ІНТЕГРОВАНЕ ЗАНЯТТЯ «ВИБІЙКА» ЯК ЧАСТИНА НАВЧАЛЬНОГО ПРОЄКТУ «ІСТОРІЯ ТРАДИЦІЙНОЇ ЛЯЛЬКИ-МОТАНКИ»

Про матеріал
Традиційне українське оздоблення – вибійка – має багатовікову історію. Але сучасні технології повністю витіснили її з переліку технологічних прийомів при виготовленні домашнього одягу та краму. Дбайливе ставлення до народних традицій та особиста небайдужість дозволили автору створити свій сучасний аналог стародавньої техніки й застосувати його при виготовленні оздоблення ляльки-мотанки. На перетині історії, народної традиції, сучасних технологій та дитячої художньо-технічної творчості народжується диво – цілком оригінальні, але повністю традиційні візерунки.
Перегляд файлу

1

 

 

ІНТЕГРОВАНЕ ЗАНЯТТЯ «ВИБІЙКА» ЯК ЧАСТИНА НАВЧАЛЬНОГО ПРОЄКТУ «ІСТОРІЯ ТРАДИЦІЙНОЇ ЛЯЛЬКИ-МОТАНКИ»

 

АВТОР: МУСІЄНКО КАТЕРИНА МИКОЛАЇВНА

керівник гуртків «Лялька-мотанка» і «Археологія»

Комунального позашкільного навчального закладу

«Міська станція юних техніків» Дніпровської міської ради

вул. Старокозацька. 65/65.м.Дніпро, 49101

myska.mause@gmail.com, 0671045718

 

НАУКОВИЙ КЕРІВНИК: ШИБКА ОЛЬГА СЕРГІЇВНА

завідувач методичним відділом керівник гуртка Астрономії та ІТ

Комунального позашкільного навчального закладу

«Міська станція юних техніків» Дніпровської міської ради

керівник гуртка-методист, Відмінник освіти

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


УДК 374.1:

 

ІНТЕГРОВАНЕ ЗАНЯТТЯ «ВИБІЙКА» ЯК ЧАСТИНА НАВЧАЛЬНОГО ПРОЄКТУ «ІСТОРІЯ ТРАДИЦІЙНОЇ ЛЯЛЬКИ-МОТАНКИ»

АВТОР: МУСІЄНКО КАТЕРИНА МИКОЛАЇВНА

керівник гуртків «Лялька-мотанка» і «Археологія» Комунального позашкільного навчального закладу «Міська станція юних техніків» Дніпровської міської ради,  вул. Старокозацька. 65/65.м.Дніпро, 49101

 

АНОТАЦІЯ

Традиційне українське оздоблення – вибійка – має багатовікову історію. Але сучасні технології повністю витіснили її з переліку технологічних прийомів при виготовленні домашнього одягу та краму.

Дбайливе ставлення до народних традицій та особиста небайдужість дозволили автору створити свій сучасний аналог стародавньої техніки й застосувати його при виготовленні оздоблення ляльки-мотанки.

На перетині історії, народної традиції, сучасних технологій та дитячої художньо-технічної творчості народжується диво – цілком оригінальні, але повністю традиційні візерунки.

Ляльки-мотанки, вибійка, позашкільна освіта, національні традиції.

 

АННОТАЦИЯ

Традиционное украинское отделка - набойка - имеет многовековую историю. Но современные технологии полностью вытеснили ее из перечня технологических приемов при изготовлении домашней одежды и товара.

Бережное отношение к народным традициям и личная неравнодушие позволили автору создать свой современный аналог старинной техники и применить его при изготовлении отделки куклы-мотанки.

На пересечении истории, народной традиции, современных технологий и детской художественно-технического творчества рождается чудо - вполне оригинальны, но полностью традиционные узоры.

Куклы-мотанки, выбийка, внешкольное образование, национальные традиции.

 

ANNOTATION

The traditional Ukrainian finish - printed - has a long history. But modern technology has completely replaced it from the list of technological methods in the manufacture of home clothes and goods.

Careful attitude to folk traditions and personal indifference allowed the author to create his own modern analogue of ancient technology and apply it in the manufacture of decoration of a motanka doll.

At the intersection of history, folk tradition, modern technology and children's art and technical creativity, a miracle is born - completely original, but completely traditional patterns.

Dolls-motanka, knockout, out-of-school education, national traditions.

 

 


«Україна починається з тебе»

В.Чорновол

 

ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМИ

Поширення системи STEAM-освіти  в українському освітньому середовищі  передбачає пошук та створення нових кейсів для реалізації учнівських проектів.

Оскільки STEAM – це, насамперед, інтегровані заняття, то логічно залучати до чисто технічних тем й такі, що пов’язані із історією, традиційними ремеслами, художнім дизайном. А реалізація учнівських проектів на теми традиційних народних технік та технологій дає можливість практично застосувати отримані знання та навички.

От тільки мало хто з сучасних педагогів володіє на належному рівні традиційними техніками виготовлення народного вбрання та побутових виробів. Частіше під час занять просто механічно повторюються вже відомі прийоми, скажімо, із виготовлення ляльки-мотанки. А потім на виставках дитячої творчості ми бачимо нескінченні ряди однакових калькованих ляльок.

 

АНАЛІЗ ОСТАННІХ ДОСЛІДЖЕНЬ І ПУБЛІКАЦІЙ

Слушне зауваження зробила Царинна Л.Г., авторка публікації «STEAM - освіта – новий тренд у світі мистецтва» [1]: «Безперечно, будь які уміння і навички учнів необхідно закріплювати в практичних діях. Тому вкрай необхідно, під час впровадження STEАM - освіти, розвивати в учнях «мейкерські» здібності, які сприятимуть безперешкодному втіленню в життя ідей новітніх технологій. Мейкер – це людина, яка щось створює. Мейкерські здібності – щось робити своїми руками – є практично у всіх. Просто в одних їх треба розвивати, а в інших підтримувати.»

Міністерство освіти та науки ще у 2016 році опублікувало першу версію "Концептуальних засад реформування середньої освіти" та Концепцію Нової Української Школи (НУШ), де одними із основних компетентностей школярів є:

  • вміння логічно і математично мислити,
  • наукове розуміння природи і сучасних технологій,
  • впевнене користування інформаційно-комунікаційними технологіями
  • обізнаність і самовираження у сфері культури.

В той же час, І.Старенький, автор статті «Що таке STEAM-освіта і чому вона така популярна» [2] зауважив, що під час STEAM-уроків в центрі уваги знаходиться не вчитель, а практичне завдання, яке потрібно вирішити.

Що стосується ідеї використовувати для оздоблення одягу ляльки-мотанки технологію вибійки – це цілком авторська розробка і ніде в літературі не обговорюється.

МЕТА СТАТТІ – показати, як інтегроване заняття, присвячене вивченню традиційних художніх народних ремесел, пробуджує художню креативність сучасної дитини, надихає її на власний пошук.

 

ВИКЛАД ОСНОВНОГО МАТЕРІАЛУ

Заняття з виготовлення вибійки є окремою темою в навчальній програмі [3] гуртка «Лялька–мотанка», який вже декілька років працює на базі Комунального позашкільного навчального закладу «міська станція юних техніків» Дніпровської міської ради.

Технологія виготовлення самої ляльки-мотанки досить традиційна та багато разів описана у спеціальних та популярних виданнях.

Наприклад, на сайті Миколаївського народного центру творчості можна знайти таке пояснення: «Назва «лялька-мотанка» походить від слова «мотати», тобто виготовляти з тканини вузликову ляльку, не використовуючи голку та ножиці. Мотанка — символ добробуту, добра й надії. Виконувала функцію оберегу людської долі, а долю не можна колоти й різати.

Для виготовлення мотанки використовували старий одяг членів родини. Створювали таку ляльку лише з щирими почуттями, тому вважали, що вона має потужну енергетику й оберігає оселю й кожного її мешканця.

Мотанки відрізняються від звичайних ляльок «пустим» обличчям. Наші предки вірили, що саме через обличчя до ляльки можна прив’язати душу людини або зурочити когось недобрим оком. На деяких мотанках замість обличчя викладали різнокольоровими нитками хрест — символ Сонця. Горизонтальні лінії означали жіноче начало, а вертикальні — чоловіче». [4]

Діти досить швидко опановують техніку виготовлення самої ляльки-мотанки та її різновидів, наприклад, різдвяних янголів.

Але саме цікаве починається тоді, коли мова заходить про оздоблення цих ляльок. Тут і має бути задіяна традиційна народна техніка оздоблення тканини – вибійка. Придумати свій неповторний візерунок, нанести його на одяг ляльки й тим самим зробити її індивідуальною та неповторною – ось головна задача такого заняття.

Вибійка (вибивання, набійка, пейстра, пейстря, друкування, мальованка, димка, синильниця) – це декорування тканини шляхом друку на полотні різноманітних візерунків і орнаментів за допомогою спеціальних різьблених дощок, форм, дерев’яних кліше, верстатів, тощо. Ця техніка була популярна серед  бідного сільського населення України, вона дозволяла зробити тканину, схожу на фабричну, нанести будь-який малюнок, менш трудомістким способом ніж, наприклад, вишивка, що значно полегшувало працю жінок.

Цікаву згадку про „димкарів” зафіксував у своїх нотатках мандрівник Лехрфрейнд, який подорожував Східною Галичиною на початку ХХ століття:

«Зовсім невідомий у Західній Галичині промисел, у якому задіяні так звані димкарі, що фарбують за допомогою відповідних шаблонів вироби з полотна, одяг селян. Рукоділля те йде до занепаду, бо селяни охоче купують матеріал в магазинах. Праця такого димаря є кропіткою, бо він не може обмежитись близькими (сталими) клієнтами і мусить з цілим верстатом кружляти по селах, щоб заробити на тиждень пару корон».

Техніка виготовлення вибійки (тканини з нанесеним візерунком) була винайдена, можливо, у перших століттях нашої ери. Для цього використовували дерев'яну дошку, на гладкій поверхні якої вирізьблювали декоративні візерунки. Дерев'яну форму вкривали рідкою фарбою і притискали до тканини - на тканині залишався відбиток візерунків.

Головним інструментом для майстра-вибійника були дошки з вибраним тлом та вибраним орнаментом. Дерево намагалися використовувати м’яких порід – грушу чи липу. Самі різьблені дошки поділялися на три групи, а назва орнаментальних мотивів залежала від самого орнаменту – «полосатка», «горошком», «квітчатка», «клинці»

Зараз використовувати деревину груши чи липи для виготовлення дощок для вибійки не практично. Це трудомісткий процес, а використовувати дошки можна лише невелику кількість разів. До того ж поверхня, на яку буде нанесений малюнок, дуже мала. А зробити таку маленьку дошку – окремий важкий процес.

 

РЕАЛІЗАЦІЯ ЗАДУМІВ

Тому я розробила свою авторську технологію створення вибійки.

Спочатку з дітьми обговорюється сама ідея  - прикрасити елементи костюму ляльки, такі як сорочка (рукава, комір, поділ), фартух, спідниця, очелье орнаментом.

Після цього обговорюються види орнаменту та різні техніки його створення. Зокрема мова йде про те, що геометричні, геометризовані і рослинні мотиви розташовуються в композиціях чітко за системою. Серед численних мотивів вибійок можна розрізнити такі – «зірки», «сосонки», «грибочки», «дороги», «галузки», «ружі», «огірки», «маки» тощо. Орнаментальна композиція складається з вертикально розміщених стрічок, які, у свою чергу, утворені з різних маленьких мотивів, укладених у рапорт, а вже від ширини стрічки, введення додаткових елементів та розмірів використаних мотивів залежить ритмічність.

Потім вихованці гуртка знайомляться із основною інформацією стосовно техніки вибійки.

Штампи для вибійки робимо не з дерева, а з канцелярської гумки, прорізавши в ній орнамент геометричний або квітковий, або змішаний з додаванням пташок, крапок, рисочок.

Для забарвлення вибійки, на відміну від традиційних рослинних фарб з буряка чи моркви, ми використовуємо сучасні акрилові фарби чи фарби по ткані. 

Для підготовки ми беремо тканину, палітру, штампи, акрилові фарби та папір і олівці. Першим кроком робимо ескіз нашого малюнка для костюму. Беремо олівці та на папері малюємо орнамент

Таким чином в одному занятті гуртка «Лялька-мотанка» інтегровані інформаційно-технологічні блоки з історії, етнографії, геометрії, технології тканини, промислового дизайну одягу, художнього мистецтва тощо.

На другому кроці обираємо штамп. Якщо потрібного малюнку немає – робимо трафарет з канцелярської гумки (Рис.1).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис. 1 Зразки гумового штампу

 

Потім  беремо потрібний колір на палітрі, занурюємо штамп в фарбу та робимо відбиток на тканині. (Рис. 2, 3). Так прикрашаємо фартухи, сорочки,  спідниці для нашої ляльки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис. 2 Нанесення на тканину відбитку з гумового штампу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис. 3 Рисунок на тканині, нанесений технікою «Вибійка»

Ляльки виходять дуже гарні та зовсім різні. Як приклад наведемо роботи вихованців нашого гуртка (Рис.4, 5)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис. 4 Лялька–мотанка в одязі, прикрашеному вибійкою. Робота вихованців гуртка «Лялька-мотанка»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис. 5. Зразки рисунків на тканині, зроблені технікою «Вибійка»


ВИСНОВКИ

Поєднання традиційних народних мистецтв із сучасними технологіями та авторськими розробками в одному освітньому проєкті дають значний поштовх для розвитку творчої особистості дитини. Мейкерські навички розвиваються тим швидше, чим цікавішим буде завдання, що стоїть перед дитиною. Також важливим є наявність в арсеналі юного мейкера багатого переліку різноманітних прийомів виготовлення виробу.

STEAM має розвиватися в українському освітньому просторі і при цьому ставати тим середовищем, де плідний обмін практичним досвідом та теоретичними знахідками між спеціалістами загальної освіти і позашкільниками приноситиме нові несподівані результати.

 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ ІНФОРМАЦІЇ

1. STEAM - освіта – новий тренд у світі мистецтва./ [Електронний ресурс] – Режим доступу: http:// oipopp.ed-sp.net/public/attached_files /stemzbyrnyk_2018.pdf

2. І.Старенький «Що таке STEAM-освіта і чому вона така популярна»./ [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://life.pravda.com.ua/columns/2019/03/26/236224/

3. Позашкільна освіта. Навчальні програми. [Електронний ресурс] – Режим доступу:  https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/navchalni-programi/ hudozhno-estetichniy-napryam/.

4. Лялька-мотанка: традиції, види й символи [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ocnt.com.ua/lyalka-motanka-tradici%D1%97-vidi-j-simvoli/.

 

doc
Додано
28 травня 2020
Переглядів
1028
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку