1
Тараненко А.А., вчитель І категорії загальноосвітньої школи №7 м. Маріуполя
Інтегроване навчання від «А» до «Я», або від «1» до «10» для учнів перших класів. Методична розробка та рекомендації /Укладач Тараненко А.А. – Маріуполь, 2019. - 30 с./
У збірнику вміщено методичні рекомендації на поради щодо впровадження та проведення уроків інтегрованого навчання
Передмова……………………………………..…………..3
Інтегроване навчання від «А» до «Я», або від «1» до«10»……………………………………………………...7
Ранкова зустріч…………..…………………………..…....9
Читання та письмо……………………………....……….15
Мистецтво………………………………………………..17
Математика……………………………………………....21
Письмо……………………………………………….…...27
Висновки ……..……………………………...………..…29
Використані джерела………………………………..…. 30
ПЕРЕДМОВА
Кожна система для свого подальшого існування завжди вимагає оновлення. Система освіти так само потребує оновлення. Те, що було цікавим та продуктивним 20 років, або, навіть, 10 років потому - вже не є ефективним та цікавим для дітей теперішнього та дітей майбутнього. Покоління «Альфа» потребує особливого підходу до виховання та освіти. Ця дитина не може витрачати свій час на атавізми педагогіки: рутинність, систематизованість поурочного навчання, штампи – ні, це не для дитини сучасності. Вона повинна не помічати часу, один урок плавно буде переходити в інший і так далі, а ми, вчителі, створюємо такі умови, і це є найкращим та найсприятливішим, щоб їх навчання було цікавим, продуктивним та непомітним за плином часу. Готовність до інновацій – є стержнем тієї піраміди, яку вчитель будує впродовж усього свого творчого шляху. Все це вказує на те, що урок в початкових класах не повинен бути «застиглим», коли учні пасивно сприймають інформацію, а має відбуватися за постійної активної взаємодії всіх учасників : і вчителя, і дітей.
Інтегроване навчання було запропоноване ще В.Сухомлинським , проте воно передбачало «поєднання» декількох предметів в одному. Я же пропоную один цілий інтегрований день, який цікаво та непомітно, а головне продуктивно, пройде для сучасного учня за умовами представленими в НУШ. Таке навчання стимулює творчу активність учнів на уроці та формує креативний розвиток молодших школярів В.О.Сухомлинський мудро підкреслив : «Якщо дитина ще у школі не навчиться самостійно творити, то такою ж безініціативною вона буде в житті».
Інтеграція – це орієнтир, на який має опиратися вчитель у навчально-виховному процесі, задля розвитку інтелектуальних здібностей та обдарованості сучасного школяра.
Організація процесу інтегрованого навчання у рамках одного дня для учнів перших класів
1. Ранкова зустріч
2. Читання(включає в себе повторення букв, фонем, а також печатання: «Малюю, пишу, читаю»).
3. Математика (склад числа 5, математичні компоненти дії додавання, співвідношення числа і цифри).
4. Мистецтво (розвиток уваги, дрібної моторики, повторення кольорів, емоційної чутливості до музики, фантазуємо, творимо).
5. Письмо (розвиваємо пам'ять, увагу, мислення, мову, уміння аналізувати, робити висновки, охайно писати букви і цифри)
Упродовж всього дня розвиваємо такі компетентності:
Тема дня «Інтегроване навчання від «А» до «Я», або від «1» до «10» для учнів перших класів
«Процес навчання письма й читання
буде легким, якщо грамота стане
для дітей яскравим, захоплюючим
шматком життя, сповненим
яскравими образами, звуками,
мелодіями. Те, що дитина повинна
запам’ятати, насамперед, має бути
цікавим. Навчання грамоти треба
тісно пов’язувати з малюванням»
В.С. Сухомлинський
Метою нашого дня є підвищення якості освіти школярів; повне і своєчасне охоплення навчанням усіх дітей класу; осучаснення та оздоровлення освітнього середовища; впровадження методик особистісного навчання, виховання і розвитку учнів; «стратегії» розвитку критичного мислення в межах тематичного дня; проявляти креативні рішення та відповіді; пам’ятати, що в більшості завдань немає єдиної правильної відповіді;встановлювати між предметні зв’язки; осмислення окремих понять, створювання умов для розвитку та впровадження інтегрованого навчання в цілому; підвищення інтересу учнів до матеріалу, що вивчається; підвищення якості засвоювання матеріалу.
Ставимо такі задачі:
Використовуємо обладнання: дошка, кольорові олівці, простий олівець, ручка, проектор, кольоровий картон, клей, пластилін, парти «квіточкою», палички для рахування.
Організація освітнього процесу в рамках інтегрованого дня враховує такі пункти:
Хід інтегрованого заняття
В однієї жінки була маленька донька Оля. Коли дівчинці виповнилося п'ять років, вона тяжко захворіла: простудилась, почала кашляти й танула на очах. До нещасної матері почали приходити родичі: Олині тітки, дядьки, бабусі, дідусі. Кожен приносив щось смачне й поживне: липовий мед і солодке коров'яче масло, свіжі лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця. Кожен говорив: "Треба добре харчуватися, треба дихати свіжим повітрям і хвороба втече в ліси й на болота".
Оля їла мед у стільниках і солодке коров'яче масло, лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця. Але нічого не допомагало – дівчинка вже ледве вставала з ліжка.
Одного дня біля хворої зібрались усі родичі. Дідусь Опанас сказав:
– Чогось їй не вистачає. А чого – і сам не можу зрозуміти.
Раптом відчинились двері і в хату ввійшла прабабуся Олі – столітня Надія. Про неї родичі забули, бо багато років сиділа прабабуся Надія в хаті, нікуди не виходила. Але почувши про хворобу правнучки, вирішила навідати її.
Підійшла до ліжка, сіла на ослінчик, взяла Олину руку в свою, зморшкувату і маленьку, й сказала:
– Немає в мене ні медових стільників, ні солодкого коров'ячого масла, немає ні свіжих лісових ягід, ні горіхів, немає ні перепелиних яєчок, ні курячого крильця. Стара я стала, нічого не бачу. Принесла я тобі, мила моя правнучко, один-єдиний подарунок: сердечне бажання. Єдине бажання залишилось у мене в серці – щоб ти, моя квіточко, видужала й знову раділа ясному сонечку.
Така величезна сила любові була в цьому доброму слові, що маленьке Олине серце забилось частіше, щічки порозовішали, а в очах засяяла радість.
– Ось чого не вистачало Олі,– сказав дід Опанас. – Доброго слова.
Запитання до тексту казки та осмислення
Вивести ствердження та відповісти на запитання
Виконання вправи
«В цьому класі друзі всі…»
В цьому класі друзі всі: (плеснути в долоні тричі)
Я і ти, ми, і ви. (плеснути в долоні тричі)
Добрий день, тому, хто зліва. (поворот наліво)
Добрий день, тому, хто справа. (поворот направо)
Ми - одна сім’я. (розвести руки, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі: (три клацання пальцями)
Я і ти, ми, і ви. (три клацання пальцями)
Не лякайся, той, хто зліва. (торкнутися сусіда зліва)
Не лякайся, той, хто справа (торкнутися сусіда справа)
Ми - одна сім’я. (розвести руки, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі: (три плескання по грудях)
Я і ти, ми, і ви. (три плескання по грудях)
Пожалій того, хто зліва. (погладити по голові сусіда)
Пожалій того, хто справа. (погладити по голові сусіда)
Ми - одна сім’я. (розвести руки, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі: (три плескання по колінах)
Я і ти, ми, і ви. (три плескання по колінах)
Помирися з тим, хто зліва. (взяти за руку сусіда )
Помирися з тим, хто справа. (взяти за руку сусіда)
Ми - одна сім’я. (розвести руки, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі: (три притопи ногами)
Я і ти, ми, і ви. (три притопи ногами)
Усміхнись тому, хто зліва. (усміхнутися сусідові)
Усміхнись тому, хто справа. (усміхнутися сусідові)
Ми - одна сім’я. (розвести руки, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі : (плеснути в долоні три рази)
Я і ти, і ми, і ви. (плеснути в долоні три рази)
Ми одна сім’я.
Завдання
Згадати «Пісню про мову» (прослуховування та підспівування)
відкрити свої щоденники вражень та намалювати всі відчуття, які виникли упродовж ранкової зустрічі.
Групи обирають назви , логотипи, працюють узгоджено, командно, спокійно (назви і логотипи заготовлені на сусідньому столі, посеред класу).
[презентація, слайд №3]
Слово — то мудрості промінь, слово — то думка
людська.
Олена Пчілка
Прочитати разом.
Що скажете?(приказка)
- спільність
- однаковість
- повторювання
Колективна робота з текстами загадок
[презентація, слайд № №4,5,6,7]
Половина букви о
Заховалася під скло
Лебідь наш пливе, пливе
Букву ? він нам везе
Там, у дереві дупло
Нагадаю букву ?
Стали поруч І та З
Утворилась буква ?
(На кожну букву, група повинна назвати якомога більше різних слів)
Коли з’являться всі букви, з букв треба зібрати слово. Подальша робота відбувається по групах.
За допомогою напрямків світу здогадатися, що знаходиться на сході (ножиці), а що на півдні
( пластилін)
Кожна група повинна зрозуміти, яке слово йому необхідно зробити. Хтось працює з пластиліном, а хтось з ножицями та кольоровим картоном.
У кожної з груп вийшло СЛОВО.
Завдяки такому виду діяльності ми включаємо елемент інтегрованого навчання з предмету мистецтво.
Поки діти виконують роботу обов’язково звучить аудіо пісня «Про мову» .
Після закінчення роботи діти прибирають робочі місця, відпочивають діляться думками один з одним про подальшу роботу, роблять передбачення, насолоджуються своїми роботами.
[презентація, слайд № №8,9]
Тепер ми можемо стверджувати, що у нас є СЛОВО.
Прочитати. Звернути увагу на кольори.
Знайти спільності, особливості.
[презентація, слайд № 10]
Запитання за малюнком слайду №10 , рахунок, особливості
Оцінити свої очікування, передбачити подальший напрям роботи.
[презентація, слайд № 11]
Запитання за малюнком слайду № 11, кольори, порядок, напрям
Запам’ятати не тільки цифри, а й кольори, які належать до кожної цифри.
Працювати з очима (гімнастика для очей). Відкрити очі, подивитися на кольори та цифри, знов закрити. Релаксація.
Вивести свої гіпотези, зробити передбачення, щодо подальшої роботи.
[презентація, слайд № 12]
1 2 3 4 5
С Л О В О
Запитання за малюнком слайду №12, запам’ятовування кольорів
Тепер не просто треба розфарбувати слово, а відповідно до кольору з попереднього слайду (картки заготовлені заздалегідь). Стратегія «Джигсоу – 1».
Після завершення роботи перевірити правильність виконання.
Відео з рухами під музику, відпочинок.
[презентація, слайд № 13]
РІВНІСТЬ
Запитання за малюнком слайду №13, математичні порівняння
Утворює прийом «Понятійне колесо», створити кластер.
[презентація, слайд № 14]
Запитання за малюнком слайду №14, математичні компоненти
Колективно вимовити математичні компоненти та склад числа 5.
Виконати творче завдання для груп:
[презентація, слайд № 15]
Запитання за малюнком слайду №15, орфографічне написання цифр
Олівцями на картоні написати за всіма каліграфічними вимогами цифру 5.
Кожна група відображає свій настрій за допомогою кольору.
У робочому зошиті прописати цифру 5 та розв’язати заготовлені приклади.
Відпочинок.
Зробити заняття за інтересами: найкраще було б, щоб кожна група в класній бібліотеці обрала собі книгу та приділила читанню, або розгляданню картинок приблизно 15-20 хвилин.
Поділитися своїми враженнями.
Логічно мислити та аргументувати прочитане, розвивати критичне мислення, не забувати про дискусію та діалог, через те що не всім може сподобатися прочитане, висловлювати свою думку.
[презентація, слайд № 16]
С – саме
Л - любов
О – об”єднує
В - возносить
О - організовує
Розглянути, прочитати, познайомитися з віддаленим поняттям АКРОВІРШ, продовжувати розвивати критичне мислення, використовувати РАФТ.
Прослухати вірш Надії Красоткіної «Слово»
Жбурнув слівцем, мов камінцем у воду,
Враз хвильки по душі, як по воді,
Бо необдумане слівце наносить шкоду,
А кілька слів — і бути вже біді.
Зі словами обережно.
Слова бувають гострі і гіркі.
Не можна ними кидатись безмежно.
Слова найкращі — теплі і палкі,
Які несуть добро і насолоду,
Політ дарують в чисті небеса,
Приносять радість, щастя і свободу
І творять в світі справжні чудеса.
Хороше слово — і душа радіє,
І розкривається, мов квітка навесні.
Від слова щирого і серце променіє,
А дні похмурі стануть враз ясні.
Запитання до тексту прочитаного вірша
Зробити висновки: що приємно нам слухати, і що треба іншим говорити!
[презентація, слайд № 17]
Слово — то мудрості промінь, слово — то думка людська.
Запитання до приказки, опорні слова, тематика
Прочитати та пропечатати на своїх картонках прислів’я.
Зробити асоціативний кущ на дошці з приводу всього інтегрованого дня:
ВИСНОВКИ
ВИСНОВКИ
Інтегроване навчання дозволяє учням здійснити засвоєння знань з предмета в сукупності з іншими науками. Саме такі предмети містять в собі елементи майбутніх технологій,які в подальшому зробить сам учень інноваційними. Завдяки таким заняттям в учнів формується просвітницький інтерес – бажання вчитися, шукати щось нове, постійно дбати про своє самовдосконалення як особистості.
Уроки, на яких учитель щось розповідає біля дошки, а учні це потім відтворюють, вже давно не ефективні. Коли дітей більше цікавлять ґаджети та лайки в Інстаграмі, втримати їхню увагу та інтерес до шкільних предметів стає дедалі важче. Тому вчителі навчилися зацікавлювати дітей. Інтегроване навчання - дуже вдалий тому приклад. Діти не помічають плинність часу, вони з цікавістю слухають вчителя, із задоволенням виконують усі завдання і відповідають на запитання. Граючи, учні не помічають як вивчають вірші, пісні, правила, тож інтеграція та гра - найкращий метод освіти та сприйняття знань для молодших школяр