тополенько,
Все вгору та вгору.
Т.Шевченко
Місяць яснесенький,
Промінь тихесенький
Кинув до нас.
Спи, мій малесенький,
Пізній бо час.
Л.Українка
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Діти! Які ви молодці! Протягом уроку ви старанно і наполегливо працювали. Завдяки вам щезла зла чаклунка Помилка, а в будиночку Слова знову запанував мир і спокій. Брати помирились і стали на свої місця.
Давайте оцінимо сьогоднішній урок. Якщо вам сподобалося – ставимо пальці вгору, якщо ні – вниз.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ