«ДО НАС В ГОСТІ ЗАВІТАЛА ВЕСНА»
Інтегроване заняття для старших дошкільників з рідної природи, навколишнього світу, художньої літератури, грамоти, малювання.
Мета: формувати елементарні уявлення про найхарактерніші ознаки весни в неживій і живій природі, які можна виявити в процесі спостережень; вчити відрізняти суттєві зміни від несуттєвих; закріпити знання дітей назв весняних квітів та їх зовнішній вигляд. Заохочувати дітей до активного говоріння, відтворення віршованих фраз. Створювати позитивно-емоційний настрій під час заняття. Виховувати дбайливе ставлення до об’єктів природи ; прищеплювати бажання більше дізнатися про об’єкти живої та неживої природи.
Корекційна мета: Розвивати просторове уявлення, дрібну моторику пальців рук, сенсорні здібності, простежуючи функції зору; коректувати практичні та розумові дії дітей. Стежити за правильною поставою кисті руки дитини і точністю переходу від одного руху до іншого.
Матеріал: ілюстрації із зображенням весняних квітів, ілюстрація із зображенням весняних явищ в різні місяці, музичний запис «Звуки весни», вербова гілочка, аркуші паперу із зображенням весняних квітів, фарби, пензлики, кольорові олівці,
Фізичний розвиток : розвивати рухливість, фізичну витривалість, вміння узгоджувати рухи по тексту художнього слова; розвивати дрібну моторику пальців рук.
Соціально-моральний розвиток: створювати сприятливі умови для становлення соціальної компетентності дитини; розвивати у дітей соціальні емоції і мотиви.
Емоційно-ціннісний розвиток: збагачувати внутрішній світ дитини позитивними емоціями, насичувати її життя приємними враженнями; розширювати та поглиблювати уявлення дітей про людські переживання; виховувати позитивне емоційно-ціннісне ставлення до природи, творів мистецтва та бажання створювати їх самим; навчати емоційній регуляції поведінки та діяльності.
Мовленнєвий розвиток: уточнювати та активізувати словник дітей відповідно до теми; учити використовувати слова, що означають назви властивостей, якостей; розширювати словник образними виразами з художніх творів; вдосконалювати граматичну правильність мови, правильну вимову звуків, вміння чітко розповідати вірші.
Пізнавальний розвиток: учити спостерігати за явищами та об’єктами природи; розвивати пізнавальні здібності дитини, здатність аналізувати, висувати припущення; стимулювати самостійну активність дітей.
Художньо-естетичний розвиток: розвивати уяву, творчість, здібності до образотворчої діяльності; вдосконалювати вміння розрізняти та називати кольори, слухати звуки природи; виховувати самостійність, організованість, уміння доводити розпочату справу до кінця.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Вихователь: Сьогоднішню нашу зустріч я хочу розпочати із загадки:
Тане сніжок,
Квітне лужок,
День прибуває,
Коли це буває?
(Навесні)
Вихователь: Як ви гадаєте про що сьогодні на занятті піде мова?
( відповіді дітей )
Вихователь: На прогулянках ми спостерігали, які зміни сталися в природі і на занятті підсумуємо наші знання.
Що ж відбувається весною?
( відповіді дітей )
Вихователь: Так, яскравіше світить сонечко, пригріває, стає тепло.. скажіть, будь ласка, а що робити якщо сонечка немає не небі?
( Потрібно його позвати закличкою )
Вихователь: То ж давайте і ми станемо в коло і промовимо цю закличку, але не звичайно, а за допомогою цього чудового вербового прутика, який ми будемо один одному передавати.
Вийди, вийди , сонечко
На дідове полечко,
На бабине зіллячко
На наше подвір’ячко,
На весняні квіточки,
На маленькі діточки
Там вони граються,
Тебе дожидаються.
Вихователь: Сонечко з’явилося і, напевно, посміхнулося вам. Підставте свої обличчя назустріч сонячним промінцям. Які вони ніжні, ласкаві. Посміхніться сонечку, поніжіться в його промінні. А чи хочете ви бути частинкою сонечка?
( відповіді дітей )
Вихователь: Візьміться за руки, - ось вам велике, добре сонечко –і посміхніться один одному. А тепер сонечко випускає свої промінці (діти піднімають руки в гору). Усе швидше й швидше сонечко посилає свої промінці (Енергійне піднімання та опускання рук). Уявіть, що сонечко перетворило вас на свої промінці, і побігли вони по землі, по деревах, по стежинах (Діти хаотично переміщаються по кімнаті). І до чого вони доторкнуться, те стає теплим, добрим і ніжним. (Діти доторкаються до предметів з посмішкою)
Вихователь: А зараз сонечко знову зібрало свої промінці (Діти стають у коло), що потім їх подарувати навколишньому на подвір’ї.
Вихователь: Таке ласкаве, тепле, чисте, яскраве сонце буває лише навесні. У давні часи весну закликали співами пісень, водили хороводи, на весняні свята дарували один одному подарунки. А ми з вами зробимо весні подарунок - намисто із трьох намистинок. Намисто чарівне. Кожна намистина щось означає. Послухаємо?
3 дітей по-черзі читають, розгорнувши намистинку:
Перша намистинка: Зима ще пнеться бідолаха,
А вже ж весна бере своє,
І березень бурульки з даху,
Немов цукерочки жує.
Друга намистина: Недарма цей місяць – квітень, -
Вся уквітчана земля.
Вкрились першим первоцвітом
Луки, гори і поля.
Третя намистинка: У зелених травах
У вінку барвистім
Красень місяць травень
Завітав у місто.
(Н.Куфко)
Вихователь: Які назви весняних місяців ви почули?
( відповіді дітей )
Вихователь: Як ви думаєте, а чому вони так називаються?
( відповіді дітей )
Вихователь: А чи звернули ви увагу на колір намистинок? Що означають ці кольори?
( відповіді дітей )
Вихователь: Навесні, коли пригріває яскраве, ніжне, тепле сонечко розквітають перші квіти. Які?
( відповіді дітей )
Вихователь: Тепер я буду загадувати вам загадки, а ви серед розмаїття зображень весняних квітів будете знаходити відгадку-зображення.
З-під снігу з’явився,
Прокинувсь од сну.
Усіх запросив
Зустрічати весну.
(підсніжник)
Сонце у траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло,
Згодом стало біле-біле
І за вітром полетіло .
(кульбаба)
Намистинок разочок
Зачепився за листочок.
(конвалії)
Лист зелений і міцний,
Сніг для нього не страшний
А коли весну стрічає,
Сині очі розкриває.
(барвінок)
На стеблинці волохатій
Шість пелюсток лілуватих.
Гарна квітка – навіть в сні
Усміхається весні.
(сон-трава)
А ця квітка запашна,
Фіолетова вона.
(фіалка)
Вихователь: Малята, поміркуйте і скажіть про яку першу весняну квітку я забула?
(Пролісок)
Вихователь: Знайдіть її зображення. А щоб ця квіточка не образилась, що я не прочитала про неї загадки, то ви, будь ласка, пригадайте вірш про неї і розкажіть
Діти: Я – перша квіточка весни,
Я – пролісковий цвіт.
Я пережив зимові сни
І знов родивсь на світ.
У мене очі голубі,
Такі, як неба синь.
Росту між кленів, між дубів,
Люблю і сонце й тінь.
/М.Познанська/
Вихователь: Всі весняні квіти дуже ніжні та гарні. Як ви гадаєте , чи можна багато рвати лісових і лугових квітів?
( відповіді дітей )
Вихователь: Окрім того, що ці квіти прикрашають ліси й луки, вони для когось можуть стати дуже важливими ліками. Наприклад, - конвалія. Це лікарська рослина, із неї роблять краплі, які лікують серце. У вазі, до того ж , квіти стоять недовго, швидко гинуть. Краще їм дати змогу милувати наш погляд якомога довше та стати у нагоді.
Вихователь: Тепер я пропоную вам вибрати собі зображення весняних квітів, розфарбувати їх. І ми прикрасимо вашими малюнками нашу групову кімнату, щоб і в приміщенні забуяла весна.
(Робота дітей)
1