" Інтегроване навчання
як засіб гармонійного розвитку молодших школярів".
У XXI столітті предмети не можуть вивчатися відірвано від реальності, а шкільний урок – існувати сам собою. Тож на допомогу педагогам та учням приходить інтегроване навчання – світова практика, залучена до освітнього процесу завдяки реформі «Нова українська школа».
Державний стандарт початкової освіти визначає міжпредметну компетентність, тобто «здатність учня застосувати щодо міжпредметного кола проблем знання, уміння, навички, способи діяльності та ставлення, які належать до певного кола навчальних предметів і предметних галузей».
Якщо вчитель працює творчо, шукає оригінальні, нестандартні рішення проблем, він стає майстром . Саме тому я й працюю над проблемою «Інтегроване навчання як засіб гармонійного розвитку молодших школярів». Мета моєї роботи – розвиток у здобувачів освіти інтересу до навколишнього світу, фантазії, творчості, уяви, творчого мислення, зв’язного мовлення. Цьому сприяють: залучення дітей до самостійного пошуку розв’язання проблеми, навички спілкування, можливість проявити ініціативу і самостійність, винахідливість. Під навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з товаришами, критично мислити, поважати думку одне одного, приймати обдумані рішення.Метою інтегрованого навчання може бути покращення здатності учнів розуміти своє ставлення до навколишнього світу з різних точок зору.
Інтегрований підхід дуже важливий, адже наше життя має різні площини, і нам потрібно вміти поєднувати різноманітні навички та знання. Відтак його перевага полягає в тому, що учні нарешті бачать можливості для втілення своїх теоретичних знань на практиці. Вони не розгублені, не мислять шаблонно, вони "готові до життя".
"Дитина від природи не має душевних лінощів, вона любить самостійну діяльність, хоче все робити сама .”- Г.С.Сковорода Зацікавленість є ефективним засобом успішного навчання, необхідною умовою досягнення позитивних наслідків.
Видатний педагог В.О.Сухомлинський вважав, що навчальний процес у сучасній школі повинен розвивати всемогутню радість пізнання. Лише тоді, коли дитина зацікавиться матеріалом, у неї виникне бажання дізнатися про нього більше.
Ефективне навчання неможливе без активізації пізнавальної діяльності, розвитку творчих здібностей.
ВМІЄ ВЧИТИСЬ ТОЙ УЧЕНЬ, ЯКИЙ:
✓ сам виявляє мету діяльності або приймає поставлену вчителем; ✓ виявляє зацікавленість у навчанні, докладає вольових зусиль;
✓ органiзовує свою працю для досягнення результату;
✓ відбирає або знаходить потрiбнi знання, способи для розв'язання навчальної задачі;
✓виконує інтелектуальні або практичні операції на репродуктивному і творчому рівнях.
Навчаючи учнів логічно мислити, аналізувати, виділяти головне, робити висновки, враховую те, що не всі школярі однакові за рівнем розвитку мислення, уваги, вмінням слухати і виконувати завдання. Вдало підібрані ігри та вправи допомагають мені зацікавити учнів щодо виконання будь-якого завдання.
Спонукати, а не керувати, заохотити, допомогти визначити напрям освіти – це мій девіз. Завдання мотивації на уроці- сфокусувати увагу учнів на проблемі й викликати інтерес до обговорюваної теми. Без виникнення мотивів учіння й мотивації навчальної діяльності не може бути ефективного пізнання.
Тому на цьому етапі використовую такі прийоми: - коротка розповідь; - бесіда; - демонстрування наочності; - нескладні інтерактивні технології («Мозковий штурм», «Мікрофон», «Криголам», «Прес», «Асоціативний кущ» ). За допомогою метода «Прес» спонукаю учнів міркувати, аналізувати, доводити свою думку. Як правило, матеріал, озвучений учнями під час мотивації, наприкінці підсумовується і стає «місточком» для представлення теми уроку.
Форми інтегрованих уроків:
Урок обміну знаннями. Учнів об'єднують у групи, і кожна з них повідомляє про свої дослідження з певної теми.
Урок взаємоперевірки. Робота відбувається в групах і парах. Необхідна попередня підготовка учнів.
Слід зазначити, що всіх видах діяльності необхідно визначити об'єктивні та точні критерії оцінювання, щоб кожен учень під час перевірки знань однокласників мав зручну і всім відому шкалу (систему) показників для виставлення оцінки.
-Урок творчого пошуку: діти самостійно шукають розв'язання проблеми.
-Урок видання газети чи створення коміксу. Групам учнів або окремим учням дають завдання творчопошукового характеру з певних тем, а результати роботи є змістом майбутнього видання. -Уроки, засновані на формах, жанрах, методах роботи, відомих у суспільній практиці: дослідження, винахідництво, аналіз першоджерел,коментар, мозкова атака, інтерв'ю, репортаж. -Уроки, які імітують публічні форми спілкування: «Аукціон», «Панорама», «Телеміст»,«Рапорт», «Жива газета», «Усний журнал» тощо.
-Уроки з використанням традиційних форм позакласної роботи. ü -Уроки, які трансформують традиційні способи організації уроку. -Уроки з елементами фантазії: урок-казка, урок-сюрприз,урок-подорож тощо.
Інтеграція та системний підхід до пізнання світу багато в чому схожі. Інтеграція - це процес або дії, мають своїм результатом цілісність. Цілісність - це спосіб внутрішньої, органічною взаємозв'язку складових, які функціонують як елементи єдиної системи. Така цілісна взаємозв'язок створює синергетичний ефект (грец. synergia - співпраця, співдружність). Однією з фундаментальних завдань школи є формування в учнів цілісного погляду на світ як єдине, взаємозалежне ціле.
Переваги інтегрованого навчання для учнів: – більш чітке розуміння мети кожного предмету в різних контекстах; – більш глибоке розуміння будь-якої теми, завдяки її дослідженню через кілька точок зору; – краще усвідомлення комплексного підходу, через який предмети, навички, ідеї та різні точки зору пов’язані з реальним світом; – вдосконалення навичок системного мислення. Інтеграція у початковій школі повинна мати кількісний характер: "Трохи про все". Діти отримують все нові і нові уявлення про поняття, систематично доповнюючи і розширюючи коло вже наявних знань. За допомогою інтегрованих уроків з'являються великі можливості розвивати в дитини інтелект, які в традиційному навчанні використовуються недостатньо. В.О.Сухомлинський писав: "Процес навчання буде легким, якщо це стане для дітей яскравим, захоплюючим, наповненим живими образами, звуками, мелодією про те, що дитина зобов'язана запам'ятати перш за все ".
У сучасній динамічній глобальній економіці, яка зосереджується на розвитку, обміні знаннями та інформацією, виграють ті, хто за необхідності вміють одночасно і поєднувати, і застосовувати свої знання з декількох дисциплін. Творчість, адаптивність, критичне мислення та співпраця – дуже цінні навички. Коли мова йде про набуття цих навичок у класі, інтегроване навчання є надзвичайно ефективним підходом, оскільки допомагає учням усвідомити важливу роль взаємодії один з одним у реальному житті. Діти мають відчути, що вони потрібні вчителю. Я намагаюсь частіше казати їм про свої відчуття щодо роботи, розповідати про своє дитинство. Це дозволяє налагодити відкриті стосунки. Часто кажу: “Я вдячна тобі за запитання”, “Я рада, що ви впорались з таким завданням”, “Мені приємно було провести з вами час”. Намагаюсь уникати однозначних слів: “Правильно” , “Добре”, “Не так”, “Неправильна відповідь”. Та найбільше я люблю слухати своїх дітей. Якщо дитина зненацька хоче зі мною чимось поділитись – це ознака довіри.
Школа, на думку Я.А. Каменського, повинна стати майстернею, в якій відбувається взаємне навчання, обговорення, експериментування. Цій меті, перш за все, і повинна сприяти навчальна програма, курси, форми і методи навчання .
З аналізу різних точок зору дидактів, психологів можна виділити наступні позитивні моменти в проведенні інтегрованих уроків:
а) ці уроки дозволяють піднести навчальний матеріал більш глибше, показавши його з різних сторін (Літератури, музики, образотворчого мистецтва).
б) такі уроки сприяють міцному оволодінню знань, підвищенню інтелекту дітей.
в) дають можливість більш ефективно провести закріплення, узагальнення знань.
г) широко вирішують виховні завдання навчально-виховного процесу.
Інтеграція в сфері виховання і освіти може здійснюватися на будь-якому етапі педагогічного процесу, будучи універсальним шляхом його перетворення [6,с.28].
Традиційний досвід навчання читанню і математиці свідчить про широкі інтеграційні можливості, які можна ще й посилити. Однак не всяке об'єднання різних дисциплін стає інтегрованим навчанням .
За основу інтеграції може бути взятий будь урок з його усталеною структурою та логікою поведінки. на цей урок залучаються знання, результати аналізу понять з точки зору інших наук, інших навчальних предметів.