Пропонований дидактичний матеріал до модулю "Баскетбол" дасть змогу вчителям фізичної культури цікаво та змістовно проводити уроки зі спортивних ігор та інтегровано підготувати учнів до командної спортивної гри.
Інтегрована підготовка учнів на уроках з баскетболу
(дидактичний матеріал)
Інтегрована підготовка учнів на уроках з баскетболу
(дидактичний матеріал)
Якісне вирішення завдань фізичного виховання учнів вимагає від учителя постійного пошуку ефективних засобів і методів педагогічного впливу. Баскетбол має особливе значення в системі фізичного виховання як ефективний засіб оздоровлення, підвищення працездатності. Проте виконати весь комплекс різнобічних завдань фізичного виховання тільки ігровими засобами неможливо, тому вони поєднуються засобами та методами з іншими видами спорту.
За умови правильного педагогічного керівництва, руховим діям у баскетболі характерні такі особливості:
Головною метою фізичного виховання на уроках баскетболу має бути формування в учнів вміння максимально реалізувати свій фізичний потенціал через різноманітні рухові навички в ускладнених ситуативних умовах.
Досягти такого результату можливо лише тоді, коли зміниться пріоритетний напрямок диференційованому розвитку окремих фізичних якостей і рухомих навичок.
Реалізація установки на комплексну підготовку можлива при раціональному використання інтегрованого підходу, який передбачає поряд з аналітичним розвитком базових компонентів підготовленості їх цілеспрямований синтез. Сутність інтегрованого підходу конкретизується за напрямками поєднання в:
Засобами педагогічного впливу для практичної реалізації цих напрямків при вивченні програмового матеріалу з розділу «Спортивні ігри»(баскетбол) є комплекси вправ, які застосовуються на уроках з баскетболу і відрізняються різним ступенем складності.
Це можуть бути вправи, які включають чергування розвитку специфічних для баскетболу фізичних якостей(двох і більше), послідовне виконання прийомів з техніки на фоні найбільшої мобілізації фізичного потенціалу тих, хто займається.
Сюди включаються вправи поєднаного характеру, де завдяки багаторазовому інтенсивному повторенню завдань, орієнтованих на оволодіння правильною технікою рухів, складаються умови для розвитку необхідних фізичних якостей. Застосовуються, і спеціальні ігрові завдання змагального характеру, і підготовчі ігри, які вимагають взаємозв’язаного відтворення фізичних якостей і рухомих навичок у варіативних ситуаціях.
На уроках з баскетболу взаємозв’язки, що формуються, закріплюються під час двосторонніх навчальних ігор в яких змінюючи правила можна створювати умови для акцентованого підвищення ланцюгів інтегральної підготовки.
Комплексну(інтегральну) підготовку можна уявити як систему зростаючих за ступенем складності і спрямованості тренувальних завдань і двохсторонніх ігор, включаючи змагання, які об’єднуються цільовою установкою, на синтез фізичних якостей і рухових навичок та їх результативне цілісне відтворення.
Спеціальні вправи баскетболіста
Без м’яча
ланцюг; кільцева; сундук; чорнильниця;
З м’ячем
Комплекси вправ для формування взаємозв’язку між руховими навичками і фізичними якостями.
І. Формування навичок передачі м’яча однією рукою від плеча з наступним пересуванням в поєднанні з розвитком швидкості.
Переможець визначається за швидкістю і якістю виконання заданої кількості поєднаних прийомів(5-6разів).
Методичні вказівки. Кількість повторень у вправах 1,2 - 6-7 разів. Орієнтувати учнів на швидкісне переключення від однієї рухової дії до другої, зберігаючи при цьому правильну структуру прийомів, а також заключну фазу.
ІІ. Формування навичок ведення м’яча з розвитком координаційних здібностей.
Вправи на місці.
Вправи в русі.
1.Ведення м’яча по гімнастичній лаві пересуваючись з боку від неї.
2.Ведення м’яча з переміщенням по гімнастичній лаві.
3.Ведення м’яча переводом з руки на руку під кожен крок.
4.Ведення м’яча з подоланням перешкод.
Організаційно – методичні вказівки. Вправи цього комплексу треба використовувати для відновлення функціонального стану організму після інтенсивних завдань відповідно фізичній підготовленості учнів. Ведення м’яча виконувати поштовхом руки променево-зап’ястного і ліктьового суглобів, попереду біля стопи, зберігаючи положення тулуба.
ІІІ. Формування навичок кидка м’яча в кошик з розвитком швидкісно-силових якостей і координаційних здібностей.
Організаційно-методичні вказівки. Всі кидки виконувати з під кільця або з відстані 3-4м. При виконанні кидка в русі тягнутися до кошика і випускати м’яч у найвищій точці стрибка. При виконанні кидка руки повільно розгинаються , супроводжуючи м’яч кистю після його випуску, не відводячи лікоть руки в бік.
Вправи 4-5, виконуються 8-10разів по 4-5 серій за урок.
IV. Розвиток швидкісно-силових якостей.
Організаційно-методичні вказівки. Кількість стрибків у кожній вправі 6-10разів, повторити вправу однієї серії 5-6 разів. Інтервали відпочинку між вправами і серіями заповнювати завданнями на техніку володіння м’ячем на місці.
V. Поєднання розвитку координаційних здібностей і швидкості.
Організаційно-методичні вказівки. Виконання вправи починати за зоровим або звуковим сигналом. Чергувати завдання в залежності від сигналу. Періодично змінювати відстань прискорених пересувань в межах 5-20м. Під час виконання вправ вказувати та виправляти типові помилки.
VI. Поєднання розвитку швидкості і сили.
Організаційно-методичні вказівки. Виконувати силові вправи для м’язів рук і живота з індивідуальним навантаженням 90-95% від максимально можливого. Бігові вправи виконуються з максимальною частотою рухів. Між серіями – завдання на розслаблення.
Ефективним засобом вирішення тактичних завдань, розвитку ігрового мислення, формування навчальних груп за рівнем індивідуальних можливостей – є використання карток-завдань.
Методика роботи з картками дозволяє використовувати конкретні завдання протягом тренувального уроку, при цьому треба враховувати ступінь тренованості і тактичної навченості учнів, складність та час для прийняття правильного рішення.
Варіанти тактичних комбінацій карток розподіляються відповідно до складності завдань на три групи:
Пропонуються умовні позначки - захисник, - нападаючий та відповіді і пояснення мотивації їх вибору.
Картка – завдання №1.
Гравець 1 володіє м’ячем на половині майданчика противника.
Ваше рішення: а) кинути м’яч у кільце;
б) виконати передачу гравцю 2;
в) зачекати гравця 3;
Картка – завдання №2
Гравець 1 володіє м’ячем на половині майданчика противника. Ваше рішення:
а) атакувати кільце самому; б) передати м’яч гравцю 2; в) виконати передачу гравцю 3:
Картка – завдання № 3.
Гравець 1 володіє м’ячем на половині майданчика суперника.
Ваше рішення: а) зробити передачу партнеру; б) самому атакувати кільце;
Картка – завдання №4
Гравець 1 володіє м’ячем на майданчику противника. Чи треба йому в цій ситуації робити передачу гравцю 2?.
а) так ; б ) ні ;
Картка - завдання № 5.
Гравець 1виконує ведення м’яча на половині майданчика суперника.
Ваші дії: а) атакуєте кошик ;
б) виконаєте передачу гравцю 2;
в) виконаєте передачу гравцю 3;
г) виконаєте передачу гравцю 4;
Картка – завдання № 6.
Гравець 1 володіє м’ячем на половині майданчика противника. Що треба зробити захиснику 4?
а) вийти на відбір м’яча і допомогти партнеру; б) тримати гравця 3;
Картка – завдання №7
Гравець 1 володіє м’ячем на половині майданчика противника.
Якому гравцю краще всього зробити передачу, щоб відбулася атака?
а) гравцю 2; б) гравцю 3; в) гравцю 4; г) гравцю 5;
Картка – завдання № 8.
Гравець 1 володіє м’ячем на майданчику противника, Чи треба йому виконувати кидок м’яча в кошик?
а) –так ; б) – ні ;
Картка – завдання №9.
Гравець 1 володіє м’ячем на половині майданчика противника. Чи повинен гравець 3 підтримати атаку і зробити вхід в зону нападу? а) – так; б) –ні;
Картка – завдання №10.
Гравець 1 володіє м’ячем на своїй половині майданчика. Яка передача м’яча буде результативною? а) - гравцю 2; б) – гравцю 3; в) гравцю 4; гравцю 5;
Картка – завдання №11.
Гравець 10 володіє м’ячем на майданчику противника. Хто із гравців захисту повинен його зустріти? а) гравець 1; б) гравець 2; в) гравець 3; г) без варіанту;
Картка –завдання №12.
Гравець 3 володіє м’ячем на майданчику противника. Його дії: а) виконати передачу гравцю 2; б) виконати передачу гравцю 3; в) виконати передачу гравцю 5; г) атакувати кільце самому;
Картка – завдання №13.
Гравець 1 володіє м’ячем на своєму майданчику. Які його дії? а ) виконати передачу м’яча гравцю 2; б) зробити ведення м’яча; в) виконати передачу гравцю 4; г) виконати передачу гравцю 5;
Обґрунтовані відповіді на завдання.
№ картки |
Відповідь |
Пояснення щодо вибору правильної відповіді |
1 |
А |
Гравець знаходиться під кошиком без опіки суперника |
2 |
Б |
Гравець 2 знаходиться ближче до кошика без опіки противника |
3 |
Б |
Прохід до кошика вільний |
4 |
Б |
Передбачаючи ігрові дії суперника, захисник вийде на перехоплення м’яча. А вразі виконання кидка гравець вступає в боротьбу за м’яч, що відскочив від щита. |
5 |
В |
Гравець 3 відкритий і зона його дій вільна. В інших випадках вірогідність втрати м’яча збільшується. |
6 |
Б |
Двоє гравців знаходяться на однаковій відстані від кошика. Тому треба грати персонально. |
7 |
А |
Гравець 2 знаходиться без опіки. |
8 |
Б |
Гравець 2 знаходиться в кращому положенні. |
9 |
А |
Центральна зона вільна , а гравці 1 і 2 знаходяться під щільною опікою. |
10 |
В |
Швидкий відрив гравця 4 забезпечую атаку команди без протидії гравців захисту. |
13 |
г |
Краще зачекати подальшого розвитку атаки, тому що кожен гравець захисту має противника, який знаходиться ближче до кошика ніж гравець з м’ячем. |
15 |
В |
Гравець 4 знаходиться в швидкому відриві а захисники не встигають виконати протидію . |
17 |
Б |
Ризик перехоплення м’яча під час передачі дуже високий, а вільна зона перед гравцем дає змогу виконати дриблінг. |
Під час навчання та удосконалення фізичної і технічної підготовки баскетболістів використовується метод колового тренування, який стає універсальним в сполученні з іншими організаційно-методичними формами роботи. З метою активізації та заохочення учнів до самовдосконалення з фізичної підготовки застосовується раціональна розмітка спортивного залу під час проведення колового тренування.
Варіант – 1.
1. – виконуються вправи для розвитку швидкості( ривки, прискорення).
2. – вправи для розвитку сили ( набивні м’ячі, гантелі, гирі ).
3. – вправи для розвитку гнучкості і еластичності м’язів( нахили, повороти, обертання).
4. – вправи для розвитку швидкісної або стрибкової витривалості( прискорення, стрибки із зміною швидкості і напрямку).
5. – вправи для розвитку швидкості реакції, спритності( жонглювання м’ячем, човниковий біг).
6. – вправи на розслаблення.
Варіант – 2.
Використання розмітки майданчика для виконання вправ з технічної підготовки.
На майданчиках за відповідними номерами виконуються наступні вправи:
1. – протидії кидку після ведення м’яча;
2. – переміщення «робота ніг» без м’яча, з м’ячем;
3. – серійні кидки м’яча в стрибку однією рукою;
4. – боротьба за м’яч, що відскочив від щита;
5. – удосконалення індивідуальних дій захисника проти гравця, який володіє м’ячем;
6. – різні види передачі м’яча;
Варіант – 3.
Якщо за навчальним планом виникає потреба провести колове тренування в чергуванні вправ фізичної підготовки з правами технічної підготовки застосовується наступна розмітка майданчика:
На майданчику:
Організація підготовки вчителя до інтегрованого заняття дає постійний зворотній зв’язок для оперативного регулювання педагогічного процесу, узгодження дій учителів і учнів у ході навчання, активізації пізнавальної діяльності у урізноманітнення форм навчальної діяльності забезпечення наступності. Комплексний підхід забезпечує реалізацію методологічної, освітньої, розвиваючої і виховної функції навчання.
Література