Конспект заняття з природи з елементами дослідницької діяльності
Тема: «Чому Зайчик засумував?»
Мета: Продовжувати формувати уявлення дітей про пори року, характерні ознаки та явища для різних пір року, розуміти процеси їх виникнення. Розширювати знання дітей про воду (рідкий та твердий стани), властивості води (ллється, розчиняє речовини, набуває різного кольору).
Закріпити вміння відповідати на запитання, проявляти підвищений інтерес до незнайомих явищ, ставити запитання.
Розвивати вміння визначати стан води шляхом дослідно-експериментальної діяльності.
Виховувати у дітей дбайливе ставлення до води та зацікавлену увагу до природи як джерела позитивних емоцій. Спонукати досягати визначеної мети.
Матеріал: Магнітна дошка,силует хмаринки, краплинки, сніжинки, іграшка зайчик, запис шуму дощу, віхоли; д/гра «Потяг», демонстраційна дошка «Чарівне скло», фарба, пензлики, прилади для дослідів з водою, льодом, мнемотаблиця до оповідання В.Сухомлинського «Як хлопчик хотів приголубити сніжинку», акварозмальовки.
Хід заняття
-Дітки, сідайте тихенько, слухайте гарненько.
Зараз ми пограємо та порозмовляємо.
В казку всі підемо, друзів там знайдемо.
( На дошці з’являється Хмаринка )
Жила була на світі одна пречудова мама. А звали її Хмаринка. Вона жила високо-високо в небі. Ось там. Хмаринка ця була дуже працьовита і любила все довкола поливати. Коли приходило літо, її з нетерпінням чекали в гості. І тоді Хмаринка пропливала над садами, городами, полями. А там, де вона з’являлася, йшов теплий дощик (показ краплинок з хмар).
З краплинками дружив Зайчик, вони разом бігали, грались під літнім дощиком.
Одного разу Зайчик прокинувся і здивувався. Листя на деревах стало різнокольоровим, а його краплинка стала чомусь прохолодною. Яка пора року настала?
-Агов, Краплинко, давай пограємось! І Друзі весело і безтурботно стрибали.
А сьогодні Зайчик прокинувся, став кликати свою подругу, і до нього прилетіла сніжинка.
-Ти хто?- запитав Зайчик.
-Я Сніжинка, сестричка Краплинки.
-Що це? Я нічого не розумію! Де моя краплинка?
Сидить, сумує Зайчик, чекає і зітхає.
- Діти, хто знає, куди зникла Краплинка? Яка пора року настала?
Давайте Зайчикові розкажемо про зиму.
Дидактична гра «Потяг» (на правильні відповіді дітей приєднуються вагончики з зображеннями подій)
Сніжинка – це сестричка Краплинки.
-Але де ж мої подружки-краплинки? – питає Зайчик.
Для того щоб Зайчик все зрозумів наберемо води і поставимо її в холодильник, а поки вода охолоне давайте трішки погріємось, бо щось від таких холодних слів, я навіть замерзла .
Рухлива гра «Сніжки»
Загадка.
Відома всім вам рідина, усі її вживають, буває хмаркою вона, сніжинкою буває, бува як скло, бува тверда, це звичайнісінька …(вода)
Дослід 1 : Вода тече, приймає різні форми, проливається крізь сито, а лід – ні. Лід – це вода в твердому стані.
Дослід 2 : Рідка вода – розчинник. (сіль, цукор, фарба). А лід ні.
Дослід 3 : Перехід води з твердого стану в рідкий ( лід на долоньках перетворюється на воду )
-А що ж буде з сніжинкою, коли вона впаде на долоньку?
- А зараз Зайчику послухай оповідання « Як хлопчик хотів приголубити сніжинку» ( з використанням мнемотаблиці)
-Тепер я зрозумів! – каже зайчик, – Сніжинка – це моя подружка взимку.
Гра «Звуки крапельки»
Звучать звуки крапельки.
— Чуєте, як завигравали наші краплиночки?
Спробуємо відтворити їх за допомогою інших предметів.
-Ось бачиш Зайчику знайшли ми твою подружку Краплинку. А повернулася вона із подарунками.
(У дітей на столах аркуші із аква-розмальовками. За допомогою води та пензлика з’являється сюжетна ілюстрація. Як тільки вода потрапляє на аркуш розмальовки, то ілюстрація «оживає»).