МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ
«СМІЛЯНСЬКИЙ ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ
НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ»
до інтегрованого заняття
з навчальних дисциплін:
«Статистика»,
«Логістика»
Тема: «Використання статистичних методів в закупівельній логістиці»
групиОРГ19, ОРГ20
РОЗГЛЯНУТО |
СХВАЛЕНО |
цикловоюкомісієюуправління та інформаційних технологій Протокол № _10_ Від «_12_»___10____2022р. Голова циклової комісії ________________________ |
на засіданні методичної ради СТФК НУХТ Протокол № ____ Від «___»__________2022р.
________________________ |
Сміла 2022
Інтегроване практичне заняття з дисциплін:Статистика, Логістика
Підготували викладачі: ОрленкоЛ.Є., Чубін Т.К.
Тема заняття:Використання статистичних методів в закупівельній логістиці
Мета заняття:
Міжпредметні зв’язки:
Предмети, які забезпечують вивчення даної навчальної дисципліни: навчальна практика з комп’ютерної техніки, економіка підприємства.
Забезпечення заняття:
Загально-методичні принципи: комунікативність, колективна взаємодія.
Тип заняття: інтегроване.
Вид заняття: практичне заняття (ділова гра).
Форми роботи:індивідуальна, фронтально-колективна, групова.
Методи роботи:частково-пошуковий (евристичний), дослідницький, аналітичний, проблемно-пошуковий метод, моделювання, ситуаційний аналіз, «коло ідей».
Структура заняття
Структура заняття |
Затрачений час |
1. Вступна частина. 1.1 Організаційний момент (вітання, перевірка присутніх, оголошення теми і мети). 1.2 Мотивація навчальної діяльності. |
5 хв. |
2. Основна частина 2.1. Актуалізація опорних знань студентів Методом фронтального опитування охопити широке коло здобувачів освіти. Якщо у відповідях будуть помилки, надати можливість аудиторії самостійно їх виявити, у разі необхідності зробити зауваження. |
5 хв. |
2.2. Виконання практичного завдання Виконання розрахунків, формування висновків. Проходження тесту. |
25 хв. |
3. Заключна частина 3.1. Підведення підсумків Методом «Коло ідей». 3.2. Оголошення балів за підсумками заняття. 3.3. Пояснення домашнього завдання 3.4. Завершення заняття |
5 хв. |
Викладач _________________________Л.Є.Орленко
__________________________Т.К. Чубін
Хід заняття:
«Логіст спить – витрати ростуть»
1. Вступна частина.
1.1Організаційний момент.
Вітання.
Добрий день шановні здобувачі освіти та гості, ми раді вітати вас на сьогоднішньому занятті.
Організація групи до заняття.
Черговий, будь ласка, зафіксуйте список присутніх на занятті.
Повідомлення теми і мети заняття.
Тема практичного заняття: «Використання статистичних методів в закупівельній логістиці».
Викладач дисципліни «Логістика»:Протягом ряду занять ви отримали теоретичні знаннята певні практичні навички з тем «Ряди динаміки» і «Закупівельна логістика». Сьогодні ми покажемо як статистичні методи використовуються в логістиці з використанням інформаційних технологій.
1.2 Мотивація навчальної діяльності:
Викладач дисципліни «Статистика»:Одним із напрямків статистики є дослідження рядів динаміки, а саме: аналіз зміни показників за певний період та можливість виявити загальну тенденцію розвитку та спрогнозувати їх найбільш ймовірне значення.
Викладач дисципліни «Логістика»:В умовах ринку здатність прогнозувати обсяги виробництва і збуту, а також необхідних поставок ресурсів на підприємство є особливо актуальними і дає можливість оптимізувати витрати.Також оптимізація передбачає відбір найбільш вигідних постачальників. Що і намагатимемося робити на сьогоднішньому занятті.
Викладач дисципліни «Статистика»:Сьогоднішнє практичне заняття проводиться у формі ділової гри.
Уявіть, що кожен з Вас виконує функції одного працівників підприємства:здобувачі освіти групи ОРГ20 – «статисти», а ОРГ19 – «логісти».
Статисти повинні надати логістам інформацію, на основі якої логісти повинні обрати найбільш надійних постачальників, співробітництво з якими не принесе додаткових витрат.
Статисти збирають і зводять інформацію щодо обсягу закупівлі ресурсів (в нашому випадку цукру) і розраховують прогнозне значення на майбутній період за допомогою лінійного тренду.
Викладач дисципліни «Логістика»: Логісти проводять АВС-аналіз, на основі якого обирають найбільш надійних постачальників.
У кожного з Вас окремий варіант. Наприклад, статист з варіантом 5 готує інформацію для логіста з варіантом 5.
Викладач дисципліни «Статистика»:перемагає та команда з двох гравців, які першими впораються із завданням, тобто логіст представить постачальників, з якими співпраця буде найбільш доцільною.
2. Основна частина
2.1. Актуалізація опорних знань студентів
Фронтальне опитування.
Викладач дисципліни «Статистика»:Перший тур - теоретичний. Правильна відповідь – 1 бал. Питання для «статистів»:
1. Що таке динамічний ряд?
Орієнтовна відповідь:
Динамічний ряд – це послідовність чисел, яка характеризує зміну явища в часі.Він являє собою послідовність двох елементів – рівень ряду у та час t (момент абоінтервал), до якого він відноситься.
2. Що таке тренд?
Орієнтовна відповідь:
Тенденція (тренд)– це основний напрям розвитку.
3. За яких умов використовують лінійний тренд? Що означають параметри лінійного тренду?
Орієнтовна відповідь:
При відносно стабільних абсолютних приростах використовують лінійний
тренд Y = a+bt. Параметр b у лінійній функції характеризує середній абсолютний приріст. Параметр а – це теоретичне значення рівня приt = 0; це середнє значення ряду.
4. Що таке екстраполяція?
Орієнтовна відповідь:
Екстраполяція – це статистичний засіб прогнозування економічних показників.
Викладач дисципліни «Логістика»:Питання для «логістів»:
1. Що таке закупівельна логістика?
Орієнтовна відповідь:
Закупівельна логістика – це управління матеріальними потоками у процесі забезпечення підприємства матеріальними ресурсами.
2. В чому суть АВС-аналізу?
Орієнтовна відповідь:
В основі методу використання АВС аналізу лежить припущення, що не всі постачальники характеризуються однаковим впливом на ефективність логістичної системи. У зв’язку з цим вважається, що найбільш доцільною є робота з постачальниками які мають великий обсяг поставок на дане підприємство.
3. Яка послідовність проведення АВС-аналізу?
Орієнтовна відповідь:
АВС аналіз виконується у такій послідовності:
4. Які основні критерії відбору постачальників?
Орієнтовна відповідь:
Класифікація постачальників по групам здійснюється у відповідності з наступними критеріями.
До групи А відносять постачальників з якими підприємство здійснює приблизно 80% обсягу поставок. Робота з цими постачальниками суттєво впливає на ефективність логістичної системи підприємства. Саме з цією групою постачальників підприємству доцільно постійно співпрацювати з метою покращення результатів логістичної діяльності та зменшення логістичних витрат.
До групи В відносять постачальників які здійснюють 15% від загального обсягу поставок. У порівнянні із постачальниками групи А, постачальникам групи Б приділяють менше уваги, але обов’язково слід контролювати своєчасність поставок та рівень цін на аналогічні товари у інших постачальників.
До групи С відносять постачальників обсяг поставок яких складає не більше 5% віз загального об’єму поставок. Робота із постачальниками групи С полягає у вдосконаленні та спрощенні процедури оформлення замовлення, координації поставок, визначенні максимально можливого рівня запасу (для зменшення кількості та частоти постачання).
2.2. Виконання практичного завдання
Викладач дисципліни «Статистика»:Другий тур –практичний.Розрахунки виконуємо в Google таблиці за посиланням:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1A0j-rLgjTcn0A0VdXFagoeJmsoVmABNn8cL0Li14Zv4/edit?usp=sharing
Статист і логіст працюють в парі. Логіст використовує розрахунки статиста.
Викладач дисципліни «Логістика»
Давайте ознайомимось з виробничою ситуацією, яку Вам необхідно вирішити.Одним із завдань логістики є визначення прогнозних обсягів поставок ресурсів на підприємство.
Викладач дисципліни «Статистика»
Для цього скористаємось методом екстраполяції на основі лінійного тренду.
Завдання 1для «статистів» «Обчислення прогнозного обсягу постачання»
Підприємство протягом певного періоду закуповувало щомісяця певну кількість цукру (Додаток А).
Необхідно визначити прогнозний обсяг закупівлі цукру в дванадцятому місяці (відповідно до варіанту).
Приклад розв’язання
Підприємство протягом певного періоду закуповувало щомісяця таку кількість цукру (Таблиця 1).
Таблиця 1 – Вихідні дані
Місяці |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Обсяг закупівлі цукру, у, т |
168 |
175 |
171 |
180 |
182 |
176 |
181 |
188 |
185 |
? |
Необхідно визначити прогнозний обсяг закупок цукрув десятому місяці та оцінити погрішність прогнозу.
Рішення
1. За даними таблиці 1 будується графік у = f(t) та оцінюється вид тренду (рис. 1).
Рис. 1 – Графік тренду
Із графіку на рис. 1 можна зробити висновок, що тренд носить лінійний характер, тому прогноз можна виконувати за рівнянням:
Y=а+bt, (1)
де a i b – параметри рівняння, t – часова ознака ряду.
2. Для зручності обчислень початок відліку визначимо на п’ятому місяці (посередині) і проставляємо 0. Догори проставляємо від’ємну нумерацію. Вниз – дадатню;
3. Складаємо розрахункову таблицю (Таблиця 2), в якій виконуємо розрахунки для стовпців 1-5. Розрахунки виконуємо в Google таблиці за посиланням:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1A0j-rLgjTcn0A0VdXFagoeJmsoVmABNn8cL0Li14Zv4/edit?usp=sharing
Таблиця 2 – Розрахункова таблиця
Місяць |
t |
у |
t^2 |
у*t |
Y |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
-4 |
168 |
16 |
-672 |
170,2 |
2 |
-3 |
175 |
9 |
-525 |
172,3 |
3 |
-2 |
171 |
4 |
-342 |
174,3 |
4 |
-1 |
180 |
1 |
-180 |
176,4 |
5 |
0 |
182 |
0 |
0 |
178,4 |
6 |
1 |
176 |
1 |
176 |
180,5 |
7 |
2 |
181 |
4 |
362 |
182,5 |
8 |
3 |
188 |
9 |
564 |
184,6 |
9 |
4 |
185 |
16 |
740 |
186,6 |
Разом |
0 |
1606 |
60 |
123 |
1606,0 |
4. На основі сум у стовпцях 2-5 таблиці 2 обчислюємо коефіцієнти а та b рівняння (1):
(2)
(3)
де n=9 – число місяців спостережень закупки цукру.
Підставивши в формули значення сум з таблиці 2 отримаємо:
5. Визначимо лінійне рівняння:
Y=178,44+2,05t (4)
де Y - теоретичне значення у.
6. Підставивши в рівняння (4) значення t із стовпця 1 таблиці 2, отримаємо теоретичні (розрахункові) значення Y, які наведені в стовпці 6 таблиці 2. Підставивши в це рівняння t=5для десятого місяця, отримаємо:
Y10 =178,44+2,05×5 =188,7т.
Це і буде прогнозне значення обсягу закупки цукру на 10-й місяць.
Викладач дисципліни «Логістика»:
Постановка задачі
Підприємство здійснює закупки цукру у 10-ти постачальників. За допомогою методу АВС-аналізу потрібно визначити постачальників, більш тісне співробітництво з якими дозволить значно підвищити ефективність логістичної системи. Загальний обсяг закупівлі цукру розраховано в завданні 1. Дані про частки в загальному обсязі поставки цукру за минулий місяць на підприємство наведено в додатку Б.
Приклад розв’язання
Згідно з рекомендаціями проведемо АВС-аналіз. Розрахунки виконуємо в Google таблиці.Результати проведених розрахунків приведено в таблиці 3.
Проведений аналіз показує, що найбільший внесок у формування загального річного обсягу поставок ресурсів (78,43%) роблять 6 постачальників, які складають групу А.
У групу В увійшло 5 постачальників, на яких припадає 16, 02% загального обсягу поставок ресурсів.
У групу С увійшло 3 постачальника річний обсяг поставок ресурсів яких в загальному обсязі складає 5,55%.
Відповідно до результатів проведеного АВС аналізу потрібно формувати систему взаємовідносин з окремими постачальниками ресурсів (в роботі потрібно вказати яким чином).
Таблиця 3 – Результати АВС аналізу постачальників цукру на підприємство
Постачальник |
Річний обсяг, т |
Частка у загальному обсязі, % |
Обсяг кумулятивний |
Група |
ТОВ «Альфа» |
50,16416 |
26,57 |
26,57 |
А |
ПАТ «Сарпан» |
29,264 |
15,5 |
42,07 |
|
ПрАТ «Бутон» |
26,29984 |
13,93 |
56 |
|
ТОВ «Омега» |
18,08704 |
9,58 |
65,58 |
|
ФОП Петренко О.І. |
12,81952 |
6,79 |
72,37 |
|
ПрАТ «Візар» |
11,44128 |
6,06 |
78,43 |
|
ФОП Бас А.І. |
7,552 |
4 |
82,43 |
В |
ТОВ «Партал» |
6,58912 |
3,49 |
85,92 |
|
ТОВ «Віва» |
6,00384 |
3,18 |
89,1 |
|
ПрАТ «Конді» |
5,8528 |
3,1 |
92,2 |
|
ПрАТ «Сулар» |
4,248 |
2,25 |
94,45 |
|
ТОВ «Мальтіна» |
3,98368 |
2,11 |
96,56 |
|
ТОВ «Стен» |
3,53056 |
1,87 |
98,43 |
С |
ПАТ «Пілар» |
2,96416 |
1,57 |
100 |
|
Разом |
188,8 |
100 |
100 |
|
Викладач дисципліни «Логістика»:
Третій тур.СУМА ЗНАНЬ.
Проходження тесту. Гравці проходять тест за гіперпосиланням
Тест для «Статистів»
Можна пройти за посиланням:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc0OE2XhqmcFOFqiEFgQkKmWbLqRn3IpsQxDagY1p4XZh3lxQ/viewform?usp=sf_link
1.За ознакою часу динамічні ряди поділяють на:
а) інтервальні;
б) синхронні;
в) моментні;
г) середні.
2.Середнє значення рівня ряду в рівнянні Y=a+bt позначається літерою:
а) Y;
б) a;
в) b;
г) t.
3.Середній абсолютний приріст в рівнянні Y=a+bt позначається літерою:
а) Y;
б) a;
в) b;
г) t.
4. Значення останнього теоретичного рівня ряду 50. Трендове рівняння Y=40+2t. Визначте наступний теоретичний рівень ряду.
а) 42;
б) 52;
в) 56;
г) 60.
Тест для «Логістів»
Можна пройти за посиланням:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScGpPyYmndHjb8FnFsw4mw7bbi7QX_tYJ4gpo4wQPhvO1HuJQ/viewform?usp=sf_link
1. До методів пошуку постачальників належать такі:
а)оголошення конкурсних торгів (тендера);
б) вивчення рекламних матеріалів;
в) мозковий штурм;
г) метод колективного блокнота;
д) морфологічний аналіз;
е) відвідування виставок та ярмарків;
є) листування і особисті контакти;
ж) письмові переговори між постачальником і споживачем.
2. До методів оцінки постачальників належать:
а) оголошення конкурсних торгів (тендера);
б) вивчення рекламних матеріалів;
в) АВС-аналіз;
г) методика ранжування.
3.Ранжування постачальників здійснюють:
а) від меншого до більшого;
б) за популярністю торгової марки;
в) від більшого до меншого;
г) за алфавітом.
4. Припинити співпрацю доцільно із постачальниками, що потрапили в групу:
а) А;
б) В;
в) С;
г) група не має значення.
Таблиця 4 – Результати тестування. Відповіді
№ питання тесту |
1 |
2 |
3 |
4 |
Тест для «Статистів» |
||||
Правильні відповіді |
а, в |
б |
в |
б |
Тест для «Логістів» |
||||
Правильні відповіді |
а, б, е, є, ж |
в, г |
в |
в |
3. Заключна частина
3.1. Підведення підсумків
Викладач дисципліни «Логістика»: отже, ми побачили, що при наявності даних про обсяги закупівлі матеріалів за декілька місяців, можна спрогнозувати обсяги закупок на наступні місяці.
Викладач дисципліни «Статистика»: і в цьому нам став у нагоді лінійний тренд та екстраполяція.
Викладач дисципліни «Логістика»: також оптимізували логістичну систему за допомогою АВС-аналізу
Викладач дисципліни «Статистика»: для цього провели ранжування за допомогою методу кумулятивних часток.
Метод «Коло ідей».
Викладач дисципліни «Логістика»:
Запитати у кожного учасника гри:
Викладач дисципліни «Статистика»:
Викладач дисципліни «Логістика»:
Таким чином, ми побачили, що до сфери завдань закупівельної логістики з поміж інших потрапляє визначення обсягу закупівель та формування оптимальної системи постачання.
Викладач дисципліни «Статистика»:
Всі ці завдання вирішуються за допомогою статистичних методів.
«Тільки за допомогою математики і статистики сучасний бізнес зможе вижити у все більш зростаючих інформаційних потоках».
Стівен Бейкер
3.2. Оголошення балів за підсумками заняття.
Таблиця 5 – Результати загальної кількості балів
Здобувач освіти |
Фронтальне опитування |
Практичне завдання |
Тест |
Разом |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Викладачі оголошують результати і команду-переможця.
Рефлексія.
Який настрій переповнює наприкінці уроку.
3.3. Пояснення домашнього завдання
Домашнє завдання.
Оформити практичну роботу.
Література:
Логістика:
Статистика:
1. Ткач Є. І., Загальна теорія статистики: підручник [для студ. вищ. навч. закл.] / Ткач Є. І., Сторожук В. П. – [3-тє вид.] – К.: Центр учбової літератури, 2009. – 442 с.
Додаток А
Об’єм закупівлі цукру, т
Варіант |
Місяці |
|||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
1 |
51 |
52 |
55 |
53 |
55 |
53 |
54 |
55 |
55 |
57 |
56 |
? |
2 |
78 |
74 |
76 |
75 |
75 |
73 |
74 |
73 |
71 |
72 |
70 |
? |
3 |
98 |
101 |
102 |
108 |
112 |
111 |
118 |
115 |
120 |
121 |
125 |
? |
4 |
421 |
416 |
419 |
419 |
425 |
421 |
429 |
421 |
423 |
432 |
434 |
? |
5 |
102 |
100 |
101 |
101 |
100 |
99 |
98 |
99 |
98 |
97 |
96 |
? |
6 |
288 |
282 |
285 |
275 |
275 |
268 |
265 |
258 |
254 |
256 |
249 |
? |
7 |
71 |
72 |
72 |
73 |
74 |
73 |
76 |
74 |
75 |
75 |
78 |
? |
8 |
75 |
76 |
77 |
79 |
76 |
75 |
77 |
77 |
79 |
81 |
78 |
? |
9 |
21 |
27 |
25 |
26 |
26 |
27 |
28 |
28 |
29 |
28 |
29 |
? |
10 |
49 |
48 |
47 |
48 |
47 |
46 |
46 |
45 |
47 |
44 |
45 |
? |
11 |
26 |
25 |
28 |
27 |
26 |
29 |
28 |
29 |
29 |
31 |
30 |
? |
12 |
409 |
409 |
405 |
411 |
416 |
421 |
423 |
432 |
434 |
436 |
430 |
? |
13 |
51 |
53 |
54 |
53 |
54 |
55 |
56 |
55 |
56 |
57 |
58 |
? |
14 |
71 |
72 |
73 |
73 |
74 |
75 |
74 |
75 |
76 |
77 |
76 |
? |
Додаток Б
Дані про обсяг поставок цукру на підприємство, %.
№ п/п |
Варіант |
|||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|
ТОВ «Альфа» |
25 |
3 |
20 |
13 |
2 |
6 |
2 |
10 |
5 |
1 |
6 |
9 |
7 |
30 |
ПАТ «Сарпан» |
8 |
30 |
1 |
5 |
18 |
8 |
12 |
1 |
8 |
17 |
12 |
12 |
1 |
12 |
ПрАТ «Бутон» |
15 |
1 |
25 |
10 |
6 |
15 |
15 |
2 |
20 |
1 |
5 |
11 |
3 |
1 |
ТОВ «Омега» |
14 |
17 |
10 |
1 |
35 |
20 |
11 |
6 |
12 |
6 |
8 |
2 |
5 |
4 |
ТОВ «Партал» |
7 |
19 |
8 |
15 |
16 |
1 |
9 |
15 |
17 |
10 |
24 |
6 |
12 |
9 |
ТОВ «Віва» |
12 |
6 |
7 |
4 |
1 |
28 |
19 |
21 |
11 |
8 |
15 |
26 |
13 |
6 |
ПрАТ «Конді» |
5 |
5 |
1 |
1 |
9 |
11 |
16 |
25 |
2 |
4 |
19 |
18 |
31 |
28 |
ПрАТ «Сулар» |
1 |
8 |
3 |
2 |
9 |
5 |
8 |
9 |
1 |
32 |
3 |
8 |
16 |
1 |
ТОВ «Мальтіна» |
2 |
4 |
1 |
40 |
1 |
5 |
4 |
8 |
14 |
12 |
1 |
7 |
8 |
2 |
ТОВ «Стен» |
11 |
7 |
24 |
9 |
3 |
1 |
4 |
3 |
10 |
9 |
7 |
1 |
4 |
7 |
Додаток В