Інтегроване заняття з розвитку мовлення та ознайомлення з природою в середній групі «Ялинка – мудра деревинка»
Тема. Ялинка – мудра деревинка. Мета: формувати уявлення дітей про традиції зустрічі Нового року, ялинку як головний атрибут новорічного свята, розвивати спостережливість, увагу, емоційне ставлення до довкілля, виховувати любов до природи. Матеріал: оповідання Н. Клевцової «Ялинка – мудра деревинка», іграшковий зайчик, стаканчики з ґрунтом, поліетиленовий мішечок, ялинові шишки, гілочки ялинки, новорічні прикраси.
Хід заняття
1. Організаційний момент.
Це дерево – мов їжачок,
Вбрання у нього з колючок. Воно стріча щороку нас
Гірляндами рясними,
Веселим сяєвом прикрас,
Цукерками смачними.
Та всюди, в місті і в селі,
Несуть дорослі, ждуть малі
У кожному будинку
Прикрашену …(ялинку)
За вікном грудень. За тиждень Новий рік. А яке свято без новорічної ялинки? Ця традиція з’явилася у нас дуже давно. Люди вірили, що в гілках живуть духи, і , прикрашаючи вічнозелене дерево, ми намагаємося їх задобрити, а за це вони обов’язково здійснюють всі наші бажання.
А яке бажання у лісової красуні? Я хочу познайомити вас з оповіданням Н. Клевцової «Ялинка – мудра деревинка».
2.Читання художнього твору.
За вікном грудень. Вже зима, але снігу ще нема. Тому й не віриться, що зовсім скоро Новий рік. Проте «Ялинковий ярмарок» нагадує про свято. Безліч ялинок: великі і маленькі, пухнасті й не дуже стоять рядком.
Серед них була Ялинка – мудра деревинка. Вона стояла поруч з іншими і дивилась на перехожих. Хто ж її обере? Навкруги було дуже шумно: машини ганяли одна за одною, стояв гуркіт. Це було так незвичайно. Вона виросла в тиші, в далекому лісі, де іноді співали птахи, а вітер навівав тугу. Повз проходили мати з дівчинкою.
–Мамо! Поглянь, яка ялинка. Купи! – дівчинка не зводила очей.
–Я сьогодні не планувала купувати ялинку, – відповіла мати.
Але дівчинка вже підійшла до ялинки, доторкнулася до колючих гілочок.
– Будь ласочка, купи мамо!
Жінка придивилася. Ялинка потрібна. Зробила крок назустріч. Потім ще один. І раптом казковий аромат дитинства обійняв її. Жінка відчула себе маленькою – маленькою і згадала як приємно, коли вдома з’являється зелена красуня.
– Будемо брати.
Ялинку запакували, та нести її було зовсім неважко. В квартирі ялинка розправилась, розпушилась.
– Добра ялинка!
Я ж казала тобі!– вигукнула дівчинка.
Вона була така щаслива, що й не переказати: крутилася, танцювала. Авжеж, перша Ялинка!
–Шкода, жити їй залишилося недовго,– не втрималась мати.
–Чого це, мамо? – розгубилась донька.
Ялинка – мудра деревинка все зрозуміла та в неї був секрет. Вона кинула дівчинці шишку з насінням.
– Вона хоче, щоб продовжувалось життя! Посадимо навесні її зернятка.
– Я буду пам’ятати її завжди, –додала дівчинка.
3. Обговорення змісту твору.
– Де виросла ялинка?
– Як вона потрапила до квартири?
– Чи раділа дівчинка лісовій красуні?
– Який подарунок зробила ялинка дівчинці?
4. Дослідницька діяльність.
– Чим відрізняється ялинка від інших дерев? Ось такі вона має плоди. (Показуємо дітям шишку ялини, пропонуємо потримати в руках, зважити на долонях, понюхати). Зараз я візьму шишку, яку мені дала ялинка, покладу її на аркуш білого паперу, а потім – на батарею парового опалення. Бачите, лусочки шишки щільно притиснуті одна до одної. Під ними ховаються насінини. А в теплі ці лусочки розкриваються і тоді насінинки випадають. Ось дивіться. Ці насінинки люблять їсти пташки, білочки. З такого зернятка виростуть маленькі ялинки.
5. Психогімнастика «Я – маленьке деревце».
– Візьміть, будь ласка, в руки хустинки зеленого кольору. Уявіть, що ви – дерева: ваші ноги – це коріння, яке входить в землю, ваше тіло – стовбур, руки – гілочки, хустинки – листя. Підніміть руки вгору – ось і маленькі деревця, які хочуть вирости і стати високими та стрункими. Тягнуться всіма своїми гілочками до сонечка. А у ялинки замість листочків голочки. Їх багато, тому гілочки важкі і опускаються донизу.
Ось прилетів веселий вітерець, і дерева почали гратися з ним. Вони нахилялися то вліво, то вправо, то знову вирівнювалися.
6. Трудова діяльність «Виростимо ялинку».
– Я пропоную не чекати нам весни, а посадити ялинку сьогодні.
У кожен стаканчик з грунтом кладемо дві насінинки, які випали з шишки і присипаємо їх шаром землі, накриваємо поліетиленовим мішечком і обв’язуємо шнурочком.
Взимку ми будемо доглядати та спостерігати за сходами, а навесні викопаємо глибокі ямки і висадимо рослинки в нашому куточку лісу.
7. Обговорення екологічної проблеми .
– Ви можете уявити наші ліси без ялинок?
– Скільки років ялинка чи сосна живе в лісі і скільки вони можуть стояти у квартирі на свято? Рубати справжнє дерево – шкода, але штучні ялинки виробляють із пластику, який не підлягає переробці та шкодить навколишньому середовищу. Може краще живе дерево, яке продають на спеціалізованих базарах і вирощують спеціально для продажу на Новий рік? Там можна купити і хвойні гілочки. Ось такі (показуємо гілочки ялинки)
Так ми прикрасимо нашу кімнату до Нового року ялинковим букетом. ( Ялинові гілочки діти прикрашають кольоровим дощиком, кульками)
8.Підсумок. Буде наш букет не гірший,
Ніж зелене деревце,
А пташатам і звірятам
Він домівку збереже.